David H skrev:Skulle detsamma också kunna sägas om motsatsen, att tro att Gud inte finns blir självbekräftande tolkningsglasögon?
Det finns flera problem med de vanliga frågorna kring tro, Gud och mening och jag har nämnt dem några gånger.
En sak är att ordet tro används för olika saker, både för att tala om något man kan tro respektive veta och för en religiös tro och dessa är helt olika saker.
Kunskap om någontings fakta är en sak, tillit till en andlig väg är en annan sak.
Att då blanda dessa, som om dem är samma typ av sak, kan skapa förvirring.
Ett annat problem är att man blandar fakta och värde. Vi kan prova att skriva om frågan om Gud finns eller inte finns till att om saker som har värde existerar eller inte?
"Tror jag att mening existerar?" och "Hur existerar mening?".
Psykologiskt sätt så kan jag då tänka mig att mening är en typ av egenskap naturen innefattas av. Allt som existerar kan tänkas ha syfte, värde och mening. Detta är ett faktum, alltså att vi kan tänka denna tanke. Det är lika så ett faktum att vi kan tänka det rakt motsatta, att syfte, värde och mening inte existerar och inte kan existera. På samma sätt som att jultomten inte existerar på något annat sätt än som fiktion, alltså som föreställningar, i tanken.
Detta är samma typ av resonemang som tankarna vi de fakto kan ha om en Gud, skapare, skapande princip eller skapande medvetande som ger livet syfte, värde och mening.
Kommer då dessa "tolkningsglasögon" att påverka andra saker vi erfar, tänker eller gör i livet?
Det finns inget tvivel om att så är fallet.
Om vi då tänker oss en generisk fysikalistisk uppfattning som följer från en naiv realism där man tänker sig att det som existerar för så exakt som den direkta empiriska erfarenheten tenderar att ge oss intryck av då existerar inte syfte, värde och mening alls. Dessa är då en slags illusion och även en Gud existerar inte om vi inte har någon empirisk erfarenhet om denne.
Så fungerar inte existensen det har jag heller inget tvivel om.