Bild på Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 10 aug 2010 15:07

Reine Strömvall skrev:
nuddle skrev:
Reine Strömvall skrev:Jag finner inget sakligt i era resonemang så jag tänker inte kommentera era påhopp. Men jag tror också jag skulle bli förklarad som galen av psykologer och psykiater som är ateister men det är dessa som är galna.

även om hela världen vänder sig emot dig, så betyder inte det att du har fel, vi skall inte låta vår bild av oss själva formas ENBART utifrån andras åsikter, annars hade de flesta geniér gått under för länge sedan...

men varför skriver du så negativt som jesus, muhammed, buddha, abraham, tror du inte dessa människor tillförde med mer gott än ont???

Nej jag personligen vet inget ont om dessa det är Guds ord om dem. Och han är väldigt hård i sin kritik av dessa.

ok, men varför lät han dem vara profeter då? är inte profetskap något mycket positivt, som bara de bästa av människor får bli? och ifall det är så, hur ser inte gud på andra människor? ifall han nu ser så negativt på profeterna?
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2010 16:10

Reine,

Ett tips: Nu när du är profet så tycker jag du ska ta vara på dina möjligheter. Man får inte en gåva för att sedan bara gå och prata om detta, ungefär som att skaffa en ny bil och sedan bara visar upp bilen och glänser med den. Använd ditt fordon i stället, och utgå från den. Försök att samtala med människor så att det inte bra handlar om att visa upp "din fina bil" i slutändan, utan använd den och upptäck nytt land.

Ser inget problem med det du skriver på din sida i "tio guds bud", det är vad "snälla och anständiga" människor strävar efter. Du dömer heller inte synder så hårt, vilket känns rimligt.

Ja du skulle nog av en psykolog få en diagnos att du har "psykoser", men det ligger då främst i den här centreringen att du är unik. Är det nödvändigt att du skiljer dig fundamentalt från andra människor med en hög moral? När började du anta den här uppfattningen?

Universums uppkomst
Premiss 1: För allt som börjar existera finns det en orsak till att det börjar existera
Motsatsen, att något skulle kunna börja existera utan orsak - uppstå ur ingenting* - är en tanke som verkar alltför absurd. Den går emot allt vi vet om världen och logiken. Det kräver en tro mot bättre vetande för att hävda något sådant.

Premiss 2: Universum har börjat existera (det har inte alltid funnits)
Modern kosmologi, Big Bang-modellen, kan anses tillräckligt väl styrkt av observationer och enligt den uppstod universum i en stor smäll för 10-15 miljarder år sedan. Flera försök har gjorts sedan Big Bang-teorin lades fram på 1920-talet att formulera alternativa modeller som inte räknar med en början - alla har hittills misslyckats. Det finns också rent logiska svårigheter med tanken att tiden skulle ha funnits för evigt.

Slutsats: Det finns något eller någon som orsakat att universum börjat existera
Denna orsak måste själv vara oberoende av tid och rum (transcendent) och tillräckligt kraftfull för att kunna frambringa ett helt universum. Craigs fortsatta analys av denna orsaks egenskaper leder till slutsatsen att den måste ha någon form av personliga drag, ett mått av vilja eller initiativ. Sammantaget pekar detta på en personlig Gud av den typ som beskrivs i Bibeln.

Anta i stället att existensen alltid har funnits i någon form, så blir det enklare. Man förklarar inte rimligheten med att något uppstår ur intet med att något annat skapar det - som då i sin tur måste ha uppstått ur intet. Accepterar man däremot att Gud alltid existerat (i någon form) kan man således även acceptera att världen alltid existerat (i någon form). Resonemanget ovan får du lägga ner, och i stället sätta likhetstecken mellan världen och Gud, alternativt att de är olika aspekter (olika sidor av samma mynt) av samma värld.

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 23:36

Johan Ågren skrev:Reine,

Ett tips: Nu när du är profet så tycker jag du ska ta vara på dina möjligheter. Man får inte en gåva för att sedan bara gå och prata om detta, ungefär som att skaffa en ny bil och sedan bara visar upp bilen och glänser med den. Använd ditt fordon i stället, och utgå från den. Försök att samtala med människor så att det inte bra handlar om att visa upp "din fina bil" i slutändan, utan använd den och upptäck nytt land.

Ser inget problem med det du skriver på din sida i "tio guds bud", det är vad "snälla och anständiga" människor strävar efter. Du dömer heller inte synder så hårt, vilket känns rimligt.

Ja du skulle nog av en psykolog få en diagnos att du har "psykoser", men det ligger då främst i den här centreringen att du är unik. Är det nödvändigt att du skiljer dig fundamentalt från andra människor med en hög moral? När började du anta den här uppfattningen?

