Smisk skrev:Tanken att vi kan "hitta Gud" eller något specifikt andligt antingen som en erfarenhet eller som något fysiskt i världen är tveksam. Istället är tanken här att förstå att det finns olika perspektiv och att det andliga, eller Gud, är något som ingår essentiellt i alla perspektiv.
Vad är grunden för denna tvekan, tänker du? Handlar det exempelvis om brist på mätbar massa och volym? Men inte ens fysiken begränsar sig ju till att bara ta hänsyn till sådant som har mätbar massa och volym. Sådant som tid, rumsdimensioner och energi anses väl vara verkligt inom fysiken, trots att det saknar mätbar massa och volym?
Och är det inte så att även vad vi tänker är fysiska koncept så som materia, bilar, hundar... är det inte heller oproblematiskt att tala om mätbar massa och volym. Vi kan exempelvis väga och mäta en bil, men vi kan inte väga och mäta konceptet bil. Och det finns väl inte heller något självklart svar på frågan om vad som uppfyller kriterierna för att vara en bil? Är exempelvis en legobit med fyra hjul en bil? Är godiset Ahlgrens bilar, bilar?
Kan vi inte resonera på samma sätt vad gäller Gud och gudar? Vi kan inte väga och mäta Gud, men möjligtvis skulle vi kunna väga och mäta en gud. Den som levde kring år 0 skulle exempelvis kunna väga och mäta Jesus. Och om vi tänker oss chefen på jobbet, ens föräldrar, eller andra förebilder, vars ord vi litar blint till, och vars uppmaningar vi följer utan att reflektera närmare varför... det är också personer vi kan väga och mäta. Huruvida dessa personer uppfyller kriterierna för att vara gudar? Åter en öppen fråga, tänker jag. Man kan argumentera både för och emot att Jesus eller chefen på jobbet är en gud. Men kan inte detta ses som argument för att gudar inte nödvändigtvis behöver vara mindre verkliga och fysiska än bilar?
Och är det inte vidare samma dilemma som kan sägas gälla andra personer? Är du och jag fysiska? Är medvetandet fysiskt? Tankarna som nu tänks är de bundna till en fysisk kropp (förslagsvis David H:s kropp, och närmare bestämt David H:s hjärna?) eller går de att lokalisera till annan plats? Om det är tankar som bara är bundna till David H:s hjärna, innebär det att det är något unikt med dessa tankar och denna hjärna? Vad finns det för knepigheter i formulerandet av dessa frågor och varför förefaller det så förvirrat?
Och en viktig väg ut tänker jag då kan vara att överge det dualistiska tänkandet, eller att åtminstone relativisera det dualistiska tänkandet...och då tänker jag att vi åter hittar öppningar bland annat i taoismen och troligtvis i Spinozas dubbelaspektteori, som jag får medge att jag inte satt mig närmare in i...