Vad är Jaget ?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
AleichemSholem
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 jul 2011 20:48
Ort: Lund

Vad är Jaget ?

Inläggav AleichemSholem » 12 mar 2013 03:59

Algotezza skrev:
lynx skrev:Vad menar du med att det inte finns något jag? Jag tycker om att sy, gör du det? Finns du?



Det beror väl på vad man menar med jaget. Det kan ju betyda personligheten eller den fasta punkten i ens upplevande, en evig substans, jaget i Freuds teori. Det kan emanera ur kroppens fysiska processer. Det upplöses eller upplöses inte när vi dör.


Här pågår ibland stundtals rätt meningslösa diskussioner där man inte talar om vad man menar med de begrepp man använder. Ofta kan man se att olika åsikter i olika frågor beror på att man inte använder orden på samma sätt. Men man kan också se diskussionerna här mer som emotionell poesi än förnuftsmässigt och logiskt präglade filosofiska diskussioner.

Trots allt är det rätt kul att vara här...

/Algotezza



Det är kanske värt att runda av denna fenomala diskussion över vad jaget är med lite Kierkegaard, eller vad säger du Algotezza? Jag orkar inte översätta citatet till svenska, pardon monsieur! Men här kommer det:

"A human being is spirit. But what is spirit? Spirit is the self. But what is the self? The self is a relation that relates itself to itself or is the relation's relating itself to itself in the relation; the self is not the relation but is the relation's relating itself to itself. A human being is a synthesis of the infinite and the finite, of the temporal and the eternal, of freedom and necessity, in short, a synthesis. A synthesis is a relation between two. Considered in this way a human being is still not a self.... In the relation between two, the relation is the third as a negative unity, and the two relate to the relation and in the relation to the relation; thus under the qualification of the psychical the relation between the psychical and the physical is a relation. If, however, the relation relates itself to itself, this relation is the positive third, and this is the self. "

Snacka om att ironisera över Hegels obskurantism.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2013 07:46

AleichemSholem,

varför tog du inte det danska originalet?

JAG - från J till G via A. Jesus Sonen, Anden, den heliga, Gud Fader. Treenigheten...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Vad är Jaget ?

Inläggav ingenar » 12 mar 2013 12:24

Algotezza skrev:AleichemSholem,

JAG - från J till G via A. Jesus Sonen, Anden, den heliga, Gud Fader. Treenigheten...

/Algotezza




Så du menar att anden är pappa till Jesus, Jesus uppväckta sig själv och Gud undanhöll vilken dag han skulle ingripa för de andra 2 ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2013 13:12

ingenar skrev:
Algotezza skrev:AleichemSholem,

JAG - från J till G via A. Jesus Sonen, Anden, den heliga, Gud Fader. Treenigheten...

/Algotezza




Så du menar att anden är pappa till Jesus, Jesus uppväckta sig själv och Gud undanhöll vilken dag han skulle ingripa för de andra 2 ?


Du tolkar som du vill.

Här är en annan tolkning. Via betyder väg. Man möter medmänniskan Jesus som via anden visar vägen till Gud.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är Jaget ?

Inläggav Zokrates » 12 mar 2013 16:01

ingenar skrev:Blodet är själen - det är jaget
3 Moseboken 17:11
"Ty köttets själ är i blodet, och jag har själv gett er det på altaret till att bringa försoning för era själar, eftersom det är blodet som bringar försoning genom själen i det."

I Bibeln sägs det att själen är i blodet eftersom blodet är så nära förknippat med livsfunktionerna: ”Ty köttets själ är i blodet, och jag har själv gett er det på altaret till att bringa försoning för era själar, eftersom det är blodet som bringar försoning genom själen i det.”


Vad är jaget frågar du, menar du jaget i den av dig citerade texten så blir svaret Moses jag, om Moses i sin tur
hänvisar till Guds jag så är det i varje fall inte mitt jag. Det utstänkta blodet på altaret kom väl från ett djur,
oavsett vilket så har endast människan ett jag då det är en mänsklig språklig definition på sitt eget själv som
endast gäller oss, djuren må ha medvetande men därmed inte ett eget jag oavsett hur självmedvetna de än är.

För övrigt är det ett jävla barbariskt oskick att skvätta ut blod över ett altare för att sona sina felsteg, alla
offerkulturer är skit skapat av människor med skitiga jag.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 12 mar 2013 16:17

Algotezza skrev:
ingenar skrev:
Algotezza skrev:AleichemSholem,

JAG - från J till G via A. Jesus Sonen, Anden, den heliga, Gud Fader. Treenigheten...

/Algotezza




Så du menar att anden är pappa till Jesus, Jesus uppväckta sig själv och Gud undanhöll vilken dag han skulle ingripa för de andra 2 ?


Du tolkar som du vill.

Här är en annan tolkning. Via betyder väg. Man möter medmänniskan Jesus som via anden visar vägen till Gud.

/Algotezza


Jag har välvilligt hört :) Det var jättefint tänkt, Algot!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2013 16:32

lynx skrev:
Algotezza skrev:Här är en annan tolkning. Via betyder väg. Man möter medmänniskan Jesus som via anden visar vägen till Gud.

/Algotezza


Jag har välvilligt hört :) Det var jättefint tänkt, Algot!


Tack!

Det finns både ett du och ett jag i världen. DuoJag. Den andre/andra - som gör etik/moral till en nödvändighet. Duoipsism.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 12 mar 2013 16:40

Ja, och det där som är så svårt att förstå i perferin eller essensen (fråga mig inte vilket) dessa relationer Jag Har Välvilligt Hört... Jag är oerhört glad att du finns här, Algot.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2013 16:43

lynx skrev:Ja, och det där som är så svårt att förstå i perferin eller essensen (fråga mig inte vilket) dessa relationer Jag Har Välvilligt Hört... Jag är oerhört glad att du finns här, Algot.


Tack för att du finns här, Lynx! På detta forum och i världen...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är Jaget ?

Inläggav Zokrates » 12 mar 2013 17:20

Guds jag, bläh....Fler svaga jag och jagar som inte finns annat än i fantasins värld och som en produkt av den.

Britney Spears & Justin Timberlake
Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2013 17:36

Zokrates skrev:Guds jag, bläh....Fler svaga jag och jagar som inte finns annat än i fantasins värld och som en produkt av den.



Om fantasivärlden kan producera något har den väl rätt mycket kraft... All litteratur, film, musik, kultur, konst är fantasiprodukter, vetenskap kräver också fantasi när man tolkar sina värden och iakttagelser och i filosofin använder man sin fantasi när man spekulerar över världens natur. Förkastar du allt som är fantasiprodukter blir det inte mycket kvar. Har man ett starkt jag om man är fantasilös och kan leva utan fantasi? Kan du det då?



/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är Jaget ?

Inläggav Zokrates » 12 mar 2013 17:48

Självklart skall vi förkasta att fantasiprodukter har ett eget jag, endast riktiga människor kan ha ett jag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 12 mar 2013 17:50

Zokrates skrev:Självklart skall vi förkasta att fantasiprodukter har ett eget jag, endast riktiga människor kan ha ett jag.



Egot är en uppfinning vi håller vid liv genom vårt sociala liv och vår kommunikation. Något konstruerat. Menar du att det finns ett icke-konstruerat jag? Varför skulle man inte kunna konstruera ett jag till en fantasifigur?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
AleichemSholem
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 jul 2011 20:48
Ort: Lund

Vad är Jaget ?

Inläggav AleichemSholem » 12 mar 2013 18:06

Algotezza skrev:AleichemSholem,

varför tog du inte det danska originalet?

JAG - från J till G via A. Jesus Sonen, Anden, den heliga, Gud Fader. Treenigheten...

/Algotezza


Jag har tyvärr inte tillgång till texten på originalspråket: sedan föredrar jag antingen svenska, engelska eller franska (i viss mån italienska). Men om jag ska vara uppriktigt ärlig så föredrar jag nog helst engelskan främst av allt (obs är ingen anglofil) för att det förefaller vara det mest 'logiska' språket, och här skulle jag vilja hävda att Schopenhauer har rätt. Men ja, uppenbarligen gör Kierkegaard lite narr åt Hegels dialektik och överpresentiösa verbiage.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vad är Jaget ?

Inläggav Anne » 12 mar 2013 18:06

Zokrates skrev:Självklart skall vi förkasta att fantasiprodukter har ett eget jag, endast riktiga människor kan ha ett jag.


Tror du att Britney Spears och/eller Justin Timberlake har egna jag eller ser du dem som fantasiprodukter, frågar för tydlighetens skull. Vad avser du med fantasiprodukter? Vad är en riktig människa?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster