Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Meningen med livet

Inläggav hakkapeliitta » 21 apr 2018 17:44

531bts skrev:På vilket sätt talar användandet av verktyg vid behovstillfredsställelse, mot att djurs tänkande är knutet, låst till det behov som för tillfället ska tillfredsställas.

För skojs skull byter jag "djur" mot "människa" i din mening.

På vilket sätt talar användandet av verktyg vid behovstillfredsställelse, mot att människans tänkande är knutet, låst till det behov som för tillfället ska tillfredsställas.

Förstår inte riktigt vad du vill bevisa. Klart att både människan och djuret har ett nyttigt syfte med sitt handlande. Du tycks mena att människan alltid har ett mer komplicerat och högre syfte än djuret. Håller inte med när det gäller att skaffa mat och andra livsförnödenheter.

Esther

Inläggav Esther » 21 apr 2018 18:43

531bts skrev:Hakkapeliitta: det jag avser med abstrakt tänkande är att det mänskliga tänkandet inte är bundet till pågående förändringar i rummet det som populärt kallas här o nu. Människan kan dagdrömma, hon kan i detalj beskriva t.ex en häst utan att den är närvarande. Det finns inga belägg för att djur har den förmågan. Djur har ett tänkande som är bundet till det kroppsbevarande behov som för stunden är aktuellt att agera på.

Ursäkta jag lägger mig i er debatt - men det är totalt befängt att föreställa sig att djur ha abstrakt tänkande - för detta är knutet till matematisk förmåga, det är knutet till teoretisk förmåga som är högre än det praktiska kunnandet samt det är också knutet till förmågan att skapa musik och konst... - djur gör inte detta. Så hela diskussionen är missriktad för att man inte använder begreppet - abstrakt - på ett korrekt sätt och säger vad man tror det betyder - vilket är fel.
Veritas vos liberabit

531bts

Inläggav 531bts » 21 apr 2018 18:51

Det jag vill ha sagt är att människan till skillnad från djur, fritt kan förfoga över tänkandet, oavsett aktuellt behov eller vad som för tillfället är i rummet. Ett djur kan inte tänka eller välja bort ett för ögonblicket aktuellt behov pga moral, hänsyn eller identitet. Allt sådant människan kan tänka på, planera för o agera ifrån.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 apr 2018 19:18

Esther skrev:Ursäkta jag lägger mig i er debatt - men det är totalt befängt att föreställa sig att djur ha abstrakt tänkande - för detta är knutet till matematisk förmåga, det är knutet till teoretisk förmåga som är högre än det praktiska kunnandet samt det är också knutet till förmågan att skapa musik och konst... - djur gör inte detta.

Djur använder sig av generaliserande omdömen, vilket kan betraktas som en synonym till abstraktion (betecknar ett övergripande antagande). T ex en västgötaspets som har synpunkter på schäferhundar, eftersom de är läskiga och skall skällas ut. Inlärt efter en påhängsen schäfer med dominansbeteende.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2018 20:07

Esther skrev:Abstrakt tänkande är när en individ sätter sig ner och skissar upp en plan för något på ett papper... och sedan fullföljer den.

Men då måste du definiera abstrakt tänkande...?

Utan att slå upp det i en ordbok, så tänker jag att det först och främst handlar om att tänka på något man inte upplever med sinnen, man tänker triangel istället för att rita en på ett papper, alltså utan synintryck. Sedan, hur abstrakt man kan tänka beror på hur smart man är, matematik är ett gott exempel på fält...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 apr 2018 21:08

klorofyll skrev:
Esther skrev:Abstrakt tänkande är när en individ sätter sig ner och skissar upp en plan för något på ett papper... och sedan fullföljer den.

En abstraktion är att tänka bort vissa egenskaper hos ett föremål eller en företeelse och därigenom lyfta fram vad som är mest väsentligt.
klorofyll skrev:Utan att slå upp det i en ordbok, så tänker jag att det först och främst handlar om att tänka på något man inte upplever med sinnen, man tänker triangel istället för att rita en på ett papper, alltså utan synintryck.

Njea, om vi tänker på bil, så tänker vi inte på en speciell bil, eller ett speciellt fabrikat. Bil kan vara ett fordon på fyra hjul avsett att transportera personer eller gods i. Det är en enkel abstraktion av vad en bi är. Sedan kan du alltid göra den mer konkret, till den faktiska bilen som står i garaget.
klorofyll skrev:Sedan, hur abstrakt man kan tänka beror på hur smart man är, matematik är ett gott exempel på fält...

