Hubert skrev:Jag tycker inte att mina frågor är svåra att svara på för de som tror på agenterna gudar/Gud eller deras substitut.
Men du vill att jag frågar någon annan.
Det ska jag göra.
Jag bad AI punkta upp olika relationer man kan ha till Gud:
Personlig relation - En djup och ärlig relation där man kan vara helt öppen med Gud1.
Skapare och skapelse - Gud som den som har skapat allt och människan som en del av skapelsen2.
Fader och barn - Gud som en kärleksfull förälder och människan som hans barn1.
Herre och tjänare - En relation där Gud är herren och människan tjänar honom1.
Lärare och elev - Gud som visdomens källa och människan som lär sig av honom2.
Vän och vän - En nära relation där Gud är en vän man kan lita på2.
Rättvisa och barmhärtighet - Gud som rättvis domare och samtidigt som den som erbjuder nåd2.
Helare och helad - Gud som helaren av fysisk och andlig smärta, och människan som mottagare av helande1
Jag har ingen av dessa med någon Gud personligen men ser inga konstigheter i att man skulle kunna tänka så.
På begravningar och dop när jag är i kyrkan är dessa tankar närvarande och uppenbara.
Om inte annat har dem en sammanförande funktion i dessa fall även om det kan upplevas som lite krystat när många inte "tror på Gud".
När jag tänker ordet Gud definierar jag det som en "djupare mening" eller "grundläggande syfte, värde och mening".
Jag är övertygad om att vi är gjorda för att ha en sådan relation med livet och att lägga livet i en låda/kategori och skriva "Guds mening" löser detta. Det är alltså ett behov vi kan lösa på olika sätt och detta är ett sätt.
Jag är som sagt övertygad om att vi inte behöver tänka "Gud existerar" eller "Gud har skapat världen" för att lösa det dock.
Jag är dock inte övertygad om att tänka så är något fel, värdemässigt eller faktamässigt.