Kistendomen som vägvisare i rätt och fel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 27 nov 2004 23:34

Empiri, deduktion m.m. hamnar alla under facket vetenskap. Ett empiriskt påstående kan härledas till något fysiskt i världen och iakttagelsen tolkas på ett förnuftigt sätt. Ett oförnugt påstående pekar inte på någonting fysiskt, utan handlar bara om "tro". Det finns dessa 2 sätt. Något annat finns inte. Att sedan hävda att inget av dem är giltiga, bara för att de känns naturliga är en annan sak. Då det bara finns dessa två, har man ju inte mycket till val.

Det jag försöker påvissa är att det finns olika principer eller verktyg för att avgöra om något annat är "sant","sannolikt" osv. Om du ser en skärm framför dig när du skriver så kan du säga "skärmen finns där därför att jag ser den".
Underförstått ligger då att det som du ser måste existera på ett objektivt plan. Varför måste det vara så? Det måste det inte...bara för att du upplever det så.

Du kan hänvisa till att synen är ett giltigt sätt eftersom erfarenheten har visat dig att den fungerar, gör dig nöjd eller nått annat. Visst. Men varför är erfarenheten ett giltigt sätt att avgöra något. Hur vet du att det som du kommer ihåg verkligen har inträffat. Det vet du inte...du känner att det måste vara så.

Ähh sluta tramsa nu, andra människor kan oberoende verifiera att det jag kommer ihåg faktiskt har inträffat(kan du invända). Visst. Men varför skall du lita på dessa människor, och hur vet du att de finns om du inte kan lita på din syn(eller andra sinnen för den delen).

Men nu är det faktiskt så att det finns två val...antingen är världen så som jag upplever den eller inte(kan du invända). Jasså hur vet du att det finns just två val. Om du nu vet det, vad gör just din upplevelse OBJEKTIV. Det är ju just DIN SUBJEKTIVA upplevelse.

Jo, sådär kan man ju hålla på, men det är ju inte så konsekvent när du ändå använder dig av tankelagar osv(skulle du kunna invända). Varför skall man vara konsekvent då?

Jag lägger förvisso ord i munnen på dig. Även om du inte skulle skrivit så...så är min poäng att alla argument för något kan ifrågasättas och måste då motiveras av andra argument osv osv osv osv. Förr eller senare kommer man till "det måste vara så eftersom JAG känner att det måste vara så", eller så hamnar man i att man använder samma argument igen(cirkelresonemang).

Min upplevelse är att jag hamnar i eviga cirkelresonemang och paradoxer. För mig infinner en svårförklarad(om inte oförklarlig) känsla av att ....

Må väl/DD

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 28 nov 2004 18:20

Kalle, min vän!

Efter många om och men känns det som om vi sakta börjar nå varandra.

Kalle skrev:Vad betyder [dito]?

Detsamma, eller jag håller med.

Nu till dina kommentarer till mina kommentarer. Jag gör nog så att jag börjar med de där jag finner att vi är mest överens och använder de övriga för att förtydliga. Således:

Kalle skrev:Sanningskriteriumet för att objektivt faktum ska uppfyllas, är alltid subjektivt. Därmed står all fakta på en subjektiv grund, precis som du säger.

Det är min uppfattning.

Kalle skrev:Jag ser först nu att vi inte har samma definationer på saker och ting. Detta orsakar min förvirring.

Precis. Mycket förvirring grundar i att man helt enkelt inte talar om samma saker fastän man använder samma ord. Det var därför jag tydligt ville ställa upp vad jag menade med de olika begreppen.

Kalle skrev:Jag har en känsla av att din defination är något mer genomtänkt, och kanske mer "rätt".

Definitioner är lämpliga att använda om andra kan tillgodogöra sig dem och tydligt förstå hur de avgränsar verkligheten. Ju djupare jag dök i pyrrhonismen, desto mer nödvändigt fann jag det att i mycket strikt mening kunna skilja på olika typer av satser. Det är därifrån jag hämtat "inspiration" till dessa definitioner.

Kalle skrev:Förklara gärna mer ingående hur din defination exakt fungerar

Gärna det. Det hänger delvis ihop med det här:

Kalle skrev:Deskriptiv sats= sats utan subjektiva begrepp
Normativ=sats med subjektiva begrepp.

Det verkar ofta vara så att man i dagligt tal sätter ut de likhetstecken som du gör. I så fall behöver vi inte införa fyra beteckningar utan det räcker med två, när subjektivt är detsamma som normativt, osv. Men när en pyrrhonist hoppar fram och säger att det tycks honom att gräs är grönt och att honung är sött, det vill säga att han uttrycker subjektivitet inom ramen för det deskriptiva, då möter vi vissa hinder.

Därför är det lämpligt att skilja på normativt/deskriptivt och subjektivt/objektivt i vissa fall. Det finns egentligen inget som säger att "bra" skulle vara en mindre precis term än "grön". En pyrrhonist menar gärna att precis som man kan tycka att något är bra, kan man tycka att något är grönt. Man kan också göra utfästelsen att något ÄR bra eller ÄR grönt i själva verket, vilket är något annat.

Jag tänkte därför uppehålla mig vid de två ovanligare kombinationerna, nämligen där det deskriptiva är subjektivt och där det normativa är objektivt.

Normativa begrepp kan ligga precis lika mycket i subjektet som det deskriptiva. I det ena fallet är det någon som värderar och i det andra är det någon som beskriver. Bägge kan också vara objektiva. I detta fall är det inte någon som gör något - istället gäller utsagan hur något är i själva verket. Man kan t.ex. skilja på "Göran Persson är dum i huvet", "Göran Persson är tjock" och "Göran Persson har ett midjemått om 42 tum". Den sista är rent deskriptiv. Om den mellersta är normativ eller deskriptiv har att göra med om tjock är en värdering eller ett precist begrepp (t.ex. ett midjemått över 38 tum). Att han är dum i huvet är en ren värdering. Alla tre satser är objektiva snarare än subjektiva. Vi har inte fått reda på att det är någon som går omkring och tycker dessa saker. Kanske stod de på Expressens löpsedel och måste således redogöra för hur världen är beskaffad i själva verket :wink:

Jag ska använda samma exempel för att visa det subjektivt deskriptiva. Om vi nu förutsätter ett subjekt så har de flesta mycket lätt att acceptera att det är någon som TYCKER att Persson skulle vara dum i huvet, medan man tenderar att acceptera det rakt av att själva midjemåttet (38 tum) är ett faktum. Men det är ju egentligen någon som tycker det senare också. I själva verket en mätning gjord av något subjekt - en mätning som kan vara behäftad med vissa fel rent av. Själva mätandet förutsätter också ett gemensamt måttsystem och en rad andra antaganden. Således kan även det deskriptiva vara subjektivt.

Kalle skrev:"Bollen är rund" är en objektiv sats. Den är antingen falsk eller sann. Vi fastslår alla definationer, och undersöker en boll. Vi märker att den passar in på definationen rund. Påståendet innehöll därmed fakta.

Precis. I just detta fall lär man nog fastna i en cirkel eftersom vi inte kallar något för "boll" som inte är "runt". Men principen är korrekt. Här kan det vara intressant att notera att om jag istället sa "Jag tycker att bollen är X" så skulle vi även om vi lyckats visa att bollen faktiskt VAR X, inte kunnat påvisa vare sig sanning eller falskhet, eftersom vi inte visat om det var så jag tyckte. I den ena satsen är det huruvida bollen är X som är i fråga, i den andra är det vad subjektet tycker som är i fråga.

Kalle skrev:Hur vet vi att du talar sanning?

Det är precis det som är min poäng. Om man börjar ifrågasätta tyckanden, och någon bedyrar att han verkligen tycker så, då kan man ifrågasätta bedyrandet osv.

Kalle skrev:Som sagt, för människan finns inget mer än det vi upplever. Det tycktes mig att vi var ute och gick i skogen, så det är det enda jag kan påstå. Att låta bli och påstå....nej jag förstår inte hur det ens går till.

Jag tycker precis som du Kalle. Pyrrhonisten vill inte uttala sig om annat än vad han upplever, eftersom det tycks honom omöjligt att göra något annat.

Kalle skrev:Vad är det då du menar? Falskhet/sanning kan ju tillämpas på allting? Med din defination finns ju inget subjektivt då.

Om det subjektiva försvinner så försvinner det objektiva. Det är inget märkligt med att det blir så om man accepterar att uppdelningen var godtycklig från början. Jag införde ju en viss definition på vad som var subjektivt och objektivt - om man sen förkaster den definitionen så är det ju klart att korthuset rasar samman.

Vad man kommer tillbaka till då blir vad det var för vits med att införa definitionen från början. Och vi får då istället börja tala om sanning och falskhet. Vad ska det innebära att något är sant? För mig känns det i alla fall som det sanna måste kunna bekräftas på något sätt. Man får gärna gå omkring och uttala sig precis som man vill, men så fort man gör anspråk på att vad man själv säger är sant och vad någon annan säger är falskt så måste det finnas något yttre sätt att avgöra frågan (även om detta yttre sätt i och för sig beror på subjektiva överenskommelser).

Det är så jag kommer fram till min uppdelning i det subjektiva och det objektiva. När något är uttryck för egna tankar och känslor är det subjektivt, annars är det objektivt. Köper man den definitionen kan man fråga sig vad det skulle innebära att en subjektiv utsaga var sann. T.ex: "Jag känner mig hungrig". Hur ska en tredje part kunna visa det? Även om den påstått hungrige äter ett kilo lasagne kan han fortfarande hävda att han inte kände sig hungrig egentligen. Som du säger själv - hur ska man kunna veta att vederbörande talar sanning?

Jag går vidare med Tores inlägg - det sprider förhoppningsvis mer klarhet i frågan.

Tore skrev:Jag ser inte att det finns någon meningsfull skillnad mellan de två sista satserna. Du kan i så fall lika gärna göra skillnad på satserna

"Du är bra"
"Det är sant att du är bra"

och hävda att bara den senare har ett sanningsvärde. Det vore i mina ögon lika upplysande.

Jag gör ingen skillnad på dessa två satser. Bägge äger sanning/falskhet eftersom bägge är objektiva. Vissa satser är naturligt objektiva eller subjektiva utan att någon förtydligande operator är nödvändig. Ibland kan det vara svårt att avgöra, men när någon t.ex. säger "jag är ledsen" får vi förmoda att det innebär "jag känner mig ledsen".

Tore skrev:Jag försöker nog helt enkelt använda orden som de brukar användas.

I de flesta fall en lovvärd hållning.

Tore skrev:Med en sann sats menar jag då en sats som uttrycker hur det verkligen ligger till. Varför krångla till det?

Det menar jag också. Men som naturvetare antar jag att du är med på att en tredje part också måste kunna avgöra hur det verkligen ligger till? Det är svårt att göra sanna uttalanden om hur en annan människa "egentligen" tycker och tänker. Det känns till och med meningslöst för mig själv att göra sådana uttalanden om mina egna känslor och tankar, eftersom upplevelsen av att en känsla är "sann" i sig är en känsla.

Tore skrev:Hur bestämmer du då sanningsvärdet hos satsen "Det är sant att, det tycks mig att, du är bra"? Du hävdar ju att den satsen är objektiv och att den därmed har ett sanningsvärde.

Sanningsvärdet bestäms genom att ansätta ett sanningskriterium och sedan undersöka om det är sant eller inte. Som jag nämnde tidigare:

hovnarr skrev:När man sedan undrar om det är sant att man tycker så får man besvär, eftersom "det är sant att" är en kategorisk operator.

Att säga att en sats har den egenskapen att den kan vara falsk eller sann är inte detsamma som att säga att detta enkelt kan avgöras. Vad jag menade var att du för att avgöra om en subjektiv sats är sann eller inte först måste göra om den till en objektiv sats. Men när du gör det står det klart att det blir svårt att hitta ett sanningskriterium för vad en människa tycker "i själva verket".

Man kan naturligtvis lösa upp hela den subjektiva/objektiva papperstigern i tomma intet utan att det medför några problem. Det är i någon mån det pyrrhonisten gör också. När han säger att det inte går att göra kategoriska sanna uttalanden så låter han inte det uttalandet vara ett kategoriskt sant uttalande, vilket är ytterst frustrerande för filosofer som vill mena att det finns såna uttalanden och att han därtill just gjorde ett! För att undvika detta säger pyrrhonisten därför istället att han inte har lust att meddela något annat än sina egna tankar och känslor. Om folk sedan vill kalla honom subjektiv eller något annat är upp till var och en.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 29 nov 2004 14:26

hovnarr skrev:Jag gör ingen skillnad på dessa två satser. Bägge äger sanning/falskhet eftersom bägge är objektiva. Vissa satser är naturligt objektiva eller subjektiva utan att någon förtydligande operator är nödvändig. Ibland kan det vara svårt att avgöra, men när någon t.ex. säger "jag är ledsen" får vi förmoda att det innebär "jag känner mig ledsen".

Jag gör inte heller någon skillnad mellan satserna. Det var i själva verket det som var min poäng. Ett påstående förändras inte i sin innebörd av att man sätter "Det är sant att..." framför. Varken när du eller jag gör det...

hovnarr skrev:Det menar jag också. Men som naturvetare antar jag att du är med på att en tredje part också måste kunna avgöra hur det verkligen ligger till? Det är svårt att göra sanna uttalanden om hur en annan människa "egentligen" tycker och tänker. Det känns till och med meningslöst för mig själv att göra sådana uttalanden om mina egna känslor och tankar, eftersom upplevelsen av att en känsla är "sann" i sig är en känsla.

Jämför det med vad du skriver nedan:

hovnarr skrev:Att säga att en sats har den egenskapen att den kan vara falsk eller sann är inte detsamma som att säga att detta enkelt kan avgöras.

Jag uppfattar att du talar med dubbla tungor. När du argumenterar mot att subjektiva satser har ett sanningsvärde ställer du helt andra krav än när det gäller de satser du kallar objektiva. För subjektiva satser gäller tydligen naturvetenskapliga kriterier, medan det för objektiva satser verkar duga med vilka kriterier som helst!

hovnarr skrev:Sanningsvärdet bestäms genom att ansätta ett sanningskriterium och sedan undersöka om det är sant eller inte.

Varför kan man då inte lika gärna ansätta detta kriterium direkt på den ursprungliga satsen? De problem du anför som argument mot att subjektiva satser har ett sanningsvärde försvinner ju inte bara för att du sätter "Det är sant att..." framför satsen. Svårigheterna är exakt desamma! Men då släpper du plötsligt och utan motivering kravet på att en sats skall kunna verifieras av en "tredje part" och hävdar istället att en sats kan ha ett sanningvärde även om man inte kan avgöra vilket. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar, vet du. ;)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 29 nov 2004 15:14

Om jag tolkar dig rätt Tore så håller jag med dig fullständigt. Beklagar om det inte framgått tillräckligt tydligt tidigare.

När jag ska börja tala om subjektiva och objektiva satser så säger jag att subjektiva satser är uttryck för tankar och känslor och objektiva satser är uttryck för hur något är i själva verket. Där finns inget att bevisa - detta är ett rent antagande eller en definition från min sida.

För ytterligare förklara vad som menas med "är i själva verket" så definierar jag vidare att det betyder göra anspråk på att vara sant. Det kan sedan antingen vara det eller inte. Med denna definition har jag liksom sumpat rättigheten att säga att subjektiva satser kan göra anspråk på att vara sanna. Visst kan jag göra det, men då behöver jag en ny definition på vad subjektivt och objektivt var för något.

För att kunna fortsätta tala om något sådant som subjektiva satsers sanning (dvs. om det är sant att man tycker) behöver jag komma runt det på något sätt och "transformerar" således satsen till en objektiv sats. Naturligtvis behöver inte du eller någon annan som har andra definitioner göra det, men det är så jag griper mig an det hela. På samma sätt som jag kan värja mig mot att en objektiv utsaga från min sida motbevisas genom att säga "nä, men jag bara tycker det" kan jag göra den subjektiva objektiv genom att sätta in den i ett objektivt påstående.

Tore skrev:Varför kan man då inte lika gärna ansätta detta kriterium direkt på den ursprungliga satsen?

Visst kan man det, så länge man kommer ihåg vad man pratar om. När man diskuterar en subjektivs sats sanning så är det inte själva innebörden av satsen som diskuteras utan huruvida subjektet är ärlig med sina tankar/känslor. Tyvärr tycks det mig att vi aldrig kommer att få veta det. Betrakta frågan "Är det sant?" i förhållande till dessa två satser.

"I själva verket är det så, att..."
"Det tycks mig just nu, att..."

I det första fallet blir "Är det sant" = "Är det i själva verket så, att..." medan det i det andra fallet blir = "Tycks det dig just nu, att...". Som svar på dessa två kan man i sin tur tänka sig "Ja, därför..." respektive "Ja."

Det är utifrån denna skillnad som jag gör min uppdelning och subjektivt och objektivt. Det är säkert möjligt att göra en annan uppdelning.

Tore skrev:För subjektiva satser gäller tydligen naturvetenskapliga kriterier, medan det för objektiva satser verkar duga med vilka kriterier som helst!

Visst kan man ansätta vilka kriterier som helst om man har lust med det. Det förenande med subjektiva satser, som jag ser dem, är deras påstådda sanning ändå aldrig säger något om vad som är i själva verket utan enbart om vad subjektet tycker/känner. Jag ser inte hur vi skulle kunna få reda på det, så därför menar jag att det blir meningslöst att diskutera den subjektiva satsens sanning.

Deuce Deceptor skrev:Min upplevelse är att jag hamnar i eviga cirkelresonemang och paradoxer.

Min med. Jag försöker att inte tänka på det så mycket och betrakta alltsammans som ljud eller bilder istället.

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 29 nov 2004 15:40

Hovnarr: Är lite intresserad av hur du gör för att avgöra etiska dilemman och frågor som berör hur du i övrigt skall leva ditt liv. Finns det något system eller mönster för detta? Är det så att du antar vissa dogmer och utan anspråk på att du skall vara konsekvent använder dem lite som du för stunden känner?

(kanske kan vara att glida ifrån ämnet...men men).

Hade/DD

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 nov 2004 12:38

DD,

Jag gör inga anspråk på att vara konsekvent och anser att jag hycklar så fort jag börjar göra utfästelser om hur man/jag borde leva. Samtidigt är jag ofta lockad att göra sådana utfästelser, och alltså hycklar jag. Det känns dock rätt okej och jag uppfattar att jag på det hela taget mår ganska bra.

I den mån mitt handlande följer något mönster som kan betecknas med en -ism, så är det taoismen som gäller för närvarande. Pyrrhonismen är inte applicerbar inom detta eftersom den inte uttalar sig om vad som bör göras.

Taoismen och pyrrhonismen har vissa gemensamma drag i det att de främst befattar sig med det subjektiva. Medan pyrrhonismen främst riktar in sig på det deskriptiva är taoismen betydligt mer normativ. Det lockande med taoismen är den inte försöker befästa sin norm utifrån något objektivt. Den tycks utgå ifrån att den är lika meningslös som allt annat, snarare än att hävda att just den är mer meningsfull.

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Fattiga Indier och rätt och fel

Inläggav Patrik Persson » 30 nov 2004 14:10

Jag tycker att Kristen tro på sätt och vis är hyckleri.

Man kan inte påstå att man tror på en Kille Jesus Kristus som levde för tvåtusen år sedan och sådant snack att man gör det är nog snack. Kristendom är pengar och om du har pengar. Har du inga pengar så kommer du till helvetet. Sådant får vi uppleva varenda gång jag inte har några pengar.

Den förmögne är alltså förlåten sådant som den fattige inte är förlåten för. Kristus är ju förlåtelsen och vad är då rätt eller fel?

Följer vi uppenbarelseboken så är det vissa och då följande som inte kan förlåtas enligt Jesus Kristus: Horlkarlar, Avgudadyrkare, Trollkarlar, Hundar, Mördare och dom som lever i lögnen (dessa får inte komma in i staden Jesu brud).

Sedan för övrigt!
Den ende som kan leva på den kristna tron är Prästen för vi tror inte på något sådant och när vi trodde på sådant så brände vi folk på Bål. Den Kristna kyrkan är aldrig något stöd för någon och den kan bara sabba för folk. För den kristna kyrkan har stöd där det finns krig och oroligheter. Så därför så behöver kyrkan hjälpa sina gubbar i alla krigshärjade områden så att dom inte verkar så dåliga. För detta är dåligt!

Och jag kan lova er: Kyrkan kommer inte själv till himlen. Men vad bryr sig Kyrkan om sådant? För kyrkan vet att möjligheten till att sådant som himmlar finns är minimal. Tro är för fattigt folk! För fattiga människor i fattiga länder!

Möjligtvis så är jag också fattig, men som Svensk så har jag en större möjlighet till att förstå att det där med himlar är en önskan för den fattige. Där kommer äntligen min rättvisa!

Så vad är då rätt och fel i Kristendomen?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 30 nov 2004 14:14

...amen..?

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Barn som leker

Inläggav Patrik Persson » 30 nov 2004 14:20

Vad är det med dig archaxe?

Du kanske kan sabba för folk och annars är du inget! Jag tycker att du beter dig som barn som leker.

Du kan svara på den enkla frågan!

Vi kan skratta en stund tillsammans när du har förklarat.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 nov 2004 15:03

Patrik Persson,

Jag förstår överhuvudtaget inte din reaktion. Å andra sidan är det inte första gången som jag tycker att det du skriver är svårt att förstå. Det går utmärkt att ha synpunkter på vad folk skriver på detta forum, men personangrepp är inte okej.

/Ett barn som leker

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 30 nov 2004 15:10

hovnarr skrev:När jag ska börja tala om subjektiva och objektiva satser så säger jag att subjektiva satser är uttryck för tankar och känslor och objektiva satser är uttryck för hur något är i själva verket. Där finns inget att bevisa - detta är ett rent antagande eller en definition från min sida.

För ytterligare förklara vad som menas med "är i själva verket" så definierar jag vidare att det betyder göra anspråk på att vara sant. Det kan sedan antingen vara det eller inte. Med denna definition har jag liksom sumpat rättigheten att säga att subjektiva satser kan göra anspråk på att vara sanna. Visst kan jag göra det, men då behöver jag en ny definition på vad subjektivt och objektivt var för något.

Jag förstår. Jag ser det istället som att subjektiva satser uttrycker talarens egna värderingar, medan objektiva satser inte gör det. Jag tror att det är så orden brukar användas. Eftersom talarens värderingar är en del av verkligheten ingår även de i hur det är "i själva verket", och subjektiva satser kan därför ha ett sanningsvärde. Om det sedan går att ta reda på vilket det är är en annan fråga.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 nov 2004 15:47

Tore skrev:Jag förstår. Jag ser det istället som att subjektiva satser uttrycker talarens egna värderingar, medan objektiva satser inte gör det. Jag tror att det är så orden brukar användas.

Det är möjligt att de är den vanligaste innebörden av "subjektivt" och "objektivt". Jag finner det ibland nödvändigt att också skilja på normativt och deskriptivt.

Utifrån din egen uppfattning, hur skulle du till exempel klassificera följande:

Att läsa på Expressens löpsedel: "Konungen är dum i huvet"
Hovnarr säger: "Jag tycker att snö är vit"
Hovnarr säger: "Snö är vit"

Jag tänkte föregå din klassificering och visa på några problem som kan uppstå. Om man menar att Expressen inte är något subjekt så utgör löpsedeln inte "talarens egna värderingar" utifrån din definition. Att konungen är dum i huvet är således en objektiv utsaga (Som en parentes skulle jag alltså klassificera den så, även om jag menar att den är starkt normativ).

Förutsätter man å andra sidan en talare som ger uttryck för en värdering så är Expressens löpsedel en subjektiv utsaga. Tillämpar man dock samma synsätt på hovnarrs uttalanden blir de lika - i bägge fall måste man se hovnarr som en talare som gjort en bedömning av snön och funnit den vit. Det blir då svårt att finna några objektiva utsagor.

Vill man, å tredje sidan, behålla det objektiva genom att säga att hovnarrs uttalande "snö är vit" inte är exempel på en talare som uttrycker en värdering medan expressens rubrik är det, då måste skillnaden i subjektivitet/objektivitet ligga i själva frasens ord. "Vit" anses här vara mer objektivt än "dum i huvet". Det är dock en mycket diffus definition, anser jag, eftersom man då måste kunna klassificera sjäva orden oaktat deras sammanhang. Är följande satser exempelvis subjektiva eller objektiva?

Hästen är vit
Hästen är ful
Hästen är 154 cm hög
Hästen springer fort
Hästens topphastighet är 38 km/h
Hästen mår bra
Hästen tycker om mig

Det är möjligt att det är just min syn på det subjektiva/objektiva som gör det svårt för mig att säga varför någon av dessa uttalanden skulle vara mer subjektiv än något annat. Däremot finner jag det ganska lätt att dela upp den i normativt/deskriptivt (men där måste sammanhanget och samhällets aktuella normer komma i fråga).

Kul att vi nu både förstår var vi är olika, i alla fall!

§

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 30 nov 2004 17:55

Patrik Persson skrev:Vad är det med dig archaxe?

Jag förstår inte dina inlägg, det är problemet, och när jag försöker klargöra vad jag tycker är oklart i ditt tidigare inlägg, kommer ett nytt som jag tycker är lika konstigt. Från det sluter jag mig till att du och jag har så vitt skilda begreppsramar att någon givande kommunikation inte är möjlig. Vilket är synd.

Låt oss nu stämma upp i ett hejdundrande gapskratt!

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Ge dig

Inläggav Patrik Persson » 30 nov 2004 20:21

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar archaxe!
Tror du att du själv skriver som en nyutnämnd nobelpristagare i litteratur?
Konkretisera dig innan du kritiserar!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 nov 2004 21:20

Vi ska vara ytterst tacksamma för att folk i allmänhet inte skriver som nobelpristagare i litteratur. De sistnämnda är ofta mycket svårbegripliga.

Återgå till "Religion och andlighet"