Har människan en uppgift?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2020 15:24

hakkapeliitta skrev:Alla välmående samhällen bygger på några få som är innovativa och bygger samhället, alltid ett fåtal som går i spetsen.

Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med. Begåvningarna mördas ofta eller kastas i fängelse. Begåvningen Nikolaj Vavilov dog i Saratovfängelset, 1943. Trofim Lysenko, en man som förespråkade "michurinism" utsågs till chef för Institutet för genetik. "After Stalin’s death, this principle caused Lysenko some embarrassment, for efforts to improve Soviet agriculture brought the abandonment of measures to which his name and fame were tied. His “grassland” system of crop rotation was abandoned in favour of cultivation with mineral fertilizers, and a hybrid corn program based on the U.S. example was pursued (Lysenko halted the program in the mid-1930s, for he was opposed to the inbreeding with which it must begin)." Ref. https://www.britannica.com/
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2365
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav hakkapeliitta » 23 feb 2020 15:52

Pilatus skrev:Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med.

Vitryssland och Lysenko som briljant exempel.
Folket verkade trivas ypperligt och saknade inte alls den västerländska demokratin.
Den "arabiska våren" är ett skräckexempel av hur fel det kan gå när västerländska självglorifierade "demokrater" exporterar sina skruvade ideologier.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2020 16:05

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med.

Vitryssland och Lysenko som briljant exempel.
Folket verkade trivas ypperligt och saknade inte alls den västerländska demokratin.
Den "arabiska våren" är ett skräckexempel av hur fel det kan gå när västerländska självglorifierade "demokrater" exporterar sina skruvade ideologier.

Under 1930-40 talen stod Lysenkos pseudovetenskapliga ärftlighetslära högt i kurs bland Sovjetunionens ledare och 1948 upphöjdes den till statsideologi. Efter Stalins död 1953 styrde Chrusjtjov i Kreml under de elva år. Han lät sig också tjusas av Lysenko, men avsattes i oktober 1964, bland annat på grund av den katastrofala jordbrukspolitik han genomfört – med stöd av Lysenko. Först då kunde den omfattande kritiken mot Lysenko tillåtas och 1965 avlägsnades han från sin post vid Sovjets Vetenskapsakademi. Ref. The rise and fall of T.D. Lysenko (1969) av Zhores Medvedevs
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 23 feb 2020 16:15

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Alla välmående samhällen bygger på några få som är innovativa och bygger samhället, alltid ett fåtal som går i spetsen.

Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med.

Människans uppgift är att så gott hon kan leva efter den moral hon har. Eller någon annan bra uppgift.

På jobbet blev jag tillsagd av en medarbetare att hantera en situation på ett visst sätt, ett sätt som stred lite mot min moral, men, eftersom jag varit i en liknande situation tidigare då allt gick åt helvete, så gjorde jag inte det. Det kändes ganska svårt att nå lösning men jag klarade av det. Vi pratade lite med vår chef och allt klarnade. Man måste stå upp för sig själv ibland. Annars tror jag att folk har svårt att lita på en.

Om jag hade fått välja mellan att bli politiker eller starta ett företag, så hade jag startat ett företag, om jag haft de rätta förutsättningarna. Det går att missbruka sin makt som företagsledare ganska rejält... utan kritik. Det är viktigt att vara en bra chef.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7862
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anders » 23 feb 2020 16:30

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Alla välmående samhällen bygger på några få som är innovativa och bygger samhället, alltid ett fåtal som går i spetsen.

Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med.

Människans uppgift är att så gott hon kan leva efter den moral hon har. Eller någon annan bra uppgift.

På jobbet blev jag tillsagd av en medarbetare att hantera en situation på ett visst sätt, ett sätt som stred lite mot min moral, men, eftersom jag varit i en liknande situation tidigare då allt gick åt helvete, så gjorde jag inte det. Det kändes ganska svårt att nå lösning men jag klarade av det. Vi pratade lite med vår chef och allt klarnade. Man måste stå upp för sig själv ibland. Annars tror jag att folk har svårt att lita på en.

Om jag hade fått välja mellan att bli politiker eller starta ett företag, så hade jag startat ett företag, om jag haft de rätta förutsättningarna. Det går att missbruka sin makt som företagsledare ganska rejält... utan kritik. Det är viktigt att vara en bra chef.

Om man anser att datorer, webben och smartphones är in ingrediens i samhällets välmående så är det i alla fall en helvetes massa innovativa personer som bidragit
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2020 16:35

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med.

Människans uppgift är att så gott hon kan leva efter den moral hon har. Eller någon annan bra uppgift.

Vi har snarare en ledbild, ett mål som vi vill uppnå snarare än någons uppfattning om vad som är god moral. Hurdant blir livet om vi som högsta maxim följer en moral? Hur har de kristna gjort genom historien, fullpackade med moral och idéer om ett evigt liv för dem som sköter sig. Krig och förföljelse av alla som vågat ha en annan uppfattning, t ex anabaptister som brändes levande på bål. Moral ...
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7862
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anders » 23 feb 2020 16:42

hakkapeliitta skrev:De flesta människor har ingen högre uppgift alls förutom att agerar nyttig idiot.
Hela den s k demokratin bygger på valboskap utan hjärna. Alla välmående samhällen bygger på några få som är innovativa och bygger samhället, alltid ett fåtal som går i spetsen.
Demokratin är ett spel för galleriet. Demokratins enda uppgift är att göra folk medskyldiga, detta är endast manipulation av svagbegåvade. Samhället styrs av andra mekanismer och inte av vad nötter röstar på var fjärde år.
Demokrati är den svagaste styrelseformen, en rejäl diktatur med en schysst diktator är att föredra. Kolla på Vitryssland, knappt någon brottslighet, välstädat offentlig miljö, endast vita glada människor. Spenderade en vecka i Kiev och trivdes väldigt bra. Politik är dock ett ämne de inte gärna pratar om, tror faktisk de struntade i sådant; fick intrycket en jävla västerlänning med sin bullshitdemokrati.
Vitryssland har en spännande historia där vikingar har gjort avtryck.

Vid första anblicken håller jag inte med alls, men det finns substans i tanken. Redan Sokrates menade att en god furste är det bästa för en stat(och en ond den sämsta). Popper säger - hur skall vi ordna ett samhälle så att idioter i toppen kan ställa till med minst skada. I paritet med Sokrates blir svaret - demokrati. Det är mellanmjölkslösningen. En oerhört framgångsrik modell hade romerska republiken med TVÅ konsuler som härskade på ett år. Jag tänker att det är i samma anda som iden med maktdelning. En Svensk president hade aldrig tillåtit sådan massinvandring som vi sett nu. Och börjar se resultaten av. Börjar.
En stark man/kvinna som president kan vara bra. Mitt favvoexempel är den borgerliga regeringen 2006-2014. Den första mandatperioden präglades av en stark Reinfeldt tillsammans med Borg. Och ingen klagade mycket på dem. Men sedan presterade Reinfeldt kanske den sämsta mandatperioden sedan min födsel och sen har Sverige varit i halvkaos.
Ergo? Inte fan är det lätt att ratta en stat på bästa sätt, eller att hitta bästa modellen. Men USA/Frankrike/Finlandmodellen misstänker jag har sina förtjänster..
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 23 feb 2020 17:20

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det måste varit längesedan vi såg en sådan statsbildning med ett fåtal i spetsen som visste vad de höll på med.

Människans uppgift är att så gott hon kan leva efter den moral hon har. Eller någon annan bra uppgift.

Vi har snarare en ledbild, ett mål som vi vill uppnå snarare än någons uppfattning om vad som är god moral. Hurdant blir livet om vi som högsta maxim följer en moral? Hur har de kristna gjort genom historien, fullpackade med moral och idéer om ett evigt liv för dem som sköter sig. Krig och förföljelse av alla som vågat ha en annan uppfattning, t ex anabaptister som brändes levande på bål. Moral ...

Den mest tillförlitliga känslan av mening, här i världen, är den som följer på goda gärningar. Det är väldigt sant. Moral bygger på godhet, godhet bygger på rättvisa - men när vi står där i valet och kvalet, så är det ofta våra egna brister eller våra förmågor eller våra erfarenheter som fäller avgörandet. Att vi känner ångest, rädsla, i valet är ju faktiskt tecken på att vi har en moral.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2020 17:43

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Krig och förföljelse av alla som vågat ha en annan uppfattning, t ex anabaptister som brändes levande på bål. Moral ...

Den mest tillförlitliga känslan av mening, här i världen, är den som följer på goda gärningar.

Men vad består goda gärningar av?
klorofyll skrev:Det är väldigt sant. Moral bygger på godhet, godhet bygger på rättvisa - men när vi står där i valet och kvalet, så är det ofta våra egna brister eller våra förmågor eller våra erfarenheter som fäller avgörandet.

Du vet vad rättvisa är, inte sant? Sharia är rättvisa enligt islam. Talionprincipen, (öga för öga) enligt Gamla Testamentet, att slippa utvisning enligt svensk rättspraxis då man rånat och pissat på sitt offer.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 24 feb 2020 15:46

hakkapeliitta skrev:Din särskrivning stör mej. Vittnar om lågbegåvning. ...

Nu får ni ge er! Det kan knappast handla om människans uppgift att uttrycka sig förklenande om andra forumdeltagare. Kl 16:00 städar jag upp tråden från allt som inte svarar på frågan om människan har en uppgift. Den som är emot får chansen att yttra sig.

PS kl 17:15 Har nu städat tråden litet hårdhänt. Allt som inte har anknytning till trådämnet togs bort.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 24 feb 2020 19:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Krig och förföljelse av alla som vågat ha en annan uppfattning, t ex anabaptister som brändes levande på bål. Moral ...

Den mest tillförlitliga känslan av mening, här i världen, är den som följer på goda gärningar.

Men vad består goda gärningar av?

Välmening och uppoffringar...

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är väldigt sant. Moral bygger på godhet, godhet bygger på rättvisa - men när vi står där i valet och kvalet, så är det ofta våra egna brister eller våra förmågor eller våra erfarenheter som fäller avgörandet.

Du vet vad rättvisa är, inte sant? Sharia är rättvisa enligt islam. Talionprincipen, (öga för öga) enligt Gamla Testamentet, att slippa utvisning enligt svensk rättspraxis då man rånat och pissat på sitt offer.

Du blandar ihop rättvisa och historia. Historien ensam kan inte avgöra vad som är rätt och fel. Helt enkelt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 24 feb 2020 19:39

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du vet vad rättvisa är, inte sant? Sharia är rättvisa enligt islam. Talionprincipen, (öga för öga) enligt Gamla Testamentet, att slippa utvisning enligt svensk rättspraxis då man rånat och pissat på sitt offer.

Du blandar ihop rättvisa och historia. Historien ensam kan inte avgöra vad som är rätt och fel. Helt enkelt.

Inte alls, i engelskan används termen retaliation för hämnd. Vad tror du många länder använder för rättsprinciper?


Eye for an Eye: One of the Greatest Ideas in History
Moderator

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Severus Snape » 24 feb 2020 20:30

Att använda ett samhällsintellekt för att tolka ens själsmission går inte.


Livet handlar inte bara om att få uppleva saker och ting. Det handlar om att hela skadan våra mörka paralleller gjort, rena och balansera vårt karma och utföra vår själsmission.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Severus Snape » 24 feb 2020 20:38

Algotezza skrev:Jodå. Tjäna pengar. Bli framgångsrik. "Känd och smal.Känd och smal." Och med Greta i spetsen: Rädda jorden!


Mörkt (mörkisarna har alla pengar, bli framgångsrik är ett avtal, även känd).
Dessutom är Greta Thunberg en alien. Hon vill rädda jorden för att aliensarna vill bo här själv och ha den för sig själv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 25 feb 2020 19:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du vet vad rättvisa är, inte sant? Sharia är rättvisa enligt islam. Talionprincipen, (öga för öga) enligt Gamla Testamentet, att slippa utvisning enligt svensk rättspraxis då man rånat och pissat på sitt offer.

Du blandar ihop rättvisa och historia. Historien ensam kan inte avgöra vad som är rätt och fel. Helt enkelt.

Inte alls, i engelskan används termen retaliation för hämnd. Vad tror du många länder använder för rättsprinciper?

Kan man förhandla om rättvisa?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster