Världsfred

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 12 okt 2013 23:17

@Pilatus

Det sista du postar gäller den sista tiden strax före Jesus återkomst.

Han säger att när vi som minst anar det, kommer han. Därför skall vi hålla oss vakna hela tiden och inte vara oförberedda.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 12 okt 2013 23:19

förstår mig själv skrev:Det sista bibelcitatet pilatus är (som jag tolkar det väldigt djupt). Våra "herrar" är politiker, chefer osv. Genom att förstå dem kan man förändra dem. Om vi går i opposition blir det värre. Spinoza har skrivit om detta. Trotts att de som bestämmer är robbotar, vansinniga har de sin sanning. Jorden är fortfarande platt för dem. När vi förstår det, tar in det, lyssnar, vill denne stackars människa väl. Ja då kan den ta imot lite förnuft av oss. Bättre teorier uppstår hos de som styr, "herrarna".
När det gäller "öga för öga, tand för tand". Ja det är en NATUR LAG. Men vi behöver inte verkställa "straffet". Det kommer naturen göra. Om vi leker naturen/Gud orsakar vi bara mer lidande för oss själva och andra.
Glöm inte att känna efter hur det känns. Genom att känna utvärderar man sina handlingar. Känslorna är det enda som har ett "egenvärde". Det är värderingarna, målet. Må bra.
Våra känslor styr vad våra ögon ser och kommer att se. Det är en NATURLAG.


Och det vi skapar inom oss följer inte en enda naturlag...

Tvärtom är det ett utmärkt sätt att bryta varenda naturlag.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Världsfred

Inläggav förstår mig själv » 12 okt 2013 23:26

Antic skrev:
förstår mig själv skrev:Det sista bibelcitatet pilatus är (som jag tolkar det väldigt djupt). Våra "herrar" är politiker, chefer osv. Genom att förstå dem kan man förändra dem. Om vi går i opposition blir det värre. Spinoza har skrivit om detta. Trotts att de som bestämmer är robbotar, vansinniga har de sin sanning. Jorden är fortfarande platt för dem. När vi förstår det, tar in det, lyssnar, vill denne stackars människa väl. Ja då kan den ta imot lite förnuft av oss. Bättre teorier uppstår hos de som styr, "herrarna".
När det gäller "öga för öga, tand för tand". Ja det är en NATUR LAG. Men vi behöver inte verkställa "straffet". Det kommer naturen göra. Om vi leker naturen/Gud orsakar vi bara mer lidande för oss själva och andra.
Glöm inte att känna efter hur det känns. Genom att känna utvärderar man sina handlingar. Känslorna är det enda som har ett "egenvärde". Det är värderingarna, målet. Må bra.
Våra känslor styr vad våra ögon ser och kommer att se. Det är en NATURLAG.


Och det vi skapar inom oss följer inte en enda naturlag...

Tvärtom är det ett utmärkt sätt att bryta varenda naturlag.

Determinismen leder till att man blir "omvänd", förstår Bibeln med sitt eget förnuft. Man kan "bevisa" med "empiri" att dessa råd/naturlagar stämmer. Man skulle kunna skriva en egen bibel(något modifierad/utvecklad). Alla kan förstå, så att säga bli en Jesus. Det sällsynta brukar vara svårt att uppnå tyvärr.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Världsfred

Inläggav Pilatus » 12 okt 2013 23:33

Antic skrev:Den Jesus som var här och predikade ickevåld?

Det står om en händelse då Jesus misshandlade försäljare och penningväxlare med en pis­ka av rep. Joh 2:13

Det hade varit mer intressant om du försökt analysera det textställe som faktiskt diskuterades. Du flyr mattan omedelbart någon invänder mot något av dina argument. Hur kommer det sig?
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 12 okt 2013 23:38

förstår mig själv skrev:Determinismen leder till att man blir "omvänd", förstår Bibeln med sitt eget förnuft. Man kan "bevisa" med "empiri" att dessa råd/naturlagar stämmer. Man skulle kunna skriva en egen bibel(något modifierad/utvecklad). Alla kan förstå, så att säga bli en Jesus. Det sällsynta brukar vara svårt att uppnå tyvärr.


