Pilatus skrev:Algotezza skrev:Guds existens eller icke-existens verkar vara främst en semantisk fråga, vilket jag hävdat länge.
Nej men inte då! Guds existens är som skillnaden mellan metafysisk och empirisk existens. Det vi vanligen menar med att existera handlar ju om skillnaden mellan tanken på att Gravensteiner är goda och äpplet jag håller i min hand.
Just det! När vi talar om Gud rör vi oss i metafysikens domän, inte på empirins eller semantikens område. Detta är en avgörande distinktion som ofta förbises i moderna diskussioner om gudsbevis och gudstro. Metafysiska frågor handlar om verklighetens yttersta natur och kan varken reduceras till empiriska observationer eller språkliga analyser.
Den empiriska vetenskapen undersöker fenomen inom världen, medan metafysiken frågar efter själva världens grundvalar. På samma sätt skiljer sig metafysiska påståenden från rent språkliga eller logiska analyser. När teologin talar om Gud som varat självt (ipsum esse) är detta ett metafysiskt påstående om verklighetens djupaste grund, inte en empirisk hypotes som kan prövas experimentellt eller ett språkligt påstående som kan analyseras semantiskt.
Detta förklarar varför många moderna försök att "bevisa" eller "motbevisa" Guds existens missar målet. De försöker ofta använda empiriska eller språklogiska metoder på frågor som till sin natur är metafysiska. Det vore som att försöka mäta kärlek med en linjal eller analysera rättvisa i ett provrör.
Den klassiska metafysikens frågor kräver ett annat tankesätt än det rent empiriska eller språkanalytiska. Detta innebär inte att metafysiken är irrationell, bara att den arbetar på en annan nivå av verklighetsförståelse.
Vad är detta Vara som protonen genom sin intensiva aktivitet efterliknar? Hur kan den plötsligt upphöra att existera om denna aktivitet avstannar? Och hur kan dynamisk aktivitet upprätthålla existensen av något som inte äger existens i sig självt?
Modern fysik hävdar att ingenting i den materiella världen existerar i sig självt. Teologerna instämmer i denna insikt men för resonemanget vidare: det enda som verkligen existerar i sig självt är Gud—det genuina Varat självt.