Finns Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Finns Gud?
Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Osäker, gudsbegreppet verkar obestämt. Vad är det som finns och som kallas Gud? Den Gud som beskrivs i Bibeln, eller något helt annat väsen, som t ex Aristoteles Theos?
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Osäker, gudsbegreppet verkar obestämt. Vad är det som finns och som kallas Gud? Den Gud som beskrivs i Bibeln, eller något helt annat väsen, som t ex Aristoteles Theos?
Och omvänt. Kan man tro att Gud finns men vägra tro på Honom eller Henne?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Osäker, gudsbegreppet verkar obestämt. Vad är det som finns och som kallas Gud? Den Gud som beskrivs i Bibeln, eller något helt annat väsen, som t ex Aristoteles Theos?
Man kan tro att Jahve var en gud som människor trodde på i Kanaan och som skrevs JHVH i hebreiska skrifter, Torah. Jahve står som skapare i en av Bibelns skapelseberättelser.
Personligen har jag inte sett några tecken på existensen av gudar, andliga väsen, underverk eller verklig magi. Vad jag har sett är präster och andra som talar i tungor och tror sig kunna hela människor. Eller varit mycket auktoritära. På senare år har jag träffat präster i sommarkyrkor som jag kunnat föra samtal med. Alltså mer än några allmänna fraser. Annars är min skepsis total. Ester tillhör det fåtal personer som kunnat övertyga om sin tro.
Moderator
Algotezza skrev:Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Man kan tro på Gud utan att vara av uppfattningen att Gud har någon känd referenspunkt, tänker jag. Men handlar det då om att Gud "inte finns"? I något avseende tänker jag man kan svara ja på den frågan, medan i annat avseende blir svaret nej...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Jag kommer ihåg att jag gick på en paneldebatt med frågeställningen om Gud finns i gamla Universitetshuset i Uppsala. Det där huset där de kända orden "tänka fritt är stort att tänka rätt är större" pryder över entren till aulan, alltså. På ena sidan stod "ateisten" Tomas Anderberg, och på andra sidan "gudstroende" Mats Selander.
Det var en tid då jag fortfarande tänkte att det kunde vara meningsfullt med ja/nej-svar på sådan fråga, att det var så att ena sidan i debatten hade rätt och andra sidan hade fel. Själv hejade jag då på ateist-Tomas, som för övrigt också var min filosofilärare... men min tilltro till honom skulle sen ganska snabbt få sig en törn. Det var något som jag inte tyckte kändes bra i vad han sa och gjorde.
Nu har denna ja/nej-fråga har mycket mindre relevans för mig. Visst kan man väl säga att jag ändrat mig från nej-sidan till ja-sidan, men det är ju också med helt nya nyanser. Det handlar ju inte om att jag övergivit mina nej-side-argument, utan mer bara om att jag adderat med fler infallsvinklar. Och jag tänker att vad som är mer intressant är hur vi genom att addera olika infallsvinklar kan skapa en helhet. Huruvida denna helhet sedan mynnar ut i ett "ja, Gud finns" eller "nej, Gud finns inte" tänker jag sedan spelar mindre roll - eftersom helheten talar ju för sig själv.
Jämför exvis, vad boken har för titel eller omslagsbild spelar väl mindre roll, när det är bokens innehåll som man är intresserad av...
Det var en tid då jag fortfarande tänkte att det kunde vara meningsfullt med ja/nej-svar på sådan fråga, att det var så att ena sidan i debatten hade rätt och andra sidan hade fel. Själv hejade jag då på ateist-Tomas, som för övrigt också var min filosofilärare... men min tilltro till honom skulle sen ganska snabbt få sig en törn. Det var något som jag inte tyckte kändes bra i vad han sa och gjorde.
Nu har denna ja/nej-fråga har mycket mindre relevans för mig. Visst kan man väl säga att jag ändrat mig från nej-sidan till ja-sidan, men det är ju också med helt nya nyanser. Det handlar ju inte om att jag övergivit mina nej-side-argument, utan mer bara om att jag adderat med fler infallsvinklar. Och jag tänker att vad som är mer intressant är hur vi genom att addera olika infallsvinklar kan skapa en helhet. Huruvida denna helhet sedan mynnar ut i ett "ja, Gud finns" eller "nej, Gud finns inte" tänker jag sedan spelar mindre roll - eftersom helheten talar ju för sig själv.
Jämför exvis, vad boken har för titel eller omslagsbild spelar väl mindre roll, när det är bokens innehåll som man är intresserad av...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Pilatus skrev:Den här tråden har blivit lång. Men den har knappast levererat något svar på vad vi menar med att Gud finns, eller inte finns. I båda fallen måste man veta något om det som inte finns, eller eventuellt finns.
.
Jag tycker nog Brahman inom vedanta är väl definierad och tydlig skall tilläggas.
Det verkar vanligt att man menar att vi inte kan veta något om Gud empiriskt eller logiskt och att man därför behöver "faith" för att "se" vidare.
Den ping-pong som ibland pågår mellan anti-tiester och tiester verkar vara helt vid sidan av den typen av aktivitet tro, religion och mystika traditioner menar har med någon Gud att göra.
Du får nog specificera vad ordet tro syftar på här eftersom det verkar användas för att syfta på minst två olika saker.
Man får även säga något om vad man menar med finns eftersom saker kan finnas på olika sätt som jag påpekat. En kaffekopp finns fysiskt och mening finns om inte annat psykologiskt.
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Det kan man, jag minns att Fredrik Lindström sa att han är en sådan i föreställningen Stockholmsjävlar
Han träffade Gud och då passade han på att fråga vad som va meningen med livet. Gud svarade då att han bara kan säga vad som är meningen med de olika sakerna och han sa att meningen med någon bil nissan va att vara en bekväm och praktisk bil eller vad det va och meningen med mix megapol va att leverera sveriges bästa musikmix osv. Då sa Lindström att Gud verkar ha gått på massa reklam var på Gud svarar att nej nej, reklam kan man inte tro på. Lindström menade då att där bestämde han sig för att inte tro på Gud eftersom är det något man kan lita på så är det ju reklamen. Sen ger han i och för sig exempel på dålig reklam så det verkar lite motsägelsefullt.
Smisk skrev:Algotezza skrev:Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Du får nog specificera vad ordet tro syftar på här eftersom det verkar användas för att syfta på minst två olika saker.
Man får även säga något om vad man menar med finns eftersom saker kan finnas på olika sätt som jag påpekat. En kaffekopp finns fysiskt och mening finns om inte annat psykologiskt.
Man kan ha tron och även bönen som terapeutiska redskap ellervmöjligheter för att må bra eller komma i balans men strunta i att leta efter gudsbevis eftersom den religiösa praktiken fungerar. Gud kan vara skaparen av alltet, allsmäktig och så där, eller mer som ett mantra eller nyckel till en djupare verklighet inom en själv.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:
Man kan ha tron och även bönen som terapeutiska redskap ellervmöjligheter för att må bra eller komma i balans men strunta i att leta efter gudsbevis eftersom den religiösa praktiken fungerar. Gud kan vara skaparen av alltet, allsmäktig och så där, eller mer som ett mantra eller nyckel till en djupare verklighet inom en själv.
Ja det håller jag med om. Om vi tänker oss att man med Gud menar att det är ett mantra som leder till en autentisk och djupare relation med sig själv så skulle jag säga att frågan blir lite ställd på fel sätt. Eller så blir svaret att Gud då existerar på just det sättet, som en djupare verklighet inom en själv.
Det är så jag tänker mig att man oftast skulle svara på den frågan och att Gud som en fysisk verklighet utanför en själv är irrelevant.
Smisk skrev:Algotezza skrev:Man kan ha tron och även bönen som terapeutiska redskap eller möjligheter för att må bra eller komma i balans men strunta i att leta efter gudsbevis eftersom den religiösa praktiken fungerar. Gud kan vara skaparen av alltet, allsmäktig och så där, eller mer som ett mantra eller nyckel till en djupare verklighet inom en själv.
Ja det håller jag med om. Om vi tänker oss att man med Gud menar att det är ett mantra som leder till en autentisk och djupare relation med sig själv så skulle jag säga att frågan blir lite ställd på fel sätt. Eller så blir svaret att Gud då existerar på just det sättet, som en djupare verklighet inom en själv.
Det är så jag tänker mig att man oftast skulle svara på den frågan och att Gud som en fysisk verklighet utanför en själv är irrelevant.
Bönen som terapeutiska redskap förstår jag, en kontemplativ vila från larm och krav.
Och jag kan uppfatta urkristendomen som litet besläktad. Att dra sig undan från det stora samhället och söka sig till gemenskapen i ett kollektiv av likasinnade. De gemensamma måltiderna är ju ett tema som använts mycket. Att ingå i en gemenskap är onekligen en kristen tanke.
Kanske stannar många där eftersom trosbekännelsen och ett kristet leverne är så mycket mer krävande och resultatet blir ibland sektliknande sammanslutningar. Vad är viktigt och vad förenar? Medmänniskorna eller teologin? Ett gemensamt projekt, en lag, ett tempel, eller en katedral? Kanske fungerar religion bäst i den måttligt stora församlingen, där den uppstod? Berättelser om märkliga kvinnor och män, händelser och underverk. Det passade bra vid lägerelden men blev ett gissel med inkvisitionen och häxbränningar.
Likväl måste det ju finnas någonting som är Gud. Eller så blir det som med berättelsen om pojken som frågade sin far: Pappa, får en bofink se ut hur som helst?
Moderator
Gud som en i grunden inre verklighet, "inlagd i vårt DNA," som vi projicerar på omvärlden och som då blir ett maktverktyg. Desavouera religionens yttre maktmissbruk genom att dra tillbaka projektionen till "projektorn" och stäng av den funktionen. Kanske en fånig metafor och tanke.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Gud som en i grunden inre verklighet, "inlagd i vårt DNA," som vi projicerar på omvärlden och som då blir ett maktverktyg. Desavouera religionens yttre maktmissbruk genom att dra tillbaka projektionen till "projektorn" och stäng av den funktionen. Kanske en fånig metafor och tanke.
Verkar som om Bard tycker det i alla fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Leta efter gudsbevis har teologer gjort sedan länge. På 800-talet föddes Kalam, det kosmologiska gudsbeviset, av muslimska lärda inspirerade av Aristoteles idé om den första röraren.
Jag ser det som ett naturligt inslag i en intellektuell renhållningsprocess: Hur sund än min grund för mitt försanthållande? Något som vi alla gör eller bör göra, t ex Hur vet jag att gudar/Gud finns?; att 40 filterlösa cigaretter om dagen är mycket bra för min hälsa?; att allt har en orsak?; att Mozarts musik är bättre än Haydns?, osv.
Den sunda grunden är bevis eller evidens.
Vilken sund grund finns det för påståendet att den religiösa praktiken fungerar?
Jag ser det som ett naturligt inslag i en intellektuell renhållningsprocess: Hur sund än min grund för mitt försanthållande? Något som vi alla gör eller bör göra, t ex Hur vet jag att gudar/Gud finns?; att 40 filterlösa cigaretter om dagen är mycket bra för min hälsa?; att allt har en orsak?; att Mozarts musik är bättre än Haydns?, osv.
Den sunda grunden är bevis eller evidens.
Vilken sund grund finns det för påståendet att den religiösa praktiken fungerar?
Algotezza skrev:Smisk skrev:Algotezza skrev:Kan man tro på Gud utan att tro att Han eller Hon finns? är en intressant fråga.
Återgå till "Religion och andlighet"