Grekisk mytologi: Pandoras ask

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Grekisk mytologi: Pandoras ask

Inläggav Anne » 17 feb 2013 16:21

Ursäkta mig, men nu förstod jag inte riktigt ditt svar. Fanns mänskligheten före Pandora skapades? Vad/vilka bestod den då i? Varför ville Zeus hämnas på mänskligheten när det var Prometheus som stal elden?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17409
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Grekisk mytologi: Pandoras ask

Inläggav Pilatus » 17 feb 2013 20:20

lynx skrev:Ursäkta mig, men nu förstod jag inte riktigt ditt svar. Fanns mänskligheten före Pandora skapades? Vad/vilka bestod den då i? Varför ville Zeus hämnas på mänskligheten när det var Prometheus som stal elden?

Människorna (männen) accepterade Prometheus gåva, vilket irriterade Zeus. Pandora var straffet.

Skapad av Hefaistos på Zeus beordran, Pandora var den första kvinnan. Hon skapades som ett straff åt mänskligheten då de tagit elden och den bästa delen av offret genom Prometheus.
Hefaistos skapade henne av lera och vatten, och gav henne liv och en röst. Athena lärde henne att väva och sy, gracerna och Peitho klädde henne och gav henne smycken, och Hermes gav henne väl-talighet och ett bedrägligt sinne. Därför kallades hon Pandora.
Pandora gifte dig med Prometheus broder Epimetheus, och som en bröllopsgåva gav gudarna henne en ask som aldrig fick öppnas. Eftersom hon inte kunde motstå sin nyfikenhet öppnade Pandora den ändå, och all världens sorger och sjukdomar flög ut. Hon stängde asken, men endast hoppet blev kvar i den.

Av denna anledning är hoppet det sista som överger människan.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Grekisk mytologi: Pandoras ask

Inläggav Anne » 17 feb 2013 20:44

Hur uppstod då de mänskliga männen? Hur många var de? Epimetheus var väl inte en riktig människa. Zeus var ju förbannad på hans brorsa. Kan man rättrådigt kalla det ett bakhåll då Zeus inte gav sig direkt på Prometheus, utan vad Prometheus brydde sig om?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster