Liv efter döden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 18 apr 2021 17:43

Att vi människor sover om natten, växer med åldern och blir höga av narkotika är lika stora under som ett liv därefter.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 19 apr 2021 00:47

klorofyll skrev:Att vi människor sover om natten, växer med åldern och blir höga av narkotika är lika stora under som ett liv därefter.

Fick som ung kille, var väl sju-åtta år, jag var atletisk och klättrade men ramlade ner en gång och fick en rejäl smäll i skallen och blodsmak i munnen och svimmade. Trodde inte att jag kom till himlen. Blev övertygad ateist efter denna händelse.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 apr 2021 07:36

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Att vi människor sover om natten, växer med åldern och blir höga av narkotika är lika stora under som ett liv därefter.

Fick som ung kille, var väl sju-åtta år, jag var atletisk och klättrade men ramlade ner en gång och fick en rejäl smäll i skallen och blodsmak i munnen och svimmade. Trodde inte att jag kom till himlen. Blev övertygad ateist efter denna händelse.

Betyder inte ateism att det här livet är meningslöst?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 19 apr 2021 09:34

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:

Nej. Meningen är ju att må bra och det kan också ateister göra. Jag började som ateist, sedan var jag någon form av troende. Och nu är jag ateist igen. Beror lite på hur man definierar gud också

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 apr 2021 17:43

förstår mig själv skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Fick som ung kille, var väl sju-åtta år, jag var atletisk och klättrade men ramlade ner en gång och fick en rejäl smäll i skallen och blodsmak i munnen och svimmade. Trodde inte att jag kom till himlen. Blev övertygad ateist efter denna händelse.

Nej. Meningen är ju att må bra och det kan också ateister göra. Jag började som ateist, sedan var jag någon form av troende. Och nu är jag ateist igen. Beror lite på hur man definierar gud också

Av vilken anledning ska en ateist må bra? Man mår visserligen bra av att göra goda gärningar... Goda gärningar är bättre än gudstro. Men när det kommer till sådant som rättvisa? Utan rättvisa så skulle gangsters ha det bra... Jag tror att ångesten smyger sig på dem...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 apr 2021 17:49

Pollen skrev:Jag tror att klorofyll inte känner några ateister alls ....

Det här livet är så värdefullt. Jag känner ingen press på mig längre. Jag tror inte att jag kan rädda världen eller så. Jag har inga förväntningar...

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 19 apr 2021 22:54

klorofyll skrev:
förstår mig själv skrev:
klorofyll skrev:Betyder inte ateism att det här livet är meningslöst?

Av vilken anledning ska en ateist må bra? Man mår visserligen bra av att göra goda gärningar... Goda gärningar är bättre än gudstro. Men när det kommer till sådant som rättvisa? Utan rättvisa så skulle gangsters ha det bra... Jag tror att ångesten smyger sig på dem...

Goda gärningar mår man bra av det är rättvist och dåliga gärningar mår man dåligt av och det är också rättvist.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 19 apr 2021 23:10

Jag tror att medvetande är det primära. Och att det man ser i hjärnan(biokemi elektrokemi osv)är det sekundära och endast speglar medvetandet. Medvetandet är alltså orsak och det man ser i hjärnan, biokemi etc är verkan.
Att medvetandet uppstår av kemiska reaktioner är orimligt enligt mig. Det är tvärt om. Vårat medvetande strålar ut och bildar det vi kan se med våra analysmetoder.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 19 apr 2021 23:18

Livet i sig tror jag inte har ett högre övergripande syfte.
Pratade men en klok äldre en gång och han sa att livets mening byggs av små saker i livet, jobb, familj, vänner, osv. är väl tillräckligt?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 apr 2021 04:59

Pollen skrev:
klorofyll skrev:
Pollen skrev:Jag tror att klorofyll inte känner några ateister alls ....

Det här livet är så värdefullt. Jag känner ingen press på mig längre. Jag tror inte att jag kan rädda världen eller så. Jag har inga förväntningar...

Din fråga som jag besvarade - Betyder inte ateism att det här livet är meningslöst? - utgick ifrån en vanlig förställning hos kristna att livet bara kan ha mening i ett kristet sammanhang.
Dvs, den som inte tror på Gud kan heller inte se någon mening i livet, eller med livet.

Det här svaret gör mig besviken.
Din fråga rör ateism, men ditt svar handlar om dig.
FF ter sig ibland bara som en avknoppning till fejan där våra alias pratar om sig själva.
Men inte reflekterar.

Om du behöver Gud för att orka leva så kan jag förstå det, och du är inte ensam.
Min förhoppning är att också teoretiska reflektioner kring våra egna förställningar ska ge oss verktyg att handskas med livsavgörande frågor.

Det finns ingen grund för att vara besviken...
Har jag gjort något fel?
Du har fördomar som säger att man är självupptagen
om man talar om sig själv...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 apr 2021 08:17

hakkapeliitta skrev:Livet i sig tror jag inte har ett högre övergripande syfte.
Pratade men en klok äldre en gång och han sa att livets mening byggs av små saker i livet, jobb, familj, vänner, osv. är väl tillräckligt?

Ungefär så.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2021 16:23

Jag tycker att det känns lite meningslöst att du ägnar dig åt sådant här, varför söker du inte upp folk du gillar istället?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2021 18:33

Pollen skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att det känns lite meningslöst att du ägnar dig åt sådant här, varför söker du inte upp folk du gillar istället?

Här finns folk som jag gillar!
Jag är nyfiken på varför du, och andra troende, tror att mitt liv som ateist är meningslöst, glädjelöst, och jag vet inte vad -löst.
Ingen troende oavsett religion har kunnat ge ett bra svar.
Främsta orsaken är att de inte har en aning om vad ateism innebär.

Ok, intressant! Berätta! Vad driver dig? Vad tror du händer när man dör?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2021 18:53

Jag skulle känna stor meningslöshet, i varje ögonblick, ifall det fanns ett slut. Jag har ingen lust att tänka så. Man kan vara rädd för allt möjligt, särskilt om man accepterar "lögner", ex.v. hade du agerat annorlunda beroende på din ståndpunkt i denna fråga?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2021 20:24

Pollen skrev:
klorofyll skrev:
Pollen skrev:Här finns folk som jag gillar!
Jag är nyfiken på varför du, och andra troende, tror att mitt liv som ateist är meningslöst, glädjelöst, och jag vet inte vad -löst.
Ingen troende oavsett religion har kunnat ge ett bra svar.
Främsta orsaken är att de inte har en aning om vad ateism innebär.

Ok, intressant! Berätta! Vad driver dig? Vad tror du händer när man dör?

Ack ja.
Men jag är inte besviken.
I mitt svar 21 apr 2021 17:01 övervägde jag att skriva att jag vet att jag inte får svar på varför kristna tror att ateisters liv är dystert och eländigt.
Jag fick rätt: du ger inget svar.

Jag är trygg i vissheten att jag blir till mull när jag dör, inget annat än mull.

Jag tror att kristna är väldigt "fokuserade" på GE, sedan hoppas de att gud skall hjälpa dem...

Återgå till "Religion och andlighet"