Matematik är en tillämpning. Abstraktion är en förenkling.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2018 21:18

Jag tror att du tänker på det engelska ordet...

Esther

Inläggav Esther » 21 apr 2018 21:27

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ursäkta jag lägger mig i er debatt - men det är totalt befängt att föreställa sig att djur ha abstrakt tänkande - för detta är knutet till matematisk förmåga, det är knutet till teoretisk förmåga som är högre än det praktiska kunnandet samt det är också knutet till förmågan att skapa musik och konst... - djur gör inte detta.

Djur använder sig av generaliserande omdömen, vilket kan betraktas som en synonym till abstraktion (betecknar ett övergripande antagande). T ex en västgötaspets som har synpunkter på schäferhundar, eftersom de är läskiga och skall skällas ut. Inlärt efter en påhängsen schäfer med dominansbeteende.

Abstrakt tänkande... är fel ord.
Man talar (de som forskar - som bla Peter Gärdenfors vid Lund och Linda Keeling - Uppsala) om vad man kallar för objektkonstans. Det vill säga att man har en förmåga till "minne" av yttre ting som man sedan känner igen.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 21 apr 2018 21:29

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

En abstraktion är att tänka bort vissa egenskaper hos ett föremål eller en företeelse och därigenom lyfta fram vad som är mest väsentligt.
klorofyll skrev:Utan att slå upp det i en ordbok, så tänker jag att det först och främst handlar om att tänka på något man inte upplever med sinnen, man tänker triangel istället för att rita en på ett papper, alltså utan synintryck.

Njea, om vi tänker på bil, så tänker vi inte på en speciell bil, eller ett speciellt fabrikat. Bil kan vara ett fordon på fyra hjul avsett att transportera personer eller gods i. Det är en enkel abstraktion av vad en bi är. Sedan kan du alltid göra den mer konkret, till den faktiska bilen som står i garaget.
klorofyll skrev:Sedan, hur abstrakt man kan tänka beror på hur smart man är, matematik är ett gott exempel på fält...

Matematik är en tillämpning. Abstraktion är en förenkling.

abstrakt tänkande
abstract thinking [ˈæbstrækt ˈθɪŋkɪŋ]
1. Att utföra tankeoperationer med hjälp av abstrakta begrepp, scheman, modeller, symboler och formler.
Enligt Jean Piaget (1896-1980) utvecklas det abstrakta tänkandet i de övre tonåren i och med att de unga kommer in i de formella tankeoperationernas stadium.
2. Enligt Kurt Goldstein (1878-1965) ett sätt och en förmåga att uppfatta det väsentliga hos ett fenomen eller en situation, att se vad som är gemensamt hos olika ting så att det blir möjligt att sortera dem i olika grupper samt att lösa problem med hjälp av symboler, abstrakta begrepp och logiska tankelagar.
Relaterade sökord: abstrahera, abstrakt attityd, abstrakt föreställning, abstraktion, begreppsbildning, konkret, logiska, symboler.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 21 apr 2018 21:31

Enligt Jean Piaget (1896-1980) utvecklas det abstrakta tänkandet i de övre tonåren i och med att de unga kommer in i de formella tankeoperationernas stadium.

Så en hund är smartare och kan tänka abstrakt bättre än ett människobarn i övre tonåren? För det är först då människor kan detta - vissa utvecklar det aldrig hos människorna... men djuren kan?
VERKLIGEN???
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 21 apr 2018 21:34

Jag upprepar det jag redan sagt idag --- det är ABSURT att tänka sig att en djur kan tänka abstrakt. Det som föreligger här - är en förvirring hos deltagarna i tråden att begripa vad abstrakt tänkande -ÄR.
Detta är nu inte samma sak. Att de som talar om något de inte förstår - tror att de som definitivt inte absolut kan ha detta - har det - på grund av det första misstaget.
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2018 21:51

Du påstår att djur inte kan tänka abstrakt, men ändå så har du inte förklarat vad du lägger in i detta mångtydiga ord..?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 apr 2018 21:54

klorofyll skrev:Jag tror att du tänker på det engelska ordet...

Det får du förklara.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 apr 2018 21:57

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att du tänker på det engelska ordet...

Det får du förklara.

Googla först abstrakt tänkande och sedan abstract thinking, det blir olika svar trots att översättningen mellan dessa är ok...

Esther

Inläggav Esther » 21 apr 2018 22:04

Veritas vos liberabit

Återgå till "Religion och andlighet"