Hubert skrev:Jag kommer inte fram till något som rör din meditation darwinism och evolutionsteori.
Om du efter meditation har kommit fram till att evolutionsteorin är en ism så är jag idel öra!Algotezza skrev:Vad kommer du då fram till?Hubert skrev:Ägna en stunds meditation åt darwinism och evolutionsteori.
Hehe. Vad är det då som existerar när det gäller människans evolutionshistoria, evolutionsteorin eller något annat?
Du skriver hela tiden att darwinismen inte existerar. Vad vill du med att hela tiden skriva så?
Jag mediterar inte. Jag bara utgår från det språkbruk kring evolutionen jag har stött på i olika sammanhang. Så det handlar mer om semantik och språkbruk.
Jag har förstått att du ser evolutionsteori som den korrekta benämningen medan du menar att darwinism inte finns.
För övrigt betyder -ism lära (om något) och den kan vara av ideologisk natur men behöver inte vara det, som i ateism och materialism.
Lite om språkbruk ur SAOB
DARWINISM dar1vinis4m, r. (m. Samtiden 1871, s. 393, Lundell); best. -en.
Etymologi
den först af den engelske naturforskaren Charles Darwin (jfr ex. fr. 1882 nedan) vetenskapligt framställda, biologiska teori enl. hvilken djur- o. växtarterna äro underkastade förvandling l. utveckling (evolution) o. gm ”naturligt urval” under en aldrig upphörande ”kamp för tillvaron” mot yttre omständigheter framgått ur en l. några få urformer; ofta, särsk. i icke fackmässigt språkbruk, om evolutionsläran i allmänhet. N. J. Andersson i Framtiden 1869, s. 673. Den nya teorien, den så kallade Darwinismen, .. mötte(s) icke blott från teologernas sida utan äfven af många naturforskare med den mest afgjorda ovilja. Samtiden 1871, s. 360. Kosmos .. hufvudorganet för den tyska Darwinismen. Warholm Luthardt Mod. verldsåsigt. 233 (1880, 1887). Den 1 Juli 1858 är den dag, hvilken den under namn af ”darvinism” bekanta teorin räknar som sin födelsedag, i det Darvins och Wallace’s uppsatser då föredrogos (inför Linnean Society). O. M. Reuter i Finsk tidskr. 1882, 1: 407. Evolutionsteorien i hela dess vidd eller .. den form deraf, som i inskränktare mening kan kallas Darwinism. Fr. Holmgren i Ups. läkarefören. förh. 24: 5 (1888). Herrlin Filos. o. fackvet. 60 (1905).