Religion botar psyksjukdom?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 maj 2014 22:54

Väderkvarn skrev:Ja, tacka vet jag den första kristna församlingen, de hade egendomsgemenskap.

De hade inte mycket till egendom, så det var enkelt ordnat. Men i Mark 10 träffar Jesus en rik man: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga, så skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig.” Vad tror du, gjorde han det?
Väderkvarn skrev:De hade dessutom inte Gamla testamentet.

Jodå, Septuaginta, den grekiska översättningen, den fanns på Jesu tid, det är den Jesus citerar på åtskilliga ställen i evangelierna.
Väderkvarn skrev:Arianen Wulfilas Bibel, den så kallade silverbibeln skriven på det Gotiska språket, innehöll bara evengelierna.

Jag läste just att det var konungaböckerna som saknades i Wulfilas översättning, inte Gamla Testamentet.
Moderator

Väderkvarn

Inläggav Väderkvarn » 19 maj 2014 08:39

Pilatus skrev:
Väderkvarn skrev:Arianen Wulfilas Bibel, den så kallade silverbibeln skriven på det Gotiska språket, innehöll bara evengelierna.

Jag läste just att det var konungaböckerna som saknades i Wulfilas översättning, inte Gamla Testamentet.

:D Vill man missuppfatta så vill man.
Du ser att det är silverbibeln jag åsyftar.
Den finaste Bibeln vi har i Sverige. Den avskrevs från Wulfilas(300-tal) fragment för Theoderik den stores räkning på 500-talet och är egentligen inte en bibel utan en evangeliebok.
Du kan ju börja med att ställa dig frågan varför de valde att enbart ta med evangelierna.

PS Det är just den Theoderik som omnämns på den berömda rökstenen i Östergötland.

Antic

Inläggav Antic » 19 maj 2014 10:41

Sen finns alla så kallade "Jesusbrev".

Personer som skrev ned saker som Jesus påstods ha sagt där skribenten själv var enda källan. Inget av de breven togs med i Bibeln eftersom det inte fanns något som styrkte att Jesus skulle sagt så. Vem som helst kunde sätta sig ned och skriva ned saker som Jesus skulle ha sagt, och det var ju enkelt när man själv var enda källan.

Återgå till "Religion och andlighet"