Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 10 aug 2004 12:10

hovnarr skrev:Agnostica: Av samma skäl som Auk - att göra diskussionen hanterbar. Det är svårt att diskutera något som man inte har någon benämning på. Jag kan utsträcka mitt sinne så långt som att inse att det skulle kunna finnas något som vi t.ex. kan kalla gud. Utgångspunkten här är något slags högre väsen. Jag kan också dra slutsatsen att det mest sannolika är att detta något både finns och inte finns, förutsatt att jag inte definierar vad något/gud är för något.

Min uppfattning är alltså att varje definition av gud eller ett annat tillräckligt högre stående väsen är orimlig och bergssäkert mycket osäker - alltså kan jag inte nå längre än så. För mig är denna tro en påminnelse om att det kan finnas en hel del saker som jag inte vet idag, och som jag kommer att vara oförmögen att ens föreställa mig under min livstid. Det hindrar mig inte att försöka, men i detta fall måste jag inse min begränsning.

Det du skriver låter mycket sympatiskt. Men blir diskussionen mer hanterbar för att man använder ordet "gud"?
Jag tänker på t.ex. fundamentalister som tolkar allt till sin fördel och
har sin bestämda betydelse av gud. Så har någon vetenskapsman
eller kändis sagt något med ordet gud så citerar man glatt och använder
det i sin propaganda t.ex. medan en rabiat ateist blir vansinnig.......

Hur sätter man namn på det som är utanför ens egen kunskap?
Och hur kan man överhuvudtaget försöka föreställa sig något utan att
vara påverkad av en religion eller filosofi som redan behandlat
begreppet?

Om vi ritar upp verkligheten som en stor cirkel som vi har någon - om än bristfällig kunskap om - och allt det okända finns utanför - en del går utanför och fantiserar tills de tar det som en verklighet med mer eller mindre destruktiva följder. En del tror på det men kan skilja mellan
tro och kunskap. En del kanske klarar av att inse att det är fantasier ett tankexperiment.

Själv vill jag hålla mig innanför cirkeln men försöka tänja på gränserna
inifrån - fast jag vet inte hur egentligen......

Agnostica

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2004 12:22

Gud (bekvämt som första ord :wink: ) för mig nu är den förståelse som jag har vad det är religionerna - mer eller mindre bristfälligt - försöker berätta. Gud för mig förut var en tro andra hade. Gud är en benämning på verkligheten sett ur ett visst perspektiv. Jag har aldrig trott eller antagit någonting. Gud finns då i detta förändrade (vidgade) perspektiv av att erfara vad som är. Men man kan naturligtvis kalla det något annat eftersom missförståndet lätt upsstår att gud finns som en separerad entitet. Det enda separerade är VI i erfarandet av världen/gud.

Johan

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 10 aug 2004 12:35

För att bevisa eller motbevisa en gud krävs att man definierar gud och förklarar sin gudsbild. Frågan: "Finns Gud?" är för bred. Jag har dock aldrig mött en gudsdefenition som jag finner någon anledning att bejaka ur ett rationellt(om jag slarvigt får använda det ordet) perspektiv. Det är som sagt som min agnostiker frände Guru01 skriver, att gud(de gudar jag har fått exempel på) är borom vetande. Gud kan bara antas som en dogm ofta med utgångspunkt i någon andlig upplevelse. Om det ologiska är det svårt att vara logisk.

Mvh/DD

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 aug 2004 13:45

agnostica skrev:Själv vill jag hålla mig innanför cirkeln men försöka tänja på gränserna
inifrån - fast jag vet inte hur egentligen......
Agnostica

Själv vill jag betrakta cirkeln och dess periferi utifrån, om så bara för ett ögonblick. Sen kan jag krypa tillbaka i min cirkel och vara snäll, men det känns deprimerande att sträva efter att tänja ut sin cirkel när man aldrig har något att jämföra med och således inte kan veta hur stor den är - bara hur liten den var. Detta knyter förstås an till det vi talar om under ett annat ämne.

P.S. Som en parentes har jag utgått ifrån att här inte finns några fundamentaliser som blir alldeles till sig när man skriver "gud". Men med gud menar jag alltså hypotesen att det skulle finnas ett högre stående väsen än människan, på ett liknande sätt som människan är högre stående än kackerlackan. D.S.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 10 aug 2004 17:00

hovnarr skrev:[Själv vill jag betrakta cirkeln och dess periferi utifrån, om så bara för ett ögonblick. Sen kan jag krypa tillbaka i min cirkel och vara snäll, men det känns deprimerande att sträva efter att tänja ut sin cirkel när man aldrig har något att jämföra med och således inte kan veta hur stor den är - bara hur liten den var. Detta knyter förstås an till det vi talar om under ett annat ämne.

Om nu allt det vi kan nå med vår kunskap eller vårt kunskapssökande
finns innanför cirkeln så har man ju endast sina egna tankefoster
att jämföra med eftersom det ju inte alls är möjligt att komma utanför den
och då kan man inte heller veta hur stor den är iförhållande till det som
ligger utanför.

Men min personliga cirkel är så putteliten så jag har mycket
att tänja på för den lär aldrig sammanfalla med den stora cirkeln som tillfaller hela mänskligheten.

Så ser jag det och undertecknar därför med
Agnostica

Advocate

Inläggav Advocate » 10 aug 2004 18:06

Jag satt och tänkte en dag för mej själv, just på frågan om Gud finns. Och plötsligt blev det uppenbart för mej. Allting är, dvs existerar. Var kom allting ifrån? Varifrån kom naturlagarna och logiken. Hur uppkom detta tomrum som vi kallar universum, varifrån kom energin? Varför är något överhuvudtaget? Varför finns det saker? Jag accepterar inte att allting uppkom ur intet. Det finns en djupare sanning, kanske något som människan inte kan förstå.

En källa har get upphov till allt, och källan är olik det som den gav upphov till. Källan skulle inte kunna vara big bang eller något liknande, det måste vara något bortom det som vi uppfattar som matriellt, bortom energi och utanför kretsloppet, kretsloppet som hela tiden fortgår...

Stefan

Inläggav Stefan » 10 aug 2004 19:12

En källa har get upphov till allt, och källan är olik det som den gav upphov till.

Vilka är dina skäl för denna uppfattning? Hur kan denna källa karakteriseras?

Advocate

Inläggav Advocate » 10 aug 2004 19:35

Stefan skrev:
Vilka är dina skäl för denna uppfattning? Hur kan denna källa karakteriseras?

Allting tycks vara ett kretslopp. En sak verkar leda till någon annan sak. Forskarna menar ju att i början fanns det en energi som senare skulle komma att bli planeter och stjärnor om jag inte misstar mej. Då ställer jag mej frågan: Vad var den första saken i detta kretslopp, och vad var det som gav upphov till den? Vad skapade energin(om det nu fanns någon sådan energi)?

Det som gav upphov till den första händelsen kan inte vara av samma art som det som den gav upphov till, eftersom då skulle den också ha varit produkten av något annat. Det måste alltså finnas en skapande kraft som är av annan art än det materiella, en evig kraft som befinner sej i en annan dimension och utanför själva kretsloppet, eller?

TheStudent
Kontakt:

Inläggav TheStudent » 10 aug 2004 19:52

Jag har inte läst de tidigare inläggen, jag har endast läst titeln "Finns Gud?", och det är därför möjligt att detta redan är sagt...

Som jag ser det finns gud. Frågan är dock hur han existerar? Existerar han bara genom berättelser (bibeln) och genom att vi tror på honom, eller existerar han i någon typ form, energi eller dylikt? Med andra ord, är guds existens beroende av människan eller är det är han existens fristående?

Jag har inget svar på den frågan, men egentligen spelar det inte så stor roll. Gud kommer ändå ha samma påverkan på de som tror på gud, även om han bara existerar p.g.a. att vi har skapat honom i våra sinnen eller om han verkligen existerar oberoende av våra sinnen.

Hmm iofs i när vi dör har det ju en stor betydelse... I vårt liv har det dock ingen betydelse, för de människor som tror på gud verkar inte bry sig om att han bara är passiv, eller i alla fall att gud inte ger sig till känna.

Man kanske kan blanda dessa två existensformer på något sätt, t.ex. att gud får mer kraft om fler människor tror på honom... hehe nu flög fantasin iväg lite ^^

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 aug 2004 22:18

Felet är att dom flesta ser skapandet som en medveten tidsbunden process. Men om det var så att inget existerade innan någonting existerade, så borde rimligtvis detta ingenting ha existerat i en oändlig tid, då tid inte kan existera utan något som mäter eller för tiden framåt. (jag talar inte bara om begreppet tid, utan variabeln tid)

Varför inte se det som att vi är orsaken till att skapelsen skedde. Vi finns ju så skapelsen måste ha skett. Det är en ofrånkommlighet som böjer logiken runt, runt, runt ,runt ,runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt ,runt ,runt, runt, runt, runt, runt och sen tillbaks igen.

