Meningen med livet
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Meningen med livet
Abstrakt verkar vara ett abstrakt ord, vad kunde man förvänta sig..
Har ni läst Alice i underlandet?
Har ni läst Alice i underlandet?
klorofyll skrev:Har ni läst Alice i underlandet?
Författaren var främst matematiker och filosof..
Pilatus
Jag inser att du inte direkt hade fel,
Jag inser att du inte direkt hade fel,
Esther skrev:Pilatus skrev:Djur använder sig av generaliserande omdömen, vilket kan betraktas som en synonym till abstraktion (betecknar ett övergripande antagande). T ex en västgötaspets som har synpunkter på schäferhundar, eftersom de är läskiga och skall skällas ut. Inlärt efter en påhängsen schäfer med dominansbeteende.
Abstrakt tänkande... är fel ord. Man talar (de som forskar - som bla Peter Gärdenfors vid Lund och Linda Keeling - Uppsala) om vad man kallar för objektkonstans. Det vill säga att man har en förmåga till "minne" av yttre ting som man sedan känner igen.
Objektkonstans är förstås en bra term för västgötaspetsen som lätt kunde identifiera schäferhundar. Men objektkonstans är ju inte en term för något annat än att schäferhundar känns igen oavsett om de ligger, står, springer eller äter ur sin matskål. Det jag talade om var generaliseringen, alla schäferhundar antas ha ett beteende som ogillas. Ett tråkigt minne av en dålig egenskap som alla schäferhundar misstänks lida av. Det är visserligen, sett som abstraktion, inte så märkvärdigt. Tänker vi oss en abstraktion så handlar det alltid om en generalisering av vissa egenskaper.
Moderator
Esther skrev:Pilatus skrev:En abstraktion är att tänka bort vissa egenskaper hos ett föremål eller en företeelse och därigenom lyfta fram vad som är mest väsentligt.
... om vi tänker på bil, så tänker vi inte på en speciell bil, eller ett speciellt fabrikat. Bil kan vara ett fordon på fyra hjul avsett att transportera personer eller gods i. Det är en enkel abstraktion av vad en bi är.
Abstraktion är en förenkling.
... det väsentliga hos ett fenomen eller en situation, att se vad som är gemensamt hos olika ting så att det blir möjligt att sortera dem i olika grupper samt att lösa problem med hjälp av symboler, ...
Jag håller givetvis med dig om detta, det är ju också vad jag skriver, gör det inte för svårt, Esther. Jag ser inte på vad sätt det jag skrev ovan var fel? Abstraktioner kan vara enkla, eller drivas mycket långt, som i matematiken.
Moderator
-
hakkapeliitta
531bts skrev: Om apan däremot använde pinnen att skriva i marken att den är hungrig men inte orkar leta föda just nu, förstår jag din invändning.
Brukar du själv skriva i marken med en pinne när du är hungrig?
Pilatus skrev:Esther skrev:Pilatus skrev:Djur använder sig av generaliserande omdömen, vilket kan betraktas som en synonym till abstraktion (betecknar ett övergripande antagande). T ex en västgötaspets som har synpunkter på schäferhundar, eftersom de är läskiga och skall skällas ut. Inlärt efter en påhängsen schäfer med dominansbeteende.
Abstrakt tänkande... är fel ord. Man talar (de som forskar - som bla Peter Gärdenfors vid Lund och Linda Keeling - Uppsala) om vad man kallar för objektkonstans. Det vill säga att man har en förmåga till "minne" av yttre ting som man sedan känner igen.
Objektkonstans är förstås en bra term för västgötaspetsen som lätt kunde identifiera schäferhundar. Men objektkonstans är ju inte en term för något annat än att schäferhundar känns igen oavsett om de ligger, står, springer eller äter ur sin matskål. Det jag talade om var generaliseringen, alla schäferhundar antas ha ett beteende som ogillas. Ett tråkigt minne av en dålig egenskap som alla schäferhundar misstänks lida av. Det är visserligen, sett som abstraktion, inte så märkvärdigt. Tänker vi oss en abstraktion så handlar det alltid om en generalisering av vissa egenskaper.
Att det ens är fråga om generalisering och den förmåga du tillskriver djuren är förmodligen väsentligt mer din privata personliga tolkning och därmed att du har satt ord (som förmodligen inte stämmer) på något som du tror.
Jag minns att jag föreställde mig (av hur jag tolkade en Borders beteende) att hunden kände skam - när de blev påkommen med det som de lärt sig den inte fick. Så är inte fallet. Hundar känner inte skam. Det fick jag lära mig av just de som forskar kring detta.
Veritas vos liberabit
Pilatus skrev:Esther skrev:Pilatus skrev:En abstraktion är att tänka bort vissa egenskaper hos ett föremål eller en företeelse och därigenom lyfta fram vad som är mest väsentligt.
... om vi tänker på bil, så tänker vi inte på en speciell bil, eller ett speciellt fabrikat. Bil kan vara ett fordon på fyra hjul avsett att transportera personer eller gods i. Det är en enkel abstraktion av vad en bi är.
Abstraktion är en förenkling.
... det väsentliga hos ett fenomen eller en situation, att se vad som är gemensamt hos olika ting så att det blir möjligt att sortera dem i olika grupper samt att lösa problem med hjälp av symboler, ...
Jag håller givetvis med dig om detta, det är ju också vad jag skriver, gör det inte för svårt, Esther. Jag ser inte på vad sätt det jag skrev ovan var fel? Abstraktioner kan vara enkla, eller drivas mycket långt, som i matematiken.
Ja vi lever i en tid när man kan använda vilket ord som helst hur man vill och bara skriva om det efter eget behag. Det är ok.
Varje människa är fri att använda vilka ord som de vill för vad som helst - det blir kaotisk och ingen kommer till slut att förstå varandra när varje individ använder orden som de vill för det de vill. Du kan om du vill lyssna in de två video jag lämnande där man kan höra hur begreppet används - när det används korrekt. Sedan kan man göra som man vill. Vi är trots allt fria människor...
Veritas vos liberabit
hakkapeliitta skrev:531bts skrev: Om apan däremot använde pinnen att skriva i marken att den är hungrig men inte orkar leta föda just nu, förstår jag din invändning.
Brukar du själv skriva i marken med en pinne när du är hungrig?
Människor använder språk - i språket finns det idéer avseende sådant vi kan föreställa oss som ännu inte finns - DET är abstrakt.
Att ta upp en pinne och peta med den är INTE abstrakt tänkande.
Det är svårt - jag har full förståelse för att det är det. Men att det är svårt att förstå skillnaden mellan att någon går och ser något (reagerar på yttre stimuli) och tar den och använder den (agerar) samt att någon föreställer sig att bygga en stad där det bara finns en kulle idag - är mycket svårt att inse.
Men man kan försöka.... eller?
Veritas vos liberabit
Esther skrev:
Abstrakt tänkande... är fel ord.
Man talar (de som forskar - som bla Peter Gärdenfors vid Lund och Linda Keeling - Uppsala) om vad man kallar för objektkonstans. Det vill säga att man har en förmåga till "minne" av yttre ting som man sedan känner igen.
Fantastiskt!
Dom borde få Nobelpriset.

Dualismens princip
Synonymer till konkret
påtaglig, verklig, faktisk, gripbar, reell, åskådlig, fattbar, kroppslig, materiell, existerande; tydligt utsagd, tydlig; nonfigurativ, icke avbildande
motsatsord
abstrakt
Synonymer till konkret
påtaglig, verklig, faktisk, gripbar, reell, åskådlig, fattbar, kroppslig, materiell, existerande; tydligt utsagd, tydlig; nonfigurativ, icke avbildande
motsatsord
abstrakt
-
hakkapeliitta
Esther skrev:Människor använder språk - i språket finns det idéer avseende sådant vi kan föreställa oss som ännu inte finns - DET är abstrakt.
Att ta upp en pinne och peta med den är INTE abstrakt tänkande.
Det är svårt - jag har full förståelse för att det är det. Men att det är svårt att förstå skillnaden mellan att någon går och ser något (reagerar på yttre stimuli) och tar den och använder den (agerar) samt att någon föreställer sig att bygga en stad där det bara finns en kulle idag - är mycket svårt att inse.
Men man kan försöka.... eller?
Kan du länka till någon forskning som visar att abstrakt tänkande kräver ett språk?
Du hårddrar alldeles för mycket detta med språk. Abstrakt tänkande handlar om symboler i någon form, generaliserigar, sammanfattningar av något ursprungligt konkret men som blir en abstrakt tanke, icke-konkret, men väl en symbol. Apan med pinnen har använt pinnen otaliga gånger och då har pinnen blivit en abstraktion, som möjligt hjälpmedel.
Men jag förstår bibelfrälsta, Gud skapade människan till sin avbild och då är människan högst i näringskedjan.
Tur att en annan är ateist och slipper oket med massa ovidkommande.
hakkapeliitta skrev:Kan du länka till någon forskning som visar att abstrakt tänkande kräver ett språk?
Du hårddrar alldeles för mycket detta med språk. Abstrakt tänkande handlar om symboler i någon form, generaliserigar, sammanfattningar av något ursprungligt konkret men som blir en abstrakt tanke, icke-konkret, men väl en symbol. Apan med pinnen har använt pinnen otaliga gånger och då har pinnen blivit en abstraktion, som möjligt hjälpmedel.
Men jag förstår bibelfrälsta, Gud skapade människan till sin avbild och då är människan högst i näringskedjan.
Tur att en annan är ateist och slipper oket med massa ovidkommande.
Det du ger utryck för är inte något annat än dina fördomar och till detta också tragiskt nog okunskap.
Dina fördomar att kristna ligger bakom semantik och bakom språkvårdande eller definition av begrepp - är beklaglig för dig (inte för mig) - att du inte ens kan acceptera det utbildade -inom området - säger i de video (två stycken) jag lade upp som säger samma sak som jag sagt och säger - som INTE är kristna men välutbildade människor - har inte med saken att göra?
Ett hjälpmedel är INGET abstrakt föremål.
Har INGET med abstraktion att göra.
Du använder ordet fel.
Veritas vos liberabit
Du efterfrågar forskning?
Lite ur Lärarnas tidning- kanske?
https://lararnastidning.se/svart-fatta-det-abstrakta/
Artikeln börjar så här: Livet börjar i det konkreta. Varje ting i tillvaron har sin egen unika uppenbarelse. Språket inträder allteftersom i form av namngivning av diverse objekt, exempelvis mamma. Vidare kommer beskrivningar av olika konkreta fenomen i verkligheten omkring oss, exempelvis regn. Långt senare i den mentala utvecklingen växer förmågan fram att abstrahera vår omgivning, exempelvis natur som ett samlingsnamn på växter och djur.
Denna färdighet, att använda abstrakta begrepp i vårt tänkande, är resultatet av ett mänskligt tänkande som utvecklats under lång tid.
Att tänka i abstrakta termer är komplicerat. Denna förmåga är långt ifrån självklar för människor i unga år. Det tar lång tid att utveckla sitt abstrakta tänkande. Läraren som står där framför sina elever glömmer lätt bort att han/hon har en lång intellektuell bildningsresa bakom sig.
Lite ur Lärarnas tidning- kanske?
https://lararnastidning.se/svart-fatta-det-abstrakta/
Artikeln börjar så här: Livet börjar i det konkreta. Varje ting i tillvaron har sin egen unika uppenbarelse. Språket inträder allteftersom i form av namngivning av diverse objekt, exempelvis mamma. Vidare kommer beskrivningar av olika konkreta fenomen i verkligheten omkring oss, exempelvis regn. Långt senare i den mentala utvecklingen växer förmågan fram att abstrahera vår omgivning, exempelvis natur som ett samlingsnamn på växter och djur.
Denna färdighet, att använda abstrakta begrepp i vårt tänkande, är resultatet av ett mänskligt tänkande som utvecklats under lång tid.
Att tänka i abstrakta termer är komplicerat. Denna förmåga är långt ifrån självklar för människor i unga år. Det tar lång tid att utveckla sitt abstrakta tänkande. Läraren som står där framför sina elever glömmer lätt bort att han/hon har en lång intellektuell bildningsresa bakom sig.
Veritas vos liberabit
Återgå till "Religion och andlighet"