Universums uppkomst
Premiss 1: För allt som börjar existera finns det en orsak till att det börjar existera
Motsatsen, att något skulle kunna börja existera utan orsak - uppstå ur ingenting* - är en tanke som verkar alltför absurd. Den går emot allt vi vet om världen och logiken. Det kräver en tro mot bättre vetande för att hävda något sådant.

Premiss 2: Universum har börjat existera (det har inte alltid funnits)
Modern kosmologi, Big Bang-modellen, kan anses tillräckligt väl styrkt av observationer och enligt den uppstod universum i en stor smäll för 10-15 miljarder år sedan. Flera försök har gjorts sedan Big Bang-teorin lades fram på 1920-talet att formulera alternativa modeller som inte räknar med en början - alla har hittills misslyckats. Det finns också rent logiska svårigheter med tanken att tiden skulle ha funnits för evigt.

Slutsats: Det finns något eller någon som orsakat att universum börjat existera
Denna orsak måste själv vara oberoende av tid och rum (transcendent) och tillräckligt kraftfull för att kunna frambringa ett helt universum. Craigs fortsatta analys av denna orsaks egenskaper leder till slutsatsen att den måste ha någon form av personliga drag, ett mått av vilja eller initiativ. Sammantaget pekar detta på en personlig Gud av den typ som beskrivs i Bibeln.

Anta i stället att existensen alltid har funnits i någon form, så blir det enklare. Man förklarar inte rimligheten med att något uppstår ur intet med att något annat skapar det - som då i sin tur måste ha uppstått ur intet. Accepterar man däremot att Gud alltid existerat (i någon form) kan man således även acceptera att världen alltid existerat (i någon form). Resonemanget ovan får du lägga ner, och i stället sätta likhetstecken mellan världen och Gud, alternativt att de är olika aspekter (olika sidor av samma mynt) av samma värld.

En hög moral har jag haft sedan barnsben att aldrig skada någon eller orsaka några lidanden. Jag var en buddhist som trodde stenhårt på Gud. Det sexuella brydde jag mig dock inte om. Sedan för cirka 17 år sedan sade Gud till mig att jag hade fel och undervisade mig i Hans ord istället därav har jag fått min höga moral. Gud ställer också högre krav på mig än andra då jag går i hans namn.

Jag har redan fått diagnosen psykos av en psykiater men jag håller inte med. Dessa har fel helt enkelt. Dessa förklarar all Gudskontakt med att ta till begreppet psykos.

Gud har inte alltid existerat säger han till mig. Han har en skapare möjligen har den skaparen funnits för evigt.

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 23:43

Varför Gud har aversioner mot vissa profeter vet jag inte. Han kunde för länge sedan tillrättalagt allt. Gud är inte lätt att begripa sig på. Men han har underbara sidor också.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 aug 2010 03:07

Reine,

när du kommunicerar med Gud, sker det utan förvarning, eller kan du själv ta initiativ till samtal? Har Gud en tydlig röst eller är det en förståelse som växer i dig? Förklara gärna lite hur det fungerar. Är det önskvärt att fler upprättar motsvarande kontakt, eller räcker det med att vara lyhörd och ha en "vanlig" kontakt, dvs att vi lyssnar innåt och försöker stå i kontakt med våra känslor?

Under dessa 17år, har kommunikationen varit konsekvent, eller har det skett stora förändringar under denna tid? Har det varit en liknande kommunikation, eller har det varit variation? Hur har utvecklingen varit?

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 11 aug 2010 08:07

Johan Ågren skrev:Reine,

när du kommunicerar med Gud, sker det utan förvarning, eller kan du själv ta initiativ till samtal? Har Gud en tydlig röst eller är det en förståelse som växer i dig? Förklara gärna lite hur det fungerar. Är det önskvärt att fler upprättar motsvarande kontakt, eller räcker det med att vara lyhörd och ha en "vanlig" kontakt, dvs att vi lyssnar innåt och försöker stå i kontakt med våra känslor?

Under dessa 17år, har kommunikationen varit konsekvent, eller har det skett stora förändringar under denna tid? Har det varit en liknande kommunikation, eller har det varit variation? Hur har utvecklingen varit?

Gud talar till mig varje dag men detta har varierat över åren. Det har ibland gått två år mellan kommunikationen. Det är önskvärt att alla får del av Kärlekens ande och får visdom från Gud. Det är dock Gud som tagit kontakt med mig. Gud har en tydlig röst men den kan variera.

Svaren till mina frågor har varierat lite genom åren. Gud förklarar detta med att han skämtade med mig. Men nu för tiden är Gud helt konsekvent i sina svar till mig. Kommunikationen har bestått av både ord syner och drömmar på så sett har kommunikationen varierat. Utvecklingen har varit att det blivit en förskjutning av ämnet som han talar. Han pratar inte så mycket om levnadsregler längre utan det handlar mest om mitt privatliv.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 aug 2010 08:26

Tack fär svar Reine. En till fundering: När kommunikationen upphörde under de två åren, tror du det berodde på att Gud inte talade med dig under den perioden, eller var det du som inte var lika lyhörd? Var det en "vilsen tid" eller var du upptagen på annat håll?

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 11 aug 2010 08:55

Johan Ågren skrev:Tack fär svar Reine. En till fundering: När kommunikationen upphörde under de två åren, tror du det berodde på att Gud inte talade med dig under den perioden, eller var det du som inte var lika lyhörd? Var det en "vilsen tid" eller var du upptagen på annat håll?

Nej Gud upphörde att tala till mig men han styrde tydligen mitt liv i alla fall utan att jag märkte något. Jag hade det bra under den tiden och var fullt upptagen med annat.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 08:56

Reine, hur kan man avgöra ifall gud talar till en, eller ifall man bara inbillar sig?

.jag har tyckt att gud pratat till mig ibland, men hur skall jag veta att jag bara inte inbillade mig?
.och i ditt fall kan det också vara så att du bara inbillar dig, eller kanske något osynligt väsen skojar med dig

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 11 aug 2010 09:18

nuddle skrev:Reine, hur kan man avgöra ifall gud talar till en, eller ifall man bara inbillar sig?

.jag har tyckt att gud pratat till mig ibland, men hur skall jag veta att jag bara inte inbillade mig?
.och i ditt fall kan det också vara så att du bara inbillar dig, eller kanske något osynligt väsen skojar med dig

Jag vet bestämt att Gud pratar till mig. Gud är ju osynlig i denna världen. Men han skojar väldigt mycket och är full av humor.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 09:33

Reine Strömvall skrev:
nuddle skrev:Reine, hur kan man avgöra ifall gud talar till en, eller ifall man bara inbillar sig?

Jag vet bestämt att Gud pratar till mig. Gud är ju osynlig i denna världen. Men han skojar väldigt mycket och är full av humor.

jo, men hur har du kommit till detta vetande?
vad gör så att du vet att du har kontakt med gud?

tex så vet jag att energiprincipen är mycket möjligen en sann sak, eftersom alla observationer hittils har visat på att det verkar förhålla sig som så att energin bevaras...

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 11 aug 2010 09:38

nuddle skrev:
Reine Strömvall skrev:

tex så vet jag att energiprincipen är mycket möjligen en sann sak, eftersom alla observationer hittils har visat på att det verkar förhålla sig som så att energin bevaras...

Gud säger och visar mig sådana saker så att jag vet att det inte rör sig om ett "hjärnspöke". Jag har uteslutit alla andra alternativ. Jag får bland annat se framtiden i mitt inre och det blir så sedan.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 09:52

Reine Strömvall skrev:
nuddle skrev:
Reine Strömvall skrev:

Gud säger och visar mig sådana saker så att jag vet att det inte rör sig om ett "hjärnspöke". Jag har uteslutit alla andra alternativ. Jag får bland annat se framtiden i mitt inre och det blir så sedan.

ok jag förstår, alltså du har alltså fått tecken som du antar starkt är från gud

skulle du kunna nämna några fall då du har fått dessa tecken??? och hur har de yttrar sig?
tex vad har gud sagt som har gjort att du vet att det var gud?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 10:04

det finns massor med människor idag i världen (förmodligen) som säger sig vara profeter, och du har sagt att du är en sann profet, är alla de andra människor som påstår sig vara profeter falska??

och ifall de är falska, hur förklarar du att de är falska? är det för att de ljuger, eller något annat?

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 12 aug 2010 02:12

Jag kan inte avgöra om en annan profet ljuger eller inte men skiljer sig det de säger ifrån "Guds sanna rätta lära" så är det fel helt enkelt. Jag känner inte till några moderna profeter. Men Gud är frihetens Gud. Han säger att man får göra som man själv vill men skylla sig själv. Dessutom är min väg bara en möjlig väg genom livet. Det finns många sätt att välja leva sitt liv.

Varför ägna sig åt mirakler och tecken istället för budskapet. Budskapet jag framför kan ni väl kritisera bemöta eller kommentera. Detta är det väl ändå inget fel på.

Återgå till "Religion och andlighet"