Vet ni några bibelord?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 30 jan 2016 21:32

klorofyll skrev:Jag har inte så bra koll på lägstalön, har vi det i Sverige och vad ligger den på?

Ingångslönen för en AT-läkare är drygt 29 tusen i månaden. Många anser säkert att svensk lönestandard är god och att det motsvarar en välutbildad arbetssökande. Det blir litet problem då de "nyanlända" som saknar utbildning vill ha jobb till "lägstalön".
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 01 feb 2016 13:39

Antic skrev:
klorofyll skrev:Det är mycket märkligt. Man borde höja lägstalönen i många länder så att de rika inte kan utnyttja människor som superbillig arbetskraft... De rika är många gånger dumsnåla precis som vem som helst och jag tror inte att de bara ger bort sin förmögenhet. Jag har inte så bra koll på lägstalön, har vi det i Sverige och vad ligger den på?


Inte så märkligt egentligen eftersom systemet har ett jättestort grundläggande fel.

"Pengar dras till pengar"

Och orättvisorna blir bara större för varje nytt år. Det finns ingen lag om hur stor egoist och skitstövel någon får vara, tvärtom, vi skall se upp till de allra största som haft sådan enorm "framgång". (på de fattigaste bekostnad och planetens utarmning)

Frågar du mig så låter detta helt sjukt.

Jag tror att anledningen till att det kan förhålla sig på det här viset är att de rika sällan träffar de fattiga... de rika har inga fattiga vänner... de bor på oåtkomliga platser, någon annan handlar deras mat, någon kör deras bil. Jag minns att jag såg någon dokumentär som berättade att Lehman Brothers ordförande Richard Fuld kunde ta sig till sitt kontor på översta våningen på Manhattan utan att träffa någon, han hade privat hiss... inget var oförutsägbart, allt var lugnt och tryggt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 01 feb 2016 14:02

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag har inte så bra koll på lägstalön, har vi det i Sverige och vad ligger den på?

Ingångslönen för en AT-läkare är drygt 29 tusen i månaden. Många anser säkert att svensk lönestandard är god och att det motsvarar en välutbildad arbetssökande. Det blir litet problem då de "nyanlända" som saknar utbildning vill ha jobb till "lägstalön".

Jag tror att den insats av arbete en läkare utför många gånger motsvarar den lönen de får. Men många gånger utförs lika svåra arbetsuppgifter utan att människor ges tillräcklig lön.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster