xion skrev:Självklart måste vi själva skapa syfte, värde och mening. Särskilt om vi inte tror att dessa existerar av sig självt. Vi behöver dem och vi bär dem inom oss och när vi är borta försvinner de med oss såvida vi inte lyckats förmedla dem till nya "själar".
Det finns en komplex och subtil detalj här om vad man menar med existera.
Det är väldigt lätt att tänka sig att det som existerar är endast föremål, så som vi erfar dem som just föremål.
Det blir då lätt att tänka att därför existerar det inte någon "Gud som ett sådant föremål" och därför existerar inte Gud alls.
Detta är jag övertygad om är en helt felaktig uppfattning.
Syfte, värde och mening är ord som syftar på "saker" som existerar för oss, trots att dem inte existerar som "föremål i världen".
Saker som är skapade, fiktion, berättelser och erfarna och saker som tankar, känslor, medvetandet osv existerar med fast inte som "föremål i världen".
Existensen är mer komplex och har subtila aspekter som inte kan greppas empiriskt eller logiskt.
Vidare så tänker jag mig inte att Själar är föremål och inte heller tänker jag mig att vi har Själar som kräver något av oss eller som kan samla på sig något. Istället tänker jag mig att Själen är essensen av vad vi är, alltså det vi faktiskt är, och som överskrider men inkluderar kropp och psyke. Själen är vår spirituella aspekt och som inkluderar allt vi är.
Begreppet Själ är dock, precis som Gud, inte statiskt eller definierat på ett enda sätt så med detta sagt så är detta givetvis inte allas uppfattning