Lisen skrev:Inte tror jag att du är fel ute om du tror att bara en liten skara blir döpta i den helige Ande.
Men frågan är snarare vad som är skillnaden på dem som har blivit döpta i helig ande=smorda och resten av folket.
Även om det verkar mycket med 144.000 (och sedan ännu fler) så är det inte många av alla människor som kommer ha levat innan domedagen.
Alla 144 000 kommer att dö innan domedagen, annars är inte syftet fullbordat. De skall sitta i himlarna tillsammans med Jesus.
Upp 7:3
”Skada inte jorden eller havet eller träden förrän vi har märkt vår Guds tjänare med sigill på deras pannor.”
Och jag fick höra antalet av dem som var märkta med sigill. Etthundrafyrtiofyra tusen var märkta, och de kom från alla Israels stammar:
Upp 14:3
De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste. Och ingen kunde lära sig den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta från jorden.
Det är de som inte har befläckat sig med kvinnor, de är rena som jungfrur. Det är de som följer Lammet vart det än går. De är friköpta från människorna som en första skörd åt Gud och Lammet.
I deras mun har det aldrig funnits någon lögn, de är fläckfria.
Min förklaring:
Detta är de smorda, de som tillsammans med jesus skall sitta i himlarna för att regera över resterande av människor som kommer att bo på en paradisisk jord.
1 Krön 16:22
”Rör inte mina smorda,
skada inte mina profeter!”
Min tanke:
detta låter för mig som att gud skiljer på profeter och smorda.
Jes 16:5
då skall av nåd en tron bli rest,
och genom Guds trofasthet
skall en domare regera i Davids borg,
en som söker rättvisan
och vet vad rätten kräver.”
Min:
Men resten av människorna då?
Upp 7:9
Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer.
Han kände att hur mycket han än försökte så hade han inte en tro som skulle nå till himlen.
Jag förstår att du tror på himlen och att människorna skall leva där för evigt tillsammans med gud, jag anser den uppfattningen felaktig.
Då det endast är de smorda som kommer att leva där.
Jes 35:9
Där finns inga lejon,
där kommer inga rovdjur.
Men de återlösta vandrar där,
Min:
Här talas de om de återlösta, de är på en plats där det inte finns lejon.
Enligt nedanstående citat kan det inte vara jorden då:
Jes 11:6
Då skall vargen bo med lammet,
pantern ligga vid killingens sida.
Kalv och lejon går i bet
och en liten pojke vallar dem.
Kon och björnen betar tillsammans,
deras ungar ligger sida vid sida.
Lejonet äter hö som oxen.
Spädbarnet leker vid ormens håla,
ett barn sticker handen i kobrans bo.
Ingenstans på mitt heliga berg
skall ske något ont eller vrångt,
ty kunskap om Herren skall uppfylla landet,
liksom havet är fyllt av vatten.
Min:
Detta bevisar även att jorden kommer att bestå.
Jes 35:10
de som Herren friköpt vänder åter.
De kommer till Sion med jubel,
krönta med evig glädje.
Fröjd och glädje följer dem,
sorg och suckan flyr.
Min:
Vänder åter? Vart kom de ifrån? Jo från gud.
Tro kan vi inte läsa oss till, vi kan inte ta tro eller ge tro.
Jag tror att detta är en felaktig uppfattning. För mig låter det flummigt och det blir mänskliga läror och splittringar i församlingarna. Och varför finns bibeln då?
Pga
Ords 1:22
Hur länge, ni okunniga, skall ni älska okunnigheten,
hur länge skall smädarna njuta av att smäda
och dårarna hata kunskap?
Jos 1:8
Ha alltid denna lag på dina läppar, läs lagens bok dag och natt, så att du troget följer allt som står skrivet där. Då kommer allt du gör att lyckas, då får du framgång
Jes 34:16
Sök i Herrens bok, läs och se efter:
1 Tim 4:13
Läs högt ur skrifterna, förmana och undervisa, tills jag kommer.
Gal 5:19
Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike.
Rom 16:17
Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem.
Och Jesus begynte åter tala till dem i liknelser och sade:
2. "Med himmelriket är det, såsom när en konung gjorde bröllop åt sin son.
Upp 19:7
Låt oss vara glada och jubla och ge honom vår hyllning. Ty tiden har kommit för Lammets bröllop, och hans brud har gjort sig redo.
Min:
Lammet=Jesus hans brud=den sanna tron
3. Han sände ut sina tjänare för att kalla till bröllopet dem som voro bjudna; men de ville icke komma.
4. Åter sände han ut andra tjänare och befallde dem att säga till dem som voro bjudna: 'Jag har nu tillrett min måltid, mina oxar och min gödboskap äro slaktade, och allt är redo; kommen till bröllopet.'
5. Men de aktade icke därpå, utan gingo bort, den ene till sitt jordagods, den andre till sin köpenskap.
(Gå ut och gör profeter av alla)
Upp 19:9
Och ängeln sade till mig: ”Skriv: Saliga de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.” Och han sade till mig: ”Detta är Guds sanna ord.”
6. Och de övriga grepo hans tjänare och misshandlade och dräpte dem.
Upp 18:24
I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden.”
7. Då blev konungen vred och sände ut sitt krigsfolk och förgjorde dråparna och brände upp deras stad.
Upp 18:10
och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga: ’Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig.’
Min:
Stora babylon=Världen
8. Därefter sade han till sina tjänare: 'Bröllopet är tillrett, men de som voro bjudna voro icke värdiga.
9. Gån därför ut till vägskälen och bjuden till bröllopet alla som I träffen på.'
10. Och tjänarna gingo ut på vägarna och samlade tillhopa alla som de träffade på, både onda och goda, och bröllopssalen blev full av bordsgäster.
11. Men när konungen nu kom in för att se på gästerna, fick han där se en man som icke var klädd i bröllopskläder.
12. Då sade han till honom: 'Min vän, huru har du kommit hitin, då du icke bär bröllopskläder?' Och han kunde intet svara.
13. Då sade konungen till tjänarna: 'Gripen honom vid händer och fötter, och kasten honom ut i mörkret härutanför.' Där skall vara gråt och tandagnisslan.
Upp 7:14
Jag svarade: ”Du vet det, herre.” Han sade till mig: ”Det är de som kommer ur det stora lidandet. De har tvättat sina kläder rena och gjort dem vita i Lammets blod.
Jag tror inte att man med förnuftet kan skaffa sig en tro, man måste få den av Gud.
Matt 7:24
Då kände han att det är tron, inte gärningarna, som är avgörande.
Rom 2:6
Han skall löna var och en efter hans gärningar:
Jak 2:14
Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?
Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.
Nu kanske någon frågar: ”Har du tro?” — Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro. Men inser du inte, tanklösa människa, att tro utan gärningar är utan verkan?
Min:
Jag tror att det är ett enkelt sätt att försöka smita undan de förändringar man måste göra för att behaga gud genom att säga att gärningarna inte har betydels för att jesus har dött för våra synder. Visst blev väl Adam och Eva utvisades ur paradiset? Just för att de handlade fel.
Inte alla som ropar herre herre komer in i mitt kungarike utan endast dem som gör min himelska faders vilja.
Den siste adam-Jesus
1 Kor 15:22
Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv.
"få är utvalda", visar väl Jesus att det är Gud som väljer oss och inte tvärtom.
Få utvalda är för mig de smorda, resterande är alla människorna som har möjligheten att välja gud.
Han ordnar så att vissa personer träffar varann och börjar prata om livets väsentligheter.
Job 1:9
Anklagaren svarade: ”Det är väl inte utan orsak som Job är gudfruktig.
2 Kor 3:3
Det är ju uppenbart att ni är ett brev från Kristus, utskrivet av mig, inte med bläck utan med den levande Gudens ande, inte på tavlor av sten utan i era hjärtan, på tavlor av kött och blod.
Min:
Vad jag tolkar detta så är det att vi har ett samvete.
Och att mose lag inte är bindande längre
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....