Vad är andlighet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Mlw » 15 mar 2025 08:15

Hubert skrev:Om teologi är "att bl.a. undersöka religion ur sociologiska och psykologiska aspekter, studera Bibeln som ett historiskt dokument" - varför är teologer så arga på Dawkins?
Varför är teologer inte arga på kristna ledare som blir miljardärer på att dåra stackars människor?

Teologer skriver arga böcker - inte mot Jesusmiljardärer utan mot evolutionsbiologen Dawkins. Varför?

Jodå, teologer har skrivit arga böcker om amerikansk fundamentalistisk kristendom och Jesusmiljonärer. Jag har själv nyligen granskat en bok på Goodreads som handlar om just detta, nämligen "Revival of the Gnostic Heresy: Fundamentalism" av Joe E. Morris.

Om man pekar på amerikanska fundamentalister och TV-predikanter som blir miljonärer på sin tro och hävdar att "detta är kristendom" så begår man samma fel som om man skulle peka på vetenskapliga villospår som lysenkoismen i Sovjetunionen, 1800-talets frenologi eller 1980-1990-talets teorier om bortträngda minnen och påstå att "detta är vetenskap." De sistnämnda teorierna om återvunna minnen ledde till anklagelser som förstörde många människors liv—det var rena häxprocesser i vetenskaplig förklädnad. (Se: "Förträngda Minnen" Bevisar Ej Sexövergrepp | Läkartidningen.)

Få teologer tar Dawkins på allvar, eftersom han inte erbjuder något alternativ till kristendomen. Den verkliga utmaningen kommer istället från moderna teologer som själva undergräver kristendomens grund. De har orsakat betydligt större skada än Dawkins genom att vilja eliminera tron på det övernaturliga och reducera kristendomen till en rent materialistisk historiesyn. Ta till exempel Pannenbergs teologi—den är så präglad av materialistiskt tänkande att den knappt går att särskilja från marxismen. Jag rekommenderar min artikel, Om Pannenbergs teologi, förvärldsligandet av eschaton, och feltolkningen av Guds rike.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2025 08:47

Hubert skrev:Darwinism finns inte!

Vad skall man kalla det då? Evolutionsteorin?
Algotezza aka Algotezza

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 15 mar 2025 09:56

Algotezza skrev:

Darwinism ser jag som en förvrängning av Darwin och evolutionsteorin. Evolutionsteorin är ingen ism.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2025 13:21

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:

Darwinism ser jag som en förvrängning av Darwin och evolutionsteorin. Evolutionsteorin är ingen ism.

I visst språkbruk och i vissa sammanhang tolkar jag dessa uttryck som synonyma.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2025 13:21

Mlw skrev:
Hubert skrev:Om teologi är "att bl.a. undersöka religion ur sociologiska och psykologiska aspekter, studera Bibeln som ett historiskt dokument" - varför är teologer så arga på Dawkins?
Varför är teologer inte arga på kristna ledare som blir miljardärer på att dåra stackars människor?

Teologer skriver arga böcker - inte mot Jesusmiljardärer utan mot evolutionsbiologen Dawkins. Varför?

Jodå, teologer har skrivit arga böcker om amerikansk fundamentalistisk kristendom och Jesusmiljonärer. Jag har själv nyligen granskat en bok på Goodreads som handlar om just detta, nämligen "Revival of the Gnostic Heresy: Fundamentalism" av Joe E. Morris.

Om man pekar på amerikanska fundamentalister och TV-predikanter som blir miljonärer på sin tro och hävdar att "detta är kristendom" så begår man samma fel som om man skulle peka på vetenskapliga villospår som lysenkoismen i Sovjetunionen, 1800-talets frenologi eller 1980-1990-talets teorier om bortträngda minnen och påstå att "detta är vetenskap." De sistnämnda teorierna om återvunna minnen ledde till anklagelser som förstörde många människors liv—det var rena häxprocesser i vetenskaplig förklädnad. (Se: "Förträngda Minnen" Bevisar Ej Sexövergrepp | Läkartidningen.)

Få teologer tar Dawkins på allvar, eftersom han inte erbjuder något alternativ till kristendomen. Den verkliga utmaningen kommer istället från moderna teologer som själva undergräver kristendomens grund. De har orsakat betydligt större skada än Dawkins genom att vilja eliminera tron på det övernaturliga och reducera kristendomen till en rent materialistisk historiesyn. Ta till exempel Pannenbergs teologi—den är så präglad av materialistiskt tänkande att den knappt går att särskilja från marxismen. Jag rekommenderar min artikel, Om Pannenbergs teologi, förvärldsligandet av eschaton, och feltolkningen av Guds rike.

Intressant! Pannenberg, som du refererar honom, har vissa likheter med det Martinus skriver.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 15 mar 2025 17:15

Algotezza skrev:
Mlw skrev:

Intressant!

Jag är ingen älskare av AI men den rödmarkerade texten är alldeles för omfattande för att orka läsa.
Om jag kunde skulle jag be AI om en sammanfattning (för sånt lär den vara bra på). Därigenom skulle jag få en uppfattning om vad den handlar om.

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 15 mar 2025 21:19

xion skrev:Jag är ingen älskare av AI men den rödmarkerade texten är alldeles för omfattande för att orka läsa.
Om jag kunde skulle jag be AI om en sammanfattning (för sånt lär den vara bra på). Därigenom skulle jag få en uppfattning om vad den handlar om.

Du har ju AI i din webbläsare. Det är bara att be den sammanfatta. Så här sammanfattade Copilot artikeln:

Den här sidan handlar om teologin hos Wolfhart Pannenberg och innehåller en kritik av hans tankar om Guds rike och dess förvärldsligande. Här är några av huvudpunkterna:

1. Pannenbergs syn på Gud och Guds rike:
    - Pannenberg hävdar att Gud och Guds rike är processer som gradvis utvecklas i tiden och blir en framtida verklighet. Han menar att Guds väsen är identiskt med världens framtid och samhällsutvecklingen.
    - Denna tolkning står i kontrast till traditionella kristna läror som betonar Guds transcendenta och tidlösa natur.

2. Kritik mot Pannenbergs teologi:
    - Författaren kritiserar Pannenbergs betoning på Guds immanenta närvaro i den jordiska historien och hans materialistiska perspektiv.
    - Det framförs att Pannenbergs idéer liknar marxistiska tankegångar, särskilt hans syn på samhällsförändringar som en del av Guds rikes utveckling.

3. Historiska och teologiska resonemang:
    - Texten diskuterar historiska perspektiv på Guds rike och tar upp influenser från mytologi och gnosticism.
    - Det förs fram att Bibelns budskap om Guds rike skiljer sig från Pannenbergs syn och istället betonar en framtida, transcendent dimension vid Jesu återkomst.

4. Religiösa och filosofiska reflektioner:
    - Artikeln reflekterar över hur modern teologi och sekularisering har försvagat de andliga aspekterna av kristendomen och förvärldsligat begreppet Guds rike.

Det är en omfattande och kritisk analys av Pannenbergs teologi i ljuset av både klassiska och moderna teologiska diskurser. Är det något specifikt du vill fördjupa dig i?

xion

Inläggav xion » 16 mar 2025 07:30

Mitt spontana intryck blir att det är som att spela kort.
Man vaskar leken och delar ut korten.
Nya kort har kommit upp.
Men det är lika förbannat samma kortlek.

Anne

Inläggav Anne » 16 mar 2025 15:53

På tal om kort, kanske ska beskriva min andliga resa så :) ? Här är jag nu i min utveckling:

https://youtu.be/yRtus4qwT7s?si=OnE_N5gYwdmxGM_F

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 mar 2025 16:07

xion skrev:Mitt spontana intryck blir att det är som att spela kort.
Man vaskar leken och delar ut korten.
Nya kort har kommit upp.
Men det är lika förbannat samma kortlek.

Har du en joker i rockärmen förändras allt, liksom om du kan plocka fram Trollkarlen i tarotkortleken.
.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 16 mar 2025 16:08

Anne skrev:På tal om kort, kanske ska beskriva min andliga resa så :) ? Här är jag nu i min utveckling:

Orkade 5 sekunder av den videon.

Anne

Inläggav Anne » 16 mar 2025 16:29

Hakka... :lol: skyll dig själv då älskade finnbuse. Det vore bra för dig att se den. Du nämnde "den kompletta människan" någonstans.
Skaparen ärar man bäst genom att beundra vilket mästerverk man är.

//Mona Lisa

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 mar 2025 16:52

Anne skrev:På tal om kort, kanske ska beskriva min andliga resa så :) ? Här är jag nu i min utveckling:

Allt är "en resa" nu för tiden. Varenda grej man gör kallas en resa.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 16 mar 2025 16:56

Vad tror du det beror på då...?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 mar 2025 17:03

Anne skrev:Vad tror du det beror på då...?

Ett trendigt uttryck någon trendsättare börjat med. Kierkegaard talade om Livets väg så det finns kanske i botten.

När folk använder uttrycket resa tänker jag på tripp, men inte via droger, utan tripp som i Monopol, i stil med: "Tag en tripp till Östra Station utan att passera gå".
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"