Ja, du utgår från antagandet att ett mänskligt medvetande bara kan ha orsakats av ett annat medvetande - eller vara del av detta andra medvetande.
Det förefaller vara ett gammadags substanstänkande som hos typ Cartesius eller Spinoza.
I ett sådant kan medvetande/ande inte ha materiell orsak.
Sedan länge söker forskare de materiella orsakerna till medvetandet.
Sedan länge vet vi att en enskilds medvetande försvinner när kroppen dör.
Varför finns det inte bara medvetande utan också NaCl och åskmoln, för att nämna något annat som vi gemenligen säger saknar medvetande?
531bts skrev:Hubert skrev:Inte ens 531bts törs ta itu med frågan om Guds/gudars existens utan talar hellre om annat - så som Pilatus och Algotezza och Vega gör.
I tråden "Gudsbevis"/Motbevis?.
Jag utgår från antagandet, har tron på, EN om sig själv och sina ingående delar, medveten, oföränderlig existens som orsak till den aktivitet, ständigt föränderliga och tredimensionella "bild" i vilken vi lever i, av och i förhållande till och som vi kallar universum. Det är en tro, ett antagande för tänkandet att pröva mot egna och medmänniskors erfarenheter av att leva i vår gemensamma verklighet. Antagandet om en bakomliggande medveten varelse som orsak och helhet går inte att empiriskt bevisa med mindre än att som del ta sig ur helheten, bilden av universum och beskåda den utifrån. Den föreställningen är en paradox eftersom helheten då inte längre är en helhet. Idén om ett empiriskt bevis att orsaken till universum är medveten är lika tafatt som att få ett empiriskt bevis på Huberts medvetande. Det går inte att hålla fram orsaken till Huberts medvetande som en sak, det går bara att avgöra Huberts medvetande utifrån dess anknytning till hans kropp och de funktioner kroppen uttrycker. Utifrån dessa kan jag göra sannolika antaganden att Hubert har ett medvetande.
Det är samma sak med universum och det vi ingår i och erfar av det biologiska skiktet på jorden, jag kan utgå från den meningsfulla ordning och "lagbundenhet" den uttrycker, som en aktivitet och behovsstyrt uttryck från ETT medvetet väsen: Gud.
Människans liksom Guds medvetande är ETT och det samma men med olika position, funktion och ansvar: Gud som enastående orsak till skapelsen med ALL aktivitet inom sig och människan som ingående del temporärt anknutna till skapelsen via sin kropp. Medvetande är till sin natur en osynlig, opåtaglig förmåga vars existens endast för vår del, kan erfaras via egen och andras kroppar. Guds medvetande kan bara antas från rörelsen, aktiviteten i det biologiska skiktet och i universum.
Jag för mer än gärna dialog i ämnet!