Gör gärna ett försök får du se. Själv skulle jag inte ens komma på tanken.

Att läsa Bibeln är inte bara att läsa svart text på vitt papper. Man måste förstå och känna innebörden i det man läser då Bibeln läses med ditt inre, eftersom den är riktad till ditt inre. Det andliga. Först då förstår man vad Bibeln är för någon bok. Men vägen dit är lång, och tills dess är Bibeln lika obegripbar för dig som en bok i partikelfysik. Att besöka "fel i Bibeln" sidor eller ett utdrag på Wikipedia, ger dig ingenting. Den dagen du är redo att läsa Bibeln på riktigt så kommer du upptäcka en helt annat bok än den du först bara trodde var svart text på vitt papper. ;)

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 12 okt 2013 23:43

Pilatus skrev:
Antic skrev:Den Jesus som var här och predikade ickevåld?

Det står om en händelse då Jesus misshandlade försäljare och penningväxlare med en pis­ka av rep. Joh 2:13

Det hade varit mer intressant om du försökt analysera det textställe som faktiskt diskuterades. Du flyr mattan omedelbart någon invänder mot något av dina argument. Hur kommer det sig?


Jesus misshandlade ingen, han körde helt enkelt ut dem ur templet som de vanhelgade. Den biten är Gud väldigt noga med. Han stenade heller inte skökan som hade syndat fast han var den ende som kunde gjort det.

Men när han sedan är Gud och den dagen kommer så kommer han sopa fullständigt rent bland alla onda människor, och är den enda som kan göra det också utan att göra fel. Vi människor däremot kan det inte utan att synda då vi inte har rätt att ta ett enda liv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Världsfred

Inläggav Pilatus » 12 okt 2013 23:53

Antic skrev:
Pilatus skrev:Det står om en händelse då Jesus misshandlade försäljare och penningväxlare med en pis­ka av rep. Joh 2:13

Det hade varit mer intressant om du försökt analysera det textställe som faktiskt diskuterades. Du flyr mattan omedelbart någon invänder mot något av dina argument. Hur kommer det sig?

Jesus misshandlade ingen, han körde helt enkelt ut dem ur templet som de vanhelgade.

Så varför gjorde han en piska? Till vad används piskor?

Bild
Luca Giordano
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Världsfred

Inläggav Pilatus » 13 okt 2013 00:15

Antic skrev:Jesus misshandlade ingen,

fms kan ju redogöra för vilka skador som Jesus kunde ha tillfogat växlare och köpmän då han gick lös på dem med sin piska. Om du inte ser det som misshandel så förstår jag inte hur du definierar vad som menas med beskrivningen i Joh 2:13. Det är en beskrivning av en hel del våld och materiell förstörelse.
Bild
Scourging Whip Made of Chords
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Världsfred

Inläggav förstår mig själv » 13 okt 2013 01:09

Antic skrev:
förstår mig själv skrev:Determinismen leder till att man blir "omvänd", förstår Bibeln med sitt eget förnuft. Man kan "bevisa" med "empiri" att dessa råd/naturlagar stämmer. Man skulle kunna skriva en egen bibel(något modifierad/utvecklad). Alla kan förstå, så att säga bli en Jesus. Det sällsynta brukar vara svårt att uppnå tyvärr.


Gör gärna ett försök får du se. Själv skulle jag inte ens komma på tanken.

Att läsa Bibeln är inte bara att läsa svart text på vitt papper. Man måste förstå och känna innebörden i det man läser då Bibeln läses med ditt inre, eftersom den är riktad till ditt inre. Det andliga. Först då förstår man vad Bibeln är för någon bok. Men vägen dit är lång, och tills dess är Bibeln lika obegripbar för dig som en bok i partikelfysik. Att besöka "fel i Bibeln" sidor eller ett utdrag på Wikipedia, ger dig ingenting. Den dagen du är redo att läsa Bibeln på riktigt så kommer du upptäcka en helt annat bok än den du först bara trodde var svart text på vitt papper. ;)

Är du interesserad av att förstå mer? Du försöker ju inte ens att följa "teorier" i naturen. (Enbart metafysik?). Inget som du insett vara förenligt med dina sinnen.
Du kanske skulle försöka få in annat i din hjärna än Bibeln. Om man bara tror hela tiden, så utvecklar man förnuftet. Tror man har man missförstått/inte insett hur djup den är. Det är ren determinism som med nödvändighet gett upphov till de ideer om hur man ska vara mot andra. Determinism är nödvändig "förkunskap" att förstå Bibeln "rätt". Dvs man ska använda sitt förnuft när man läser Bibeln. Har man inte kommit i närheten av Jesus, kanske en tro uppstår. Som du själv säger förstår många fel.
"Du kan inte ens tänka tanken skriver du att testa Bibelns teorier med vanligt bondförnuft/empiriskt. Inte ens en fanatiskt övertygad bibelläsare vågar/"vill" inte testa teorierna. Jesus levererar teorierna, bara enstaka försöker utvärdera logiskt/med förnuftet. Jag har alltid gjort det på sätt och vid i hela livet. Jag använde samma IQ när jag var barn som nu. Då kom jag till insikten att Bibeln var, saga, flumm, skit.
Den har ändå påverkar mig, liksom spinoza och Einstein. De har gett viktig indata till mig för omvändningen. Det är även jättemånga andra indata som bidragit och utvecklar. Varje dag lär man sig något nytt. Jag blev läkare(utan någon djupare avsikt. Fick barn också, gifte mig. Började läsa medicin, mamma är docent i medicin. Sådant påverkade mig. Och farsan som jag vände mig emot på nästan allt, religion och annat. Dock lät han mig vara "fri". Som med däggdjurens sätt att uppfostra sin avkomma. Så att de ofta är fria att gå iväg från mamman, upptäcka/undersöka viktiga saker som sagt.jag blev påtvingad kunskap efter läkarlinjen. Kunskap om människor med sina sinnen, lära oss farmakologi, dissekera människor(undersöka), förstå organen. Kardiologi och neurologi, fysiologi, patologi (med många obduktioner,histologi. "Psykiatri", biokemi sett lidande och död.
Olika indata om människan (även förstå sig själv bättre. Sin kropp, känslor, mm. Såklart man måste. Du behöver mer indata. Bredda basen, då kommer du utveckla andra/bättre. Illusionen anger att vi inte har tillräkniga.
Sedan är det framförallt våra upplevelser/sinnen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 13 okt 2013 09:10

Pilatus skrev:Så varför gjorde han en piska? Till vad används piskor?

Bild
Luca Giordano


För det första var det ingen piska utan stumpar av rep han tog och knöt ihop. Syftet var inte att misshandla någon utan att köra ut samtliga av dem från templet som de vanhelgade. Han välte ut deras pengar, han välte deras bord och körde ut dem.

Läs mer här
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/aggressi.htm

Och här

13.Judarnas påskfest närmade sig, och Jesus gick upp till Jerusalem. 14. I templet stötte han på dem som sålde oxar och får och duvor och dem som satt där och växlade pengar. 15. Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord, 16. och till dem som sålde duvor sade han: ”Bort med allt det här! Gör inte min faders hus till en saluhall.” 17. Och hans lärjungar kom ihåg att det står skrivet: Lidelsen för ditt hus skall förtära mig. 18. Judarna sade då till honom: ”Vad kan du visa oss för tecken, du som gör så här?” 19. Jesus svarade: ”Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar.” 20. Judarna sade: ”I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!” 21. Men det tempel han talade om var hans kropp. 22. När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt.

http://www.bibeln.se/las/2k/joh

Och visst återbyggdes templet på 3 dagar, precis som Jesus sagt.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 13 okt 2013 09:16

förstår mig själv skrev:Är du interesserad av att förstå mer? Du försöker ju inte ens att följa "teorier" i naturen. (Enbart metafysik?). Inget som du insett vara förenligt med dina sinnen.

Du kanske skulle försöka få in annat i din hjärna än Bibeln. Om man bara tror hela tiden, så utvecklar man förnuftet. Tror man har man missförstått/inte insett hur djup den är. Det är ren determinism som med nödvändighet gett upphov till de ideer om hur man ska vara mot andra. Determinism är nödvändig "förkunskap" att förstå Bibeln "rätt". Dvs man ska använda sitt förnuft när man läser Bibeln. Har man inte kommit i närheten av Jesus, kanske en tro uppstår. Som du själv säger förstår många fel.

"Du kan inte ens tänka tanken skriver du att testa Bibelns teorier med vanligt bondförnuft/empiriskt. Inte ens en fanatiskt övertygad bibelläsare vågar/"vill" inte testa teorierna. Jesus levererar teorierna, bara enstaka försöker utvärdera logiskt/med förnuftet. Jag har alltid gjort det på sätt och vid i hela livet. Jag använde samma IQ när jag var barn som nu. Då kom jag till insikten att Bibeln var, saga, flumm, skit.

Den har ändå påverkar mig, liksom spinoza och Einstein. De har gett viktig indata till mig för omvändningen. Det är även jättemånga andra indata som bidragit och utvecklar. Varje dag lär man sig något nytt. Jag blev läkare(utan någon djupare avsikt. Fick barn också, gifte mig. Började läsa medicin, mamma är docent i medicin. Sådant påverkade mig. Och farsan som jag vände mig emot på nästan allt, religion och annat. Dock lät han mig vara "fri". Som med däggdjurens sätt att uppfostra sin avkomma. Så att de ofta är fria att gå iväg från mamman, upptäcka/undersöka viktiga saker som sagt.jag blev påtvingad kunskap efter läkarlinjen. Kunskap om människor med sina sinnen, lära oss farmakologi, dissekera människor(undersöka), förstå organen. Kardiologi och neurologi, fysiologi, patologi (med många obduktioner,histologi. "Psykiatri", biokemi sett lidande och död.

Olika indata om människan (även förstå sig själv bättre. Sin kropp, känslor, mm. Såklart man måste. Du behöver mer indata. Bredda basen, då kommer du utveckla andra/bättre. Illusionen anger att vi inte har tillräkniga.
Sedan är det framförallt våra upplevelser/sinnen


Tro är allt vi gör i brist på exakt vetskap. Där den enda möjliga vetskapen kan finnas helt inom oss skild från en upplevd värld.

Jag pratar om att se lite längre än bara det som finns mitt framför dig. Jag pratar om det bakom naturen, bakom naturkrafterna, bakom universum och bakom oss. Dvs varför vi finns här, i vilket syfte och vart vi skall.

Långt från en planlös slump, kemiska reaktioner, determinerad framtid och inlärda beteenden från en planlös evolution. Så dystert och så totalt meningslöst. Det jag pratar om är mänsklighet, stolthet, värde och en framtid långt från den här dystra meningslösa världen vi för tillfället lever i.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Världsfred

Inläggav Pilatus » 13 okt 2013 10:47

Antic skrev:För det första var det ingen piska utan stumpar av rep han tog och knöt ihop.

