Måste man respektera religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

MattiasB
Kontakt:

Re: Måste man respektera religion?

Inläggav MattiasB » 27 nov 2004 22:25

Jag förstår vad du menar. Det är helt okej att kalla sig vad man vill. Jag kan kalla mig vit, pojke, neger, plux, happ, klopp, nitrufdpåsers eller precis vad jag vill. Det jag försöker att säga är att det enda som händer när du kallar dig ateist är att inskränkta religösa människor kommer att bli rädda för dig eftersom dom tror att ateister har fel.

Om du däremot undviker att kalla dig ateist för folk, om du istället börjar att kalla dig för människa så kan du att komma överrens med alla människor bättre, inte bara folk som gillar ateister.

Nu förstår jag vad du menar också. Men är detta något man skall sträva efter? Jag kan ju knappast sluta att kalla mig saker bara för att inte stöta mig med andra, jag tror inte att konflikter alltid är något negativt. Däremot, så ska jag självklart inte provocera, och vara allmännt otrevlig. Om någon kallar sig kristen och säger att hon bara tror och inte vill diskutera saken är det självklart ingen jag hoppar på. Men jag kan tycka det vara väldigt egendomligt att inte kunna argumentera för vad man tror på.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Måste man respektera religion?

Inläggav PopJimmy » 27 nov 2004 23:59

Men jag kan tycka det vara väldigt egendomligt att inte kunna argumentera för vad man tror på.

Det är ok att argumentera för det man tror på. Det egetliga problemet jag försöker nå är att man då måste vara extremt medveten om vad man håller på med. Annars blir det som Bush. Han argumenterar ju trots allt det han tror på. Det innebär att om man tror på något så kommer det alltid att finnas folk som tror på motsatsen. Och lidandet kommer fortlöpa.

En synsätt:
Jag argumenterar för det jag tror på

En bättre synsätt:
Jag argumenterar för att hjälpa människor ur lidande och förvirring

Det senare synsättet GÅR inte att säga emot, det är inte mänskligt att vara för mänsligt lidande.

Maverick

Inläggav Maverick » 08 dec 2004 16:15

Jag kom att tänka på den utomordentliga filmen Contact, baserad på den i mitt tycke bättre boken med samma namn, där vetenskapsmän upptäcker ett radiomeddelande från yttre rymden. Genast börjar man att försöka tolka det och filosofera i ursprunget och så vidare. Märkligt nog verkar de religiösa väldigt angelägna om att få stort inflytande när det gäller olika beslut som ska tas i filmen. Det verkar nästan som om de tror att deras åsikter är särskilt viktiga för att de är religiösa. Lägg bl a märke till utfrågningen av kandidaterna i filmen. En väldigt viktig fråga för panelen är huruvida man tror på gud eller ej. Man får aldrig riktigt reda på vilken gud, eller för den delen varför en bokstavlig tro på en gammal myt skulle vara meriterande.

Återgå till "Religion och andlighet"