Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

onosendai

Re: Logos

Inläggav onosendai » 11 jul 2005 10:41

Tatjana skrev:
Lisen skrev:för där har Gud, genom Den Helige Ande, lagt orden i människornas skrivande.

Vad är Den Heliga Ande?

Enklast är att säga att världen är ett gigantiskt pussel där alla deltar omedvetna om att det är ett pussel de deltar i.

Gud, Allah, Brahman är benämningen på pusslet i sin sammansatta form.
Man slår pusslet itu.
Alla människor blir pusselbitar. (Atmans)
Den heliga anden är motsvarigheten till pusselbit.

---

Gud är allt, den heliga anden blir därför en del av Gud, du, jag och alla andra.

Lite flummigt men...

Lisen

Inläggav Lisen » 11 jul 2005 16:21

Tatjana skrev:
Lisen skrev:för där har Gud, genom Den Helige Ande, lagt orden i människornas skrivande.

Vad är Den Heliga Ande?

Öh, jag tyckte att det verkade som om du har läst Bibeln?!...

Gud är en treenig Gud på så sätt att Han är Fader, Son och Helig Ande i ett. De/Han är både En och Tre på samma gång. Hur det exakt hänger ihop kommer vi som människor nog aldrig att förstå fullt ut, men de olika personerna har olika "uppgifter" eller olika skepnader. Den Helige Ande kallas för många olika saker i NT, bl.a. nämner Jesus honom som "hjälparen" eller "hugsvalaren" som ska komma efter att Jesus själv uppstigit till himmelen. Den Helige Ande finns alltid bland de kristna och hjälper oss på vägen.

onosendai

Inläggav onosendai » 11 jul 2005 19:11

Lisen skrev:
Öh, jag tyckte att det verkade som om du har läst Bibeln?!...

Gud är en treenig Gud på så sätt att Han är Fader, Son och Helig Ande i ett. De/Han är både En och Tre på samma gång. Hur det exakt hänger ihop kommer vi som människor nog aldrig att förstå fullt ut, men de olika personerna har olika "uppgifter" eller olika skepnader. Den Helige Ande kallas för många olika saker i NT, bl.a. nämner Jesus honom som "hjälparen" eller "hugsvalaren" som ska komma efter att Jesus själv uppstigit till himmelen. Den Helige Ande finns alltid bland de kristna och hjälper oss på vägen.

Intressant. Om du nu inte kan definiera denna Heliga Ande, på vilket sätt gör den dig då nytta, du kristna?

Att sen påstå att det är något som enbart följer de kristna och därav upphöja sig själv över alla andra. Jag tror personligen inte att Jesus hade samtyckt till din inställning.

Lisen

Inläggav Lisen » 11 jul 2005 21:01

onosendai skrev:
Intressant. Om du nu inte kan definiera denna Heliga Ande, på vilket sätt gör den dig då nytta, du kristna?

Vad mer för definition vill du ha? Den Helige Ande är en del av Gud och, som man hör av namnet, en ande. Nyttan den gör är att den påminner oss om vad som är rätt och fel. (Jesus sa bl.a. att anden ska påminna oss om vad han (Jesus) har sagt.)

Att sen påstå att det är något som enbart följer de kristna och därav upphöja sig själv över alla andra. Jag tror personligen inte att Jesus hade samtyckt till din inställning.

Vet du varför man firar Pingst? Jo, för att lärljungarna (ja, lärljungarna, inte hela jordens befolkning) fick Den Helige Andes kraft. Sedan, när fler människor kom till tro så fick även dessa nya troende del av Den Helige Ande. Det är inget jag påstår för att upphöja mig själv - det är ju knappast min förtjänst att jag har fått en kristen tro och därav del av Den Helige Ande! All tro får vi av nåd. Att Gud sänder sin Ande att vara med de som tror på Honom är väl ändå inte att upphöja de kristna över andra, det är snarare så att Gud vill hjälpa de troende på vägen. De som inte har en tro på Gud har inte heller fått del av Den Helige Ande. Att Anden däremot kan verka i otroende (till exempel när de hör Guds ord), det är en helt annan sak.

Om du vill veta mer om Den Helige Ande är det bara att du läser i NT. Jag minns inte vilka ställen det står på, men om du kollar i slutet av evangelierna (Matteus, Markus, Lukas, och Johannes) så går det nog ganska fort att hitta.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 jul 2005 21:44

Se här har vi ett till pusseltänkande, precis som i en annan tråd. Jag delar din syn, onosendai. Men jag ser det inte som nödvändigt att kunna definiera någonting för att dra nytta av det. Jag har verkligen ingen aning om hur min dator fungerar, men nytta av den har jag iallafall.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 12 jul 2005 01:29

Lisen skrev:Öh, jag tyckte att det verkade som om du har läst Bibeln?!...

Det är det jag har. :)
1 Mos 1:26
Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”
2 Mos 20:2
Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret.
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Luk 4:8
Jesus svarade: ”Det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.”
Upp 15:4
Vem måste inte bäva, Herre,
och ära ditt namn?
Ty du ensam är helig,
alla folk skall komma och tillbe inför dig,
din rättfärdighet har uppenbarats.
Matt 3:17
Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde.”
Matt 22:32
Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud. Gud är inte en gud för döda utan för levande.”
Psalm 110
Så lyder Herrens ord till min härskare:
Sätt dig på min högra sida, så skall jag lägga dina fiender som en pall under dina fötter.
Jes 46:4
Ännu när ni blir gamla är jag densamme, ännu när ni grånat skall jag bära på er. Jag har skapat er, jag skall lyfta, bära och rädda er.
Vem vill ni jämföra mig med och göra till min like?
Vem vill ni ställa vid min sida som kan jämföras med mig
Matt 7:21
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.
Luk 22:42
Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig. Men låt din vilja ske, inte min.”
Joh 16:32
Den stund kommer, den är redan inne, då ni skall skingras, var och en åt sitt håll, och lämna mig ensam. Men jag är inte ensam, eftersom Fadern är med mig.

Och varför blanda in Maria i leken, hon är ju totalt överflödig. En allsmäktig gud måste väl kunna röra sig mellan andligt och jordligt liv precis som han vill?

Gud är en treenig Gud på så sätt att Han är Fader, Son och Helig Ande i ett.

För mig låter detta snurrigt bla för att: en av Gamla Testamentets huvud­angelägenheter är att förkunna mono­teism i en polyteistisk tid.
»Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en», 5.Mos.6:4.
Jes.44:6: »Jag är den förste, och jag är den siste, och förutom mig finnes ingen Gud».
och okej, jag antar att du menar att detta skall ske efter Jesu död.
men jag undrar då, vart var gud när jesus var på jorden-om det är samma person alltså. Och vad var det för mening med att jesus dog om det ändå var gud? Hur kunde gud ha kontakt med folket innan jesus död, om den heliga anden kom efteråt?

som "hjälparen" eller "hugsvalaren" som ska komma efter att Jesus själv uppstigit till himmelen. Den Helige Ande finns alltid bland de kristna och hjälper oss på vägen.

Joh 14:26
Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.

Joh 15:23
Den som hatar mig hatar också min fader.
Joh 15:24
Hade jag inte gjort sådana gärningar bland dem som ingen annan gjort, skulle de vara utan synd. Nu har de sett dem, och de hatar både mig och min fader.
Joh 15:25
Men ordet som står skrivet i deras lag skulle uppfyllas: De har hatat mig utan grund.
Joh 15:26
När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.

Det grekiska ordet för Hjälparen är parakletos, och kommer från para, "vid sidan om," och kaleo, "att kalla eller tillkalla." Dess äldsta betydelse (långt innan Nya testamentets tid) var "en kallad till att hjälpa, bistå", eller "fungera som rådgivare för någon."
För mig låter det som jesus.

Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

onosendai

Inläggav onosendai » 12 jul 2005 10:43

Skogsälvan skrev:Se här har vi ett till pusseltänkande, precis som i en annan tråd. Jag delar din syn, onosendai. Men jag ser det inte som nödvändigt att kunna definiera någonting för att dra nytta av det. Jag har verkligen ingen aning om hur min dator fungerar, men nytta av den har jag iallafall.

Absolut, du kan dra nytta av världen såsom den är idag också, även då du inte kan förklara vad vi gör här från första början och vad syftet med vår färd är, men det gynnar det onda. Men vill du livets vishet lära, så är konstant ifrågasättande den enda lösningen eftersom en acceptans av verkligheten som sådan hämmar den personliga utvecklingen, liksom att blint tro på något man inte ens för sig själv kan förklara.

onosendai

Inläggav onosendai » 12 jul 2005 11:17

Lisen skrev:Vet du varför man firar Pingst? Jo, för att lärljungarna (ja, lärljungarna, inte hela jordens befolkning) fick Den Helige Andes kraft. Sedan, när fler människor kom till tro så fick även dessa nya troende del av Den Helige Ande. Det är inget jag påstår för att upphöja mig själv - det är ju knappast min förtjänst att jag har fått en kristen tro och därav del av Den Helige Ande! All tro får vi av nåd. Att Gud sänder sin Ande att vara med de som tror på Honom är väl ändå inte att upphöja de kristna över andra, det är snarare så att Gud vill hjälpa de troende på vägen. De som inte har en tro på Gud har inte heller fått del av Den Helige Ande. Att Anden däremot kan verka i otroende (till exempel när de hör Guds ord), det är en helt annan sak.

Om du vill veta mer om Den Helige Ande är det bara att du läser i NT. Jag minns inte vilka ställen det står på, men om du kollar i slutet av evangelierna (Matteus, Markus, Lukas, och Johannes) så går det nog ganska fort att hitta.

Den Heliga Anden är "en" benämning på detta väsen. I hinduismen kallar man denna del istället Atman som är en del av Brahman.

Det finns oändligt många förklaringar på vad detta är, men förklaringen av den är oväsentlig om man inte personligen känner den.

Ett par enklare definitioner skulle vara: ditt medvetande, din själ, ditt samvete, din förmåga att göra gott, ditt osynliga jag som döljer sig bakom en fasad av lögner bakom det du tror är ditt kött och ben. Att tro på det man ser och hör hämmar därför din personliga utveckling då den egentliga världen är den du inte ser.

Om man ska förstå Den Heliga Anden fullt ut, måste man först definiera Gud. Släppa tron och påbörja en egen tankebana, först då kan du slå dig fri från vad du tror är den sanna verkligheten. Den verklighet som vi valt att kalla verklighet förklarar inte hur Jesus kunde gå på vatten, men om du kan definiera Gud förstår du sambandet i religionen som sådan och förstår att detta är möjligt. Världen är lite som Morpheus säger: "This is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth".

Många förespråkar ett krig, inte minst Nostradamus om sådär sextio år. Detta krig kommer vara det största kriget i mänsklig historia och är, ja, precis som Jesus säger, nödvändig. En stor kamp mellan gott och ont, där ena sidan inte ens är medveten om att den är ond, av oförståelse för den sanna verkligheten, medans den goda sidan kommer göra allt i sin makt att försöka förmedla detta innan kriget bryter loss.

Oj, grötigt igen alltså, ber om ursäkt. :wink:

onosendai

Inläggav onosendai » 12 jul 2005 11:31

Apropå Pingsten.

Högtider bygger missuppfattningar och lämnar ouppklarade stämplar i historian tills någon kan förklara varför vi har dem, det är vad högtider är för. "Hög Tid" att ta tag i och förstå innan allt barkar åt helvete.

Lisen

Inläggav Lisen » 12 jul 2005 16:21

Tatjana skrev:
Lisen skrev:Öh, jag tyckte att det verkade som om du har läst Bibeln?!...

Det är det jag har. :)
1 Mos 1:26
Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”

(Och så hade du en rad citat där man ser att Gud är en, och att man skiljer på Gud och Jesus. Och det håller jag givetvis med om. Men samtidigt är de samma Gud.)

Hm... ibland vet jag inte om vi är eniga, du och jag, eller inte...? Det första bibelcitatet du tog visar ju att Gud är flera: "Vi ska göra människor..." osv. Om inte Jesus (och den helige Anden, tror jag) var med "på ett hörn" och skapade allt så skulle Gud väl ha sagt "Jag ska göra...". Jag har försökt förklara mina tankar så gott jag kan, men är inte svinduktig på detta, så jag tog Luther till hjälp. Såhär besvarar han ett par frågor i sin katekes, och så tror jag också:
"Vad förstås därmed att Gud är treenig?
Gud är en, men i gudomsväsendet är en evig trefaldighet: Fadern, Sonen och den helige Ande." och så citerar han:
"Gån ut och gören alla folk till mina lärljungar, döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.Matt 28:19
Herrens, Jesu Kristi, nåd och Guds kärlek och den helige Andes delaktighet vare med eder alla. 2 Kor 13:13"

"Vilken åtskillnad är mellan Fadern, Sonen och den helige Ande inom gudomsväsendet?
Fadern har av evighet fött Sonen, Sonen är av evighet född av Fadern, och den helige Ande utgår av evighet av Fadern och Sonen."

På ett annat ställe utvecklar han (Luther alltså) det där att Sonen är född av Fadern genom att ta ett citat:
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning. Joh. 1:1, 14"
Alltså, Ordet blev kött. Ordet var Gud. Med andra ord: Ordet som blev kött (Jesus) var Gud. Jesus var Gud. Märk väl att detta inte är Luther som "hittat på" utan allt han skriver kan han stadfästa med Guds ord. Han skriver också:
"Kristus måste vara både Gud och människa för att kunna vara sann medlare mellan Gud och människor." och tar citatet:'"En enda är Gud, och en enda är medlare mellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus. 1 Tim. 2:5."
Alltså, Jesus var sann Gud och sann Människa. Sann Gud för att kunna vara syndfri och sann människa för att kunna bli frestad på samma sätt som vi. Om han inte var sann människa skulle han inte kunnat förstå människan och inte heller kunnat fullborda försoningsverket såsom en människa.

Och varför blanda in Maria i leken, hon är ju totalt överflödig. En allsmäktig gud måste väl kunna röra sig mellan andligt och jordligt liv precis som han vill?

Vad säger du? Att Maria är överflödig? Hoppas att du bara var ironisk, för jag tror knappast att Gud skulle ha använt sig av en människa som mor och Jesus om det inte vore nödvändigt. Se det sista jag skrev ovanför citatet (om varför han måste vara sann människa). Utan att han föddes av Maria hade han inte varit sann människa. Och det är väl ett tecken om något på att Gud är allsmäktig när han kan få en jungfru att föda Guds son?!

...och okej, jag antar att du menar att detta skall ske efter Jesu död.
men jag undrar då, vart var gud när jesus var på jorden-om det är samma person alltså. Och vad var det för mening med att jesus dog om det ändå var gud?

Som jag skrivit tidigare så är Gud tre-i-en (treenig). Så Gud fanns samtidigt som Jesus (var nånstans? tja, där han alltid är, överallt antar jag). Gud gav sin son att dö i vårt ställe för att vi skulle kunna bli räddade trots vår synd. Det var meningen med att han dog. När han genomförde försoningsverket var han som en människa - han led som vi skulle ha gjort och han dog som en människa.

Det tydligaste "beviset" på att Jesus är en del av Gud tycker jag ändå är det citatet jag använde tidigare:
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning. Joh. 1:1, 14"

Hur kunde gud ha kontakt med folket innan jesus död, om den heliga anden kom efteråt?

Genom Jesus själv, han var ju här. När Jesus kommer till lärljungarna bakom de lyckta dörrarna blåste han ju på dem och sa "Tag helig Ande" - det hade han ju inte behövt göra om de redan haft helig Ande. (Det som hände vid Pingst var att de dessutom fick den helige Andes kraft, men skillnaden däremellan är väldigt djup och jag orkar inte gå in på det nu. Jag tror inte att jag kan påstå att jag förstår det själv heller.)

Joh 14:26
Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.
Joh 15:26
När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.

Det grekiska ordet för Hjälparen är parakletos, och kommer från para, "vid sidan om," och kaleo, "att kalla eller tillkalla." Dess äldsta betydelse (långt innan Nya testamentets tid) var "en kallad till att hjälpa, bistå", eller "fungera som rådgivare för någon."
För mig låter det som jesus.

Mvh Tanja

Du citerar ju själv att Hjälparen är den helige Ande:
"Joh 14:26 Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er."
Visar inte det att denna, som går "vid sidan om" och "kallar oss" borde vara den helige Ande? Gud sände oss den helige Ande för att kalla oss - påminna oss om vad Jesus sa och gjorde när han var här. Jag har åtminstone svårt att förstå det på annat sätt och längre än såhär kan jag inte utveckla hur jag tänker.

Jag har säkert missat någon fråga eller kommentar du ställde (det var långt och mycket att försöka reda ut :wink: ) men om det är något mer du vill att jag ska utveckla så skriv det igen så kan jag försöka. För min del så känns ämnet Treenig Gud (som vi råkat komma in på som bispår) ganska färdiganalyserat. Jag kommer inte på fler frågor åt dig och jag har inte mer att säga själv.

Förresten så vet jag inte om vi kommer någon vart med det här. Jag tror såhär och du tror sådär. Jaha. Såklart kan det vara intressant att höra om andras tankar och tro men när vi båda vill stadfästa vår tro med samma bibelcitat (tex det där om hjälparen) men ändå inte riktigt är eniga så har vi väl kommit så långt vi kan. Eller?

onosendai

Inläggav onosendai » 12 jul 2005 17:58

Jag gillar din uppriktighet Lisen, den är beundransvärd. Jag har försökt prata med kristna, men de är så fullt uppsatta med att bara tro att det är omöjligt att väcka dem från denna sömn, men det här är något helt annat, djupt imponerad.

Till att börja med är det väldigt svårt att blanda in bibelcitat om man först inte har definierat Gud. När man definierat Gud förstår man Guds makt och förstår hur religionen har uppkommit och bibeln blir en slags mall för vad du kommit att upptäcka, ett slags facit. Det är helt ok att ha en tro, så länge man inte sluter ett skal kring sig och vägrar lyssna på andra.

Om du för en stund släpper ordet Gud och istället kallar 'honom' DET. Då slipper du alla missvisande genus och DET förblir för dig odefinierbart, du kan inte måla upp en bild av DET. DET (Gud) är ett väsen

Om du nu, liksom Jesus är en del av DET. Vad gör honom i så fall högre stående än du? Jesus kallade sig Guds son, men vi alla är Guds söner / döttrar om vi alla tillhör Gud, varför försökte Jesus annars hela tiden förklara att han inte är ett dugg mer värd än någon annan och att den lägst stående är den som kommer längst?

Han försökte tom förklara med aktioner, såsom att man äter hans kött och blod för att visa att ni är lika mycket Jesus som Jesus självt.
"Everyone, is Jesus everyone". -- Di Leva.

Förlåt om jag greppar efter halmstrån, men det måste man tyvärr göra för att skaffa sig en egen definition av Gud.

Kladdigt igen. :(

Lisen

Inläggav Lisen » 12 jul 2005 22:22

onosendai skrev:Jag gillar din uppriktighet Lisen, den är beundransvärd. Jag har försökt prata med kristna, men de är så fullt uppsatta med att bara tro att det är omöjligt att väcka dem från denna sömn, men det här är något helt annat, djupt imponerad.

Kul att höra, fast jag hänger inte riktigt med på vad du menar med "uppsatta med att bara tro...osv till... från denna sömn"?!

Till att börja med är det väldigt svårt att blanda in bibelcitat om man först inte har definierat Gud. När man definierat Gud förstår man Guds makt och förstår hur religionen har uppkommit och bibeln blir en slags mall för vad du kommit att upptäcka, ett slags facit. Det är helt ok att ha en tro, så länge man inte sluter ett skal kring sig och vägrar lyssna på andra.

Vet inte vad du vill ha för definition av Gud. Jag tror på Gud som "Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare" (för att citera trosbekännelsen :) ) Ja, Han är förstås ett väsende, eller en kraft eller vad vi nu ska kalla "det" för, men eftersom människans förnuft inte kan fatta helt vad Gud är så känns alla våra ord så fattiga och tomma för att försöka förklara vad Gud är. En helt klargörande definition av vad Gud är tycker jag är omöjlig att framställa.

Om du för en stund släpper ordet Gud och istället kallar 'honom' DET. Då slipper du alla missvisande genus och DET förblir för dig odefinierbart, du kan inte måla upp en bild av DET. DET (Gud) är ett väsen

Okej, numera när allt ska vara så hiskeligt jämställt så får man inte kalla Gud för Honom, men när jag pratar vanliga meningar tycker jag det är hopplöst svårt att formulera mig om jag ska prata om "det" istället för "honom". Kanske inte en jättestor grej om man går in för det, men jag tycker att det flyter lättare om jag säger honom (och så ser jag faktiskt Gud som ett manligt väsende, Fader liksom, inte Moder för det är församlingen på jorden som är den andliga modern).

Om du nu, liksom Jesus är en del av DET. Vad gör honom i så fall högre stående än du? Jesus kallade sig Guds son, men vi alla är Guds söner / döttrar om vi alla tillhör Gud, varför försökte Jesus annars hela tiden förklara att han inte är ett dugg mer värd än någon annan och att den lägst stående är den som kommer längst?

Han försökte tom förklara med aktioner, såsom att man äter hans kött och blod för att visa att ni är lika mycket Jesus som Jesus självt.
"Everyone, is Jesus everyone". -- Di Leva.

Hmm. Vi är söner/döttrar till Gud genom Kristus. Alltså, om vi tror på att Jesus har dött för våra synders skull så får vi arvedel i himlen, jämställda bredvid honom (Jesus). Om vi inte tror på honom, så kan vi glömma alltihop. När det gäller Jesus upphöjande/förnedrande står det såhär:
"Kristus Jesus var till i Guds-skepnad men räknade icke jämlikheten med Gud såsom ett byte utan utblottade sig själv, i det han antog tjänarskepnad, när han kom i människogestalt.
Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.
Därför har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom det namn, som är över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skola böja sig, deras som äro i himmelen, och deras som äro på jorden, och deras som äro under jorden, och för att alla tungor skola bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herre. Fil. 2:6-11"

Jesus själv upphöjde sig alltså inte när han var här. Tvärtom så förnedrade han sig så lågt man kunde komma, han dog korsfästelsedöden (vilket på den tiden sågs som det värsta straffet man kunde få, mer förnedrande än att tex bli halshuggen). Så långt är jag alltså enig med dig.
Däremot har Gud upphöjt honom, och alltså är han högre än vi är.
Människan blev skapad till Guds avbild, i den mening att vi fick del av Guds vishet och helighet. Detta "tappade" vi däremot genom syndafallet, och istället blev människans förstånd förmörkat och viljan blev ohelig (vi har alltså onda verkningar i oss, som avundsjuka, hat, falskhet, girighet osv). Gud förbannade jorden för att människan hade fallit i synd. Här är också en stor skillnad mellan oss och Jesus. Han blev frestad precis som vi, men han föll inte! Han är utan synd och har därför även som människa (inte bara Gud-delen av honom) kvar sin vishet och helighet.

Förlåt om jag greppar efter halmstrån, men det måste man tyvärr göra för att skaffa sig en egen definition av Gud.

Kladdigt igen. :(

Ingen fara, det är bara intressant med lite frågor och funderingar. Det gör ju att jag själv också verkligen måste fundera på hur jag tror och om det jag tror och tänker har någon grund eller om det bara är lösa idéer. Jag vill inte försöka hitta på egna förklaringar till Guds verk utan vill tro som det står i Bibeln eftersom det är den enda rena källan utan inblandning av människans ovishet. (Ja ovishet med ett s, inte ovisshet. Fast, det stämmer ju också. Finns säkert inget ord som heter "ovishet" men jag kom inte på motsatsen till vishet.) Inte så att man inte ska tänka efter själv, det är alltid nyttigt, men om min tolkning av något börjar gå emot Guds ord så borde jag börja fundera på att överge min tolkning, annars kan jag gå vilse.

Oj, det blev en halv roman igen så ni ledsnar kanske på mina utläggningar, men skyll er själva om ni läser dem.

onosendai

Inläggav onosendai » 13 jul 2005 01:11

Tjo Lisen.

Jag skulle säga att du kommer aldrig förstå dig på Jesus, om du inte först kan definiera Gud. Om du kan definiera Gud, vad Gud egentligen är (alla är kapabla till detta) så löser sig hela pusslet för dig och du kommer kunna förklara för alla andra kristna hur det egentligen står till.

Men då kan du först inte tro att du inte kan lösa mysteriumet, för det kan du. Det kan så att säga alla, för annars vore mysteriumet inte lösligt av någon människa och Jesus var en människa som löste mysteriumet, men för att inte upphöja sig över alla andra människor (vilket samtiden starkt ogillade, var han tvungen att gå runt det).

Gud är logisk, liksom denna världen. Vi själva gör den ologisk. Om du tänker logiskt finner du svaret på vad Gud egentligen är.

För att identifiera Gud behöver du därför en korrekt och logisk frågeställning.

Om du tänker bort alla fysiska ting och allt som har med denna verkligheten att göra och tänker kring den logiska frågorna:

Varför är vi alla olika?
Hur uppstår en olikhet från första början?
Blanda gärna in Big Bang i det hela.

Så kommer du slutligen finna ett svar, det är enklare än vad du tror.

Jag ska ge dig min förklaring kortfattat:

*Det råder två krafter.
*En attraherande, en repellerande. (God, Ond)
*Allting var från början, Ett.. DET. (detta är odefinerbart)
*Detta ett var sammanbundet av den svaga attraherande kraften.
*Detta Ett kom i kontakt med den repellerande kraften och gav upphov till en stor smäll, Big Bang. Och ledde till att det som en gång var Ett materialiserades och bildade stora stenar.
*Dessa stenar sönderdelades sedan av samma kraft som en gång slog isär 'Det', tills dess att det inte fanns något annat kvar än stoft.
*Dessa partiklar var såpass små att den kraften (attraherande) som en gång höll ihop 'Det' kunde på nytt föra samman denna viktlösa materia och bilda våran galax.
*Jorden bildades och en kontinent skapades.
*Den repellerande kraften gav även här upphov till förskingring.
*Kontinenten brast och allting flyter hela tiden bort från varandra.
*Encelligt liv bildades
*Repellerande kraften ger även intryck här då de encelliga organismers beteende var att kopiera sig själva mot oändligheten.
*När kommunikationen (den attraherande kraften) var tillräckligt välutvecklad bildades flercelligt liv.
*Kommunikationen gav upphov till mer och mer avancerade arter.
*Arter uppstod som gav upphov till arter, som gav upphov till arter osv.
*Kampen om tillvaron var ett faktum tills dess att någon art var kapabel att inneha ett högt 'medvetande'.
*Aporna dominerade och gav upphov till människan.
*Människan innehar ett stort medvetande och kan utveckla detta efter egen förmåga (låsa upp delar av hjärnan, med hjälp av självinsikt).
*Människan trots sig höga medvetande har dock en brist, denna har alla negativa faktorer kvar från deras förfäder, alla begär och repellerande känslor som innan var nödvändiga för att överleva.
*Dessa känslor styr människan tills dess att människan förstår sig på dem, först då kan hon fullkomligt styra över sig själv och inte längre falla offer för sina egna begär såsom djuren.

Kort och gott kan man säga att 'DET' som blev tillintetgjort av den repellerande kraften skapade sig en sista chans genom att skapa sig en värld där den på nytt kan återuppa sin gamla gestalt. Eftersom alla är en del av 'Ett' och lika stor del, fast olika har alla samma förrutsättningar att få kunskap om 'Det'.
Jesus var en av de första som definierade Gud, vilket gjorde honom oerhört vis i förhållandet till alla andra. Men denna kunskapen rymmer i oss alla, och det är först när man kan definiera Gud som den ger sig tillkänna, för då faller alla bitar på plats på en gång.

Så människans uppdrag är att föra samman alla pusselbitar så att vi kan definiera Det (Gud, Brahman) vi var från början, detta gör vi genom att upplysa människor. (En upplyst människa kan definiera Gud).

Man kan se världen som ett enda stort pussel där varje människa är en del av pusslet. Men världen som vi ser den döljer det uppenbara och skapar därför en fruktansvärd oreda.

Den repellerande kraften gör allt för att vi ska se och höra det vi vill tro att vi är, olika. Desto mer olikhet den skapar, desto längre ifrån målet är vi. Oändligheten (repellerande kraften) blir därför fienden.

Den repellerande kraften gör sig också märkvärdig på främst känslor. Alla känslor är mer eller mindre själviska förrutom en del (heliga andens känslor, DE RIKTIGA känslorna som inte bygger på fysiska njutningar, utan osjälviskhet), kärlek, enighet.

Repellerande är kraften som förskingrar människor är ex: Hat, olikhet, rädsla (hudfärg, ögonfärg, utseende, modersmål osv). Allt för att hela tiden få oss att tro att vi är unika, fast vi egentligen är ett och samma.

När olikheten är som störst, och när folk inte längre bryr sig. Då smäller det, och därefter har inte någon en aning om vad som hände. Vi går i ovishet och tror att denna världen är säker, men inte förrän vi förstår sambandet förstår vi också att vi grävt vår egna grav. En grav av oändligt lidande.

Detta är en skildring, det finns oändligt många, för alla är vi olika, men gemensamt samma.

En sista grej är återfödelsen. Du dör, du får lida, du dör, du får lida, du återföds, du dör, du återföds tills du fattar vad det hela handlar om, detta bottnar först i en depression, du tycker livet är meninglöst, därefter kan du påbörja din riktiga inlärning om vad vi egentligen gör här från första början, och det kräver först en definition av DET (Gud), först då kommer den attraherande kraften att skydda dig. Minnena ligger inte kvar, och du får lära dig allt på nytt, men ditt medvetande är inte bunden till kroppen du är i och det förklarar begåvningar. Om man föder tvillingar är dessa lika rent genetiskt, men de har helt olika syn på saker och ting, därför att du föder egentligen inte din egen, vi föder varandra i ett evigt kretslopp tills dess att alla förstår vad meningen med livet egentligen är, i utbyte ser individen ut som dig för att du ska tro att det är din egen. Men denna individen är formbar i sitt beteende, men dess begåvningar kan du aldrig råda över.

Avslutar där... mycket rörigt igen, som vanligt. Ska försöka skriva en mer sammanfogad text där jag förklarar allt mer i detalj. Ett word dokument på runt 20-30 sidor hade nog innefattat en hel del, det skulle dessutom vara bra att sammanföra alla religioner för att visa att de egentligen menar samma sak och förklara alla citat (tar lååång tid).

Beklagar även jag den långa texten...

onosendai

Inläggav onosendai » 13 jul 2005 01:37

Fick ett tips om en låt som tar upp detta (liksom allt annat egentligen).

Covenant - Call the ships to port.

Sen finns det fler som beskriver vårt beteende för tillfället:

Covenant - Tension
Mad World - (Donnie Darko soundtrack)

Och säkerligen tusen andra minst lika djupa texter.

Även Chemical Brothers - Believe (videon, kika) tar upp en hel del om 'upplysningen'.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 13 jul 2005 03:02

Lisen skrev:visar ju att Gud är flera: "Vi ska göra människor..." osv. Om inte Jesus (och den helige Anden, tror jag)

Jesus var med, och de skapade genom helig ande. :)

i sin katekes, och så tror jag också:
"Vad förstås därmed att Gud är treenig?
Gud är en, men i gudomsväsendet är en evig trefaldighet: Fadern, Sonen och den helige Ande." och så citerar han:

Matt 15:14
Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.” :D :) :D

"Gån ut och gören alla folk till mina lärljungar, döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.Matt 28:19

Matt 28:18
Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn
och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Några var:
2 Mos 20:3
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden.

Joh 13:35
Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.”

(Inte att ni har helig ande med er att göra underverk med)

det intressanta är:
1kor 1:2 12:13, 27
dan 7:13,14,27
Luk 12:32
Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket.
Upp 14:1-3
Hur tolkar du detta?
För mig låter det som endast en liten skara blir döpta i helig ande.

:?: Är jag fel ute?

Visst, men vidare i Johannes 17:3
samt Joh 20:17 (vilket även bevisar att jesus ej har varit i himlen då han dött utan på att annat ställe).

I new english bible står det: vad gud var, var ordet.
I MO (james mofatts) står det: logos var gudomlig.
bestämd artikel av gud är theos (gud) första gången ordet förekommer, men inte andra. konstruktionen med substantivet i bestämd form framhäver en identitet, en personlighet.
(Se även joh 1:18)
Jesus är ju messias.

Jag antar att man får försöka läsa olika översättningar och se hela bibeln så förstår man nog guds syfte med oss :?: :)

'"En enda är Gud, och en enda är medlare mellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus. 1 Tim. 2:5."

Där rök ju de nutida profterna :)
Jesus är fullkomlig. Och det står ju faktiskt- en människa, inte en gud.

Om han inte var sann människa skulle han inte kunnat förstå människan och inte heller kunnat fullborda försoningsverket såsom en människa.

Det är jag helt med på.

Hoppas att du bara var ironisk, för jag tror knappast att Gud skulle ha använt sig av en människa som mor och Jesus om det inte vore nödvändigt. Se det sista jag skrev ovanför citatet (om varför han måste vara sann människa). Utan att han föddes av Maria hade han inte varit sann människa. Och det är väl ett tecken om något på att Gud är allsmäktig när han kan få en jungfru att föda Guds son?!

Jag var lite ironisk, men det jag ville illustrera var att om man är gud och vill komma ner på jorden så kan man nog det utan att ta hjälp av en kvinna.

Gud gav sin son att dö i vårt ställe för att vi skulle kunna bli räddade trots vår synd. Det var meningen med att han dog.

Jag är med på det, men han dödae ju sig självt om han är treenig.

Genom Jesus själv, han var ju här. När Jesus kommer till lärljungarna bakom de lyckta dörrarna blåste han ju på dem och sa "Tag helig Ande" - det hade han ju inte behövt göra om de redan haft helig Ande. (Det som hände vid Pingst var att de dessutom fick den helige Andes kraft, men skillnaden däremellan är väldigt djup och jag orkar inte gå in på det nu. Jag tror inte att jag kan påstå att jag förstår det själv heller.)

detta är helt nytt för mig, skall oxå plugga lite 8)

Visar inte det att denna, som går "vid sidan om" och "kallar oss" borde vara den helige Ande? Gud sände oss den helige Ande för att kalla oss - påminna oss om vad Jesus sa och gjorde när han var här.

Så gud väljer oss? Vi väljer inte att ta kontakt med gud?

ändå inte riktigt är eniga så har vi väl kommit så långt vi kan. Eller?

Jag försöker absolut inte få dig att ändra hur du tror, jag vill snarare själv lära mig, för att om jag skall kunna tro måste min tro bygga på kunskap.

Soliga hälsningar Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Religion och andlighet"