Vad är Jaget ?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 19:47

Antic skrev:Inte så konstigt att jag använde högerhjärnan mest när jag var ung.

Jag är ju synestet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi
fniss...jo jag ville säga att alla patienter bör behandlas med respekt...det är sjukdomen som ska försvinna!

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 20:00

Tja, det är ingen sjukdom utan ett "neurologiskt tillstånd". Vi är alla födda som synesteter och hela vårt synsätt som människor är synestetiskt. Till och med djur är synesteter. De flesta börjar tappa de extra nervbanorna i hjärnan vid 11 månaders ålder medan andra (som jag) får behålla dem. I USA ses synestesi som en extra förmåga. Jag spelade två instrument och skrev egen musik redan som 4 åring. Så visst har man nytta av de där extra nervbanorna i hjärnan som ger rikare upplevelser. Att lyssna på musik är en sak, att dessutom se alla ljud i den ger en rikare upplevelse.

Men sen blir man mera störd av ljud också förstås. Att se sin värk är inte heller speciellt kul. ;)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Gruppen?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 20:23

Antic skrev:Tja, det är ingen sjukdom utan ett "neurologiskt tillstånd". Vi är alla födda som synesteter och hela vårt synsätt som människor är synestetiskt. Till och med djur är synesteter. De flesta börjar tappa de extra nervbanorna i hjärnan vid 11 månaders ålder medan andra (som jag) får behålla dem. I USA ses synestesi som en extra förmåga. Jag spelade två instrument och skrev egen musik redan som 4 åring. Så visst har man nytta av de där extra nervbanorna i hjärnan som ger rikare upplevelser. Att lyssna på musik är en sak, att dessutom se alla ljud i den ger en rikare upplevelse.

Men sen blir man mera störd av ljud också förstås. Att se sin värk är inte heller speciellt kul. ;)
Min tjej är synestetiker... nej jag tänkte på din religiositet.
Har du tänkt på hur mycket blod som spillts i religionens namn?
Hur många armenier var det som turkarna hade ihjäl?
Lägg märke till hur uthålligt turkiska staten förnekar att folkmordet ägde rum
!
Denna gång var det väl kristna som dog... förtjänade dom kanske det med tanke på hur många fler människor som mördats av kristna?
Begreppet "Psykosociala" sjukdomar finns inte ... jag syftar rent allmänt på ideologier som "spårat ur":Religiös inkvisition och imperialism, kommuniststater som har ihjäl sina medborgare ...folkmord i allmänhet. Det rör sig om grupper av mördare var och en övertygad om det rätta i att mörda! Vad gör dem sådana?
Jag klassificerar det som "Psykosocial sjukdom":
Sjuka grupper bestående av sjuka individer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 05 sep 2013 20:40

SigurdV skrev:Har du tänkt på hur mycket blod som spillts i religionens namn? Hur många armenier var det som turkarna hade ihjäl?[b]

Ca 800 tusen, kanske fler, har jag hört. Det pågick åren 1915 -1917.

Bild
YEREVAN, TSITSERNAKABERT
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 20:42

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Har du tänkt på hur mycket blod som spillts i religionens namn? Hur många armenier var det som turkarna hade ihjäl?[b]

Ca 800 tusen, kanske fler, har jag hört. Det pågick åren 1915 -1917.

Bild
YEREVAN, TSITSERNAKABERT
Pilatus kan man lita på! =D>

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är Gruppen?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 20:48

SigurdV skrev:Begreppet "Psykosociala" sjukdomar finns inte ... jag syftar rent allmänt på ideologier som "spårat ur":Religiös inkvisition och imperialism, kommuniststater som har ihjäl sina medborgare ...folkmord i allmänhet. Det rör sig om grupper av mördare var och en övertygad om det rätta i att mörda! Vad gör dem sådana?
Jag klassificerar det som "Psykosocial sjukdom":
Sjuka grupper bestående av sjuka individer.


Det går att missbruka precis allt, religion är inget undantag.

Vore folk som mig skulle inget se ut så här i samhället. Folk skulle vara skapande, fantasifulla och fredliga och inte behöva 1% av ytliga nöjen, sprit, bingolotter och trista förutsägbara trams program på tv osv. Vi skulle genast ha en bättre plats att leva på istället för det här vansinnet kan jag kallt lova dig.

Se bara på samhället i stort och nämn sedan orden frisk och normal får du se. :D

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 20:49

Vem toppar mordlistan: Islam kommunismen eller kristendomen?

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Vad är Jaget ?

Inläggav Strålöga » 05 sep 2013 21:01

SigurdV skrev:Vem toppar mordlistan: Islam kommunismen eller kristendomen?


Vad spelar det för roll. Islam och Kristendom förespråkar fred på flera ställen i sina böcker. De förespråkar kärlek fred och att leva i harmoni med sin tro., Det är utövarna som gör fel vilket även många gjorde på böckernas tid.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 21:04

SigurdV skrev:Vem toppar mordlistan: Islam kommunismen eller kristendomen?


Glöm inte Nazismen, Fascismen, Pengar, Makt, Etnisk utrensning, etc etc.

Det är rätt mycket som tagit kål på otroligt många människor. Klimatet börjar också ta kål på fler människor för varje år. Orättvisor och fattigdom tar också kål på väldigt många människor varje år där cirka 1 miljard inte ens har tillgång till rent dricksvatten samtidigt som 1% av alla människor äger 39% av alla pengar som finns och cirka 6% över 90% av alla jordens tillgångar.

Det som tar kål på flest folk, är människan som lyckas med att missbruka precis allt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Gruppen?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 21:11

Antic skrev:
SigurdV skrev:Begreppet "Psykosociala" sjukdomar Det rör sig om grupper av mördare var och en övertygad om det rätta i att mörda! Vad gör dem sådana?
Jag klassificerar det som "Psykosocial sjukdom":
Sjuka grupper bestående av sjuka individer.


Det går att missbruka precis allt, religion är inget undantag.

Vore folk som mig skulle inget se ut så här i samhället.
Se bara på samhället i stort och nämn sedan orden frisk och normal får du se. :D

Eftersom du är kristen så pratar vi inte om kristendomen. För mig FÅR du stryka den från listan över psykosociala sjukdomar! Okej? Jag tror inte man fattar att de är de DÖDA som avslöjar de sjuka"! Jag påstår att RWANDA var (och ÄR sjukt) eftersom så många människor dog på så kort tid! Jag påstår att den lilla sociala grupp var sjuk som leddes av Pastor Jones och som begick självmord tillsammans (eller mördades av de sjukaste medlemmarna i gruppen).
Jag KRÄVER att begreppet PSYKOSOCIAL SJUKDOM förstås och analyseras
så att botemedel kan upptäckas! Så att dessa sjukdomar utrotas!



Studera ett HITLERTAL ... visst märks det att något är fel med honom? VAD!?
Och vad är felet hos dem som inspireras av honom? En Psykosocial sjukdom är lite komplicerad att analysera vetenskapligt.
MER eller MINDRE sjuka INDIVIDER bildar en sjuk GRUPP!
Hur upptäcker vi den innan alltför många DÖTT
Och HUR gör vi enskilda individer immuna mot sjukdomen?

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Vad är Jaget ?

Inläggav Strålöga » 05 sep 2013 21:18

En psyko social sjukdom är inte en tro på något. En tro är att man kan tänka sig att något existerar. Vetenskapen har en tro om att liv i universum kan existera. Är det en Psyko social sjukdom då ?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 21:21

Antic skrev:
SigurdV skrev:Vem toppar mordlistan: Islam kommunismen eller kristendomen?


Glöm inte Nazismen, Fascismen, Pengar, Makt, Etnisk utrensning, etc etc.
Det som tar kål på flest folk, är människan som lyckas med att missbruka precis allt.
Jag utesluter INGEN psykosocial sjukdom!
Och du har svårt att se klart: FRISKA människor tar inte kål på folk!
Du försökar få det till att de mördade också är skyldiga!
"Människan" bär skulden... VILL du ha det till.

Men det är en SJUKDOM som bär skulden!
Innan vi har förstått det kan sjukdomen inte botas!
Kan du förstå det eller hindrar något dig att förstå?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är Jaget ?

Inläggav Antic » 05 sep 2013 21:23

@Sigurd

Hela samhället är sjukt. Titta bara hur vi skövlar, förstör och far fram som en bunt idioter. Vi fixar vår egen undergång effektivt med över 800.000.000 bilar och oräkneliga fabriker. Jag är den sista att tycka synd om oss faktiskt där bara ytliga nöjen för stunden gäller lika mycket som vi är desktruktiva och hänsynslösa. Vi är ett gäng parasiter helt enkelt med vår nuvarande livsstil och man skäms som människa.

Vi pekar ut andra som brottslingar medan vi själva förstör hela planeten vi bor på, stänger in djur i djurfabriker utan minsta respekt. Vi tror att vi är universums medelpunkt. Det vi behöver är en rejäl läxa, och den får vi strax.

Genom att säga så här dömer jag ut mig själv också givetvis. Jag är i alla fall ärlig och hycklar inte det minsta i mina åsikter lika lite som jag tar min egen art i försvar.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Vad är Jaget ?

Inläggav Strålöga » 05 sep 2013 21:28

Varför dömmer du ut dig själv samtidigt. Möjligtvis som art vi är människor allihopa. Men du har inte bidragit till krig mord pengar orättvisor osv., Likssom inte endel andra heller. Däremot förstår jag din poäng och visst har du rätt. Vi har dårakt inte uppfört oss gott på denna jord.,

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Psykosocial sjukdom?

Inläggav SigurdV » 05 sep 2013 21:30

Antic skrev:@Sigurd

Hela samhället är sjukt. Titta bara hur vi skövlar, förstör och far fram som en bunt idioter. Vi fixar vår egen undergång effektivt med över 800.000.000 bilar och oräkneliga fabriker. Jag är den sista att tycka synd om oss faktiskt där bara ytliga nöjen för stunden gäller lika mycket som vi är desktruktiva och hänsynslösa. Vi är ett gäng parasiter helt enkelt med vår nuvarande livsstil och man skäms som människa.

Vi pekar ut andra som brottslingar medan vi själva förstör hela planeten vi bor på, stänger in djur i djurfabriker utan minsta respekt. Vi tror att vi är universums medelpunkt. Det vi behöver är en rejäl läxa, och den får vi strax.

Genom att säga så här dömer jag ut mig själv också givetvis. Jag är i alla fall ärlig och hycklar inte det minsta i mina åsikter lika lite som jag tar min egen art i försvar.

Du MÅSTE börja tänka : Mer eller mindre sjuk... Visst KAN allt vara smittat ...
Men det verkligt farliga är sjukdomens akuta stadium när folk dör som flugor.

Visste du att schizofreni tillfälligt lindras av antibiotika?
Det vi inte vet KAN vara vad som helst?
Kanske sjukdomen är eller förmedlas av en bakterie?
ERKÄNN Psykosocial sjukdom!
Sätt igång forskning!
NU!


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster