Pollen skrev:Inga övertygande bevis, evidens eller argument har presenterats i 2000 år som motiverar att Gud existerar.
Hur vet du att medvetandet existerar? Mening? Gulhet?
Moderator: Moderatorgruppen
Pollen skrev:Inga övertygande bevis, evidens eller argument har presenterats i 2000 år som motiverar att Gud existerar.
Pilatus skrev:Så det är Whiteheads uppfattning som gäller numera? Gud är en andraplansfigur som hjälper till där det behövs? Vad säger påve Franciskus om denna nedgradering av Gud?
För kristenheten är en sådan fundamental förändring av trossystemet knappast möjlig utan att förlora all auktoritet i frågan om världsaltets skapelse.
Smisk skrev:Pilatus skrev:Så det är Whiteheads uppfattning som gäller numera? Gud är en andraplansfigur som hjälper till där det behövs? Vad säger påve Franciskus om denna nedgradering av Gud?
För kristenheten är en sådan fundamental förändring av trossystemet knappast möjlig utan att förlora all auktoritet i frågan om världsaltets skapelse.
Numera? Gud har haft olika definitioner så länge vi känner till människan
Pilatus skrev:Trist kanske, men jag vet just inte mycket om hunduism. Jag tror att den gudsuppfattning du talar om här svarar på helt andra frågor än vad som definieras i kristen religion. Mitt förslag är därför att du öppnar en tråd om hinduism.
Algotezza skrev:Som sagt, huruvida Gud skall räknas som existerande eller ej är i hög grad avhängigt hur vi definierar dessa tre bokstäver tillsammans, vilket tråden med all önskvärd tydlighet har visat.
xion skrev:Algotezza skrev:Som sagt, huruvida Gud skall räknas som existerande eller ej är i hög grad avhängigt hur vi definierar dessa tre bokstäver tillsammans, vilket tråden med all önskvärd tydlighet har visat.
Man kan ju undra hur man kan fylla 353 sidor om något men ändå påstå att det inte existerar
Pollen skrev:Algotezza skrev:Som sagt, huruvida Gud skall räknas som existerande eller ej är i hög grad avhängigt hur vi definierar dessa tre bokstäver tillsammans, vilket tråden med all önskvärd tydlighet har visat.
Nja, det lockar ju en att tro att det finns en definition av Gud som garanterar existens.
Algotezza skrev:Som sagt, huruvida Gud skall räknas som existerande eller ej är i hög grad avhängigt hur vi definierar dessa tre bokstäver tillsammans, vilket tråden med all önskvärd tydlighet har visat.
Pollen skrev:Nejnej, inte alls oklart!
Du köper inga reduktionistiska förklaringar och jag gav dig en. Du köper inte den och jag är övertygad om att du har en icke-reduktionistisk förklaring till cyankaliums giftighet.
Härligt att se att du ofta undviker svara på besvärande frågor med uppmaningar till definition, eller som här med en förvånad uppsyn.
Vill du kanske rekommendera att öppna en tråd om scientism eller reduktionistiska förklaringar?
Det är en bra undanmanöver!
Algotezza skrev:xion skrev:Algotezza skrev:Som sagt, huruvida Gud skall räknas som existerande eller ej är i hög grad avhängigt hur vi definierar dessa tre bokstäver tillsammans, vilket tråden med all önskvärd tydlighet har visat.
Man kan ju undra hur man kan fylla 353 sidor om något men ändå påstå att det inte existerar
Begreppet eller idén Gud finns i vår begreppsvärld, så det är väl den vi utgår ifrån även om den kan definieras på flera sätt.
Smisk skrev:Algotezza skrev:xion skrev:
Begreppet eller idén Gud finns i vår begreppsvärld, så det är väl den vi utgår ifrån även om den kan definieras på flera sätt.
Om inte annat så existerar mening för oss och vi väver in den i våra tankar och allt vi gör och är i varje stund.
Vi fyller hela livet med den då vi är funtade så. Vi fantiserar och skriver bland annat långa texter oavsett om de handlar om saker som existerar eller ej.
Algotezza skrev:Det du skriver öppnar ju upp för den intressanta frågan var gränsen går mellan fantasi och verklighet vilket i sin tur leder till frågan hur fantasi och verklighet skall definieras och om de tu, oavsett definition, går att skilja åt. Förmodligen är de så tätt sammanflätade ett det är svårt att tydligt peka ut fantasin som något som skiljer sig från det verkliga. Sedan kan man säga att fantasin är en del av verkligheten liksom att döden en del av livet. Att de inte är varandras motsatser utan kompletterar varandra. Kanske man i stället skall fråga vilka idéer och resonemang som håller logiskt. Är det inte så många resonerar kring olika olika gudsbilder? Vilka av dem håller logiskt, är logiskt koherenta?
Algotezza skrev:Kanske är logik + fantasi = andlighet... där andlighet inte bara handlar om religion utan allt vi skapar inom kulturen, av texter, bilder, musik, dans, drama, film...
Smisk skrev:Algotezza skrev:Det du skriver öppnar ju upp för den intressanta frågan var gränsen går mellan fantasi och verklighet vilket i sin tur leder till frågan hur fantasi och verklighet skall definieras och om de tu, oavsett definition, går att skilja åt. Förmodligen är de så tätt sammanflätade ett det är svårt att tydligt peka ut fantasin som något som skiljer sig från det verkliga. Sedan kan man säga att fantasin är en del av verkligheten liksom att döden en del av livet. Att de inte är varandras motsatser utan kompletterar varandra. Kanske man i stället skall fråga vilka idéer och resonemang som håller logiskt. Är det inte så många resonerar kring olika olika gudsbilder? Vilka av dem håller logiskt, är logiskt koherenta?
Exakt
Var går skillnaden mellan fiktion och verklighet?
Som jag påpekat så är all erfarenhet, bilder, tankar, känslor, uppfattningar osv fiktion/maya enligt Vedanta.
Gud existerar där som det "enda/ultimata verkliga" och som alltid är bortom dessa.Algotezza skrev:Kanske är logik + fantasi = andlighet... där andlighet inte bara handlar om religion utan allt vi skapar inom kulturen, av texter, bilder, musik, dans, drama, film...
Vad menar du när du säger logik här?
Andlighet kan uppfattas som en specifik typ av ordning som stämmer med en spirituell väg, som inom Taoismen och Buddhismen.
Där kan man mena att det finns en "andlig logik" på det sättet men jag är osäker på vad du menar.
Logik är för mig en typ av tänkande som visar hur fakta följer en regelbunden ordning. Verkligheten har ingen logik i sig vill jag påpeka, logik är ett sätt beskrivningar fungerar på. Samma gäller matematik.
Alla de saker du nämner som kulturen, bilder, musik dans mm är invävda i ett mänskligt sammanhang. Detta mänskliga sammanhanget är i sin tur invävt i existensen, naturen, universum och kan inte separeras eller plockas bort från det.
Sammanhanget är nödvändigt för att vi skall förstå saker.
Ett perspektiv på Gud är att det är ett sammanhang som ger allt mening och att det krävs för att vi skall förstå oss själva och hur vi förhåller oss till existensen. Våra fantasi/föreställningar om Gud må vara 100% fiktion men kan ändå vara något som fungerar som ett "korrekt sammanhang" som säger något om universum.
Algotezza skrev:Jag menar med logik dels att något är eller utvecklas i linje med sina förutsättningar, dels att något inte motsäger sig självt, att det är motsägelsefritt, vilket inte hindrar att det kan innehålla skenbara motsägelser, paradoxer. Det finns ju osammanhängande ologiska fantasier och logiska. De senare menar jag är kännetecken på det andliga.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster