Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk

Re: Finns Gud?

Inläggav Smisk » 15 feb 2024 12:50

xion skrev:
Smisk skrev:

Vi kan inte veta något, precis nada, om mening med våra 5 sinnen eller logik, ändå är det värt att skapa meningsfulla liv.

Håller inte med.

Vi vet en hel del om meningen med våra fem sinnen,
Vi behöver dem för att kunna orientera oss i världen.
Logiken behöver vi för att förstå sådant som detta forum handlar om.
Det kanske är just det som är meningen?

Vad vet du om mening med dina 5 sinnen?

Jag håller med om att vi behöver 5 sinnen för att orientera oss, men vad är meningsfullt i livet?
Logik behöver vi för att förstå saker, men hur vet du med logik vad som är meningsfullt?

När du skriver "det kanske är just det som är meningen" verkar du antyda att något i detta är något du vet via dina 5 sinnen eller med logik, eller?

Om du inte håller med så måste du kunna antingen peka på det som är meningsfullt eller räkna ut det med logik, kan du göra det åt mig då?

Ny tråd om detta kanske?
Mening och empiri?

xion

Inläggav xion » 15 feb 2024 13:22

Smisk skrev:
xion skrev:
Smisk skrev:

Vi kan inte veta något, precis nada, om mening med våra 5 sinnen eller logik, ändå är det värt att skapa meningsfulla liv.

Håller inte med.

Vi vet en hel del om meningen med våra fem sinnen,
Vi behöver dem för att kunna orientera oss i världen.
Logiken behöver vi för att förstå sådant som detta forum handlar om.
Det kanske är just det som är meningen?

Vad vet du om mening med dina 5 sinnen?

Jag håller med om att vi behöver 5 sinnen för att orientera oss, men vad är meningsfullt i livet?
Logik behöver vi för att förstå saker, men hur vet du med logik vad som är meningsfullt?

När du skriver "det kanske är just det som är meningen" verkar du antyda att något i detta är något du vet via dina 5 sinnen eller med logik, eller?

Om du inte håller med så måste du kunna antingen peka på det som är meningsfullt eller räkna ut det med logik, kan du göra det åt mig då?

Ny tråd om detta kanske?
Mening och empiri?

Det blev lite lek med språket där....

Ingen kan säga vad som är meningen med livet.
Denna är nämligen individuell och subjektiv. Eller - du bestämmer själv vad som är meningsfullt, och meningen med, livet.
Någon yttre mening med livet tror jag inte på. Detta handlar i så fall om religion och tro .

Hubert

Inläggav Hubert » 15 feb 2024 18:50

Språkligt korrekta definitioner! Typ.

Någons tro, som det saknas evidens för, får hen att skada andra människor mentalt eller fysiskt får inte ursäktas med religionsfrihet.

Tron handlar inte bara om åsikter utom också om handlingar utförda på trons grund.

Frågan om trons sunda grund måste alltid vara i fokus.

Algotezza skrev:Man tror när man saknar bevis. Har man bevis vet man.

Hubert

Inläggav Hubert » 15 feb 2024 19:02

Thomas visste redan att Gud fanns.
Som intellektuellt ärlig sökte han den sunda grunden för sitt försanthållande.
På 1200-talet var kunskap rationell, inte empirisk. Veta var en uppgift för det rationella tänkandet och det empiriska var bara maya, för att använda ett begrepp ur ditt lexikon.

Har vi inte tagit oss vidare?

Aquinas var en strålande intellektuell, men förstod inte värdet av empiri.

Smisk skrev:
Hubert skrev:Exemplen visar vad som kan hända när evidens av någon anledning avfärdas som sund grund för försanthållanden: kan bli stillsam och personlig kontemplation, eller aggressiv och kollektiv aktivism. Allt i Guds namn.

När det inte finns något rationellt sätt att avgöra vad Gud är eller vilka konsekvenser gudstron måste få för att vara i fas med Gud, så duger vad som helst.
Det visar att tron på gudar/Gud ger vilka godtyckliga resultat som helst. När tron leder till att människor särbehandlas och till och med misshandlas då är gudstro inte en privatsak längre, då är den ett samhällsproblem och då är det futttigt att komma dragande med religionsfrihet.

Varför kristna avfärdar evidens i trosfrågor begriper jag inte.
De resonerar rationellt i frågor kring mat och dryck och hälsa där evidens har viktig roll.

Thomas av aquino menade att man med förnuftet kan komma fram till att Gud måste finnas.
Här är hans argument:

1: Argumentet från rörelse: Allt som rör sig måste ha något som sätter det i rörelse. Det kan inte finnas en oändlig kedja av rörare, så det måste finnas en första rörare som inte själv är rörd av något annat. Den första röraren är Gud.

2: Argumentet från orsak: Allt som existerar måste ha en orsak till sin existens. Det kan inte finnas en oändlig kedja av orsaker, så det måste finnas en första orsak som inte själv är orsakad av något annat. Den första orsaken är Gud.

3: Argumentet från nödvändighet: Allt som existerar kan antingen vara nödvändigt eller möjligt. Nödvändiga ting existerar alltid, medan möjliga ting kan sluta existera. Om allt var möjligt, skulle det kunna hända att inget existerade. Men något existerar, så det måste finnas något som är nödvändigt och som ger existens åt de möjliga tingen. Det nödvändiga tinget är Gud.

4: Argumentet från grader: Vi kan jämföra tingen i världen och säga att något är mer eller mindre gott, sant, skönt, etc. Men för att kunna göra det, måste vi ha någon standard att utgå från. Det måste finnas något som är fullkomligt gott, sant, skönt, etc. och som är grunden för alla andra grader. Det fullkomliga tinget är Gud.

5: Argumentet från syfte: Vi kan observera att tingen i världen verkar ha ett syfte eller ett mål. De gör inte saker slumpmässigt, utan följer vissa lagar och mönster. Men för att något ska ha ett syfte, måste det finnas någon som har gett det det syftet. Det måste finnas någon som har planerat och ordnat allt i världen. Den planeraren och ordnaren är Gud.

Vad tycker du om dessa?

Jag tycker dem är tveksamma :)

Den första röraren är Gud.

Det behöver inte finnas någon första rörare och den behöver inte vara Gud.

Den första orsaken är Gud.

Det behöver inte finnas någon första orsak och den behöver inte vara Gud.

Det nödvändiga tinget är Gud.

Något nödvändigt behöver inte existera alls och det behöver inte vara Gud.

Det fullkomliga tinget är Gud.

Värde är subjektivt och det är vi som skapar och väljer det vi önskar genom livet. Gud behöver inte vara inblandad och även om det skulle finnas något vi kan föreställa oss som det fullkomliga så behöver det inte vara Gud.

Den planeraren och ordnaren är Gud.

Det måste inte finnas någon som planerat världen och det behöver heller inte vara Gud.

Jag tänker precis som man gör inom Buddhismen och Vedanta att vi inte kan få någon kunskap om någon Gud empiriskt eller logiskt, alltså genom våra 5 sinnen om en "värld där ute" eller genom logiska argument som föreslås här.

Däremot tänker jag att argumenten inte är helt värdelösa. Dem pekar på mysteriet av existensens natur och att vi inte har förmågor att "veta allt om allt". Vi kan inte veta allt om alla typer av saker med våra fakulteter. Vi kan inte veta något om musik med ögonen, om smaker med hörseln eller om mening, värde och moral med våra 5 sinnen. Detta betyder inte att dessa olika fakulteter är värdelösa utan att dem har sina användningsområden vi måste förstå för att kunna använda dem korrekt.

Om vi skall veta något om vad livet på djupet är, vad det är värt att leva, hur vi bör leva, vilka vi är och vad som är meningsfullt så kräver dessa saker olika fakulteter och olika saker av oss.

Dessa argument tycker jag pekar på mysteriet av en djupare natur hos universum och oss själva och relationen mellan dem.
Jag tycker inte att Aquinos argument leder till kunskap om Gud men dem uttrycker detta mysterium och pekar på gränserna för vår kunskap om tillvarons yttersta natur.

Jag kan mycket väl tänka mig att en Gudstro är en uppfattning om tillvarons natur som innefattar mer av hur vi och den fungerar än en som utesluter Gud.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 feb 2024 23:23

Hubert skrev:Språkligt korrekta definitioner! Typ.

Någons tro, som det saknas evidens för, får hen att skada andra människor mentalt eller fysiskt får inte ursäktas med religionsfrihet.

Tron handlar inte bara om åsikter utom också om handlingar utförda på trons grund.

Frågan om trons sunda grund måste alltid vara i fokus.

Algotezza skrev:Man tror när man saknar bevis. Har man bevis vet man.

Gud kan fungera både som maktmedel för att styra andra och som tröst. Ett mycket komplext begrepp. Både positivt och negativt laddat.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 16 feb 2024 09:50

xion skrev:
Det blev lite lek med språket där....

Ingen kan säga vad som är meningen med livet.
Denna är nämligen individuell och subjektiv. Eller - du bestämmer själv vad som är meningsfullt, och meningen med, livet.
Någon yttre mening med livet tror jag inte på. Detta handlar i så fall om religion och tro .

Jag kanske missade nyanser i vad du menade om du menar att du lekte med språket? :)

Jag tror jag är med dig i det du säger här men som jag tänker och använder orden skulle jag istället säga att alla bestämmer vad som är meningsfullt själva. Strikt sett skulle jag inte påstå att ingen kan säga det utan istället att alla ständigt genom sina kvalitativa erfarenheter och kreativa val i varje stund "väljer sin mening".

Med andra ord, syfte, värde och mening är inte saker vi vet något om empiriskt eller logiskt eftersom kvalitativ erfarenhet, föreställningsförmåga, medvetande och val/intentioner är nödvändiga för att "välja det önskvärda".

Blandar man ihop perspektiven av "världen där ute som den är" med "önskvärdheten jag väljer att skapa" gör man ett filosofiskt metafysiskt misstag enligt mig.

Detta kan kopplas till Gud som jag har argumenterat där Gud då psykologiskt kan ses som föreställningen att "existensen/tillvaron och allt liv har syfte, värde och mening eftersom dem är skapade så"

Vi kanske kan kalla detta för ett meta-psykologiskt perspektiv. Det jag utgår ifrån är samma typ av perspektiv Jung har på vårat psyke, som "verktyg" som förhåller psykologiska benägenheter till våra erfarenheter och världen vi erfar, internt och externt, subjektivt och objektivt.

Psyket tilldelar oss automatiskt uppsättningar av psykologiska roller vi "spelar ut i livet" och dessa innefattar syftet med dem, värdet av dem och allt vi gör är meningsfullt relativt dem. Gud kan ses som en universell roll som innehåller det ultimata syftet, värdet och meningen, som inkluderar alla andra roller.

Dessa är 100% fiktion, allt psyket kan och gör är mentalt betingat och genererat med syfte att skapa mening.
Detta är metaforiskt sätt vår "handkontroll vi kan styra livet med", vår "kontrollpanel" som Bernardo Kastrup kallar den :)

Smisk

Inläggav Smisk » 16 feb 2024 10:01

Algotezza skrev:Gud kan fungera både som maktmedel för att styra andra och som tröst. Ett mycket komplext begrepp. Både positivt och negativt laddat.

Jag tänker mig sällan på Gud som tröst faktiskt men hör detta då och då. Dem få tillfällen man nämner Gud i mina kretsar är på dop eller begravningar och där finns det en tröst.

För mig handlar livet om något kreativt och autentiskt som innefattar naturen, allt liv, allt jag erfar, tänker, känner och gör.
Mitt liv är en del av något större som innehåller mig och jag harmoniserar med det. Jag kallar det inte gör Gud och har ingen gudstro som sagt.

För mig så är makt, makt, och denna makt har inget alls att göra med denna autentiska kreativa grund för existensen och naturen.
Istället är makt, alltså strävan att påverka saker utan att sätta värde på deras autentiska natur, ett förhållande till saker där man saknar kontakten med sin egen kreativa autentiska natur. Dessa är så motsatta något någonsin kan var :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2024 12:03

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Gud kan fungera både som maktmedel för att styra andra och som tröst. Ett mycket komplext begrepp. Både positivt och negativt laddat.

Jag tänker mig sällan på Gud som tröst faktiskt men hör detta då och då. Dem få tillfällen man nämner Gud i mina kretsar är på dop eller begravningar och där finns det en tröst.

För mig handlar livet om något kreativt och autentiskt som innefattar naturen, allt liv, allt jag erfar, tänker, känner och gör.
Mitt liv är en del av något större som innehåller mig och jag harmoniserar med det. Jag kallar det inte gör Gud och har ingen gudstro som sagt.

För mig så är makt, makt, och denna makt har inget alls att göra med denna autentiska kreativa grund för existensen och naturen.
Istället är makt, alltså strävan att påverka saker utan att sätta värde på deras autentiska natur, ett förhållande till saker där man saknar kontakten med sin egen kreativa autentiska natur. Dessa är så motsatta något någonsin kan var :)

När du beskriver att allt och alla är en del av något större, låter detta onekligen som en form av panteism men eftersom du isaknar Gudstro, amtar jag att det är något anat än Gud du beskrivit. Är det Universum? Det är vi alla en del av.

I det förflutna och även i nuet används, såvitt jag kan se begreppet eller idén Gud bl.a. som ett medel att styra andra, deras tankeliv och vilja, för att få dem att lyda och arbeta åt sig, genom t.ex. hot om helveteskval och evigt lidande. Den som i andras ögon ses som en som kan förmedla Guds vilja har därmed tilldelats en auktoritet som är tyngre än bara den fysiska makten.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 16 feb 2024 16:29

Algotezza skrev:I det förflutna och även i nuet används, såvitt jag kan se begreppet eller idén Gud bl.a. som ett medel att styra andra, deras tankeliv och vilja, för att få dem att lyda och arbeta åt sig, genom t.ex. hot om helveteskval och evigt lidande. Den som i andras ögon ses som en som kan förmedla Guds vilja har därmed tilldelats en auktoritet som är tyngre än bara den fysiska makten.

För att detta ska vara möjligt krävs väl en idé om att Gud är underordnad personen som talar om Gud? Och det stämmer väl inte riktigt överens med hur de flesta troende beskriver sin gudstro? Den som anser sig veta något om Guds vilja i viss situation uppfyller kanske inte heller kriterierna för att vara troende, eftersom den anser sig vara vetande.

Och vidare tänker jag att det inte bara är ”Gud” som används på detta sätt. Ganska ofta används t ex ”vetenskap”, ”lagen” och ”regler” som pekpinnar. Till exempel om jag som vårdpersonal ifrågasätter varför vi förbrukar enorma mängder plast i vården, och varför vi plågar patienter med ingrepp som de själva inte vill genomgå, kan jag få höra svar som att det är vetenskapen som säger att vi behöver göra på visst sätt, eller att det är regler man bara måste acceptera mm
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2024 16:55

David H skrev:
Algotezza skrev:I det förflutna och även i nuet används, såvitt jag kan se begreppet eller idén Gud bl.a. som ett medel att styra andra, deras tankeliv och vilja, för att få dem att lyda och arbeta åt sig, genom t.ex. hot om helveteskval och evigt lidande. Den som i andras ögon ses som en som kan förmedla Guds vilja har därmed tilldelats en auktoritet som är tyngre än bara den fysiska makten.

För att detta ska vara möjligt krävs väl en idé om att Gud är underordnad personen som talar om Gud? Och det stämmer väl inte riktigt överens med hur de flesta troende beskriver sin gudstro? Den som anser sig veta något om Guds vilja i viss situation uppfyller kanske inte heller kriterierna för att vara troende, eftersom den anser sig vara vetande.

Och vidare tänker jag att det inte bara är ”Gud” som används på detta sätt. Ganska ofta används t ex ”vetenskap”, ”lagen” och ”regler” som pekpinnar. Till exempel om jag som vårdpersonal ifrågasätter varför vi förbrukar enorma mängder plast i vården, och varför vi plågar patienter med ingrepp som de själva inte vill genomgå, kan jag få höra svar som att det är vetenskapen som säger att vi behöver göra på visst sätt, eller att det är regler man bara måste acceptera mm

Det finns många sätt att höja sin status för att verka mer auktoritativ.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 19 feb 2024 11:37

Algotezza skrev:När du beskriver att allt och alla är en del av något större, låter detta onekligen som en form av panteism men eftersom du saknar Gudstro, antar jag att det är något anat än Gud du beskrivit. Är det Universum? Det är vi alla en del av.

Universum, Gud, panteism är alla bra ord jag inte har något emot att tänka mig. Metafysiskt så är det en fråga om existensens/tillvarons natur. Eftersom jag tänker mig att syfte, värde och mening inklusive universum som fysiska, levande, mentala och andliga aktiviteter är något som innehåller kvalitativa aspekter så är det viktigt att inte tänka att existensen endast är föremål utan mening.

Jag har ingen Gudstro på så sätt att jag är medlem i någon kyrka eller religion. Däremot ser jag inte att universum är en existens som saknar det vi tänker när vi lägger till att våra liv har syfte, värde och mening.

Vi är en del av en tillvaro som innehåller mening och vi är till för att samverka med tillvaron tänker jag.

Allt liv vi känner till har benägenheter att "styra saker" och "styra andra". Det är en stor del av tänkandets funktion, att ge oss förutsättningar att förstå och påverka. Från en del antireligiösa uppfattar jag det som att de verkar ha ett grundläggande problem med just att religioner är auktoritära på ett dåligt sätt. Personligen lägger jag mig inte i dessa saker så mycket, tillvaron har med frihet, kreativitet och mening att göra inte "hur skall vi bestämma över varandra?".

Jag ser inte att tillvarons natur eller Guds varande i sig är instrument för att bestämma saker. Istället tänker jag att det är tänkandet som är instrument för det och allt annat är sekundärt. Om vi tänker oss att Gud är en partner för att kreativt skapa mening vi kan tänka oss (som ex Whitehead gör) så har vi en smidigare uppfattning som jag ser det.

Smisk

Inläggav Smisk » 19 feb 2024 11:50

David H skrev:Och vidare tänker jag att det inte bara är ”Gud” som används på detta sätt. Ganska ofta används t ex ”vetenskap”, ”lagen” och ”regler” som pekpinnar. Till exempel om jag som vårdpersonal ifrågasätter varför vi förbrukar enorma mängder plast i vården, och varför vi plågar patienter med ingrepp som de själva inte vill genomgå, kan jag få höra svar som att det är vetenskapen som säger att vi behöver göra på visst sätt, eller att det är regler man bara måste acceptera mm

Alla dessa pekpinnar hänvisar till saker endast filosofin kan stödja. Vi själva har skapat dem alla inklusive valet att använda dem som pekpinnar.

Man kan tänka sig att vi är skapade för att själva kunna välja vad saker är värda. Tankarna att vi är skapade av en Gud, en kreativ princip eller av universums saker och processer är helt fria för oss att välja.

Frågan är, hur väljer vi att värdera saker och varför?

xion

Inläggav xion » 19 feb 2024 12:40

Värde finns inte utan någon som värderar.
Syfte finns inte om inte någon har detta syfte.
Mening finns inte om inte någon känner mening.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 19 feb 2024 13:39

Smisk skrev:
David H skrev:Och vidare tänker jag att det inte bara är ”Gud” som används på detta sätt. Ganska ofta används t ex ”vetenskap”, ”lagen” och ”regler” som pekpinnar. Till exempel om jag som vårdpersonal ifrågasätter varför vi förbrukar enorma mängder plast i vården, och varför vi plågar patienter med ingrepp som de själva inte vill genomgå, kan jag få höra svar som att det är vetenskapen som säger att vi behöver göra på visst sätt, eller att det är regler man bara måste acceptera mm

Alla dessa pekpinnar hänvisar till saker endast filosofin kan stödja. Vi själva har skapat dem alla inklusive valet att använda dem som pekpinnar.

Man kan tänka sig att vi är skapade för att själva kunna välja vad saker är värda. Tankarna att vi är skapade av en Gud, en kreativ princip eller av universums saker och processer är helt fria för oss att välja.

Frågan är, hur väljer vi att värdera saker och varför?

Här tänker jag åter på detta med att ha både subjektsförankring och objektsförankring. När vi känner inombords (subjektivt) vad som är rätt, och finner också stöd för detta genom oberoende mätmetoder, faktorer bortom ens egen kontroll, så har vi åtminstone början till god grund för värdering, tänker jag. Att bara få bekräftelse från en annan individ, att en annan individ visar att den förstår och att den håller med, innebär en form av objektsförankring.

Sedan kan alltid subjektsförankringen såväl som objektsförankringen göras starkare, eller svagare... svagare kan det exvis bli när man börjar tvivla på sig själv och inte får sina egna resonemang att gå ihop, eller när andra individer inte visar någon förståelse och inte instämmer.

Och visst kan vi säga att vi är fria att välja våra tankar eller skapa vår egen definition av Gud, men det kommer antagligen bli väldigt rörigt om vi inte tar hänsyn till att det finns faktiska omständigheter att förhålla sig till. Nyckel till intersubjektiv samstämmighet tänker jag är att erkänna både struktur (objektiva faktorer) och agens/agentskap (subjektiva faktorer). Min subjektiva uppfattning är den att Gud varken är något som går att härleda till bara externa faktorer, så som de hebreiska bokstäverna JHVH, eller något som var och en får skapa sin egen definition om.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Smisk

Inläggav Smisk » 19 feb 2024 13:56

xion skrev:Värde finns inte utan någon som värderar.
Syfte finns inte om inte någon har detta syfte.
Mening finns inte om inte någon känner mening.

Finns dessa saker över huvud taget?

Finns en Måndag?
Är det sant att Frodo tog ringen till mount doom?

Om jag finns och föreställer mig att syfte, värde och mening existerar, existerar dem då?
Hur vet du isf det?

Återgå till "Religion och andlighet"