Du menar att uppgiften om piskan var en felskrivning?
Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord, Joh 2:15
Det är givetvis en överloppsgärning i blint raseri som Jesus gör sig skyldig till och som skrivits in i berättelsen för att ge de som ingick i Sanhedrin en verklig ursäkt att vilja göra sig av med Jesus. Konspirationen startar med att Jesus misshandlar växlarna och försäljarna. Det var ingenting onormalt som dessa gjorde. Folk kom långväga ifrån och de behövde lokal valuta för att köpa en duva att offra.
Moderator

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Världsfred

Inläggav reflex » 13 okt 2013 10:50

Antic skrev:Tro är allt vi gör i brist på exakt vetskap. Där den enda möjliga vetskapen kan finnas helt inom oss skild från en upplevd värld.

Jag pratar om att se lite längre än bara det som finns mitt framför dig. Jag pratar om det bakom naturen, bakom naturkrafterna, bakom universum och bakom oss. Dvs varför vi finns här, i vilket syfte och vart vi skall.

Långt från en planlös slump, kemiska reaktioner, determinerad framtid och inlärda beteenden från en planlös evolution. Så dystert och så totalt meningslöst. Det jag pratar om är mänsklighet, stolthet, värde och en framtid långt från den här dystra meningslösa världen vi för tillfället lever i.


Hur kan man tycka att världen är dyster och meningslös. Detta är ju Eden, Paradiset, i varje fall det enda paradis som finns och någonsin kommer att finnas. Vi är skapta för den här världen. Genom evolutionen har vi anpassats till att leva här. Att vi sen tror att vi kan göra den bättre genom att göra den sämre det är ju vårt eget fel i så fall.
Meningslösheten är en mänsklig uppfinning, precis som tiden och matematiken. Inga andra djur reflekterar över meningen med livet. Dom bara lever, tar dan som den kommer och försöker göra det bästa av de situationer som uppstår. Dom sysslar inte med funderingar som, i vilket syfte vi finns här och vart vi är på väg. Sådana "galenskaper" tror jag att människan är ensam om. Det är priset för att vi åt av kunskapens träd. (Jag gillar den liknelsen. Den rymmer mer än man kanske tänker på).
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Världsfred

Inläggav förstår mig själv » 13 okt 2013 11:24

Antic skrev:
förstår mig själv skrev:Är du interesserad av att förstå mer? Du försöker ju inte ens att följa "teorier" i naturen. (Enbart metafysik?). Inget som du insett vara förenligt med dina sinnen.

Du kanske skulle försöka få in annat i din hjärna än Bibeln. Om man bara tror hela tiden, så utvecklar man förnuftet. Tror man har man missförstått/inte insett hur djup den är. Det är ren determinism som med nödvändighet gett upphov till de ideer om hur man ska vara mot andra. Determinism är nödvändig "förkunskap" att förstå Bibeln "rätt". Dvs man ska använda sitt förnuft när man läser Bibeln. Har man inte kommit i närheten av Jesus, kanske en tro uppstår. Som du själv säger förstår många fel.

"Du kan inte ens tänka tanken skriver du att testa Bibelns teorier med vanligt bondförnuft/empiriskt. Inte ens en fanatiskt övertygad bibelläsare vågar/"vill" inte testa teorierna. Jesus levererar teorierna, bara enstaka försöker utvärdera logiskt/med förnuftet. Jag har alltid gjort det på sätt och vid i hela livet. Jag använde samma IQ när jag var barn som nu. Då kom jag till insikten att Bibeln var, saga, flumm, skit.

Den har ändå påverkar mig, liksom spinoza och Einstein. De har gett viktig indata till mig för omvändningen. Det är även jättemånga andra indata som bidragit och utvecklar. Varje dag lär man sig något nytt. Jag blev läkare(utan någon djupare avsikt. Fick barn också, gifte mig. Började läsa medicin, mamma är docent i medicin. Sådant påverkade mig. Och farsan som jag vände mig emot på nästan allt, religion och annat. Dock lät han mig vara "fri". Som med däggdjurens sätt att uppfostra sin avkomma. Så att de ofta är fria att gå iväg från mamman, upptäcka/undersöka viktiga saker som sagt.jag blev påtvingad kunskap efter läkarlinjen. Kunskap om människor med sina sinnen, lära oss farmakologi, dissekera människor(undersöka), förstå organen. Kardiologi och neurologi, fysiologi, patologi (med många obduktioner,histologi. "Psykiatri", biokemi sett lidande och död.

Olika indata om människan (även förstå sig själv bättre. Sin kropp, känslor, mm. Såklart man måste. Du behöver mer indata. Bredda basen, då kommer du utveckla andra/bättre. Illusionen anger att vi inte har tillräkniga.
Sedan är det framförallt våra upplevelser/sinnen


Tro är allt vi gör i brist på exakt vetskap. Där den enda möjliga vetskapen kan finnas helt inom oss skild från en upplevd värld.

Jag pratar om att se lite längre än bara det som finns mitt framför dig. Jag pratar om det bakom naturen, bakom naturkrafterna, bakom universum och bakom oss. Dvs varför vi finns här, i vilket syfte och vart vi skall.

Långt från en planlös slump, kemiska reaktioner, determinerad framtid och inlärda beteenden från en planlös evolution. Så dystert och så totalt meningslöst. Det jag pratar om är mänsklighet, stolthet, värde och en framtid långt från den här dystra meningslösa världen vi för tillfället lever i.

Dina rekommendationer leder till att man måste förneka massa sinnen. Det leder till ofrihet och lidande. Långt i från planlös slump håller jag med om (determinism), vi kan inte förstå allt. Binder man sig vid en tro/vanföreställning bromsar man in sin utveckling, får problem. Gud är en teori något som blir över/saknas, som ekvationen jag beskrev tidigare. Modell över tänkandet. Om man lever i en kultur som är annorlunda kommer man även tro på/fantisera i hop en annorlunda Gud. Hade din bakgrund varit annorlunda. Om du hade levt i en annan tid/kultur hade du varit annorlunda. Du hade fått andra "läror", du skulle förstå dem, upplevt dem(fått indata). Konstigare än så är det inte. Det är logiskt och det stämmer med vad vi ser om vi tittar efter och undersöker. En del avviker lite mer från normen(blir annorlunda, och ofta straffade kollektivt för detta).

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Världsfred

Inläggav Antic » 13 okt 2013 11:46

förstår mig själv skrev:Dina rekommendationer leder till att man måste förneka massa sinnen. Det leder till ofrihet och lidande. Långt i från planlös slump håller jag med om (determinism), vi kan inte förstå allt. Binder man sig vid en tro/vanföreställning bromsar man in sin utveckling, får problem. Gud är en teori något som blir över/saknas, som ekvationen jag beskrev tidigare. Modell över tänkandet. Om man lever i en kultur som är annorlunda kommer man även tro på/fantisera i hop en annorlunda Gud. Hade din bakgrund varit annorlunda. Om du hade levt i en annan tid/kultur hade du varit annorlunda. Du hade fått andra "läror", du skulle förstå dem, upplevt dem(fått indata). Konstigare än så är det inte. Det är logiskt och det stämmer med vad vi ser om vi tittar efter och undersöker. En del avviker lite mer från normen(blir annorlunda, och ofta straffade kollektivt för detta).


Inte alls, precis tvärtom faktiskt. För övrigt har jag redan fler sinnen än du (jag är synestet). Använd dina sinnen fullt ut och skaffa kunskap.

Skillnaden mellan dig, mig och Pilatus är att jag utgår från liv istället för tvärtom. Att försöka förklara något utan liv som upphov kommer aldrig någonsin ge oss det minsta eftersom vi är liv.

Fundera en stund över den där meningen så kommer du nog förstå bättre varför jag skrev som jag gjorde i mitt förra inlägg. Inget illa menat alls, men så ser jag det.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster