Algotezza skrev:Minded skrev:German, du missar vad trådskaparen syftar på.. Bönen som form och teknik är förlegad, eller faktiskt rent av onödig. Om man är så ren att man inte känner till bönens form, så är man djupare och i direkt kontakt med 'gud' än de som sätter sig ned på knä och knäpper händerna varje gång. Titta på ett litet barn, tex. Nackdelen är att det kräver en sofistikation som är motstridande samhället, och thus svårt att uppnå. Thus, är det också en teknik som är sas dyrköpt, icke kostnadseffektiv, varför inte så många reellt ens kan förstå sig på dess existens.
Bönen är till för massorna, är till för de ledande, är till för massorna. Den som är, försöker inte verka vara. Yta eller djup.
Befinner du dig i tillståndet du beskriver - har du egen erfarenhet av det så du vet det funkar så - eller vill du dit?
Ibland kommer jag på mig själv med att vara däri, ja. Lustigt nog(?) är det vanligtvis då som jag tappar det. Och jag tränar det dagligen sen ett par år tillbaks, för att bättre kunna kontrollera det - även om detta i sig innebär att släppa det. Och ja, jag vill dit - eftersom att allting verkar peka på att det är där festen är..
Algotezza skrev:Varför skall man ligga på knä?
Det är mig veterligen kristen standard. Om du vill, byt ut mot valfri form som du förknippar med bön..
Algotezza skrev:Bön har vuxit fram ur djurets dödsskri.
Njä, där håller jag nog inte med dig. Om de två skall sägas ha någon koppling, så snarare tvärt om, bönen har vuxit fram eftersom inte dödsskri.