Vega skrev:Kan man inte säga att idévärlden är den riktiga världen, en fullständigt objektiv värld, inga tveksamheter.
Ja, det var så Platon uppfattade världen och många efter honom.
Vega skrev:När vi blir ”äldre” så börjar vi begripa (tolka) verkligheten med olika begrepp, generaliseringar.
Säkert är det så. Men tingen omkring oss existerar ju även då vi sover, d v s världen är inte beroende av att uppfattas för att finnas.
Vega skrev:Jag tänker på detta att se (jag har dålig syn), att vi kan se, det är helt otroligt, man har liksom ett program i huvudet som gör att vi kan se, bedöma avstånd, sålla bort det ovidkommande. Jag tror att jag ser dåligt för att jag är medveten och blir överstimulerad.
Vi lär oss att se, som nyfödda är vi i stort sett blinda. Vi kan urskilja ljus och mörker, stora kontraster, och börjar tidigt känna igen ansiktsformer. Vissa filosofer menar att spädbarn lever i ett tillstånd av primär enhet – där världen och jag är ett. Först senare, genom relationer och upprepade erfarenheter, uppstår en känsla av att det finns ting som vi är åtskilda från.