Algotezza skrev:Allt/Gud = det som finns preperceptuellt - vi vet bara att detta något måste finnas eftersom vi kan uppleva åtminstone delar av det. Dess egenskaper i sig vet vi något om bara indirekt genom upplevandet men vi kan aldrig veta i vad mån vår perception ger en korrekt bild eller ej men att den är så väl fungerande denna bild att vi kan överleva i världen.
Jag tänker att det vi erfar "delvis finns" och "delvis på sättet vi erfar". Slutsatsen att för att vi erfar något så "måste det finnas" eller så "finns det exakt så som det erfars" är ingen jag drar. Jag tänker att jag "uppfattar saker", så långt sträcker jag mig.
Jag håller då med om att det är svårt at veta om det är en "korrekt bild", alltså om det vi tänker när vi tänker att "detta är det som existerar" är en sann kunskap.
Algotezza skrev:Vår upplevda och i medvetandet skapade och upprätthållna verklighet är vad vi har tillgång till, via sinnesrapporterna, och vars egenskaper vi kan tala om.
Vi har även tillgång till vårat inre, tankar, känslor, medvetande osv, dessa förnimmer vi inte via våra 5 sinnen om det är så du menar.
Vi erfar "delvis" saker både genom 5 sinnen (yttre) och genom direkt erfarenhet (inre). Därför existerar bägge typer av fenomen och bägge typer av erfarenheter och de borde då även existera för andra. Andra yttre och inre fenomen existerar alltså, detta är en indirekt slutsats som kan läggas samman med tanke på alla olika saker vi vet.
Om olika typer av fenomen kan existera, varför skulle inte Gud som en viss typ av existens existera?
Eller varför skulle det inte kunna vara så att alla erfarenheter vi har är specifika för oss på ett sätt som gör att de är "delar av Gud"?
Alltså att naturen är ett fenomen inom Gud och vi är fenomen inom det? (Vedanta ex ser det så).
Jag köper inte fysikalism som är den filosofiska positionen att endast fysiska fenomen har en ontologisk status.
Istället är det DELVIS ett perspektiv på och av en fysisk verklighet vi finns i och DELVIS ett mentalt och existensen innefattar andra troliga perspektiv.
Algotezza skrev:Att se världen som den är blir då en myt - eftersom att se är att skapa en bild av något,
Kanske intuitionen kan skåda direkt? Vem vet? D.v.s. att inse...
Precis

Världen och saker vi erfar från dem existerar, men delvis, och de är inte "det enda verkliga" och inte heller "verkligt på precis det sättet" utan tillgängligt som delvis verkliga saker i en vidare existens som innefattar mer.
Varför skulle den inte kunna innefatta Gud?
Mystika direkta erfarenheter och uppvaknanden är erkända och integrerade delar av österländsk visdomstradition.
https://en.wikipedia.org/wiki/MysticismMedvetandetillstånd varierar och innehåller olika typer av kvalitéer mm, varför skulle inte detta säga något om "vår verklighet" och kunna korreleras med andliga erfarenheter och Gud?