Gud måste inte ha existerat, det är bara lättare att säga: Någon ville att jag skulle vara här, någon tycker om mig så mycket så att jag blev skapt och allting skapt för mig.

Men nu är vi här och vi är inte mer än så. Är. Vi är och behöver inte vara.
Liksom världen, universum och allting är, och behöver därför inte vara.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 aug 2004 23:56

Oj! Jag känner att jag skulle kunna svara mycket kort och mycket långt på allt det som sagts här. Det får bli långt, men förhoppningsvis välstrukturerat :)

Agnostica skrev:eftersom det ju inte alls är möjligt att komma utanför den
ligger utanför

Är det inte alls möjligt? Eller handlar det om att verkligen försöka? Kan cirkeln, om så bara för ett ögonblick, smälta samman med den stora cirkeln och nå en oändlig utvidgning?

Advocate skrev:Forskarna menar ju att i början fanns det en energi som senare skulle komma att bli planeter och stjärnor om jag inte misstar mej. Då ställer jag mej frågan: Vad var den första saken i detta kretslopp, och vad var det som gav upphov till den?

Det som gav upphov till den första händelsen kan inte vara av samma art som det som den gav upphov till, eftersom då skulle den också ha varit produkten av något annat.

*Rättar till sin imaginära slips* Jag föresätter mig nu att dekonstruera myten om Den Första Händelsen!

En gång ur tiden tog rumtiden sin början. När rumtiden skapades, skapades också materia och energi. Stephen Hawkings har med utgångspunkt i relativitetsteorin visat att denna början är en singularitet i strikt matematisk mening. Ögonblicket före Big Bang är i själva verket inget "ögonblick" utan en singularitet utanför tid och rum. Den har ingen utsträckning i tiden på samma sätt som en punkt inte har det i rummet. Det betyder vare sig att den är lång eller kort, eftersom tiden inte "är" överhuvudtaget. Än så länge tror jag att vi är överens, Advocate, men nu kommer vi till frågan varför det inte fanns en första händelse.

Singulariteten ger en bekväm lösning, i det att det inte kan finnas en första händelse efter en skapelse UR tiden (istället för I tiden), då man alltid kan tänka sig en annan händelse före den (detta kräver att tiden är kontinuerlig och ej kvantifierad, vilket är den gängse modellen idag). Försök föreställa dig ett minsta tal större en noll. Det går inte - du kan alltid dela det med två t.ex. Plötsligt "var" bara saker och ting, men inte för att något hade "inträffat" eftersom det antyder en plats i rumtiden.

Med denna modell får du ditt helt riktiga antagande uppfyllt, Advocate, att "Den Första Händelsen" inte är av samma art som övriga händelser. Rumtidens skapelse är en singularitet i rumtiden, och således ur rumtiden. Det går dock inte att fortsätta längre bak än så, mer än det går att fortsätta bortom spetsen av en kon.

Ditt kretsloppstänkande stödjer jag på det sättet att det verkar vara en allmängiltig egenskap hos många system i naturen, kanske även kosmologin. Man har på ett sätt liknande det ovan visat att universums slut (upphörande i rumtiden, så länge vi inte förutsätter expansion i all oändlighet) också är en singularitet. Eftersom singulariteterna inte har någon plats i rumtiden kan en rumtidsbaserad varelse som jag själv godtyckligt "placera" dem på samma "ställe" och säga att vi har ett kretslopp. Universum är ett jättlikt pulserande system som expanderar och kontraherar med singulariteter i vändningsögonblicket, som därför inte är ett ögonblick.

Pulsfrekvensen är i så fall hur som helst extremt låg med våra mått mätt, men egentligen obetydlig om det hur som helst finns en diskontinuitet i slingan. Denna tanke förutsätter att alla utvecklingar efter alla big bangs ska likna vår, och det verkar mycket osannolikt. Man kan tvärtom tänka sig att universum får ta en rejäl mängd hastiga andetag innan det når ett system så stabilt som vårat, där liv till och med kan uppstå - bara det! Avslutningsvis skall sägas att ovanstående absolut inte är ett gudsmotbevis, utan ger bara en möjlighet att förklara en första händelse utan att införa en skapare utanför rumtiden.

TheStudent skrev:är guds existens beroende av människan eller är det är han existens fristående?

gud får mer kraft om fler människor tror på honom

när vi dör har det ju en stor betydelse

Det ska sägas att vi vet ytterst lite om våra tankar och vad de kan ge upphov till. Om människan kan skapa ett andligt väsen (utan att karakterisera det på något sätt) genom sina tankar, är det ju inte en otänkbar följd att väsendets "kraft" skulle växa ju fler tankar som var riktade på det syftet.

Vad är det som säger att ett andligt väsen skall ha större betydelse för oss när vi dör? Om vårt medvetande/själ finns kvar efter den fysiska kroppens död kanske denna "livsform" är precis lika oförmögen att påverka oss då. Vår likhet eller samstämmighet med gud behöver inte ändras för att vi dör, det är en uppfattning som hör till religionen men inte nödvändigtvis ett gudomligt väsens natur. "Vår" gud behöver inte ha något att göra med livet efter detta - den andliga världen kan t.o.m. ha sina egna gudar. Vi är (nästan) lika oförmögna att föreställa oss denna tänkta värld som en tänkt gud. Det frestar oss att klumpa ihop allt i en enda mystisk enhet.

J R Auk skrev:Varför inte se det som att vi är orsaken till att skapelsen skedde.

Det kan man gott göra. Om Mening är subjektiv så kan den lika gärna skapas i efterhand. Så vitt vi vet är vi människor de enda som grubblar kring detta, så varför inte förära oss med titeln "Skapelsens syfte". Ingen annan kommer att rynka på näsan. Betraktar man en mer avancerad framtida livsform kommen av människan, så kan vi säga att den är orsaken till att vi skedde.

:D OJ! :D

Nu plötsligt dök det upp en tanke: Är det därför vi letar så blint efter Meningen? Orsaken till vår existens har inte uppkommit än! Vi är orsaken till att orangutangen finns, så den kan bekvämt lämpa över bördan till att Grubbla på oss. Nu tror jag att jag är något nytt på spåren. Vi grubblar inte över orsaken till att allt fram tills nu har hänt, utan vad som är den framtida orsaken till att nuet ska hända. Denna dag har inte varit förgäves. :)

Hm, 23:56 och jag som ska upp och jobba imorgon. Men det var det värt!
/Stefan

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 11 aug 2004 16:55

hovnarr skrev:Oj! Jag känner att jag skulle kunna svara mycket kort och mycket långt på allt det som sagts här. Det får bli långt, men förhoppningsvis välstrukturerat :)

Agnostica skrev:eftersom det ju inte alls är möjligt att komma utanför den
ligger utanför

Är det inte alls möjligt? Eller handlar det om att verkligen försöka? Kan cirkeln, om så bara för ett ögonblick, smälta samman med den stora cirkeln och nå en oändlig utvidgning?
/Stefan

I fantasins och känslans värld - kan man uppleva det så kanske.
Men att man skulle ha gått utanför den här cirkeln är nog
en illusion.

Agnostica

Användarvisningsbild
Pingu
Kontakt:

Inläggav Pingu » 13 aug 2004 15:33

Kan gud skapa en så stor sten så att han inte själv kan lyfta den? :wink:
*jag tänker alltså finns iaf. jag*

Harri

Vad Gud kan!

Inläggav Harri » 19 aug 2004 21:33

Jag tror på Gud som Bibeln talar om o jag finner det inte möjligt för honom att skapa något som han inte kan göra allt med! Eftersom Guds kraft e oändlig! Jag måste tro att någon kontrollerar universum, kan inte tro att det bara finns av en slum, det e ju det största o mest kompliserade saken som finns! Man flyger ju inte ett flygplan perfekt genom att trycka på slumpmessiga knappar! förstår ni mig?

MVHH

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 20 aug 2004 00:07

J R Auk skrev: Även om gud gav Moses texten så var det Moses som skrev. Och sen har någon översatt m.m m .m.

Någon har skrivit Moseböckerna, det kan nog alla här enas om. Vem som skrev dem vet man dock inte med säkerhet. Enligt min mening kan Moses i vilket fall omöjligt ha skrivit hela den femte Moseboken eftersom dess sista stycke handlar om hans egen död.

Om Moses över huvud taget existerade vet man inte heller. Han kan mycket väl ha varit en rent mytisk person liksom de svenska kungar som beskrivs i den "Gamla svenska krönikan": Erik, Goderik, Wilkinius, Nordian, Hernid, Osantrix o.s.v. Inga oberoende källor eller arkeologiska fynd stöder hypotesen att Moses funnits.

Vänligen
Camilla

Återgå till "Religion och andlighet"