Tor skrev:Jag kan inte jätte mycket om gud och hans lära men har tre frågor som jag hoppades få svar på här!
1.a Om någon lever ett liv helt enligt guds regler men inte på grund av att han/hon tror på gud eller ens läst guds regler utan bara för att det är moraliskt riktigt. Får denne personen komma till himmeln ändå eller måste personen även tro på Gud för att få tillträde till himmeln?
1.b Om personen inte får tillträde där så kommer personen till helvetet antar jag och där finns ju bara syndare. Är det då en synd att inte tro på Gud?
2. Vad händer med alla djuren när de dör? Eftersom de lever så måste de ju ha en själ de med, vad händer med den när de dör?
Hej.
Jag svarar genom att skriva bibelcitat och jag hoppas att du inte misstycker. Jag gör det för att när det handlar om frågor som rör gud så är det ju guds ord vi bör inrikta oss på och inte mänskliga läror eller filosofier.
1a. Din första fråga bygger på ett faktum att det faktiskt är så att vi kommer till himlen när vi dör.
Låt oss titta på några saker först.
Gud skapade jorden till ett paradis och sa till människorna där att de skulle "föröka sig och uppfylla jorden" (1mos 1:28.). Låt oss i fantasin fortsätta vår tanke därifrån och se vad som hade hänt om Adam och Eva följt guds vilja. En annan sak som gud sa var att "den dagen ni äter av äpplet kommer ni att dö" (1mos 2:17 ) det var ju inte så att Adam och Eva den dagen de åt av äpplet lade sig att dö utan det som hände var att gud tog bort det eviga livet från dem och de åldrades och dog (1mos 3:22). Gud "lät dem dö" som ett straff för det upproret de gjort.
En annan sak som kommer fram i bibeln är att människan inte har "ett liv efter detta" såsom många vill säga.
låt oss gå tillbaka till Eden då satan förledde Eva att äta av äpplet.
Ormen sade: ”Ni kommer visst inte att dö. (1mos 3:4)
Märker du att redan här är gud och satan i kontrast till varandra, gud säger att människan kommer att dö men satan säger att det kommer de inte alls. Om man ser på forsättningen så förstår vi vem som hade rätt här. Adam och Eva dog.
Men vad hände med dem då? Kom de till en himmel? Det vore ju ologiskt om det skulle vara så med tanke på att de hade gjort en synd mot gud.
Bibeln berättar att "av jord är du kommen och till jord skall du åter bli"
vilket du säkert har hört innan. Men det som bibeln också lär i Pred 9:5 är "De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta. Det är slut med deras kärlek, deras hat och avund, aldrig mer tar de del i det som sker under solen."
Pred 9:10 "Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet."
Så om det är så att bibeln talar om att döda människor är ovetande om det som sker dem eller de som är runtomkring dem ja bibeln likställer till och med gud döden vid en drömlös sömn "låt mig inte somna in i döden", (ps 13:4) ”Vår vän Lasaros sover, men jag går dit för att väcka honom.” (joh 11:11)
Då är det en icke biblisk lära att lära ut att människor lever i en annan dimension eller så?
Detta tyder ju inte heller på att dessa människor som faktiskt var troende och godkända var glada över att dö vilket de borde varit om de skulle till himlen? Och deras vänner/släkt sörjde dem djupt och till och med Jesus grät ju faktiskt när han hörde att de dött.
Det finns en annan intressant detalj. Gud säger att när man dör så betalar man av den synd man har gjort under sitt liv. Med den kunskapen som vi har fått så kan vi förstå att det inte går att plåga människor i ett brinnande helvete eller liknande då de inte är medvetna om något. Dessutom står de döda i ett godkänt förhållande till gud igen.
När Jesus uppväckte människor under sin tjänst här på jorden så var det ju en fruktansvärd sak att göra om dessa hade kommit till en himmel, tvingade han dem tillbaka till jorden bara för att visa sin makt? Nej naturligtvis inte! Jesus gjorde detta för att visa att han har fått den förmågan av sin far. (Joh 12:28.)
Fader, förhärliga ditt namn.” Då hördes en röst från himlen: ”Jag har förhärligat det och skall förhärliga det på nytt.” (Joh 11:26) och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?”
Jesus säger också att detta är en skugga av vad som komma skall (Joh 5:20) "Fadern älskar Sonen och visar honom allt vad han själv gör, och ännu större gärningar skall han visa honom, så att ni kommer att häpna."
Med detta menar Jesus att det skall komma så mycket mera. Han kommer att vara med och återställa alla döda till livet. (Joh 5:28.)
"Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röst och gå ut ur dem; de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen."
Så efter att Jesus har väckt upp dessa människorna kommer de att få leva här på jorden under hans styre
(Dan 2:44) "Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt;"
Bibeln talar inte om detta livet som det riktiga livet utan att det skall komma en tid då det råder fredliga förhållanden på jorden och det liv som mänskligheten faktiskt längtar efter kommer.
(Tim 6:19)
"Så kan de samla en skatt som är en god grund för den kommande tiden och vinna det verkliga livet."
1b.
Som du kanske förstår så tror jag inte att det finns ett helvete, det hade varit moraliskt oförsvarbart av gud att låta människor brinna i en evighet. Dessutom så säger ju bibeln att människorna inte har någon vetskap om vad som händer dem när de är döda så att försöka pina dem vore lönlöst helt enkelt. (Ps 6:6 )"ty ingen åkallar dig bland de döda. Vem lovsjunger dig i dödsriket?" (Ps 146:4) "De ger upp andan och blir jord igen, då går deras planer om intet."
Det är faktiskt så att de flesta kyrkor som hållt fast vid helvetetsläran har börjat att ändra sin inställning, här är ett litet utdrag ur en frågesajt här på nätet:
Hasse Leander
präst i Svenska kyrkan svarar:
Hej Simon!
Tack för dina frågor om helvetet. Det är svåra frågor som kristna tänker rättså olika om. Jag vet inte om mitt svar kommer att göra det lättare för dig. Förmodligen inte. För det finns i dina och din väns frågor en rad antaganden som inte är självklara. Det är inte självklart att det finns en dubbel utgång, det vill säga att vissa människor kommer till himlen och andra till helvetet när de dör. Det kan faktiskt också vara så att alla på något sätt blir frälsta och kommer till himlen.
slut citat.
2. I bibeln sägs det att (Pred 3:19) "Människans öde och djurens är ett och detsamma: hon dör som de. Samma livsande bor i dem båda. Människan är inte förmer än djuren. Allting är tomhet".
Det som skiljer djuren och människorna åt är att de drivs av instinkter och inte av fri vilja på samma sätt som vi, de går inte runt och tänker på att de skall dö utan de gör ju allting med vad vi kan tycka ibland "tvångstankar". gud säger att de är "instinktivt visa"
Ords 30:24
Fyra är det som är små på jorden
och ändå visast bland de visa:
Ords 30:25-29
"myran är utan styrka men samlar sin föda om sommaren,"
"gräshoppan har ingen kung men rycker fram i slutna led,"
osv. osv
Men till skillnad från människorna så lovar inte gud en återuppståndelse åt djuren, men det skall dock finnas djur i paradiset
(Jes 11:6)" Då skall vargen bo med lammet, pantern ligga vid killingens sida. Kalv och lejon går i bet och en liten pojke vallar dem.
Kon och björnen betar tillsammans, deras ungar ligger sida vid sida. Lejonet äter hö som oxen. Spädbarnet leker vid ormens håla, ett barn sticker handen i kobrans bo. Ingenstans på mitt heliga berg
skall ske något ont eller vrångt, ty kunskap om Herren skall uppfylla landet, liksom havet är fyllt av vatten".
och en annan tröstande vers är Upp 21:4
"och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta."
Så om det är så att man har ett älskat djur som man saknar mycket så kommer man att få lära känna nya djur och de plågsamma minnena av förlusten över de gamla kommer att suddas ut med tiden.
Hoppas att det inte blir snurrigt i ditt huvud nu, undrar ni ngt så är det bara kul om ni frågar.
Bibelcitaten är tagna från www. bibeln.se utgiven av Svenska bibelsällskapet.
mvh