Plattfot skrev:Jag klipper väl ut och klistrar in från Wikipedia: "Panteism (från grekiskans παν "allt" och θεος "[är] Gud") är en gudsuppfattning där hela naturen, världen eller universum är besjälat av ett opersonligt andligt väsen, att allting är ett och att inget personligt väsen existerar utanför denna andliga verklighet. Baruch Spinozas panteistiska synpunkt är att universum är det samma som naturen och därmed också Gud.
Spinoza är känd för sina filosofiska arbeten som utmynnar i en panteistisk gudsuppfattning. Spinoza påverkade i sin tur Friedrich Hegel och Albert Einstein, vilken skrev att han inte trodde på en personlig gud, utan på Spinozas gud."
1. Opersonlig! Det personliga uppenbarar sig bara i människan. Det kan vara en tolkning av begreppet "Sonen".
2. Din fråga "Vad finns att grubbla över där (kosmos)?" är anmärkningsvärd. Menar du allvar?
3. Metafysik? Wikipedia påpekar att begreppet har blivit svårdefinierat. Ursprunglig innebörd, frågor om "varandet i sig" och "första orsak", diskuteras numera av teoretiska fysiker och kosmologer.
4. Du måste därför definiera, vad du menar med "metafysiska tankekonstruktioner". Är det bara ett invektiv för tankar du ogillar?
5. Spinozas uppfattning var att universum = naturen = Gud = det som existerar. Kan Hen i vårt språk närmast beskrivas som intet?
1. Vad skiljer en personlig Gud från en opersonlig? Det beror väl på vilka behov man är, om man vill kunna be till Gud eller ej. Det kanske är svårt att rikta böner till en opersonlig Gud.
2. Jag skrev så här:
OK. Gud = kosmos eller Gud = kosmos och mer därtill. Vad finns att grubbla över där? Vad som "låter" mest logiskt? Vad som "går att bevisa"? Eller "vad man trivs med"?
Jag menar alltså att ingendera gudsbild går att bevisa - utan som jag skriver menar jag att man väljer den bild som man finner logisk och som man trivs med och som speglar ens egna djupare behov och upplevelser. Har man väl fastnat för en bild, vad finns det då att grubbla över?
3. Metafysik handlar t.ex. om frågan om vad som är verklighetens grund, om det är det andliga, immateriella och kvalitativa eller det fysiska, mätbara och materiella som är grunden - eller om en kombination av dessa synsätt är möjlig. Materien i dagens fysisk blir i grunden alltmer immateriell - partiklar/strängar blir mest bara "rörelse i tomrum". Det är inte "något som rör sig" utan bara rörelse.
4. O nej, jag gillar metafysik. Det är intressant att spekulera kring. Sedan tycker jag det är intressant vad olika metafysiska synsätt kan leda till i ens vardagsliv - anlägga ett slags pragmatiskt perspektiv på dem. Allt hänger ihop.
Man sätter ju samman och beskriver sin metafysik med hjälp av tankar/ord/begrepp. Så nog blir det en tankekonstruktion av det. Vad annars? Uttrycket tankekonstruktion är inte negativt laddat för mig. Är det så för dig?
5. Jag antyder att vi inte fullt ut kan beskriva Gud - den Gud som ligger bakom t.ex. den mystika upplevelsen. Egentligen tycker jag det är intressantare att diskutera och ta del av olika människors upplevelser av den gudomliga dimensionen och hur dessa kan påverka deras vardag och gudsbild, än att diskutera en gudsbild mer som mest bara ett semantiskt-logiskt begrepp som kan vara mer eller mindre logiskt koherent - en metafysisk konstruktion snarare än något som handlar om vad man faktiskt erfarit.
Den mystika upplevelsen antyder ju att Gud/den gudomliga dimensionen sträcker sig bortom både våra begrepp och vår tankevärld. Det vi inte har ord för blir, verbalt sätt, ett intet (om än inte existensmässigt), för vad vi än väljer för ord kan vi konstatera, som Antjes Jackalén: "Gud är större."
Jag skrev ju också:
Gud står över dikotomin existens och icke-existens.
Vilket ju antyder att vi kan tala om flera slags existens.
/Algotezza