Religionens lärosatser och vetenskap

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Pilatus » 05 jun 2018 12:58

Esther skrev:Tilläggas ska - för en protestant (i full respekt) är det symbolik och det är en kommunion som omfattar de troende bara --- men för oss är det verklighet och ingen symbolik i offret -- det ÄR Herren vi tar emot - helt och hållet och fullständigt. Han in the flesh.

Det förefaller ålderdomligt. Att bokstavligen äta en annan människa. Tycker Jesus det är trevligt att ständigt bli tuggad på?

Att äta en måltid i gemenskap och dricka ett gott vin är trevligt och kultiverat. Men jag tror att folk skulle resa sig från bordet i avsky, om någon föreslog en skål i blod.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 05 jun 2018 13:00

Se där ja! Fin figur. Typ som någon artist. :D

Anne

Inläggav Anne » 05 jun 2018 13:15

Scirocco du har PM.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jun 2018 13:54

lynx skrev:Scirocco du har PM.

Michelangelo nöjde sig inte förrän han fann en ung vacker kvinna till att stå modell för sin Pietà (1499).

Bild
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 05 jun 2018 16:29

Pilatus skrev:
Esther skrev:Tilläggas ska - för en protestant (i full respekt) är det symbolik och det är en kommunion som omfattar de troende bara --- men för oss är det verklighet och ingen symbolik i offret -- det ÄR Herren vi tar emot - helt och hållet och fullständigt. Han in the flesh.

Det förefaller ålderdomligt. Att bokstavligen äta en annan människa. Tycker Jesus det är trevligt att ständigt bli tuggad på?

Att äta en måltid i gemenskap och dricka ett gott vin är trevligt och kultiverat. Men jag tror att folk skulle resa sig från bordet i avsky, om någon föreslog en skål i blod.

Ja nog är det hela - symboliskt sett - väsentligt äldre än 2000 år om man ser till konvergensen mellan skådebröden/det allra Heligaste/Arken bakom förlåten i Templet/samt Offerlammen - men å andra sidan är det varje Dags Bröd som vi ber om att få... :)
Kära du - det är alltid fint och underbart kultiverat att äta och dricka - även på bröllop och andra världsliga tillställningar --- skillnaden är mer den att där finns inga änglar som stiger upp och ned över Människosonen.
:)
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 05 jun 2018 16:30

Pilatus skrev:
lynx skrev:Scirocco du har PM.

Michelangelo nöjde sig inte förrän han fann en ung vacker kvinna till att stå modell för sin Pietà (1499).

Bild

Aspolut... !!!
Could not be better...
Veritas vos liberabit

Anne

Inläggav Anne » 05 jun 2018 16:35

Nu är det nog, Esther.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jun 2018 17:12

Esther skrev:Kära du - det är alltid fint och underbart kultiverat att äta och dricka - även på bröllop och andra världsliga tillställningar --- skillnaden är mer den att där finns inga änglar som stiger upp och ned över Människosonen.

Om det hade funnits en enda liten ängel som någon påpassligt skulle ha filmat med sin iPhone så skulle det varit en världssensation. Världen skulle inte bli sig lik riktigt igen, efter en sådan händelse. Men det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ

Inläggav Kreativ » 05 jun 2018 17:21

Jag ogillar när nya trådar som denna blir så här långa så snabbt. Vet inte om man orkar kommentera eller ens om det är värt besväret.

scirocco skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Marias renhet, att vara obefläckad.

Oskyldighet och sex har inget med vartannat att göra...

Jo det passar. Varför skall sex förknippas med motsatsen skyldig. Varför är det någon som präntar in i människorna att sex skall vara förbjudet. Det har i historien med jämna mellanrum kommit förbud från kyrkans håll. Så gott som all sex är syndigt.

Ursprunget till sex = befläckad i den religiösa kontexten är att sex är en antik andlig metafor för kunskap och lärande. Begreppen "kunskap" och "sexuellt umgänge" och hur de används i bibeln är dessutom samma i den ursprungliga hebreiskan om jag minns rätt. Mannen i bibliska skrifter är en andlig (psykologisk) symbol för vårt medvetande eller psykologiska tillstånd; kvinnan är en andlig (psykologisk) symbol för vår kunskap eller minne (den aspekt av vårt psyke som tar emot kunskap och "föder" idéer). För andlig utveckling är det bäst om vår kunskap eller minne är tomt eller tömt så att det är mottagligt för rätt idéer (sanning). Därför användes jungfrun (den ännu ej befruktade kvinnan) som en symbol för idealminnet/sinnesbehållaren, då ett "rent" sinne är mottaglig för rätt inflytande (sanning, rätt kunskap, antik metafysik, "helig ande") medan ett sinne som redan är "befruktad" med annan kunskap och har "fött" (gett upphov till) andra idéer kommer ha svårare att kunna ta emot sanningen eller ta emot den på rätt sätt. När sanna idéer blandas med falska är individen "oren."

Äktenskap mellan en "man" och en "kvinna" var ämnat att uttrycka en psykologisk funktion, inte ett bokstavligt äktenskap mellan två människor. Detta blev senare feltolkat och taget bokstavligt och missförstås fortfarande av människor som Esther, en feltolkning som symboliskt representeras av att ligga med kvinnan Isebel - den falska profeten som får "troende" att ta skrifterna bokstavligt. Med andra ord är Esther smutsig, och hennes minne/sinnesbehållare är inte en jungfru men en utsvävande kvinna som horat att fött massor av felaktiga idéer (barn) som lider av problem (är "sjuka") som ett resultat av detta (därav "Herren skall låta din avkomma lida i flera led").

Esther skrev:Nästintill otygelbar [...]
jag tar det som jag vet jag behöver --- i det jag valt

Det här är ett medgivande av hennes (Esthers) otukt. En människa som mottagit sanningen vet att det inte är de själva som väljer, varken sina idéer eller något annat. Att fylla sin egna kunskap med vad de själva vill och tror att de själva väljer är den riktiga innebörden bakom att ligga med moabitiska horor. Så föll israeliterna, och så har även Esther fallit på den andliga vägen.

Esther skrev:Det enda jag själv valt - är att tillhöra Gud.

Esther skrev:Kyrkan är mitt hem och Herren blir då som ett äktenskap jag valt för att jag djupt förälskade mig i Hans kärlek till mig.
Jag har då fritt valt detta. Han är den som leder, jag följer.

Om Gud kom till dig den där morgonen, då var det inte du som valde. Då var det något som "hände." Din förälskelse "hände." Det var enbart Gud som gjorde.
Så nu tycker jag det räcker med självbedrägeri och otukt.

Esther skrev:Alla hänvisar till något de lärt sig. Vi kan inte annat.

Det finns en sak människor kan göra, som de kan använda sig av, och det är filosofi och metafysik för att utvärdera det de lärt sig. Detta är grunden för visdom. Problemet är att du inte tydligt definierar eller frågar dig själv "varför?" Varför är en bokstavlig jungfrufödsel nödvändig? Varför anser Gud att akten mellan en man och hustru vara den vackraste handlingen och "mycket god" (vilket är en partisk hållning). Varför ändrar Gud sitt tillvägagångssätt om han är allsmäktig och perfekt och oföränderlig från början? (Hänvisar till att du sa: Gud insåg att vi inte kan utan Honom.)

När någons tankeverksamhet är inkonsekvent och saknar logisk följdriktighet, något som har en tendens att ske när folk följer etablerade system och läror, är det legitimt att ifrågasätta deras val av kunskap eller "sanning." Samma sak när någon inte etablerar en tydlig definiering först. Människor kan citera sanningar utan att begripa sanningen i det de citerar. T ex säger du att "Kristus är Ljuset" vilket är sant, men så som du pratar om det är det svårt att tro att du begriper sanningen i det. Därav inkompetensen och impotensen i dina ord och inlägg.

Jag förstår precis varför folk inte tycker det är kul att prata med dig. Men eftersom du öser på med dina inlägg, citering av skrifter och onanering kring ditt möte med Gud i forumet är det svårt att inte vilja säga något. Ironiskt nog blir din Gud och upplevelse i själva verket något som kommer ivägen för ett hälsosamt förhållande och utbyte med andra människor.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Esther

Inläggav Esther » 05 jun 2018 20:53

Pilatus skrev:
Esther skrev:Kära du - det är alltid fint och underbart kultiverat att äta och dricka - även på bröllop och andra världsliga tillställningar --- skillnaden är mer den att där finns inga änglar som stiger upp och ned över Människosonen.

Om det hade funnits en enda liten ängel som någon påpassligt skulle ha filmat med sin iPhone så skulle det varit en världssensation. Världen skulle inte bli sig lik riktigt igen, efter en sådan händelse. Men det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.

Bild

:) - nej... man får se det med egna ögon.
Det räcker...
Veritas vos liberabit

xion

Inläggav xion » 06 jun 2018 14:48

Jag tycker inte det är någon mening med att upplysa någon om sina fel och brister.
Det visar sig i alla fall efterhand.
Var istället frikostig med rep och låt var och en hänga sig själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jun 2018 14:58

xion skrev:Jag tycker inte det är någon mening med att upplysa någon om sina fel och brister.
Det visar sig i alla fall efterhand.
Var istället frikostig med rep och låt var och en hänga sig själv.

Vore det inte förskräckligt dumt om forumdeltagarna tog dig på orden, vem skulle du sedan kunna upplysa om ditt reptrick?
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 06 jun 2018 20:38

xion skrev:Jag tycker inte det är någon mening med att upplysa någon om sina fel och brister.

Sina eller deras?

Det krävs en viss mogenhet hos en människa att kunna ha fokus på sak - inte person. De som inte kan annat --- än ha fokus på människor och ständigt kritisera dem för påstådda saker som man "menar sig kunna läsa ut, veta eller förstå" om dem fast man inte ens känner dem - är samma individer som ser en kvinnas kläder och hår (ofta andra kvinnor) och på grund av deras djupa avund - säger ofördelaktiga saker om hennes person till - tredje person.
Det går inte att begära päron av en tall...eller jordgubbar av ogräs.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 06 jun 2018 20:45

Pilatus skrev:Vore det inte förskräckligt dumt om forumdeltagarna tog dig på orden, vem skulle du sedan kunna upplysa om ditt reptrick?

--- från det ena till det andra Pilatus --- nu när jag nogsamt redogjort för delar av tron ---berätta hur vetenskapen är uppbyggd... och vad den baserar sig på.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jun 2018 21:01

Esther skrev:
Pilatus skrev:Vore det inte förskräckligt dumt om forumdeltagarna tog dig på orden, vem skulle du sedan kunna upplysa om ditt reptrick?

--- från det ena till det andra Pilatus --- nu när jag nogsamt redogjort för delar av tron ---berätta hur vetenskapen är uppbyggd... och vad den baserar sig på.

Inte i dag. Du får tro vad du vill, på jungfrufödslar och de dödas uppståndelse. Låt mig få tro på förnuft och kunskap som grundar sig på sann berättigad tro. Trevlig nationaldagsafton! :)
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"