Vad är Jaget ?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Vad är Jaget ?

Inläggav Strålöga » 06 sep 2013 09:55

SigurdV skrev:
Strålöga skrev:
SigurdV skrev:Vem toppar mordlistan: Islam kommunismen eller kristendomen?


Vad spelar det för roll. Islam och Kristendom förespråkar fred på flera ställen i sina böcker. De förespråkar kärlek fred och att leva i harmoni med sin tro., Det är utövarna som gör fel vilket även många gjorde på böckernas tid.
Vi som inte ingår i någon av grupperna kan nog finna resultatet intressant? Men är det inte så att den som är med i någon grupp GÖR ALLT för att undersökningen inte ska äga rum?
Handen på hjärtat nu =P~

det ironiska är att du själv beter dig psykiskt instabil i texten ibland fast du inte är det ., oavbrutet skriver du gång på gång om om psykosocial sjukdom psykosocial sjukdom, man ska kunna resonera och sätta sig
in i olika tankesätt utan att mena att andra tankesätt beror på psykosocial sjukdom

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 06 sep 2013 14:54

Algotezza skrev:Livets mening kanske kan formuleras så här: det gäller hålla den egna organismen vid liv samt det egna släktet. Allt annat är underhållning. Tidsfördriv.

/Algotezza
Och vad är det egna släktet? Är inte allt jordeliv släkt? Och vad ÄR egentligrn universum?
Det iakttagbara universum kanske bara är "ett ägg i det verkliga universums äggledare"?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 06 sep 2013 15:12

Strålöga skrev:det ironiska är att du själv beter dig psykiskt instabil i texten ibland fast du inte är det ., oavbrutet skriver du gång på gång om om psykosocial sjukdom psykosocial sjukdom, man ska kunna resonera och sätta sig
in i olika tankesätt utan att mena att andra tankesätt beror på psykosocial sjukdom

Det är en rätt bra ripost, men vad menar du jag inte har satt mig in i?
DU har inte satt dig in i begreppet psykosocial sjukdom och din beskrivning:"skriver du gång på gång om om psykosocial sjukdom psykosocial sjukdom," pekar på ett behov hos dig att nedvärdera begreppet. Vad får dej till det om du nu är så frisk som du verkar påstå?
Menar du verkligen att det är "friskt" att mörda, ljuga, stjäla och bedra?

Är inte sanningen den att OM vi botar dessa sjukdomar så behövs inte din religion?

Och VARFÖR, tror du ,vill inte politiker tala om psykosociala sjukdomar? ...
Vilka styr forskningspolitiken och fördelar forskningsanslag?
Det VORE trevligt om du hittade något gott argument för din sak? Varför hittar du inte något? Finns det inget? Är det enda du kan göra att strunta i saken och prata om annat?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 06 sep 2013 15:25

Ja vad säger du Pilatus? Finns begreppet?
Var kan man läsa mer om "peykosociala sjukdomar"?
Är det inte så att grupp och samhälle inte KAN vara sjuka?
Att det inte finns ett meningsfullt sjukdomsbegrepp för grupper av individer?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 06 sep 2013 15:40

SigurdV skrev:Ja vad säger du Pilatus? Finns begreppet?
Var kan man läsa mer om "peykosociala sjukdomar"?
Är det inte så att grupp och samhälle inte KAN vara sjuka?
Att det inte finns ett meningsfullt sjukdomsbegrepp för grupper av individer?


Masspsykos, masshysteri?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Vad är Jaget ?

Inläggav förstår mig själv » 06 sep 2013 15:49

SigurdV skrev:Ja vad säger du Pilatus? Finns begreppet?
Var kan man läsa mer om "peykosociala sjukdomar"?
Är det inte så att grupp och samhälle inte KAN vara sjuka?
Att det inte finns ett meningsfullt sjukdomsbegrepp för grupper av individer?

Nej det är det normala, dvs "normen". Det som anses normalt just då i samhället som definerar vad som är sjukt eller friskt. Tyvärr tyvärr. Detta leder till att man eliminerar källor till kunskap. Följer man inte systemet får man en diagnos, en behandling eventuellt blir man inlåst.(har själv blivit det 3 gånger pga mani).
En sjukdom i hjärnan måste defineras genom ett uppenbart "fel", tex en celldöd som vid stroke, dålig ledning pga minskat glia som vid MS, inlagringar av plack som vid ahlsheimer, tumörceller som vid hjärntumör, ökat tryck som vid hydrocefalus, oordnad elektrisk aktivitet som vid epilepsi osv. Med rätt utbildning (läkarutbildning) så har man fått information om hjärnans olika delar och man kan kliniskt och genom att undersöka patienten förstå var skadan bör sitta. Hur utbredd den är och förstå hur den påverkar patienten tex kognitivt, språkligt, motoriskt, känslomässigt osv. Det är alltså något uppenbart avvikande ofta kroniskt och ofta obotbart.
Att ADHD skulle vara=amfetaminbrist är sjukligt. Förvisso får de bättre ork, kraft och kan följa systemet bättre än tidigare men det är inte någon sjukdom. Självklart är de lite annorlunda, och självklart avspeglas det även i hjärnan om man tittar efter noga. De men ADHD kan inte lika lätt göra som andra säger åt dem. (vi är ju känslostyrda). "orkar kanske inte plugga, lära in, tänker på något annat istället" osv. Detta leder till att de inte passar in i systemet. klarar inte arbete, skola, tenderar till att hamna i trubbel, bråk, droger och liknande.
Det är politiskt, så har de alltid varit. De som inte följer systemet rensas ut eller motas in i systemet. Det jävliga är att det är läkare som verkställer.
Tänk dig själv. Undersök en hjärna på en psyksjuk och se du finner inte särskillt mycket som är avvikande. Det som avviker kan lika gjärna ses som friskhetstecken beroende på sjukdom i kultur. Tänk dig själv hur lätt du ser om någon är ordentligt avvikande. till och med barn märker. Kom själv i håg känslorna som uppstod i mig när jag såg en psykotisk när jag var liten. Olust, rädd. Ja svårare än så är det inte. Det är dessa känslor som är huvudorsak till att de klassas som sjuka. Istället för att eliminera detta okända, som man inte förstår ska man förstå dem. Själv är jag inte det minsta rädd för de sjuka, snarare ger dig mig behagskänslor då de har något att lära ut. Min utveckling av mig själv har lett till att jag förstår dem och att de därigenom blivit friska. Eftersom jag fortfarande vet hur jag var tidigare förstår jag hur de "normala" tänker. Kan så att säga jämföra.
Man förstår inte att "historien" upprepar sig, att samma mekanismer styr fortfarande människan. Det spelar ingen roll vad politikerna säger, vad de kallar för värderingar eller etik. Naturlagarna ändras inte ändå.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Vad är Jaget ?

Inläggav Strålöga » 06 sep 2013 21:58

SigurdV skrev:
Strålöga skrev:det ironiska är att du själv beter dig psykiskt instabil i texten ibland fast du inte är det ., oavbrutet skriver du gång på gång om om psykosocial sjukdom psykosocial sjukdom, man ska kunna resonera och sätta sig
in i olika tankesätt utan att mena att andra tankesätt beror på psykosocial sjukdom

Det är en rätt bra ripost, men vad menar du jag inte har satt mig in i?
DU har inte satt dig in i begreppet psykosocial sjukdom och din beskrivning:"skriver du gång på gång om om psykosocial sjukdom psykosocial sjukdom," pekar på ett behov hos dig att nedvärdera begreppet. Vad får dej till det om du nu är så frisk som du verkar påstå?
Menar du verkligen att det är "friskt" att mörda, ljuga, stjäla och bedra?

Är inte sanningen den att OM vi botar dessa sjukdomar så behövs inte din religion?

Och VARFÖR, tror du ,vill inte politiker tala om psykosociala sjukdomar? ...
Vilka styr forskningspolitiken och fördelar forskningsanslag?
Det VORE trevligt om du hittade något gott argument för din sak? Varför hittar du inte något? Finns det inget? Är det enda du kan göra att strunta i saken och prata om annat?

Ja jag tycker Psykosocial sjukdom är ett nedvärderande begrepp om det används på fel ställe., Vetenskapen tror också på teorier., Strängteorin. Teorin om Big Band osv., Men då kanske du inte menar att det är en psykosocial sjukdom ? Sen finns många som inte bara tror utan vet pga andliga upplevelser., Healing bönesvar Gudomlig närvarande atmosfär osv., Men även om man väljer att ha en tro är man inte psykiskt sjuk. Att tro är ett val man gör.,

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är Jaget ?

Inläggav SigurdV » 07 sep 2013 15:36

Strålöga skrev:Ja jag tycker Psykosocial sjukdom är ett nedvärderande begrepp om det används på fel ställe.,
Har du läst min definition? Jag säger (måste ha sagt) att om en grupp människor tillsammans (och även enskilt) begår massmord så kan vi tala om en Psykosocial sjukdom. (Minns du Rwanda?) Jag menar att en grupp (såvitt vi nu vet) saknar ett kollektivt medvetande där sjukdom kan sitta. Likväl bör vi havda att GRUPPEN LIDER AV EN SJUKDOM som infekterat gruppen via de enskilda individerna! (Nazism ÄR ett bra exempel.)
VAD finner du nedvärderande i detta? På vilket sätt kan denna psykosociala insikt missbrukas?

Ordinära sjukdomar angriper enskilda individer. från den smittade individen smittar sjukdomen andra individer men sjukdomen påverkar inte individerna PSYKISKT! De vill inte, efter det att de smittats, bilda en aktionsgrupp för att smitta andra individer med sjukdomen... men det vill en nazist!

bellinda
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 aug 2012 11:43

Vad är Jaget ?

Inläggav bellinda » 07 sep 2013 16:09

SigurdV skrev:
Strålöga skrev:Ja jag tycker Psykosocial sjukdom är ett nedvärderande begrepp om det används på fel ställe.,
Har du läst min definition? Jag säger (måste ha sagt) att om en grupp människor tillsammans (och även enskilt) begår massmord så kan vi tala om en Psykosocial sjukdom. (Minns du Rwanda?) Jag menar att en grupp (såvitt vi nu vet) saknar ett kollektivt medvetande där sjukdom kan sitta. Likväl bör vi havda att GRUPPEN LIDER AV EN SJUKDOM som infekterat gruppen via de enskilda individerna! (Nazism ÄR ett bra exempel.)
VAD finner du nedvärderande i detta? På vilket sätt kan denna psykosociala insikt missbrukas?

Ordinära sjukdomar angriper enskilda individer. från den smittade individen smittar sjukdomen andra individer men sjukdomen påverkar inte individerna PSYKISKT! De vill inte, efter det att de smittats, bilda en aktionsgrupp för att smitta andra individer med sjukdomen... men det vill en nazist!

Är man sjuk om man vill stena en kvinna som varit otrogen? Är man sjuk om man vill hänga upp djur och människor i träd? Eller om man vill frihetsberöva någon. Var våra kungar Gustav den 2e, Karl x eller Karl xiII sjuka som tex slaktade byar barn och våldtog kvinnor?
Visst kan man säga att det är sjukt men det var normen, kulturen du hade antagligen gjort samma själv om du levt då. Sigge häxmästaren som blotar, hänger upp trälar i träd.
Det samhället anser som sjukt är iprincip de som lever/har andra åsikter än majoriteten. De annorlunda. Redan i skolan förskjuter man dessa, mobbing osv.
Det det handlar om är enligt mig brist på tolerans mot det annorlunda. Det är sjukt. Det hindrar förståndet

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 15 apr 2016 12:39

SigurdV skrev:Ja vad säger du Pilatus? Finns begreppet?
Var kan man läsa mer om "peykosociala sjukdomar"?
Är det inte så att grupp och samhälle inte KAN vara sjuka?
Att det inte finns ett meningsfullt sjukdomsbegrepp för grupper av individer?

Man kan läsa om "Psykosocial ohälsa i fokus" här http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/7/7750/LKT0741s2935_2935.pdf

Sjukdomar drabbar individer. Tidsandan varierar, ibland kan den förefalla oss smått galen, men det finns inte någon diagnostik om sjukdomar som drabbar samhällskroppen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 15 apr 2016 16:25

Lössen i fanan?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 15 apr 2016 18:51

Algotezza skrev:Lössen i fanan?

Det kanske behövs något som kliar litet på den svenska nationens kropp, emellanåt. Sverige har piggnat till litet med alla förmenta och verkliga terrorhot sedan Säpo telefonavlyssnade ungdomar som sålde Vietnambulletinen utanför Systembolaget. Det var säkert bara Frank Baude som ville leda en kommande revolution. Jag tror dock att det måste varit mycket sömniga dagar för Säpo att lyssna på alla mångordiga stalinisters tjatande om allt de sade sig vilja göra. De förvandlade sig till en sekt och betraktade den övriga vänstern med vämjelse.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är Jaget ?

Inläggav Algotezza » 26 maj 2016 18:51

Jaget är ditt perspektiv på tillvaron utifrån ditt läge i tid, rum och ditt tillstånd samt utifrån dina erfarenheter och kunskaper...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Jaget ?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 19:55

Algotezza skrev:Jaget är ditt perspektiv på tillvaron utifrån ditt läge i tid, rum och ditt tillstånd samt utifrån dina erfarenheter och kunskaper...

Alla våra beslut tas av det vi identifierar som våra jag. Det är en slags personlig kärna som vi känner oss identiska med över tid. Vi förändra bara långsamt, vi är till och med lika våra föräldrar, ofta överväger någon av dem, tycker vi. Det är något speciellt med våra jag, som vi reagerade på yttre händelser som barn fortsätter vi att reagera även som vuxna.

Varför skulle just sådant förändras? Mognad? Njea, det handlar väl mest om att kunna hålla tillbaks sina reaktioner och begär. Vi vet litet mer om hur man uppför sig. :)
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster