Jag VS religion

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

amadeus

Jag VS religion

Inläggav amadeus » 02 jul 2005 16:01

Kul sida!!
Har tänkt på det med religion i några år nu.
Befinner mig i stadiet som lyfts fram av Marx, att det är opium för folket.
Har följt kristendomens olika gren live i 3 olika länder: Ryssland, Polen & Sverige.
Med reservationen att religionen var inte speciellt ”poppis” under Sovjet tiden, vilket jag fortfarande tycker var helt underbart.
Tycker att delen som ger hopp livsgnistan till utsatta människor är helt ok, fast när man kollar närmare på det så är det mycket som är helt oacceptabelt.
Snabba erfarenheter:
Polen: fullsatt i kyrkor varje söndag, religionen är framstående i människornas liv. Om man kommer fem minuter för sent till ”föreställningen” får man inte plats. Vårt? Där prästen drar sitt vanliga ”chit chat” för att vidare gå över och namnge politiker, i det fallet Walensa, som folk ska rösta på!
Sverige: kyrkskatt!? Ok om det var för att kunna hjälpa de i nöden, som egentligen är kyrkans motto. Däremot att spekulera bort miljarder på börsen, bla i företag som säljer vapen och alkohol, för att vidare skära ner kyrkans bistånd för utdelning av mat till dem som behöver? Det som var riktigt roligt i det fallet var att de skylde på att de stora livsmedelskedjorna har skurit ner på bidragen i form av mat, om det skulle vara en ursäkt. Jag menar hur många i Sverige som är i behov av detta?? Det kan inte vara så många att kyrkan anser att det skulle påverka deras ekonomi, eller ”avkastningskrav”!!
Man skulle kunna skriva hur mycket som helst om man bara orkade lyfta fram åsikter om Vatikanen.
Jag anser att kyrkan är tyvärr världens äldsta och fortfarande fungerande affärsidé.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 02 jul 2005 19:15

En grupp människor påstår sig prisa en idé, dessa människor organiserar sig och börjar gemensamt hylla denna idé och dess skapare. Nu har vi tre komponenter:

Idolen
Läran
Församlingen

Kan någonting gott komma ur en sådan struktur eller är den per definition skadlig? Kan det vara så att det beror på... och vad beror det i sådana fall på?

dilate me
Kontakt:

Inläggav dilate me » 29 nov 2005 00:50

amadeus: vad är din frågeställning?

läs Emile Durkheims funktionsanalys av religionen?
He who knows others is wise;
He who know himself is enlightened. -Lao Tzu

Återgå till "Religion och andlighet"