Vet ni några bibelord?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 16 dec 2015 00:02

Anders skrev:Jag håller inte alls med om att det först blir intressant då resultaten blir tillgängliga.

Njea, det var kanske inte riktigt vad jag tänkte. Jag skall förklara. Om vi inte vet om en hypotes kan beläggas eller falsifieras, famlar vi i mörkret. Men om vi har en idé, t ex om vilka omständigheter som skulle krävas för att komma ett steg vidare i undersökningen, så blir det intressant. Här finns det naturligtvis utrymme för allehanda hypotetiska resonemang och prövningar.
Anders skrev:Men likväl finns det en plats för det förutsättningslösa tänkandet, och det är långsammare processer. Som dock till slut ger de resultat du och jag så ivrigt längtar efter.

Det är långt från alltid som "det förutsättningslösa tänkandet" leder till resultat. Tänk så ofattbart mycket tokigheter man lagt ner tid på. Spiritism, alkemi, själens odödlighet, häxors existens, kreationism, paranormala fenomen, rymdvarelser, spöken, exorcism, parapsykologiska fenomen, animismer, hypostasering av diverse begrepp, upphöjande av naturliga fenomen/egenskaper till gudar etc.
Ibland har man haft tur och fått träff. Charlatanerna har kunnat avklädas, astrologer, alkemister och siare har inte mer rätt än vad vi intuitivt kan gissa oss till. Kvar står några idéer som visar sig motstå skeptikernas angrepp. Likväl är inte vetenskapen särskilt väl sedd av dem som i religionens namn förföljer all verklig kunskap.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Anders » 16 dec 2015 07:14

Pilatus skrev:
Anders skrev:Jag håller inte alls med om att det först blir intressant då resultaten blir tillgängliga.

Njea, det var kanske inte riktigt vad jag tänkte. Jag skall förklara. Om vi inte vet om en hypotes kan beläggas eller falsifieras, famlar vi i mörkret. Men om vi har en idé, t ex om vilka omständigheter som skulle krävas för att komma ett steg vidare i undersökningen, så blir det intressant. Här finns det naturligtvis utrymme för allehanda hypotetiska resonemang och prövningar.
Anders skrev:Men likväl finns det en plats för det förutsättningslösa tänkandet, och det är långsammare processer. Som dock till slut ger de resultat du och jag så ivrigt längtar efter.

Det är långt från alltid som "det förutsättningslösa tänkandet" leder till resultat. Tänk så ofattbart mycket tokigheter man lagt ner tid på. Spiritism, alkemi, själens odödlighet, häxors existens, kreationism, paranormala fenomen, rymdvarelser, spöken, exorcism, parapsykologiska fenomen, animismer, hypostasering av diverse begrepp, upphöjande av naturliga fenomen/egenskaper till gudar etc.
Ibland har man haft tur och fått träff. Charlatanerna har kunnat avklädas, astrologer, alkemister och siare har inte mer rätt än vad vi intuitivt kan gissa oss till. Kvar står några idéer som visar sig motstå skeptikernas angrepp. Likväl är inte vetenskapen särskilt väl sedd av dem som i religionens namn förföljer all verklig kunskap.

Allt på en skala förstås, men det du säger ändrar inte min uppfattning om att det är en ivrighet du uttrycker. För att komma vidare, låt mig ställa den här kontrollfrågan:
Vi outar inte, men jag har fått uppfattningen att du har läst mycket filosofi, antar att du har läst en del del av Platons Dialoger. Inte OM dem, utan verkligen dialogerna. Var lägger du sådana resonemang? I charlatanernas korg, eller i det goda tänkandets korg?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 16 dec 2015 10:04

Anders skrev:Allt på en skala förstås, men det du säger ändrar inte min uppfattning om att det är en ivrighet du uttrycker.

Ja, så kan det vara, men det är inte något jag tänkt så mycket på. Det låter ju inte fel.
Anders skrev:För att komma vidare, låt mig ställa den här kontrollfrågan:
Vi outar inte, men jag har fått uppfattningen att du har läst mycket filosofi, antar att du har läst en del del av Platons Dialoger. Inte OM dem, utan verkligen dialogerna. Var lägger du sådana resonemang? I charlatanernas korg, eller i det goda tänkandets korg?

Hela vår kultur utgår från den hellenska tidens tänkare. Jag ser även kristendomen som starkt påverkad av denna kultur, i högre omfattning än den judiska. Vår uppfattning om konst och estetik, betoningen av det mänskliga, språk, kunskapsteori, rättsstaten.
Men jag kom aldrig att studera filosofi, det är och har varit ett intresse att diskutera politik, estetik och konst, ekonomi och religion. Jag är som Illusionen, en tekniker, mest svagström.
Dialogerna, jo visst de står i bokhyllan, men inte så att jag studerat Platon.
Nu kaffe!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Anders » 16 dec 2015 10:38

Pilatus skrev:
Anders skrev:Allt på en skala förstås, men det du säger ändrar inte min uppfattning om att det är en ivrighet du uttrycker.

Ja, så kan det vara, men det är inte något jag tänkt så mycket på. Det låter ju inte fel.
Anders skrev:För att komma vidare, låt mig ställa den här kontrollfrågan:
Vi outar inte, men jag har fått uppfattningen att du har läst mycket filosofi, antar att du har läst en del del av Platons Dialoger. Inte OM dem, utan verkligen dialogerna. Var lägger du sådana resonemang? I charlatanernas korg, eller i det goda tänkandets korg?

Hela vår kultur utgår från den hellenska tidens tänkare. Jag ser även kristendomen som starkt påverkad av denna kultur, i högre omfattning än den judiska. Vår uppfattning om konst och estetik, betoningen av det mänskliga, språk, kunskapsteori, rättsstaten.
Men jag kom aldrig att studera filosofi, det är och har varit ett intresse att diskutera politik, estetik och konst, ekonomi och religion. Jag är som Illusionen, en tekniker, mest svagström.
Dialogerna, jo visst de står i bokhyllan, men inte så att jag studerat Platon.
Nu kaffe!

Jag är tekniker också mest data. Varför blev jag det, tro?
Plocka med dig Staten till morgonkaffet. Det är inget man behöver "studera". Betydligt mer underhållande än en ledare av Peter Wolodarski. Mycket kan man se som, ja, gallimattias, men det är ändå ett uttryck för ett förutsättningslöst tänkande som sår frön i huvudet på folk.

Utsvävande parentes : Det är lite skoj, läser "Igelkottens Elegans", lite filosofisk feegood, kan verkligen rekommenderas, där en riktigt mysig handling i det mondäna Paris blandas med filosofiska betraktelser. En om Ockham, som levde en bra bit in på andra årtusendet efter kristus och kom fram till resonemang om universalierna som Platon hade klarat av långt innan Jesus var påtänkt(eller hur det nu var med den saken).

För att bli allvarligare igen : vad skiljer meningslösa samtal från fruktsamma filosofiska samtal?

Om det här har något med bibelord att göra?
"Sök, och i skolen finna"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 16 dec 2015 17:23

Pilatus skrev:Tänk så ofattbart mycket tokigheter man lagt ner tid på. Spiritism, alkemi, själens odödlighet, häxors existens, kreationism, paranormala fenomen, rymdvarelser, spöken, exorcism, parapsykologiska fenomen, animismer, hypostasering av diverse begrepp, upphöjande av naturliga fenomen/egenskaper till gudar etc.

Anders skrev:För att bli allvarligare igen : vad skiljer meningslösa samtal från fruktsamma filosofiska samtal?

Inte mycket. Tänk bara på hur mycket tid som läggs ned på religion. Ett ämne som alkemi, om man tänker framställning av guld, var väl ett ämne i tiden. Parapsykologiska fenomen, nu börjar det bli intressant! Man måste få sin inspiration från någonting!

Jag tror på så kallade övernaturliga fenomen. Jag kanske inte alltid tänker så logiskt: Fermats gåta, har jag, personligen löst, vilket är högst osannolikt, men jag låter mig inte nedslås av den oerhörda osannolikheten i det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 16 dec 2015 19:52

Anders skrev:Jag är tekniker också mest data. Varför blev jag det, tro?

Mer logik än man i förstone kan tro. Boolesk algebra, predikatlogik, matematik, problemlösning mm.
Anders skrev:Plocka med dig Staten till morgonkaffet. Det är inget man behöver "studera". Betydligt mer underhållande än en ledare av Peter Wolodarski. Mycket kan man se som, ja, gallimattias, men det är ändå ett uttryck för ett förutsättningslöst tänkande som sår frön i huvudet på folk.

Ja, kanske det. Jag såg just att Frankrike ville fått tillgång till svenska precisionsbomber för flygangrepp mot IS-mål. Men någon insats med Jas Gripen lär det inte bli. Magdalena Andersson kunde inte avvara mer än 40 miljoner. Vi får hoppas att vi aldrig behöver begära stöd av någon annan nation.
Anders skrev:Utsvävande parentes : Det är lite skoj, läser "Igelkottens Elegans", lite filosofisk feegood, kan verkligen rekommenderas, där en riktigt mysig handling i det mondäna Paris blandas med filosofiska betraktelser. En om Ockham, som levde en bra bit in på andra årtusendet efter kristus och kom fram till resonemang om universalierna som Platon hade klarat av långt innan Jesus var påtänkt(eller hur det nu var med den saken).

Platon var idealist och ansåg att allmänbegreppen hade självständig existens. Det blir förvirrande och svårt att tänka så. Den konceptualistiska ståndpunkten är mer i linje med vad vi vet, begreppen är mänskliga konstruktioner. Men en gång tyckte jag att Platons definition av skönhet var bra, han skulle kunnat ha sagt att Leonardo da Vincis Mona Lisa är skön därför att hon har del i det skönas idé. Jag vet inte om jag har så mycket att invända mer än att det skönas idé är (även det) en mänsklig konstruktion.
Anders skrev:För att bli allvarligare igen : vad skiljer meningslösa samtal från fruktsamma filosofiska samtal?

Det tror jag är upp till dem som för samtalet. Vissa samtal kan vi inte delta i därför att vi inte kan ämnet. Vill vi delta på våra egna villkor kan det bli tämligen meningslöst för den vi talar med. Vi får säkert uppmaningen: "Gå hem och läs på!"
Nu skall jag ägna en stund åt att förbereda vår tids tolkning av Saturnusfesten. För ändamålet har jag inköpt en julgransfot. Endera dagen så får jag ta en tur ut i skogen här och hämta en liten gran. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 16 dec 2015 20:52

klorofyll skrev:
Anders skrev:För att bli allvarligare igen : vad skiljer meningslösa samtal från fruktsamma filosofiska samtal?

Inte mycket.

Jo, det finns en avgörande punkt. Det kan ofta vara meningslöst att diskutera något som vi vare sig kan verifiera eller vederlägga. Om vi inte (ens i ett tänkt/påhittat exempel) kan avgöra frågan så är skillnaden förstås stor. Huruvida det finns små gröna män på Mars går att avgöra, vi reser dit och kontrollerar. Det skulle ta lång tid och vi skulle få ha med oss en rejäl matsäck. -Svårare, eller icke avgörbar är frågan om det finns någon mening/plan/ändamål med tillvaron oberoende av människan. I vetenskaplig mening är en sådan fråga meningslös. Hur skall frågan prövas och besvaras?
Vad som på det personliga planet uppfattas som meningsfullt varierar förstås.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 17 dec 2015 14:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:För att bli allvarligare igen : vad skiljer meningslösa samtal från fruktsamma filosofiska samtal?

Inte mycket.

Jo, det finns en avgörande punkt. Det kan ofta vara meningslöst att diskutera något som vi vare sig kan verifiera eller vederlägga. Om vi inte (ens i ett tänkt/påhittat exempel) kan avgöra frågan så är skillnaden förstås stor. Huruvida det finns små gröna män på Mars går att avgöra, vi reser dit och kontrollerar. Det skulle ta lång tid och vi skulle få ha med oss en rejäl matsäck. -Svårare, eller icke avgörbar är frågan om det finns någon mening/plan/ändamål med tillvaron oberoende av människan. I vetenskaplig mening är en sådan fråga meningslös. Hur skall frågan prövas och besvaras?
Vad som på det personliga planet uppfattas som meningsfullt varierar förstås.

Ibland pratar vi om saker som vi inte vet så mycket om, men om en person kan ändra åsikt i en fråga, så borde det ju finnas tillräcklig grund för det? Om människor talar om något de tycker är intressant, vilket man nästan får förutsätta att de gör, som får dem att ändra uppfattningar, så är det väl meningsfullt?

Pilatus skrev:Platon var idealist och ansåg att allmänbegreppen hade självständig existens. Det blir förvirrande och svårt att tänka så. Den konceptualistiska ståndpunkten är mer i linje med vad vi vet, begreppen är mänskliga konstruktioner.

Skulle du kunna förklara närmare vad du menar med detta?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vet ni några bibelord?

Inläggav Anders » 18 dec 2015 02:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:För att bli allvarligare igen : vad skiljer meningslösa samtal från fruktsamma filosofiska samtal?

Inte mycket.

Jo, det finns en avgörande punkt. Det kan ofta vara meningslöst att diskutera något som vi vare sig kan verifiera eller vederlägga. Om vi inte (ens i ett tänkt/påhittat exempel) kan avgöra frågan så är skillnaden förstås stor. Huruvida det finns små gröna män på Mars går att avgöra, vi reser dit och kontrollerar. Det skulle ta lång tid och vi skulle få ha med oss en rejäl matsäck. -Svårare, eller icke avgörbar är frågan om det finns någon mening/plan/ändamål med tillvaron oberoende av människan. I vetenskaplig mening är en sådan fråga meningslös. Hur skall frågan prövas och besvaras?
Vad som på det personliga planet uppfattas som meningsfullt varierar förstås.

Vi kan göra väderprognoser, vilka kan kontolleras dagen efter. De stämmer ibland.sen kan vi grubbla på hur vädret fungerar mer allmänt. Det kan inte verifieras i brådrasket, men bäst det är hittar någon en modell, som visar sig stämma. Sen kan vi fundera på vad vackert väder är, det kan vi göra gallupar för, kanske. Sen kan man ju fundera på om man borde bry sig mindre i vilket väder det är osv. Det där att allt måste kunna verifieras, så snyggt är det inte alltid.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 18 dec 2015 15:13

Ni tycks glömma att det flesta värden brukar ha någon form av känslomässig ingrediens. I vissa situationer vinner den ena parten medan den andre förlorar. Det tas risker och skapas förtroenden. Då måste man tänka framåt på konsekvenser och utfall. Statistiken är väl en del av vetenskapen.

Jag tänker såhär: Om man under en hel dag, en hel vecka, en månad, ett år, talar om något som är helt meningslöst. Vad har man talat om då? Är det inte egentligen så att man talat för lite, att det är många saker man inte sagt..?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav SigurdV » 15 jan 2016 18:18

klorofyll skrev:Ni tycks glömma att det flesta värden brukar ha någon form av känslomässig ingrediens. I vissa situationer vinner den ena parten medan den andre förlorar. Det tas risker och skapas förtroenden. Då måste man tänka framåt på konsekvenser och utfall. Statistiken är väl en del av vetenskapen.

Jag tänker såhär: Om man under en hel dag, en hel vecka, en månad, ett år, talar om något som är helt meningslöst. Vad har man talat om då? Är det inte egentligen så att man talat för lite, att det är många saker man inte sagt..?


Det beror nog mest på VAD man säger...
Inte på hur många orden råkar vara.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 16 jan 2016 16:55

Samtidigt, om det förs ett samtal, så borde väl åtminstone den ene vara intresserad av att för ett samtal. Om samtalet inte leder till något så är de ju bra om de kommer fram till det så fort som möjligt, genom samtal.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 16 jan 2016 17:47

klorofyll skrev:Samtidigt, om det förs ett samtal, så borde väl åtminstone den ene vara intresserad av att för ett samtal.

Visst, William Shakespeare lät ju Hamlet föra en mycket känd monolog. Han hade något att förmedla.
klorofyll skrev:Om samtalet inte leder till något så är de ju bra om de kommer fram till det så fort som möjligt, genom samtal.

Ibland går det inte alls fort, som de pågående samtal som förs inom ett äktenskap. Vad anser du t ex om det samtal som Martha and George förde i Who's Afraid of Virginia Woolf? Kom man fram till något? En slags senkommen försoning, eller börjar alltsamman om igen?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2016 13:39

Det beror ju alltid på vad man jämför med.
Men ett frivilligt samtal är väl bättre än inget samtal alls.
Om man tvingar någon till att föra ett samtal så är det ju destruktivt på sitt sätt.
Det får mig att tänka på hur man tvingar barn att gå i skolan...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 17 jan 2016 13:57

klorofyll skrev:Om man tvingar någon till att föra ett samtal så är det ju destruktivt på sitt sätt.

Varför då? Skulle polisen känna sig destruktiv som vill föra ett samtal med en häktad?

Det finns många situationer där samtalet är mer eller mindre frivilligt, t ex i arbetslivet. Man måste ibland bjuda till litet, vara professionell som det kallas. Kunna utföra ett arbete som ger lön och tala med personer som man inte alltid skulle vilja bjuda hem på en kopp te.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster