Hubert skrev:1: Darwinism existerar inte!
2: Om vi inte utforskar "naturens funktioner" hur kan vi då förstå alltings mening? Kan vi förstå allting utan att förstå dess funktioner?
3: Dawkins!
Gudabenådad evolutionsbiolog som ägnat mycket tid åt att visa teologer att de inte begriper evolutionsteorin.
I Dawkins verk som publicerats i mångmiljonexemplar har han nått en enorm publik av troende som skakats och ateister som stärkts.
Han är klart medveten om vad han gör och är kunnig efter otaliga möten med vanliga troende och med teologer.
Harts kritik pratar i samma megafon som andra teologers: Dawkins är inte teolog.
I det här långa citatet visar inte Hart att Thomas av Aquinos bevis håller, bara att Dawkins inte är teolog.
Hur många av världens 2 000 000 000 kristna har läst bibeln? Hur många av 2 000 000 000 är teologer?
4: Thomas av Aquinos 5 gudsbevis från 1200talet utgår från den tidens syn på vetenskap, nämligen att sanna påståenden om verkligheten måste härledas från självklara intellektuella premisser.
Dawkins Illusionen om Gud - nu på rea på bokus.com! - använder samma metod för att avvisa alla 5.
Ett långt citat från Illusionen om Gud om Thomas fjärde bevis:
Gradbeviset: Vi ser skillnader i vår omgivning. Det finns grader av till exempel godhet eller fulländning. Men vi bedömer dessa grader endast genom att jämföra med ett maximum. Människor kan vara både goda och onda, och följaktligen kan vi inte vara bärare av den maximala godheten. Därför måste det finnas något annat maximum som anger normen för fulländning, och detta maximum kallar vi Gud.
Dawkins: Vad är det för argument? Man lika gärna säga att somliga människor luktar mer illa än andra men att vi kan göra jämförelsen enbart genom att hänvisa till ett fulländat maximum av tänkbar stank. Därför måste det finnas någon som luktar maximalt illa, och vi kallar honom Gud. Man kan ta vilken jämförelsedimension som helst och få fram en lika andefattig slutsats.
Det är ett återkommande missförstånd att Thomas försöker bevisa Guds existens. Summa Theologica är en lärobok för universitetsstudenter där Thomas redogör för de fem gudsbevisen. Själv tar han dem knappast på allvar och återkommer aldrig mer till dem. Än idag redogör läroböcker och uppslagsverk för de fem gudsbevisen, men ingen anklagar författarna för att vilja bevisa Guds existens.
Men Kurt Gödel tog det ontologiska gudsbeviset på fullt allvar. Mot slutet av sitt liv arbetade han med en matematisk-logisk variant av Anselms klassiska ontologiska gudsbevis. Beviset blev inte publicerat under hans livstid. Det har debatterats om definitionerna och axiomen är godtagbara. Att Gödel engagerade sig i ett sådant projekt är besynnerligt, för det går knappast att bevisa Guds existens genom ren logik.