archaxe skrev: Den är mig likgiltig. Jag undrar bara hur Guds tjänare ser på saken, men det verkar vara svårt att få ett begripligt svar från det hållet.
Jag ser det som en enkel ekvation, den skall om den är riktigt utförd kunna lösas åt båda håll. För det första måste man kunna räkna alla olika räknesätt den innehåller, fattar man inte addition då kommer det att bli ett problem. Sedan måste man räkna den åt ena hållet för att kunna räkna den åt andra. När man kan räkna den åt båda hållen utan att de motsäger varandra: då är den fullkomlig.
Gud är för mig fullkomlig i allt. Från den minsta detaljen till den största.
Ta bara ett enkelt exempel: Jesu lösenoffer.
Från början: i Eden, syndafallet. Gud hade instiftat ett förbund(genom mose lag): liv för liv=prästerna slaktade djur för att synd skulle upphöra-en schysst kalv för lite snedsteg så att säga. (detta gjordes i det allra heligaste inne i "tältet")
Adam (i det
fallet...)-var fullkomlig, dvs direkt född av gud (utan ngra mellanhänder), han syndade och därav behövdes ett offer (som djuren hade symboliserat eller "pekat fram emot" under den mosaiska lagen) dvs: ngn som oxå var fullkomlig, född av gud=Jesus
Så detta är helt i enlighet med guds egen lag (som för den delen var en lag skapad för att vi skall kunna förstå innebörden av det han har gjort för mänskligheten och dessutom var ju lagarna bra ur ren hälso synpukt oxå).
När nu jesus har dött för att uppbringa den balansen som saknades, (då det var mer synd än "icke synd" så att säga).
I form av ett slaktoffer för adams liv (vilket även symboliserar alla människor födda efter synda
fallet) för jesus liv och så: fick vi ett helt annat förhållande inför gud och den mosaiska lagen hade fyllt sitt syfte och togs bort. (Numera har vi endast två bud att följa.) Ett nytt förbund slöts med människorna som pekade fram emot vad som komma skall.
(Och jesus gick till "det allra heligaste", vilket är i himlarna men som symboliserades av det allra heligaste i tältet tidigare).
Om jag inte minns fel så var det 9 olika förbund som har slutits med människorna.
Gud säger självt att om människorna hade hållt hans första förbund hade han aldrig behövt de andra men så är ju inte fallet, helt uppenbart.
När det gäller fullkomlighet så säger han: att han skall fullkomna allt igen, allt på jorden och allt i himlarna, i kristus.
Jag antar att han menar att han skall återställa den balansen som rådde då allting var som det var tänkt från början.
Vad jag vill komma till är att vilket endaste tillfälle som gud har agerat så har han aldrig gått emot sin egen lag eller sitt eget ord. Det är en del av hans fullkomlighet: för mig.
Han skulle aldrig göra ngt i vredesmod eller av ren ilska, han drivs av kärlek, det finns alltid med honom i allt han gör. På så vis är han fullkomlig i kärlek, men även i tålamod.
Han har all makt och är universums suverän, på så vis är han fullkomlig i makt.
Han innehar all vishet och bär på alla heliga hemligheter, fullkomlig i vishet.
Dessutom vet han vad som kommer att hända, vilken kung som blev giftmördad och vilken som dog av ålder ca 3000år i förväg, han kan läsa ditt hjärta och han kan sätta ord på de tankar och känslor du inte ens förstår själv. Fullkomlig i... ja.. fullkomlig i allt... helt perfekt, utan brister, inga skrupler, inga lögner, helig-utan synd. Och makt att utföra precis vad han vill när han vill hur han vill.
Okej, jag ser det själv.----Hallelulja... ha ha ha....
Mvh Tanja