klorofyll skrev:Pilatus skrev:klorofyll skrev:Jesus symboliserar väl den som står för något... han flyr inte, lyfter inte en hand mot dem som vill döda honom.
Då togo de upp stenar för att kasta på honom. Men Jesus gömde sig undan och gick sedan ut ur helgedomen. Joh 8:59 (1917)
Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus försvann och lämnade templet. Joh 8:59 (2000)
Jag föredrar meningen från 1917. Meningen är ju helt ändrad år 2000.
Jag tycker att man skall behålla mer av det konservativa gamla,
känns som att språket hade större möjligheter till variation förr.
1906 genomförde Fridtjuv Berg, som var just Ecklesiatikminister, en stavningsreform, så att stavningar som blifva och såna inte längre rekommenderades. Även pluraländelserna började försvinna, i 17-upplagan tycks de vara kvar, lite trist. Jag tycker tvärt om mot dej Klorofyll, att Svenska stavningens styrka är just att den är så precis numer. Inga Bordeaux här. Ser det lite som ett klassförtryck att man förr i Sverige och fortfarande i andra länder vill krångla till det som kan tänkas klart, åstadkomma en ointelligent komplexitet som inte är logisk, utan som genom skolning måste läras, utanpå det som verkligen behövs. Ett sätt att hålla nere de vassare människorna än en själv från de lägre klasserna.
Lite som då man hör brats i sällsynta dokumentärer från Lundsberg eller Sigtuna prata om ett "rikt språk". Jojo.