Att förlåta, att förstå

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att förlåta, att förstå

Inläggav förstår mig själv » 24 nov 2013 23:07

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Alltså vad som ger upphov till förnimmelsen går inte att förstå.

Varför skulle inte det gå att förstå? Om vi nu skall hålla oss till vad du säger om naturvetenskap så studerade redan Ivan Pavlov att förnimmelsen av föda gav upphov till salivutsöndring. Via dessa fysiologiska studier kom han in på betingade reflexer. Det räckte då med ett ljudstimuli för att framkalla förnimmelsen av föda. Se vidare om klassisk betingning.

Hur förnimmelser (känslor/indata) förhåller sig till varandra är något annat. Det är ju just sådana saker jag sysslar med. Det är ingen definition. Föda är inte=salivutsöndring eller en känsla. Ingen definition. Däromkring kan du orsaka reaktioner hos människokroppar/djurkroppar genom det du gör(visa föda tex). Pga att viljan inte är fri(dvs vi styrs av naturlagar som allt annat) så går det ju mer man ökar sitt förnuft "styra"/"påverka" andra kroppar.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Att förlåta, att förstå

Inläggav Zokrates » 25 nov 2013 01:27

förstår mig själv skrev: Vidare kan man hata(släppa fram onda krafter),mot en medmänniska som dels inte har fri vilja och bara gör sitt jobb?


Man kan ju alltid börja med att starkt ogilla det någon gör och protestera mot det genom att kritisera, men när det inte blir någon förändring då uppstår det flera alternativ; bl.a fortsätta tröstlöst, resignera, ta till andra medel. När det gäller människor som "bara" gör sitt jobb så blir det genast tuffare då det ofta handlar om hur organisationen är uppbyggd samt vilken människosyn som präglar dem i kombination med de direktiv de följer. För att åstadkomma en förbättring så krävs det en kraftig opinion emot det som felar, tyvärr förefaller det som att vi här uppe i norr rent allmänt har svårare att gemensamt protestera i någon större omfattning, kanske beror det på att vi helt enkelt är för väldresserade, (hjärntvättade) för att förstå vårt eget bästa?

Det är oavsett vilket oerhört tragiskt att en person som reagerar emot något inhumant skall betraktas som ond, var är logiken?
Vad skulle Einstein ha svarat på det fms?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att förlåta, att förstå

Inläggav förstår mig själv » 25 nov 2013 10:31

Om man utgår från att alla är lika mycket värda så är det dumt/ondska att orsaka lidande hos någon annan.
Om du tex tillverkar en bättre dator än en gammal måste du inte förbjuda den gamla datorn utan den kommer att överges för något bättre när människor förstår.
Tex när kristendomen kom hit behövde den inte aktivt utrota asaläran utan bara sälja in sig själv så "försvinner" den tidigare religionen. På samma sätt är det med människokroppens utvecking(djuren). Vi behöver inte aktivt knipsa bort vår svans, nu har vi svanskotan som rudiment. Den försvinner av sig självt när den inte behövs längre.
Mutationer som leder till något nytt, tex nya egenskaper kommer att spridas om de är goda.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Att förlåta, att förstå

Inläggav Zokrates » 25 nov 2013 12:49

förstår mig själv skrev:Om man utgår från att alla är lika mycket värda så är det dumt/ondska att orsaka lidande hos någon annan.
Om du tex tillverkar en bättre dator än en gammal måste du inte förbjuda den gamla datorn utan den kommer att överges för något bättre när människor förstår.
Tex när kristendomen kom hit behövde den inte aktivt utrota asaläran utan bara sälja in sig själv så "försvinner" den tidigare religionen. På samma sätt är det med människokroppens utvecking(djuren). Vi behöver inte aktivt knipsa bort vår svans, nu har vi svanskotan som rudiment. Den försvinner av sig självt när den inte behövs längre.
Mutationer som leder till något nytt, tex nya egenskaper kommer att spridas om de är goda.


När det gäller vår evolution så sköter den sig själv, när det gäller idéer så behöver de oftast säljas in, är det så du menar?
Men mutationer tar ingen hänsyn till om mutationen i sig självt är bra eller dålig angående spridning.
En tro kan alltid säljas in och bli dominerande om folk bara övertalas oavsett om tron är bra eller dålig,
vi behöver alltså bättre visioner för att minimera lidande. Att propagera för att allt löser sig av sig självt utan minsta
ansträngning tror du ju faktiskt inte på. Slaveriet har avskaffats i många länder men trots det finns det minst 12 miljoner
människor som lever som slavar idag varav hälften är minderåriga, varje år kommer det ca. 100.000 kvinnor för att sälja
sex i Europa från främst Rumänien och Bulgarien, i Afrika mördas föräldrar för att stjäla deras barn som sedan säljs till barnlösa flyktingar som har råd så att de kan få förtur i sina asylsökningar, löser dessa problem sig av sig självt?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att förlåta, att förstå

Inläggav förstår mig själv » 25 nov 2013 14:28

Oftast dör "fostret" av mutationen. Annars om den är dålig ger den egenskaper som gör att individens fortplantningsförmåga minskas. Motsatsen vid en "bra" mutation. På detta sätt sköter det sig självt. Om man därimot ska eliminera något tex en "åsikt", "tro", "svans" osv. Då kommer man möta motstånd och försvar av den "dåliga" egenskapen. Inte få chansen att påverka/sälja in sin "GODA" ide


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster