Skapelseberättelsen beskriver inget "participatoriskt beroende"!
Kristen praktik idag läser gärna skapelseberättelsen bokstavligt.
Det gör kreationister också. I alla fall i den meningen att allt vi ser omkring oss är designat av ett överlägset intellekt som de kallar Gud.
Tjatar igen: Dawkins styrka är att han inte fördjupar sig i t ex "participatoriskt beroende" utan i kristen praktik.
Där är han dräpande.
Det inser teologer av olika genrer och kan inte göra något åt det.
Teologer behöver Skapelsen - med eller utan participatoriskt beroende - för utan Skapelsen finns ingen Lustgård, inget syndafall och ingen evig förbannelses över mänskligheten som bara kan lösas med Tro.
Därför hatar teologer, iaf extrema, evolutionsteorin.
De lever i villfarelse och kallar teorin för en ism, darwinism - som om evolutionsbiologer, vetenskapsmän, har läst Darwin och "tror" på honom. Det är såhär kristen praktik fungerar. Den har inga förnuftiga argument mot empiriska. Kristen praktik gör allt den kan för skandalisera empiri.
Lågt!
Samtidigt visar detta att de andligt besatta inte har något alternativ till empiri.
Det räcker för mig.
Mlw skrev:Hubert skrev:Hur kan nånting i tid och rum ha orsak utanför tid och rum?
Magi?
Du beskriver teologi som "den" som om det råder rörande enighet om vad dess objekt är och hur det ska förstås.
Hur många tusentals teologier finns det?
Det finns teologer - eller "teologer" - som menar att treengihetsläran är heresi och biljett till helvetet.
Enligt Augustinus och Aquino ägde Skapelsen rum utanför tiden och resulterade i en fullkomlig andlig värld—Guds rike. Detta utgör den ursprungliga Skapelsen. Vårt universum är endast en fallen avbild av denna, och står inte i ett kausalt förhållande till den utan i ett participatoriskt beroende av den gudomliga Skapelsen. Participation (
methexis,
parousia) är den platonska principen som förklarar hur den materiella världen avspeglar de eviga formerna. Därmed är skapelseberättelsen oberoende av en temporal skapelseakt. Aquino hävdar inte nödvändigheten av en tidsmässig begynnelse. Hans modell är förenlig med både ett evigt universum och ett universum vars tid har en början.
Den kristna skapelsemodellen förutsätter inte en kausal skapelseakt. Detta är något Dawkins genomgående missförstår, vilket exemplifierar hans
bristande insikt i teologiska frågor.