Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Pilatus » 17 feb 2021 13:00

iris skrev:
Vertumnus skrev:Som sagt, skilj på filosofen Marx och marxismen. Machiavelli ses idag som grundare av den moderna statsvetenskapen. Liksom Marx vände han sig till världen, men han var inte avvisande till kyrkan, han talade inte om någon överbyggnad, däremot oroade han sig för den korruption som följde sammanblandningen av kyrka och stat, både vad gällde statens som kyrkans angelägenheter.

Har du läst Fursten?

Den (Fursten) handlar om stadsstater och hur olika furstar har handlat för att vinna och bevara sin makt. Kanske kan boken läsas på flera sätt, men den är en redogörelse av furstarnas beteende i maktfrågor.

Marx är revolutionär och skrev: Filosoferna har bara tolkat världen på en rad olika sätt, men det gäller att förändra den.
Ludwig Feuerbach och den klassiska tyska filosofins slut (1845)
Moderator

iris

Inläggav iris » 17 feb 2021 13:22

Pilatus skrev:
iris skrev:
Vertumnus skrev:Som sagt, skilj på filosofen Marx och marxismen. Machiavelli ses idag som grundare av den moderna statsvetenskapen. Liksom Marx vände han sig till världen, men han var inte avvisande till kyrkan, han talade inte om någon överbyggnad, däremot oroade han sig för den korruption som följde sammanblandningen av kyrka och stat, både vad gällde statens som kyrkans angelägenheter.

Har du läst Fursten?

Den (Fursten) handlar om stadsstater och hur olika furstar har handlat för att vinna och bevara sin makt. Kanske kan boken läsas på flera sätt, men den är en redogörelse av furstarnas beteende i maktfrågor.

Marx är revolutionär och skrev: Filosoferna har bara tolkat världen på en rad olika sätt, men det gäller att förändra den.

Jag kan lämna ett smakprov av den jag har hemma i hyllan med ett helt utmärkt förord (som jag varmt rekommenderar läsaren att faktiskt läsa): https://www.smakprov.se/smakprov/?isbn= ... r=smakprov

Vad gäller alla sådana gamla döda män och deras tankar - är domen över dessa när de visat sig i verkligheten. När dessa galna galna galna tankar blivit omsatta och implementerade i olika kulturer och kontexter - vilket kommunisms har blivit. Och överallt - utan undantag - har den skapat skräckvälden som till och med Robespierre hade blivit avundsjuk på - i sin mordlystnad och sitt totala blodbadshysteri.
Hat och vansinne är samma mynt med två sidor bara.

Detta galenskapens galenskap och vansinne förtar inte rovgirigheten och mord via sex&drugs&rockanroll som kapitalet ger människans som sitter framför TV:n och blir 200 kg minst med konsumpion och lathet.
Det är bara olika sätt att mörda medmänniskor på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 feb 2021 14:51

iris skrev:
Pilatus skrev:
iris skrev:Har du läst Fursten?

Jag kan lämna ett smakprov av den jag har hemma i hyllan ...

Är det en utvidgad upplaga av Fursten som skiljer sig från min sammanfattning? Jag har läst boken!
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 feb 2021 15:58

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Den (Fursten) handlar om stadsstater och hur olika furstar har handlat för att vinna och bevara sin makt. Kanske kan boken läsas på flera sätt, men den är en redogörelse av furstarnas beteende i maktfrågor.

Jag kan lämna ett smakprov av den jag har hemma i hyllan ...

Är det en utvidgad upplaga av Fursten som skiljer sig från min sammanfattning? Jag har läst boken!

Jag har inte läst den. Det verkar vara en sådan där negativ bok, jag läser bara (om) negativa böcker som jag stött på under uppväxten, av misstag..

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 17 feb 2021 16:02

iris skrev:
Vertumnus skrev:
iris skrev:

Marxismen - det vet alla som har seriösa studier inom filosofi och ideologier (varifrån olika ideer kommer) - är ju en förlängning av Hegels tankar om staten (nästan ett plagiat kan man säga). Och Hegel å sin sida baserade mycket av sina tankar på Machiavelli Fursten.
Detta är kända fakta i målet. Därmed kan man säga att det finns en direkt korrelation mellan marxismen och Machiavellis tankar.

Som sagt, skilj på filosofen Marx och marxismen. Machiavelli ses idag som grundare av den moderna statsvetenskapen. Liksom Marx vände han sig till världen, men han var inte avvisande till kyrkan, han talade inte om någon överbyggnad, däremot oroade han sig för den korruption som följde sammanblandningen av kyrka och stat, både vad gällde statens som kyrkans angelägenheter.

Har du läst Fursten?

Ja, många år sen, men ja, jag har läst Fursten.

Machiavelli har varit utsatt för många tolkningar och han har använts i olika syften. Vatikanen gick så långt att man förbjöd hans böcker strax efter hans död. Men sedan dess har röken skingrats, maktkampen är inte längre lika het. Dagens uttolkare förstår honom på ett annat sätt. För den som är intresserad kan jag rekommendera Axess television. Inte mindre än åtta avsnitt, inte illa.

https://www.axess.se/tv/den-mangtydige-machiavelli/del-1-av-8-harvey-mansfield/

iris

Inläggav iris » 17 feb 2021 16:36

Vertumnus skrev:
iris skrev:
Vertumnus skrev:
Som sagt, skilj på filosofen Marx och marxismen. Machiavelli ses idag som grundare av den moderna statsvetenskapen. Liksom Marx vände han sig till världen, men han var inte avvisande till kyrkan, han talade inte om någon överbyggnad, däremot oroade han sig för den korruption som följde sammanblandningen av kyrka och stat, både vad gällde statens som kyrkans angelägenheter.

Har du läst Fursten?

Ja, många år sen, men ja, jag har läst Fursten.

Machiavelli har varit utsatt för många tolkningar och han har använts i olika syften. Vatikanen gick så långt att man förbjöd hans böcker strax efter hans död. Men sedan dess har röken skingrats, maktkampen är inte längre lika het. Dagens uttolkare förstår honom på ett annat sätt. För den som är intresserad kan jag rekommendera Axess television. Inte mindre än åtta avsnitt, inte illa.

https://www.axess.se/tv/den-mangtydige-machiavelli/del-1-av-8-harvey-mansfield/

Wow TACKAR.... vilken länk!!!

Det ser ut som godis i mina ögon - något jag ska kasta mig över och lyssna mig igenom!!!
Vilken gåva. Tack... jag läste Fursten först för något år sedan (köpte den 2018 i Stockholm - på Götgatans bokaffär där ALLT godis finns :lol: ... menar så klart: https://www.soderbokhandeln.se) - eftersom verket hela tiden dök upp i samband med olika filosofers verk. Så jag vill oftast när jag läser - gå till originalen. För att verkligen veta vad som står där. Därför är den länken du lämnade verkligen fin - det är kul att höra andras analyser av verk man känner till...
Good stuff...

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 17 feb 2021 17:50

Pilatus skrev:
Mlw skrev:Dyrkar man Marx' Das Kapital så blir man som boken, nämligen enögd, själlös och oförnuftig.

Av det du skriver förstår jag att du inte läst Kapitalet (1867). Det är en bok som mer handlar om nationalekonomi och en värdeteori, om arbete och kapital, ett ekonomikritiskt verk. Det är inte en propagandabok eller en politisk pamflett.

Ja, det är ett "ekonomikritiskt" verk, och från detta snäva perspektiv förklaras hur samhället ska utformas och hur den mänskliga naturen är beskaffad. Det innebär att Das Kapital är "enögd, själlös och oförnuftig". Den saknar nämligen en helhetssyn på människa och samhälle. Vi är ju homo sapiens, inte homo economicus.

Det är sant, jag har inte läst Das Kapital. Ej heller har jag studerat 1800-talets kvasivetenskapliga verk om skallmätning. Det finns nämligen tillgång till sekundärlitteratur. Läs Wolff: Understanding Marx. Han visar att Marx' ekonomiska teori står på lösan sand.

Vad är poängen med att hålla på med sådant här tjafs, istället för att ha en riktig diskussion?

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 17 feb 2021 18:24

Anders skrev:
Behövs ingen religion för det. Bättre vara skeptisk mot allt. Vet inte om de otaliga präster från otaliga samfund jag talat med är så vidare mer mänsklighetsfullkomnade än de flesta.

Jag säger inte "gå med i kyrkan". Jag säger: "tillägna dig den kristna sanningen och tro på den".

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 feb 2021 18:49

Avguden idag är väl snarast egot eller snarare ens ideala självbild, den man vill ge sken av att vara, oavsett om man kallar sig ateist eller religiös, fritänkare eller agnostiker. Kanske man inte heller alltid definierar sig via dem man imiterar och vill vara som, utan kanske snarare via dem man tar avstånd från och ej vill vara som, om det så är kommunister eller religiösa.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 17 feb 2021 19:40

Algotezza skrev:Avguden idag är väl snarast egot eller snarare ens ideala självbild, den man vill ge sken av att vara, oavsett om man kallar sig ateist eller religiös, fritänkare eller agnostiker. Kanske man inte heller alltid definierar sig via dem man imiterar och vill vara som, utan kanske snarare via dem man tar avstånd från och ej vill vara som, om det så är kommunister eller religiösa.

Ja, vi vill vara som gudar. Det innebär att vi försöker imitera Gud Skaparen, som Adam och Eva gjorde, när de själva ville bli som Gud. Augustinus lär att Jesus kom till oss för att vi skulle få en annan förebild. Hans ödmjukhet är det som helar vår sjukdom, som är högmodet: "Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt" (Matt 11:29-30).

iris

Inläggav iris » 17 feb 2021 20:07

Mlw skrev:
Algotezza skrev:Avguden idag är väl snarast egot eller snarare ens ideala självbild, den man vill ge sken av att vara, oavsett om man kallar sig ateist eller religiös, fritänkare eller agnostiker. Kanske man inte heller alltid definierar sig via dem man imiterar och vill vara som, utan kanske snarare via dem man tar avstånd från och ej vill vara som, om det så är kommunister eller religiösa.

Ja, vi vill vara som gudar. Det innebär att vi försöker imitera Gud Skaparen, som Adam och Eva gjorde, när de själva ville bli som Gud. Augustinus lär att Jesus kom till oss för att vi skulle få en annan förebild. Hans ödmjukhet är det som helar vår sjukdom, som är högmodet: "Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt" (Matt 11:29-30).

mmmm min typ av Gud.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 feb 2021 23:44

Mlw skrev:
Anders skrev:
Behövs ingen religion för det. Bättre vara skeptisk mot allt. Vet inte om de otaliga präster från otaliga samfund jag talat med är så vidare mer mänsklighetsfullkomnade än de flesta.

Jag säger inte "gå med i kyrkan". Jag säger: "tillägna dig den kristna sanningen och tro på den".

Född i en kristen familj?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 18 feb 2021 07:49

Anders skrev:Född i en kristen familj?

Nej, men född i den västerländska kristna civilisationen. Vi ska sluta att såga av den gren vi sitter på.

iris

Inläggav iris » 18 feb 2021 08:35

Mlw skrev:
Anders skrev:Född i en kristen familj?

Nej, men född i den västerländska kristna civilisationen. Vi ska sluta att såga av den gren vi sitter på.

Jag personligen tror att då (även nominella "kristna") människor som inte är fria (födda på nytt via nåd) inte känner till frihet, vill de inte heller att andra ska ha den. Detta tror jag beror på dels missunnsamhet, men även en omedveten vilja att ofriheten i det inre - blir till yttre total anarki eller totalt förtryck.

Användarvisningsbild
Kreativ

Inläggav Kreativ » 18 feb 2021 15:34

Mlw skrev:Den här sanningen att vi blir alltmer lika det som vi dyrkar finns beskriven i Jesaja 6.

Jag minns att Hinduismen pratar om det här en del. Men hittar det dock inte i Jesaja 6:

Herren kallar Jesaja till profet
6:1 Det år då kung Ussia dog såg jag Herren. Han satt på en hög och upphöjd tron, och hans mantelsläp fyllde templet.
2 Serafer stod ovanför honom, var och en med sex vingar: med två vingar skylde de ansiktet, med två skylde de kroppen och med två flög de.
3 Och de ropade till varandra: Helig, helig, helig är Herren Sebaot! Hela jorden är full av hans härlighet.
4 Ropet kom trösklarna att skaka i sina fästen, och templet fylldes av rök.
5 Jag sade: Ve mig! Jag är förlorad, ty jag har orena läppar och jag bor bland ett folk med orena läppar, och mina ögon har sett Konungen, Herren Sebaot.
6 En av seraferna flög fram till mig med ett glödande kol som han hade tagit från altaret med en tång.
7 Med det vidrörde han min mun och sade: »När detta vidrör dina läppar blir din skuld borttagen och din synd sonad.«
8 Och jag hörde Herrens röst. Han sade: »Vem skall jag sända, vem vill vara vår budbärare?« Jag svarade: »Jag, sänd mig!«
9 Då sade han: »Gå och säg till detta folk: ’Ni skall höra men ingenting förstå, ni skall se men ingenting fatta.’
10 Förstocka detta folk, täpp till deras öron, täck för deras ögon, så att de ingenting ser, ingenting hör, ingenting förstår och inte vänder om och blir botade.«
11 Jag frågade: »Hur länge, Herre?« Han svarade: »Tills städerna ligger i ruiner och ingen bor i dem, tills husen står tomma och åkrarna ligger övergivna.«
12 Herren skall föra människorna långt bort, och landet skall lämnas öde.
13 När en tiondel ännu är kvar skall också den tillintetgöras, så som man bryter upp stubben efter en terebint eller ek. – Ett heligt släkte är den stubben.

Baserat på det här bibelcitatet, skulle inte en kristen kunna spekulera att det finns ett Guds sändebud där ute som förstockar vanliga människor så att "de ingenting ser, ingenting hör, ingenting förstår och inte vänder om och blir botade" och därför har vi problemen vi har i världen?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Återgå till "Religion och andlighet"