Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 928
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 15 sep 2019 20:56

Konflikter kan bara lösas hållbart genom förhandling o överenskommelser. För Israel blir det komplicerat, för vem ska man förhandla o sluta avtal med, Hamaz, Hizbollah, Abbas, al Qaida? Motparten är klaner som sinsemellan inte är överens. Vars gemensamma oförsonliga agenda är att förinta Israel, o som ingen av dem ser som en förhandlingsfråga.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 15 sep 2019 21:22

531bts skrev:Konflikter kan bara lösas hållbart genom förhandling o överenskommelser. För Israel blir det komplicerat, för vem ska man förhandla o sluta avtal med, Hamaz, Hizbollah, Abbas, al Qaida? Motparten är klaner som sinsemellan inte är överens. Vars gemensamma oförsonliga agenda är att förinta Israel, o som ingen av dem ser som en förhandlingsfråga.

Du menar att det är bättre att Israel annekterar hela området än att förhandla med The Palestinian National Authority? Visst är situationen näst intill omöjlig, speciellt då Trump har flyttat den Amerikanska ambassaden till Jerusalem. Utan ett aktivt stöd från USA blir det inte fred i området. Men USA skulle kunna göra skillnad, om de verkligen önskade.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7862
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 16 sep 2019 00:45

Men kan någon se ett band mellan katolicismen och israel och det judiska folket specifikt? Förutom att katolikerna är rent allmänt kristna?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 928
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 16 sep 2019 06:12

Pilatus: hur kom du fram till att jag menar att Israels annekteringar är en lösning på konflikten? Det gör jag definitvt inte o det tror jag inte ens Israelerna själva inbillar sig. Jag tror inte på USA som syndabock i konflikten. Det är den oförsonliga inställningen hos båda parter som är det största hindret.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 16 sep 2019 09:47

531bts skrev:Pilatus: hur kom du fram till att jag menar att Israels anekteringar är en lösning på konflikten? Det gör jag definitvt inte o det tror jag inte ens Israelerna själva inbillar sig. Jag tror inte på USA som syndabock i konflikten. Det är den oförsonliga inställningen hos båda parter som är det största hindret.

Att annektera Jordandalen är Benjamin Netanyahus mål: I dag tillkännager jag min avsikt att, efter att den nya regeringen tagit plats, införa israelisk suveränitet i Jordandalen och över Döda havets norra del, sade Netanyahu i ett tv-sänt anförande på tisdagseftermiddagen.
Han har alldeles säkert efterfrågat USAs medgivande, för hur skulle Israel kunna klara sig om USA drog in sina miljardbistånd och beskydd till Israel.
Premiärminister Mohammad Ishtayeh var naturligtvis inte glad.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 16 sep 2019 10:05

Anders skrev:Men kan någon se ett band mellan katolicismen och israel och det judiska folket specifikt? Förutom att katolikerna är rent allmänt kristna?

Katolikerna har väl en del gamla försyndelser som de är angelägna om att släta över. I alla fall för tiden innan kriget brakade loss i full skala. ... den katolska kyrkans komplexa förhållande till och rädsla för Hitler resulterade i stället i en balansakt som sedermera gav upphov till antisemitiska anklagelser.

Helt fritt från problem har det inte varit, men från 80-talet är läget förändrat. De båda barriärerna mellan judar och katoliker har röjts undan: Karmelitklostret har flyttat från Auschwitz och staten Israel har erkänts av Vatikanen. Det senare innebar enligt min mening något ovanligt. Det dokument där staten Israel erkänns innehåller nämligen ett kraftfullt uttalande mot varje form av antisemitism. Hur ovanligt detta förfarande än må vara så är det ett mycket positivt tecken. Ref. Ernst Ludwig Ehrlich

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav klorofyll » 16 sep 2019 10:21

Pilatus, jag tänker på detta med Palestina, Israel, Netanjahu - varför diskutera det? Vad är det du vill lära av denna diskussion? Om du har en nattsvart bild av Israel... På vilket sätt skulle vi här på filosofiforum kunna förändra läget?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 16 sep 2019 10:43

klorofyll skrev:Pilatus, jag tänker på detta med Palestina, Israel, Netanjahu - varför diskutera det? Vad är det du vill lära av denna diskussion? Om du har en nattsvart bild av Israel... På vilket sätt skulle vi här på filosofiforum kunna förändra läget?

Vad skulle forumdeltagarna ändra på alls, menar du? Vi diskuterar inte för att det förändrar något, vi diskuterar sådant där vi söker svar och vi tror oss kunna bidra med något.

Israel erkändes som stat av FN år 1948, då var politiken radikalt annorlunda. Det socialdemokratiska Israels arbetarparti leddes av David Ben-Gurion, kollektiv (Kibbutzer) bildades och många reste till Israel för att delta i uppbyggandet. Jag tror många är besvikna på vad det blev av landet.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav klorofyll » 16 sep 2019 10:53

Okej men det finns väl många länder i världen som man kan vara besviken på? Varför just Israel?

531bts
Inlägg: 928
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 16 sep 2019 10:55

Netanyahu är ingen förhandlare, snarare en "Gods Hammer" o ser nog inte sitt uppdrag som att under rådande omständigheter, i första hand lösa konflikter. Uppdraget är nog att primärt skydda sitt folk o staten Israel. Annektering är ett, om än hänsynslöst, led i det.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 11:25

531bts skrev:Netanyahu är ingen förhandlare, snarare en "Gods Hammer" o ser nog inte sitt uppdrag som att under rådande omständigheter, i första hand lösa konflikter. Uppdraget är nog att primärt skydda sitt folk o staten Israel. Annektering är ett, om än hänsynslöst, led i det.


Intressant... hur menar du att annektering är skydd för folket? En större "buffertzon"?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7862
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 16 sep 2019 11:29

531bts skrev:Netanyahu är ingen förhandlare, snarare en "Gods Hammer" o ser nog inte sitt uppdrag som att under rådande omständigheter, i första hand lösa konflikter. Uppdraget är nog att primärt skydda sitt folk o staten Israel. Annektering är ett, om än hänsynslöst, led i det.

Kan inte Israels inrikespolitik under de senaste åren, men de Israeler jag känner är ganska märkta av den historia de har. Att ett nationalistiskt parti är vid makten är inte att förundra sig över. Men frågan är om inte konflikten mellan Israel och deras grannländer skulle diskuteras under politik?

Egentligen är väl trådens titel lite begränsad. Det är förhållandet till judendomen och det judiska folket generellt jag undrar över också. Tidskriften Signum, ett katolskt organ som jag får mig tillskickat, har en lång artikel om det judiska museet i Sverige.

Vilket jag tycker är en smula underligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 11:46

Pilatus skrev:
Anders skrev:Men kan någon se ett band mellan katolicismen och israel och det judiska folket specifikt? Förutom att katolikerna är rent allmänt kristna?

Katolikerna har väl en del gamla försyndelser som de är angelägna om att släta över. I alla fall för tiden innan kriget brakade loss i full skala. ... den katolska kyrkans komplexa förhållande till och rädsla för Hitler resulterade i stället i en balansakt som sedermera gav upphov till antisemitiska anklagelser.

Helt fritt från problem har det inte varit, men från 80-talet är läget förändrat. De båda barriärerna mellan judar och katoliker har röjts undan: Karmelitklostret har flyttat från Auschwitz och staten Israel har erkänts av Vatikanen. Det senare innebar enligt min mening något ovanligt. Det dokument där staten Israel erkänns innehåller nämligen ett kraftfullt uttalande mot varje form av antisemitism. Hur ovanligt detta förfarande än må vara så är det ett mycket positivt tecken. Ref. Ernst Ludwig Ehrlich

Bild


Frågan är - när jag läser detta (denna slags beskrivning du ger och de slutsatser samt påståenden du gör i ämnet) : hur mycket insikt, därmed verklig kunskap i ämnet har någon som står utanför och betraktar något han inte känner till?
Hörsägen?
Som du står på natten där det är beckmörkt och tror du kan betrakta detaljerna i lövverket ner i fina detaljer i bladens glans?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 928
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 16 sep 2019 12:00

Esther: inte bara buffertzon, på längre sikt även befolka det man annekterar med sitt egna folk, den enda garantin för att inte bli förrådda. Judarna har samma taktik runt Israel som muslimer har i Europa : att på sikt etablera majoritet i de områden man bosätter sig o skapa samhällen utifrån egen religion/kultur.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 16 sep 2019 12:04

Esther skrev:Som du står på natten där det är beckmörkt och tror du kan betrakta detaljerna i lövverket ner i fina detaljer i bladens glans?

Men snälla, var påstår jag mig mäktig att klara sådant? Dessutom finns det väl upplysta områden. Jag yttrar mig om sådant som är tillgängligt att läsa om på nätet.

Vad jag förespråkar är en fredsuppgörelse. Men det måste ha undsluppit dig.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster