Esther skrev:Anders skrev:Präster både i svenska kyrkan, katolska kyrkan liksom de seriösa prästerna inom alla religioner är oftast välutbildade inom de humanska vetenskaperna, det räcker väl bra med det? Om en präst skulle råka ligga bra till för nobelpriset i fysik, det påverkar väl ingenting? Religionen är först och främst en human verksamhet, och jag tror att vägen till en tro genom att veta om en massa naturvetenskap är ett rätt hopplöst företag. Jag kan egentligen inte se att religionen egentligen skulle ha så mycket sämre ställning nu i människornas hjärtan än 1345. Ok, en del kunde väl då inbilla sig nåt i stil med vad Ida i Emil i Lönneberga sa, att "hur kan det finnas så många snirklar i örat om inte Gud har skapat dem". En sådan tro är inte mycket att hänga i julgran och då har man inte nått ner i de avgrunder i själen där religionen hör hemma. Eller så har man inte omfattat vad gemenskapen i ett samfund innebär.
Hörde en Kantexpert på en av de gamla 70-talsintervjuerna som Access brukar köra. Tycker han formulerade det rätt elegant, då han sa att Kant ungefär kan ha menat : "världen-för-oss" är en sak, "världen-i-sig" en annan, och där ryms religionerna.
Problemet med förväxlingen mellan präster som tror på Tro Allena (detta är protestantismen) där de svenska prästerna utbildas i tre år på ett sekulärt universitet och en katolsk präst som utbildas mellan 7-10 år i de två (ett dominikanskt och ett jesuitiskt) universitet i Rom (där många redan har sina examina inom olika andra områden - oftast inte alls humaniora) eller utbildar sig senare inom andra områden också --- är inte en jämförelse alls - eftersom inom den katolska kyrkan Tro och Förnuft (absolut inte tro allena) är förhärskande och har alltid varit.
Det är som att jämföra en liten villa med ett skyskrapa. Båda är visserligen hus av något slag - men de är inte helt jämförbara.
Du kan läsa vad som gäller för prästutbildning i Rom: http://www.vatican.va/archive/hist_coun ... us_en.html
Ska man sedan ta frireligiösa pastorer in i denna jämförelse - är det inte heller rättvist. För de tar sina egna steg...
Här håller jag faktiskt med dig till stor del. När det gäller katolska kyrkan och ordnarna i synnerhet så är skillnaden när det gäller utbildning osv enorm. Och det är ju en stor vattendelare att inom protestantismen så handlar det i slutänden om tro allena medan katolicismens syn är mer att tro och vetenskap är förenliga och att det vore absurt om det motsade varandra.. Som en liten Drake i grund stöpt av Jesuiterna så har jag oerhört svårt för att diskutera exegetiska frågor med "bildade" protestanter då just alltid diskussionen blir intellektuellt ohederlig. Nu friar jag ju inget religiöst från det men här är det anmärkningsvärt
Koka soppa på en spik.