Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 09:44

förstår mig själv skrev:
Antic skrev:
Algotezza skrev:Vad är poängen med att tala illa om människorna?

/Algotezza


Självkritik och att inse vad vi faktiskt är, ett gäng helt onödiga parasiter med vår nuvarande livsstil som kunde tas bort när som helst utan minsta förlust. Vi förslavar de övriga varelserna, förstör hela klimatet, skövlar och far fram helt hänsynslöst. Är egoistiska, giriga och onda. Världmästare i att förstöra och handla destruktivt. Titta bara på den stackars planet vi idioter bor på.

Visst kan man sitta hemma och tänka gott om människan och ta sin egen art i försvar, just därför ser världen ut som den gör...

Människan gör "massa saker" vi ser bara delar av dessa. Hitta det goda som finns i alla. Det går att njuta av alla människor och nå alla (men det är svårt). Tänk på att du själv orsakar det som sker mot dig. Om någon tex ser en hund som går lös kanske denne människa känner rädd eller arg. Tyvärr leder det till att man försöker styra/kontrollera/förinta orsaken till sin olust, eller ja kanske inte tyvärr men man gör det på fel sätt. I stället för att tex bråka med hundägaren eller "verka för förbud" bör man utveckla sig själv/förstå hunden. Då uppstår istället vällust när du ser en lös hund komma imot dig. På samma sätt kan man förstå människor och gilla dem mer, få utbyte av dem.


Det är när folk försöker sitta hemma och se det "goda" som världen ser ut som den gör. En nedkörd planet, finansiellt vansinne med orättvisor utan like, folk som svälter, djurfabriker, hyckleri och krig, fantasism, girighet, egoism osv osv. Köp mer, må bättre i ditt vansinniga konsumtionssamhälle etc etc.

Bättre då att vara självkritisk och realistisk den lilla tid som är kvar för vårt vansinne till samhälle.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 09:51

Algotezza skrev:Du ger bara ett allmänt svar om "nyttan av kollektivt självmord". Vad har du för konkret svar på de frågor jag ställde? Om självmord, Breivik, Hitler, Stalin och Pol Pot?

/Algotezza


Pol Pot, idioten med en utopi som skapade misär och ondska utan like, lika paranoid som han framstod och där påhittade namn i långa listor utgjorde fiender. Hitler med sitt 1000 års rike där slutligen en nedknarkad gubbe med för längesedan glömda visioner styrde Tysland den sista tiden. Breivik, en galning till musik om Sagan om Ringen som trodde att han räddade Norge i ljudet av skott och pompös filmmusik på en ö som var rena dödsfällan. Stalin med sina Gulag läger där vem som helst togs in som fiende till staten då man behövde mer arbetaskraft till döds.

Detta är väl mer att visa poängen med hur värdelöst vi egentligen handlar och hur mycket bättre både planeten och djuren skulle klara sig utan oss även om varje händelse av de beskrivna ovan var en tragedi i sig som vi gott kunde varit utan.

Saker är inte ett dyft bättre i dagens värld, de är bara klädda i ett sken av "demokrati" och "frihet" där båda är lika illusoriska.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2013 10:26

Antic skrev:
Algotezza skrev:Du ger bara ett allmänt svar om "nyttan av kollektivt självmord". Vad har du för konkret svar på de frågor jag ställde? Om självmord, Breivik, Hitler, Stalin och Pol Pot?

/Algotezza


Pol Pot, idioten med en utopi som skapade misär och ondska utan like, lika paranoid som han framstod och där påhittade namn i långa listor utgjorde fiender. Hitler med sitt 1000 års rike där slutligen en nedknarkad gubbe med för längesedan glömda visioner styrde Tysland den sista tiden. Breivik, en galning till musik om Sagan om Ringen som trodde att han räddade Norge i ljudet av skott och pompös filmmusik på en ö som var rena dödsfällan. Stalin med sina Gulag läger där vem som helst togs in som fiende till staten då man behövde mer arbetaskraft till döds.

Detta är väl mer att visa poängen med hur värdelöst vi egentligen handlar och hur mycket bättre både planeten och djuren skulle klara sig utan oss även om varje händelse av de beskrivna ovan var en tragedi i sig som vi gott kunde varit utan.

Saker är inte ett dyft bättre i dagens värld, de är bara klädda i ett sken av "demokrati" och "frihet" där båda är lika illusoriska.


Jag ställer frågan på annat sätt eftersom du slingrar dig.

Är det rätt att döda enskilda människor och flera - om nu människan är en parasit och mänskligheten en svulst på jordklotet?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 10:34

Algotezza skrev:Jag ställer frågan på annat sätt eftersom du slingrar dig.

Är det rätt att döda enskilda människor och flera - om nu människan är en parasit och mänskligheten en svulst på jordklotet?

/Algotezza


Svarade jag inte på det? Det trodde jag att jag gjorde när jag kallade dessa händelser för tragedier. Det hade jag knappast gjort om jag ansåg att de var rätt och riktigt? Det är aldrig rätt att ta folks liv, inte ens i krig.

Genom att komma med exemplet om att både djuren och jorden skulle må bättre utan oss så ville jag illustrera hur fel vi lever och hur fel vi gör. Är det då inte dags att tänka om istället för att försöka sitta hemma och se det "goda?"

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2013 10:38

Antic skrev:
Algotezza skrev:Jag ställer frågan på annat sätt eftersom du slingrar dig.

Är det rätt att döda enskilda människor och flera - om nu människan är en parasit och mänskligheten en svulst på jordklotet?

/Algotezza


Svarade jag inte på det? Det trodde jag att jag gjorde när jag kallade dessa händelser för tragedier. Det hade jag knappast gjort om jag ansåg att de var rätt och riktigt? Det är aldrig rätt att ta folks liv, inte ens i krig.

Genom att komma med exemplet om att både djuren och jorden skulle må bättre utan oss så ville jag illustrera hur fel vi lever och hur fel vi gör. Är det då inte dags att tänka om istället för att försöka sitta hemma och se det "goda?"


OK. Det är väl ditt svar. Vad gör du själv för att förändra världen till det bättre?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav förstår mig själv » 08 okt 2013 10:46

Antic skrev:
Algotezza skrev:Jag ställer frågan på annat sätt eftersom du slingrar dig.

Är det rätt att döda enskilda människor och flera - om nu människan är en parasit och mänskligheten en svulst på jordklotet?

/Algotezza


Svarade jag inte på det? Det trodde jag att jag gjorde när jag kallade dessa händelser för tragedier. Det hade jag knappast gjort om jag ansåg att de var rätt och riktigt? Det är aldrig rätt att ta folks liv, inte ens i krig.

Genom att komma med exemplet om att både djuren och jorden skulle må bättre utan oss så ville jag illustrera hur fel vi lever och hur fel vi gör. Är det då inte dags att tänka om istället för att försöka sitta hemma och se det "goda?"

Det är just "tänka om" som leder till att man ser det goda. Det är ett resultat av att man förstått bättre.Sitta hemma är inte bra, man måste ut och undersöka det man vill förstå. Sitta hemma och fantisera och sedan ange hur andra ska göra leder till något ont. Tolerans, förstå den som du tidigare tyckte var ond leder till förstå. tänka om. Sker per automatik(vi kan inte välja våra teorier om människor eller något annat i naturen, vi påverkas/växelverkar med allt annat).

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 10:46

Algotezza skrev:
Antic skrev:
Algotezza skrev:Jag ställer frågan på annat sätt eftersom du slingrar dig.

Är det rätt att döda enskilda människor och flera - om nu människan är en parasit och mänskligheten en svulst på jordklotet?

/Algotezza


Svarade jag inte på det? Det trodde jag att jag gjorde när jag kallade dessa händelser för tragedier. Det hade jag knappast gjort om jag ansåg att de var rätt och riktigt? Det är aldrig rätt att ta folks liv, inte ens i krig.

Genom att komma med exemplet om att både djuren och jorden skulle må bättre utan oss så ville jag illustrera hur fel vi lever och hur fel vi gör. Är det då inte dags att tänka om istället för att försöka sitta hemma och se det "goda?"


OK. Det är väl ditt svar. Vad gör du själv för att förändra världen till det bättre?

/Algotezza


Jag har aldrig sagt att vi kan förändra världen, bara vårt sätt att se den. Vi borde sitta och oroa oss lika mycket som skämmas istället för att försöka leta länge efter saker som kan tolkas som positiva.

Jag mår lika illa varenda gång jag ser plågade djur, förstörd natur, krig, fanatister, utsugare och skenheliga styrande. Det borde alla andra göra också och inse hur "nyttiga" och "goda" vi är för tillfället med vår nuvarande livsstil. Glöm aldrig bort att vara medveten istället för att göra som säkert 90% av alla andra, försöka "stänga av" och inte bry sig längre.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 10:51

förstår mig själv skrev:Det är just "tänka om" som leder till att man ser det goda. Det är ett resultat av att man förstått bättre.Sitta hemma är inte bra, man måste ut och undersöka det man vill förstå. Sitta hemma och fantisera och sedan ange hur andra ska göra leder till något ont. Tolerans, förstå den som du tidigare tyckte var ond leder till förstå. tänka om. Sker per automatik(vi kan inte välja våra teorier om människor eller något annat i naturen, vi påverkas/växelverkar med allt annat).


Tills du personligen drabbas av något? Då tänker du på ett helt annat sätt sen när hela din världsbild vänds upp och ned och den kalla verkligheten infinner sig. Trist bara att det skall behöva gå ända dit innan de flesta ser världen som den är. Men så fungerar det vilket bygger på egoistiskt tänkande, bara det inte händer mig.

Man skall istället sätta sig ned och sätta sig in i vad andra går igenom, först då kan världen någonsin bli bättre. ;) :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2013 10:52

Antic skrev:



Jag har aldrig sagt att vi kan förändra världen, bara vårt sätt att se den. Vi borde sitta och oroa oss lika mycket som skämmas istället för att försöka leta länge efter saker som kan tolkas som positiva.

Jag mår lika illa varenda gång jag ser plågade djur, förstörd natur, krig, fanatister, utsugare och skenheliga styrande. Det borde alla andra göra också och inse hur "nyttiga" och "goda" vi är för tillfället med vår nuvarande livsstil. Glöm aldrig bort att vara medveten istället för att göra som säkert 90% av alla andra, försöka "stänga av" och inte bry sig längre.


Se du på världen med dina ögon så ser jag den med mina. Och var och en må handla därefter. Eller låta bli. Bryr man sig handlar man. Annars är det bara en tankelek. Något man visar upp.

Men du har ett ess i rockärmen eller hur? Du väntar väl med Bibeln i hand på din guds ingripande.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 11:02

Algotezza skrev:Se du på världen med dina ögon så ser jag den med mina. Och var och en må handla därefter. Eller låta bli. Bryr man sig handlar man. Annars är det bara en tankelek. Något man visar upp.

Men du har ett ess i rockärmen eller hur? Du väntar väl med Bibeln i hand på din guds ingripande.

/Algotezza


Samtidigt är det nyttigt att inse att allt man gör är ändå en spott i havet som inte förändrar något i det stora hela även om man kan göra både bra och goda saker. Och ja, jag är den första fram att hjälpa dig om du behöver hjälp men att förändra världen kan jag inte. Ingen annan heller eftersom vi är i händerna på ett system. Tro mig, folk lyssnar inte ens på vad du har att säga och de flesta är helt avstängda.

Skall någon rädda upp det här så behöver man vara betydligt mer än människa. Och har man den vetskapen inom sig så känns det i alla fall som om det finns ljus där framme i tunneln någonstans och jag är glad på allas vägnar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2013 13:54

Antic skrev:
Algotezza skrev:Se du på världen med dina ögon så ser jag den med mina. Och var och en må handla därefter. Eller låta bli. Bryr man sig handlar man. Annars är det bara en tankelek. Något man visar upp.

Men du har ett ess i rockärmen eller hur? Du väntar väl med Bibeln i hand på din guds ingripande.

/Algotezza


Samtidigt är det nyttigt att inse att allt man gör är ändå en spott i havet som inte förändrar något i det stora hela även om man kan göra både bra och goda saker. Och ja, jag är den första fram att hjälpa dig om du behöver hjälp men att förändra världen kan jag inte. Ingen annan heller eftersom vi är i händerna på ett system. Tro mig, folk lyssnar inte ens på vad du har att säga och de flesta är helt avstängda.

Skall någon rädda upp det här så behöver man vara betydligt mer än människa. Och har man den vetskapen inom sig så känns det i alla fall som om det finns ljus där framme i tunneln någonstans och jag är glad på allas vägnar.


I den mån Gud finns och lever och verkar, gör hanhon det redan här och nu och inte i bara i en eskatologisk framtid.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 14:12

Algotezza skrev:I den mån Gud finns och lever och verkar, gör hanhon det redan här och nu och inte i bara i en eskatologisk framtid.

/Algotezza


Nej, därför att tiden är inte inne än. Människan skulle ju klara sig själv utan sin Gud under en viss bestämd tid. Timmen för Jesus återkomst är redan bestämd och den vet bara fadern om. Tills dess klarar vi oss själva utan någon hjälp från Gud.

Vi skulle se på tecknen när Jesus återkomst närmade sig.

(biten om åklagaren i Bibeln)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2013 14:26

Antic skrev:
Algotezza skrev:I den mån Gud finns och lever och verkar, gör hanhon det redan här och nu och inte i bara i en eskatologisk framtid.

/Algotezza


Nej, därför att tiden är inte inne än. Människan skulle ju klara sig själv utan sin Gud under en viss bestämd tid. Timmen för Jesus återkomst är redan bestämd och den vet bara fadern om. Tills dess klarar vi oss själva utan någon hjälp från Gud.

Vi skulle se på tecknen när Jesus återkomst närmade sig.

(biten om åklagaren i Bibeln)


OK. Då vet jag hur din livsåskådning ser ut på denna punkt.

Du verkar vara ännu en av dessa teckentolkare. Jag har mött rätt många sådana "spanare" som läst in sig på Apokalypsen. Eller Nostradamus eller någon urkund av något slag. Det finns ju några stycken. Även de som läser Martinus böcker hoppas ju också på en domedag/Ragnarök som ett reningsbad för mänskligheten. Och efter det lyckoriket.

Själv är jag skeptisk till allt vad utopier och lockande framtidsvisioner heter. Med eller utan religiösa förtecken. Vi har ju även Marx som var verksam i denna bransch på den sekulära sidan.

Utopier av alla de slag, religiösa eller politiska, fördärvar mer än gör nytta.

Men visst, om någon kan hålla huvudet ovanför vattenytan i denna värld och stå ut med livet på det sättet med hjälp av en utopi av något slag, så väl bekomme. Det finns en hel del att välja mellan. Man väljer den som passar ens kynne.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Antic » 08 okt 2013 14:32

Algotezza

Citat mig

"Det har funnits undergångssekter och undergångsprofeter i alla tider, idag behöver man bara vara realist för att se eländet närma sig."

Precis som Job blev testad så testas vi nu, dock inte lika hårt som Job fick vara med om när Satan fick gå på honom direkt. Job fick dubbelt av allt tillbaka och belönades rikligt.

* Strid i himlen
* Satan blir ond och avundsjuk
* Satan sabbar det första han kan när människan skapas
* Gud låter Satan testa Job som står emot provet
* Gud låter Satan testa hela mänskligheten fram till Jesus återkomst
* Sedan sopar Gud golvet med onskan för gott, men inte förrän dess.

Många änglar hade redan låtit sig övertalas av Satan som var en skicklig övertalare och gått med honom istället. Frågan om hurvida människan klarade sig utan Gud eller inte skulle alltid finnas där i huvudet på dem för all framtid. Detta visste Gud. Alltså måste detta genomföras och Gud fick inte ingripa förrän prövningen var över och det stod utom allt tvivel att Satan haft fel.

Logiken?

Det vore inte minsta problem för Gud att göra rent hus med ondskan vilken minut som helst. Varför gör han inte det? Ovanstående är ett bra svar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan gudstro kombineras med rationellt logiskt tankesätt?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2013 14:41

Antic skrev:Algotezza

Citat mig

"Det har funnits undergångssekter och undergångsprofeter i alla tider, idag behöver man bara vara realist för att se eländet närma sig."

Precis som Job blev testad så testas vi nu, dock inte lika hårt som Job fick vara med om när Satan fick gå på honom direkt. Job fick dubbelt av allt tillbaka och belönades rikligt.

* Strid i himlen
* Satan blir ond och avundsjuk
* Satan sabbar det första han kan när människan skapas
* Gud låter Satan testa Job som står emot provet
* Gud låter Satan testa hela mänskligheten fram till Jesus återkomst
* Sedan sopar Gud golvet med onskan för gott, men inte förrän dess.

Många änglar hade redan låtit sig övertalas av Satan som var en skicklig övertalare och gått med honom istället. Frågan om hurvida människan klarade sig utan Gud eller inte skulle alltid finnas där i huvudet på dem för all framtid. Detta visste Gud. Alltså måste detta genomföras och Gud fick inte ingripa förrän prövningen var över och det stod utom allt tvivel att Satan haft fel.

Logiken?

Det vore inte minsta problem för Gud att göra rent hus med ondskan vilken minut som helst. Varför gör han inte det? Ovanstående är ett bra svar.


OK. Då vet jag vad du tror och hoppas på. Jag antar att ingenting i världen kan få dej att ändra uppfattning i dessa frågor.

Logik är ju vad som följer på de premisser man utgår från.

Det är säkert många som resonerar som du.

Gud är allsmäktig och har även makt över sin allsmäktighet så att han temporärt kan stänga av den för något gudomligt syftes skull. Men har han även makt över sitt eviga liv? Kan han stänga av det?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster