Argument emot religion!!!!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 jan 2008 14:52

Avantgardet skrev:Sceptisk, kan du inte, som konventionen påbjuder, skilja på skapa och skapa ex nihilo? Och utifrån ditt sätt att betrakta existentialismen så hävdar jag, som jag tidigare gjort i denna tråd, att du själv skulle innefattas i en sådan begreppsbestämning. Men jag tänker att du skulle få det enklare att diskutera om du inte använde ett så vitt begrepp, det är nästan som att slåss med väderkvarnar.

Anledningen är för att jag vill slå fast att människan inte kan skapa i någon form överhuvudtaget. Detta är en fundamental princip. Människan är en maskin som i varje led är underställd villkor som hon inte kan göra något åt. Då spelar det ingen roll vad man lägger i ordet "skapa" för människan kan inte göra någonting alls. Hon är frusen i tiden och rummet om det inte var för "den andra kraften" och den andra kraften är inte en människa. Med andra ord, allt människans vad människan företar sig, henns "skapande" och "görande" är illusioner.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 jan 2008 15:49

Men.....

Varför bryr du dig då? Varför sitter du och talar om vad som börs göra? Det är ju illusioner du talar om. Och det är en illusion att du talar om att du talar om det.

Nej det där håller inte.

Se istället. Om du tar bort alla instanser av "skapa" från existentialismen och ersätter dem med "omforma" vad händer då med dina argument mot existentialismen? Är det inte snarare så då att du går emot det som du ser som effekten av och inte idén?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 jan 2008 16:10

Jo förstår du, allt agerande utgår ifrån behovstillfredställan. Som jag skrev i tråden "Vi klarar inte av altruism". Varje handling, oavsett hur obetydlig den verkar för oss (som t.ex att klia sig på näsan) är att försöka nå tillfredställelse. Därför är ingen handling fri, eller ett skapande eller ens ett görande, utan en rent automatisk respons på plågor och brister. Om någon skulle ta bort våra behov så skulle vi snabbt tyna bort och återgå till våra komponenter. Även den grad av medvetande vi nu har är underställd dessa villkor. Fri vilja är helt enkelt ett onödigt begrepp.

Men det är en stor fråga du ställer (varför bryr du dig?), för förutom mina personligt medvetna motiv och avsikter, pekar den på varför vi gör något (ursäkta motsägelsen) överhuvudtaget och den pekar därför på frågan "vad är meningen med livet?".

Så för att kunna svara på din fråga så måste jag först veta svaret på den frågan. Eftersom varje handling har en grund så hänger allt ihop och varje handling, hur obetydlig den än verkar har en plats. Allting måste hända och vi har inget annat val än att följa med planens gång.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 jan 2008 19:04

Du mediterar inte va?

Om du skulle testa det så blir det ganska uppenbart att "behoven" är något som flyter på ytan av "jaget". På inget sätt måste vi göra det dem manar till, först när vi inte lyssnar blint kan vi ens börja meditera. På samma sätt som jag kan svälta mig till döds. Men visst om vi vill fortsätta existera, vad det verkar, så måste vi underställa oss dessa behov. Men behoven är inte vad som konstituerar oss. De är vad som konstituerar vår situation, tillsammans med trosföreställningar och begreppsbildningar av det som vi förlägger till ett externt varande och benämner vår omvärld.

Det är inga mystiska kausalkjedjor som skapar behoven, det är väldigt faktiska situationer. Sen att frågan om livets mening allitid är förestående i alla frågor vi kan ställa oss är en annan sak. Men jag skulle inte vilja beskriva det som att det är på grund av vårat behovstvång. Det är snarare förbundet med anledning av den vilja vi håller. Det är inte så svårt att räkna ut vad som börs göra om vi bara vet vad vi bör vilja, och vetskap om vad som börs viljas kräver vetskap om ursprungets konstitution.

Fri vilja är inte ett onödigt begrepp, fri vilja blir ett onödigt begrepp i din terminologi. Men varför ansluter du dig inte bara till de materialistiska reduktionisterna. Metoden är ju förvillande lik och metodens mål också.
Det kanske var att ta i, jag vet ju att du söker förståelse, men det verkar ofta ta formen av förklaring. Skulle du bli tillfredställd av att få det förklarat?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 jan 2008 20:44

Men du blandar ihop begreppen. Att vilja är en ansats till behovstillfredställan. Du kan inte skilja på behov och vilja. Varje handling du utför består av en enda uträkning och det är hur du ska kunna tillfredställa dina behov, det är detta som kallas vilja. Till exempel du säger "jag skulle inte vilja beskriva det som att det är på grund av vårat behovstvång. Det är snarare förbundet med anledning av den vilja vi håller.". Du gör en teoretisk åtskillnad mellan något som är samma sak fast i olika ord. Återigen, hela din tankeapparat är dirigerad åt att räkna ut hur du ska kunna tillfredställa dina behov, det är därför vår hjärna har utvecklats...

Det finns inget annat där inuti dig. Om din meditation visar dig ett "jag" på vilket det flyter behov så har du inte trängt igenom din föreställning om dig själv ännu. Jag kan säga redan nu att om du försöker att komma i kontakt med dina djupare avsikter, vilket brukar kallas för ditt "jag" så finns det en uppsjö med hinder i vägen. Oftast brukar dessa hinder vara så svåra att upptäcka för att dom dirigerar in tanken på ett annat område, de är distraherande och lurar in tanken på fiktiva inre diskussioner eller självförhärliganden och gör att man ofta hamnar i exakt motsatsförhållande till hur det egentligen är. Det är en kamp att ta sig igenom och de vapen man har är ärlighet, öppenhet och tydlighet. Och så måste man komma ihåg att eftersom när man mediterar är man på väg till självkorrigering och därför så får självförhärligande inte ta något som helst utrymme eftersom självförhärligandet redan är i egenskap av uppfattad egen perfektion.

Om du skulle svälta dig till döds så har du redan räknat ut att det ger dig större tillfredställelse än att leva vidare. Genom att du blandar ihop begreppen behov och vilja till att betyda olika saker så får du problem att förklara hur du ska kunna veta vad du vill. Vad ska du basera din vilja på om du inte får ha några behov?

Det är detta som är felaktigheten i hela det västerländska tankesättet, att vilja består i en rationell kalkyl helt befriat från känslor och det är detta som är bidragande orsak till sk alieneringskänslor. Eftersom viljan inte får utgå ifrån egoistisk behovstillfredställan då det är "fult" så famlar man i blindo över vad man ska ersätta behoven med och har kommit fram till begreppet "rätt". Dvs man ska göra "rätt" val. Och vad som är "rätt" val är såklart något som ingen någonsin någonstans kunnat enas om heller.

Jag vet inte vad du tänker på när du säger "det är inga mystiska kausalkedjor som skapar behoven". Har jag sagt att situationen är borträknad ur detta?

Jag har ingen anledning att ansluta mig till någon alls då jag tycker det går ganska bra ändå. Jag är förresten inte materialist. Jag har sagt att jag utgår ifrån att det finns en annan positiv kraft som fyller hela skapelsen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 jan 2008 22:23

Sceptisk skrev:Men du blandar ihop begreppen. Att vilja är en ansats till behovstillfredställan. Du kan inte skilja på behov och vilja. Varje handling du utför består av en enda uträkning och det är hur du ska kunna tillfredställa dina behov, det är detta som kallas vilja. Till exempel du säger "jag skulle inte vilja beskriva det som att det är på grund av vårat behovstvång. Det är snarare förbundet med anledning av den vilja vi håller.". Du gör en teoretisk åtskillnad mellan något som är samma sak fast i olika ord. Återigen, hela din tankeapparat är dirigerad åt att räkna ut hur du ska kunna tillfredställa dina behov, det är därför vår hjärna har utvecklats...

Nej och ja. Jag kan hålla med dig här. Men det här är anledningen till att jag säger att du måste lätta på dina definitioner. Visst måste alla viljanden vara riktade, men inte alla riktning måste vara förestående. I min mening så skapar vi, eller omformar, basala idéer som följer våran konstitution. Behoven som följer viljan är inte platta och statiska, det kan vara något som viljan ger utrymme att förändra. En cirkel som är öppen, om jag skall försöka bildliggöra det hela. Du vill prata om hur världen är och du vill prata om hur vi gör vår situation så bra som möjligt. Då anser jag att vi måste ha dessa begrepp, som vilja och mera. Eller så måste du först ersätta de begreppens mening, den del av meningen som blir kvar efter att du korrigerat dem efter dina metapositioner.

Eller tycker du inte att det hela blir förvirrande?

För mig finns det olika sorters behov. Existentiella och temporära. Det som manar till att vi skall äta och dricka är väsensskilt från det som manar till att vi skall förstå varför vi är i belägenheten av att ha behov.

Sceptisk skrev:Det finns inget annat där inuti dig. Om din meditation visar dig ett "jag" på vilket det flyter behov så har du inte trängt igenom din föreställning om dig själv ännu. Jag kan säga redan nu att om du försöker att komma i kontakt med dina djupare avsikter, vilket brukar kallas för ditt "jag" så finns det en uppsjö med hinder i vägen. Oftast brukar dessa hinder vara så svåra att upptäcka för att dom dirigerar in tanken på ett annat område, de är distraherande och lurar in tanken på fiktiva inre diskussioner eller självförhärliganden och gör att man ofta hamnar i exakt motsatsförhållande till hur det egentligen är. Det är en kamp att ta sig igenom och de vapen man har är ärlighet, öppenhet och tydlighet. Och så måste man komma ihåg att eftersom när man mediterar är man på väg till självkorrigering och därför så får självförhärligande inte ta något som helst utrymme eftersom självförhärligandet redan är i egenskap av uppfattad egen perfektion.

Hehe och så uppvisar du visst insikt i denna fråga. Härligt. Men än en gång, "jag" kan beteckna en uppsjö av saker här, begreppen är godtyckliga.

Jag kan inte förstå hur du har missat den distans som vi kan göra inför det som framträder för sinnet. För mig är den fria viljan bestående i just det. Att vänta, att betrakta. Att låta det som kallas "tid" inträda där "reaktion" skulle stå annars. Menar du att inte ens det ligger i våran makt?

För mig så är det som gör medvetenheten unik det att den kan ställa sig i olika projicerade rum. Du ser behoven, men du måste inte agera på dem, du ser viljan men du behöver inte vilja den, du ser allt detta och kan laborera med olika rum. Framtid, förfluten tid, nutid. Varför kan vi göra det valet? Jag tror inte att det existerar, oberoende av oss, tid. Och det vi kallar tid är det som gör det fenomen som jag kallar fri vilja, och makt över behoven.

Sceptisk skrev:Om du skulle svälta dig till döds så har du redan räknat ut att det ger dig större tillfredställelse än att leva vidare. Genom att du blandar ihop begreppen behov och vilja till att betyda olika saker så får du problem att förklara hur du ska kunna veta vad du vill. Vad ska du basera din vilja på om du inte får ha några behov?

Nej det behöver inte alls handla om det, men jag kan förstå varför du gör det antagandet. Nu uttrycker du dig som att vi kan veta vad att svälta sig till döds innebär. Att vi väljer döden.
Det jag talar om är att göra det för vårat kroppsliga förstånd ologiska, att inte äta. Jag behöver inte vilja dö, jag behöver inte vilja något annat än att inte agera på fenomenet "hunger" som framträder för mig. Det handlar inte om att inte få ha behoven, det handlar om att inte förtränga eller överhuvudtaget involvera behoven i "beslutsprocessen". Som jag tidigare försökt förklara så ser jag hjärnan som en relativt mekanisk process, men med öppningen för oss att projicera idéer (utan att komplicera hur de uppstår) och simulera situationer. Vi blir medvetna om hur denna mekaniska medvetandehållare beteer sig och kan därför manipulera den.
Ungefär som att lura en lögndetektor. Behandlar du det som att det är en ofelbar kontrollant som kollar grafen går det inte. Men vet du att allting baseras på kontrollen av ett "normaltillstånd" så blir det helt plötsligt bara en fråga om att manipulera fram den reaktion som du tror att du kommer ha när de "känsliga" frågorna ställs.

Sceptisk skrev:Det är detta som är felaktigheten i hela det västerländska tankesättet, att vilja består i en rationell kalkyl helt befriat från känslor och det är detta som är bidragande orsak till sk alieneringskänslor. Eftersom viljan inte får utgå ifrån egoistisk behovstillfredställan då det är "fult" så famlar man i blindo över vad man ska ersätta behoven med och har kommit fram till begreppet "rätt". Dvs man ska göra "rätt" val. Och vad som är "rätt" val är såklart något som ingen någonsin någonstans kunnat enas om heller.

Jag vet inte vad du tänker på när du säger "det är inga mystiska kausalkedjor som skapar behoven". Har jag sagt att situationen är borträknad ur detta?

Fast det där är inte hela västerländska synsättet. Det finns många andra traditioner. Det du lyfter fram här är det som jag ser som kärnan i tex Adarnos kritik mot rationaliteten. Detta att ge upplåtelse för "förnuftet" att på något sätt offra sig för det rätta.

Men det intressanta är att du kritiserade mitt påtalande om ett estetiskt förhållningssätt nyss. Jag menar det är väl om något att inbegripa känslan? Att se det som framträder som skönt som något gott. Att ge upplåtelse för det konstituerande elementet av skönhet i det logiska och inte försöka reducera ner det till att vara ett för oss klart förklarbart fenomen.

Angående kausalkedjorna så kan jag bara utveckla det med att jag ser det inte som möjligt att tiden finns, så det finns inga kedjor. Bara det som är och då är allt som behövs tillgängligt i stunden, alltid.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 jan 2008 23:33

Hur kan du som tycker alla begrepp är godtyckliga, tycka att jag måste lätta på mina definitioner? Betyder det att definitioner inte är godtyckliga trots allt? Innebär det att du erkänner deras potentiella stelhet? Är det på grund av deras stelhet som du önskar att det var enklare, mjukare och lite mera följsamt? Men vad är det om inte önsketänkande? Till dess vi omformulerar en definition så kommer den att ha samma form, funktion och innehåll. Min avsikt är att definitionerna ska vara stela, för jag avser inte att mena något annat än det jag säger.

”Visst måste alla viljanden vara riktade, men inte alla riktningar måste vara förestående.” Detta kan jag inte förstå. Kan du utveckla?

”I min mening så skapar vi, eller omformar, basala idéer som följer våran konstitution.”

Också en idé som måste utvecklas innan den går att kommentera. Idéer som följer vår konstitution? Vad ska det innebära?

”Behoven som följer viljan är inte platta och statiska, det kan vara något som viljan ger utrymme att förändra.”

Du menar att du med en viljeansträngning kan förändra förändra dina behov? Du kanske menar det som det att sluta röka. Genom att vinga sig själv till avhållsamhet så förändrar man sina behov och slutar röka, eller? Faktum är att vi gör avvägningar mellan behov hela tiden, som sagt det är det hjärnan är till för. Nu tog jag upp exemplet med rökning bara för att vi ska kunna tala om något specifikt. När det gäller beroenden överhuvudtaget så är det mycket av den instinktiva och omedelbara behovstillfredställelsen som gäller.

Se denna artikel:
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_718007.svd

Missbrukare lever i nuet. Med andra ord, de kan inte inse att det finns större belöningar längre fram som de kan drivas mot, utan de måste hela tiden tillfredställa sina begär för stunden. Jag kallar dock inte detta för sjukdom, även om vetenskapsmännen gjorde det utan snarare skulle jag vilja kalla det för var man står i sin emotionella utveckling, sin sk EQ.

Så kollar vi på din mening: ”För mig är den fria viljan bestående i just det. Att vänta, att betrakta. Att låta det som kallas "tid" inträda där "reaktion" skulle stå annars. Menar du att inte ens det ligger i våran makt?”

Detta ”att vänta” är resultatet av beslutsförmågan, att inte vilja ta emot någon temporär njutning eftersom lockelsen till ett bättre alternativ längre in i framtiden är viktigare. Varje handling har ett syfte och det sker ständiga värderingar mellan olika behov.

”Du vill prata om hur världen är och du vill prata om hur vi gör vår situation så bra som möjligt. Då anser jag att vi måste ha dessa begrepp, som vilja och mera.”

Ja, visst. Det är inget fel på begreppet ”vilja”, det är meningen med ”fri vilja” jag inte kan acceptera. Som du förklarar ”fri vilja” är vad jag har kommit att tycka är den rimligaste formuleringen av vad jag hört. ”Fri vilja” är tänk att vara den egenskap som skiljer oss från djuren osv. men jag kan inte acceptera den. För om en handling kan göras utan något i potten så är den handlingen värdelös. Det måste alltid finnas något att sträva mot annars är viljan helt meningslös. Även om detta du säger ”att vänta” är ingen meningslös handling. Det är en ytterst beräknande handling av stora doser intelligens och EQ och innefattar flera steg av hur man ska nå fram till belöningen.

Så i korthet skulle jag kalla ”fri vilja” för meningslösa handlingar, medan i min åskådning finns det inga meningslösa handlingar överhuvudtaget. Psykologer vet om detta och accepterar det. Hypnoterapeuter som talar om suggestioner, kroppspråk, klädstil, filmsymbolik. Allting vi gör säger något om oss, och överallt omkring oss finns mängder med information om vad som pågår. Fri vilja är faktiskt detsamma som att säga att människan inte har några avsikter.

Naturligtvis försöker vi att dölja våra avsikter. Särskilt om vi strävar efter makt. Och i mellanmänskliga och djuriska relationer så är maktfaktorn alltid närvarande. Det går inte att komma undan. Vi är det vi är.

”det intressanta är att du kritiserade mitt påtalande om ett estetiskt förhållningssätt nyss. Jag menar det är väl om något att inbegripa känslan? Att se det som framträder som skönt som något gott. Att ge upplåtelse för det konstituerande elementet av skönhet i det logiska och inte försöka reducera ner det till att vara ett för oss klart förklarbart fenomen.”

Mja, det var i ett helt annat sammanhang jag gjorde det uttalandet. När hjärnan räknar ut hur den ska tillfredställa sina behov så tänker den inte estetiskt. Det estetiska har sin plats genom att vi lockas av det som är vackert och vi vill visa upp oss som vackra för att bli attraktiva för att tillfredställa sådana behov. Vi vill ha det vackra och sköna men vi lär oss också av bittra erfarenheter att allting är inte guld som glimmar. Missbrukaren lär sig dock aldrig det.

”Angående kausalkedjorna så kan jag bara utveckla det med att jag ser det inte som möjligt att tiden finns, så det finns inga kedjor. Bara det som är och då är allt som behövs tillgängligt i stunden, alltid.”

Ja jag ser det också som att tiden inte finns i rummet utan världen är i ett enda evigt nu. Så desto hungrigare man är desto mer upplever man den aspekten av världen, allt blir vitktigt, man måste hinna med precis allting, kan aldrig ta det lugnt, man har eld i baken om måste ha, nu, nu, nu. Medan för den som nått tillfredställelse så är världen en lugn oas.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2008 17:00

Mina begrepp flyter för att ingen jag träffar använder samma begrepp, innehållet i termerna är alltid olika. Även om de allt som oftast är slående lika. Det är min begåvning, att kunna se dessa relationer snabbt och lätt. Men tyvärr verkar jag inte kunna kommunicera lika bra som jag förstår ;)

Vad tror du om att göra en distinktion mellan "betingningar" och "behov"?

För mig är behov något som kräver ett sammanhang, ett behov är för att det har en utsträckning. Som tänkt i en tid, eller som känd över en tid. Det är vad som gör att vi ser behovet som något som måste tillfredsställas. Först när något är knutet till en idé om tid blir det aktuellt att realisera det.

Om vi sedan tittar på betingningar så är det något som inte behöver ett sammanhang. Betingningar är sådana att de är potential inför det ännu inte förestående. Det vill säga oavsett när det kommer ske så kommer det som betingas betingas av det betingande. Dessa betingningars, mananden, är inget som behöver tillfredsställas, men det är något som måste tilfredsställas för att vi skall maximera (jag ogillar termen, men men) potentialen av våran betingning. Göra det bästa av vår konstitution, det som konstituerar oss.

För övrigt jag är medveten om problematiken med att låta den fria viljan stå utan orsak. Men om man släpper tidsbegreppet så finns det inget behov av att saker skall följa ur eller från. Vi kan vända på kausalkedjan så att det följer till. Jag menar det finns ju inget hinder kvar för oss att påverka det som har skett, det som har skett som inverkar på detta nu är i detta nu. Det finns alltså ingen oöverbrygglig utsträckning som separera oss från det som har lett fram till det idag. Igår - Idag = intimt sammanbundna.

Jag ser det som att vi har stuckit ut huvudet i det som kallas den 4:e dimensionen. Sen låser vi oss vid detta och tror att det är vad som är. Det är vad vi ser. Och inte konstigt det när det var var vi stack ut huvudet.
Men om vi skulle dra oss tillbaka och inte resonera utifrån detta antagna verkliga utan uppehålla oss, avvakta, så kan vi simulera en 5:e dimension. Betänk det är inte mer än att det är den tanke som gör bedömningar, ser, utifrån en instantiering av sekventiella 4:e dimensions instantieringar. Det skulle då vara den dimension som varats helhet tar utan instantieringen tid, eller 4:e dimensionen, fast med någon form av instantiering. Och på det sättet kan vi växa dimensionerna tills vi når den som lever i alltet och inte är begränsad till instantieringar, ja den lille gud, eller de lille gudarna.
Men det som gör att vi tror att fri vilja inte går, det som gör frågan problematisk är att vi håller fast vid att det är just detta, det som ses av oss, som är verkligt.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2008 17:07

Mitt förhållande till språket håller idébasen för att utveckla min tanke. Ord som jag inte har ett koncept för kan hjälpa mig skapa koncept bara genom att de existerar som begrepp.
Någon använder dem, betyder att någon ser något, betyder att något finns, betyder att något döljs för mig, vilket betyder att jag bör ta mig en titt. Sen vad det är är en annan sak.

Sedan håller det, kommunikativ potential. Det vill säga, jag kan förmedla sådant som jag ser genom ord, men inte på grund utav orden. Utan på grund utav att våra koncept för orden överensstämmer. Orkar inte gå in på varför jag ogillar extension/intention. Antar det är för den konfliktfyllda frågan om universalier.

Men som sådant så är språket ett verktyg med många bruk. Personliga såväl som sociala.

I denna situation så använder jag språket socialt.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 03 jan 2008 20:16

Distinktionen mellan "betingningar" (i betydelsen konstitution) och behov är redan gjord. Överhuvudtaget hela vår konstitution är strukturer för behovstillfredställelse. Alltså vår kropp, våra organ, hjärnan, testiklar, etc, är den strukturen som gör behovstillfredställelse möjligt.

Ord och meningar är också strukturer för behovstillfredställelse. Så om du inte vill tala tydligt så kanske du skulle fråga dig själv vilket behov det fyller hos dig. Du kommer aldrig att ta dig ur dina gåtor om du inte koncentrerar dig på vad du är ute efter. Det Du behöver.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2008 20:26

Sceptisk skrev:Distinktionen mellan "betingningar" (i betydelsen konstitution) och behov är redan gjord. Överhuvudtaget hela vår konstitution är strukturer för behovstillfredställelse. Alltså vår kropp, våra organ, hjärnan, testiklar, etc, är den strukturen som gör behovstillfredställelse möjligt.

Ord och meningar är också strukturer för behovstillfredställelse. Så om du inte vill tala tydligt så kanske du skulle fråga dig själv vilket behov det fyller hos dig. Du kommer aldrig att ta dig ur dina gåtor om du inte koncentrerar dig på vad du är ute efter. Det Du behöver.

Dito Sceptisk. För inte bara att jag inte vill vara tydlig är väl tydligt, att det framstår som ett problem är väl tydligt?

Skit samma, tala du så lyssnar jag. Jag får utbyte hur som helst.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 jan 2008 21:39

Du vet möjligheten finns ju att det är olika gudar som konstruerat oss och så också efter olika tycke och smak.

Det finns väl inget som förhindrar att min skapare har nedlagt en direktlänk utan mitt medvetandes insikt i det, där han förverkligar mina idéer.
Det finns väl inget hinder för att den som skapat mig gav mig så frihet och dig fastlåsthet.
Den ena ville ha ett verktyg för att förnöja sig. Så som vi gör med djur, och den andre ville ha någon som utförde hans bud, varför nu en människa skulle lämpa sig till det.

Kanske därför begreppen är så stela på vissa håll och mer flytande på andra. Kanske därför idéen om ord som meningar från en bok, som svarar mot universalier och därigenom finner sin eviga form. Och på annat håll ord som meningar för en utsiktsplats som förändras med den position som tas.

Men du kanske även har ett svar på denna möjlighet, det vore åtminstone instressant att få ett seriöst svar. Även om formen är lite oseriöst så är det något som skulle ge mig insikt i din mening. Och jag hoppas att du kan respektera detta inlägg ändå.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 05 jan 2008 15:18

J R Auk skrev:Du vet möjligheten finns ju att det är olika gudar som konstruerat oss och så också efter olika tycke och smak.

Det finns väl inget som förhindrar att min skapare har nedlagt en direktlänk utan mitt medvetandes insikt i det, där han förverkligar mina idéer.
Det finns väl inget hinder för att den som skapat mig gav mig så frihet och dig fastlåsthet.
Den ena ville ha ett verktyg för att förnöja sig. Så som vi gör med djur, och den andre ville ha någon som utförde hans bud, varför nu en människa skulle lämpa sig till det.

Du är så orolig för att vetenskapen petar ner ditt medvetande från den gudomliga piedestalen.  :wink:
Vetenskap förbättrar insikten och därigenom räckvidden för vårt (utvidgade)medvetande.

Medvetandet värld har utvecklas för att förbättra den automatiska regleringen.
På medvetandets scen framträder flera känslor samtidigt. Känslor som förstärker eller släcker ut varandra.

Soldaten ute i fält är nog räddare än vad vi kan förstå men trots rädslan för döden så har vi krig.
Varför? Soldaten är mån om sitt rykte inför de övriga i hans värld. Han vill inte riskera att bli utstött av sin egen flock.

Med ålder kommer resonemang och erfarenheter att förändra styrkeförhållandena kring våra känslors val.
Men det är känslor som styr hur du reagerar i ett krig (och i vardagen).

Storleken och räckvidden på vårt utvidgade medvetenhet är dock unikt och värt att beundra.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 jan 2008 10:55

Fromm skrev:
J R Auk skrev:Du vet möjligheten finns ju att det är olika gudar som konstruerat oss och så också efter olika tycke och smak.

Du är så orolig för att vetenskapen petar ner ditt medvetande från den gudomliga piedestalen.  :wink:
Vetenskap förbättrar insikten och därigenom räckvidden för vårt (utvidgade)medvetande.

Medvetandet värld har utvecklas för att förbättra den automatiska regleringen.
På medvetandets scen framträder flera känslor samtidigt. Känslor som förstärker eller släcker ut varandra.

Soldaten ute i fält är nog räddare än vad vi kan förstå men trots rädslan för döden så har vi krig.
Varför? Soldaten är mån om sitt rykte inför de övriga i hans värld. Han vill inte riskera att bli utstött av sin egen flock.

Med ålder kommer resonemang och erfarenheter att förändra styrkeförhållandena kring våra känslors val.
Men det är känslor som styr hur du reagerar i ett krig (och i vardagen).

Storleken och räckvidden på vårt utvidgade medvetenhet är dock unikt och värt att beundra.

Gör du påståenden eller frågar du? Än en gång kan jag bara påstå vilket nonsens du pratar om. Det spelar ingen roll om forskare "avtäcker" hjärnans alla funktioner, och hittar vilka centran som aktiveras inför vad. Frågor kvarstår för det. Bland annat vad som fick det ursprungliga att uppstå, i vilken "lexikal" ordning som det fysiska och ideella tar osv. Och nej tid hjälper oss inte här. För det finns något som kallas subjektivitet. Som är väldigt svårt att frångå. Och hade du fördjupat dig i filosofi, istället för att söka ersätta den "dogmen" med din eget valda dogm, så skulle du veta att vetenskapen idag håller med om det som många filosofer har slutit sig till för hundratals år sen, utan hjärnscanrar och liknande. Så låt dina hjältars upptäckter stå i rätt kontext. Eller visa på relevansen här.

Återgå till "Religion och andlighet"