Vet ni några bibelord?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2016 17:32

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om man tvingar någon till att föra ett samtal så är det ju destruktivt på sitt sätt.

Varför då? Skulle polisen känna sig destruktiv som vill föra ett samtal med en häktad?

Det finns många situationer där samtalet är mer eller mindre frivilligt, t ex i arbetslivet. Man måste ibland bjuda till litet, vara professionell som det kallas. Kunna utföra ett arbete som ger lön och tala med personer som man inte alltid skulle vilja bjuda hem på en kopp te.

Destruktivitet är ju motsatsen till konstruktivitet. Konstruktivitet beror på syftet som föreligger. Man gör något för att uppnå ett syfte. Så, man befinner sig i ett sammanhang. Och i ett sammanhang kan man vara tvungen att göra otrevliga saker för att uppnå något gott, vilket du påstår.

Jag säger: Att tvinga någon till ett samtal är destruktivt på sitt sätt. Tvång är ju inte konstruktivt i sig. Men det är ibland en del av något större, som kan vara konstruktivt, vilket du har helt rätt i.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2016 00:42

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om man tvingar någon till att föra ett samtal så är det ju destruktivt på sitt sätt.

Varför då? Skulle polisen känna sig destruktiv som vill föra ett samtal med en häktad?

Jag säger: Att tvinga någon till ett samtal är destruktivt på sitt sätt. Tvång är ju inte konstruktivt i sig. Men det är ibland en del av något större, som kan vara konstruktivt, vilket du har helt rätt i.

Jag ville reda ut den något oklara logiken i satsen: samtal under tvång är destruktivt, på sitt sätt. Att du nu förtydligar med att: samtal under tvång kan vara konstruktiv om tvånget är del i något större. Jag förstår att du menar att omständigheterna kan påkalla tvång som upplevs som något destruktivt, men i exemplet kan det föra med sig det goda att polisen får del av den information som han efterfrågar.

Kort sagt vet vi inte riktigt om tvång alltid är dåligt, bara att vi försöker undvika det om det inte är nödvändigt. Skälet till att vi försöker undvika tvång är att frihet definieras som frånvaro av tvång. Och frihet är ju något gott. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 18 jan 2016 15:47

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag säger: Att tvinga någon till ett samtal är destruktivt på sitt sätt. Tvång är ju inte konstruktivt i sig. Men det är ibland en del av något större, som kan vara konstruktivt, vilket du har helt rätt i.

Jag ville reda ut den något oklara logiken i satsen: samtal under tvång är destruktivt, på sitt sätt. Att du nu förtydligar med att: samtal under tvång kan vara konstruktiv om tvånget är del i något större. Jag förstår att du menar att omständigheterna kan påkalla tvång som upplevs som något destruktivt, men i exemplet kan det föra med sig det goda att polisen får del av den information som han efterfrågar.

Kort sagt vet vi inte riktigt om tvång alltid är dåligt, bara att vi försöker undvika det om det inte är nödvändigt. Skälet till att vi försöker undvika tvång är att frihet definieras som frånvaro av tvång. Och frihet är ju något gott. :)

Jag tror att man skall tänka att alternativet till sätt är vis. Sättet något görs på är inte en fullständig förklaring till utförandet. Man brukar säga på sätt och vis, det är två olika aspekter. Något kan vara rätt på ett sätt och något kan vara rätt på ett vis, d.v.s. på sätt och vis. Men om man ser frågan ur båda perspektiven samtidigt, ur helhetsperspektivet, så kan det visa sig vara fel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 18 jan 2016 15:59

klorofyll skrev:Jag tror att man skall tänka att alternativet till sätt är vis. Sättet något görs på är inte en fullständig förklaring till utförandet. Man brukar säga på sätt och vis, det är två olika aspekter. Något kan vara rätt på ett sätt och något kan vara rätt på ett vis, d.v.s. på sätt och vis. Men om man ser frågan ur båda perspektiven samtidigt, ur helhetsperspektivet, så kan det visa sig vara fel.

Njae, det var inte så jag tänkte. Det du skriver ovan är oklart, på sätt och vis är allt rätt, det finns alltid något slags sätt eller vis som ursäktar tvång. Jag menar att frihet är ett värde som vi sätter högt. Vill du bryta någons frihet så måste du ha mycket goda skäl. Det är aldrig godtyckligt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 20 jan 2016 12:33

Pilatus skrev:Det du skriver ovan är oklart, på sätt och vis är allt rätt, det finns alltid något slags sätt eller vis som ursäktar tvång.

Jag skulle säga att det bara är syftet som kan ursäkta sättet eller viset något utförs på, utan syfte är sätt och vis neutrala aspekter ur moraliskt hänseende.

Pilatus skrev:Jag menar att frihet är ett värde som vi sätter högt. Vill du bryta någons frihet så måste du ha mycket goda skäl. Det är aldrig godtyckligt.

Är det inte ganska godtyckligt? Reklam tvingar oss (påverkar oss så starkt att vi ibland inte ens har ett val; affären kanske endast säljer Gillette rakhyvlar), lagar tvingar oss, vår omgivning begränsar oss så att vi blir ofria, en häck eller en grind gör att vi inte kan beträda mark.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vet ni några bibelord?

Inläggav Antic » 20 jan 2016 13:29

Ni glömmer av en ännu viktigare aspekt, medvetenhet.

Många är inte ens medvetna om att de inte är fria. De lever i ett fritt land, har rättigheter och kan göra vad de vill. (tror de)

Sanningen är att de är stenhårt styrda och hur ofria som helst men inte ens medvetna om hur styrda de egentligen är.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 20 jan 2016 15:19

Antic skrev:Ni glömmer av en ännu viktigare aspekt, medvetenhet.

Den som i handling följer sin vilja upplever en känsla av medvetenhet, tror jag...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 20 jan 2016 15:26

Antic skrev:Ni glömmer av en ännu viktigare aspekt, medvetenhet. Många är inte ens medvetna om att de inte är fria. De lever i ett fritt land, har rättigheter och kan göra vad de vill. (tror de)

I vilket avseende tänker du dig att vi inte är fria? Hur kan du stå utanför de många som inte är medvetna?

Oftast beror det på att vi avstår från vår frihet av fri vilja. Vi ingår olika kontrakt, äktenskap, samhällskontrakt, vi är kanske medlemmar i någon förening, vi har ett arbete att gå till, vi kanske har någon uppgift inom försvaret och andra liknande förpliktelser som i olika grad inskränker vår frihet. Varför skulle jag och andra inte vara medveten om det?
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vet ni några bibelord?

Inläggav Antic » 23 jan 2016 09:07

Vi föds in i ett system där vi hjärntvättas redan som små och friheten är väldigt liten. Snart sjunker vi in i något vi aldrig bett om, och efter bara några år vet vi inte om något annat. Det enda som överhuvudtaget räddar kvar systemet vi föds in är en illusion om att vara fri.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 23 jan 2016 10:12

Antic skrev:Vi föds in i ett system där vi hjärntvättas redan som små och friheten är väldigt liten.

Ett besynnerligt ordval att tala om hjärntvätt, en gammal term från det kalla krigets dagar.
Antic skrev:Snart sjunker vi in i något vi aldrig bett om, och efter bara några år vet vi inte om något annat.

Om du skall se det på det viset kan du ju börja redan vid konceptionen. Du bad aldrig om att få bli avlad, född och satt i skola.
Antic skrev:Det enda som överhuvudtaget räddar kvar systemet vi föds in är en illusion om att vara fri.

Jag tror att, om du överhuvudtaget accepterar ditt liv, så lever du så fritt någon kan. Du kan skriva här och utnyttja din frihet att yttra dig, du får bo var du vill och du kan välja livspartner, jobb, nation, politiskt parti, du får till och med tro på vilken religion du vill och snickra på ett filosofiskt system ingen här förstår sig på. Du är verkligen fri. Om du upplever dig ofri bör du tala med en psykoterapeut, men jag misstänker att terapeuten skulle ställa sig frågande till ditt problem.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vet ni några bibelord?

Inläggav Antic » 23 jan 2016 12:23

Ungefär som argumentet, trivs du inte kan du bo i en koja i skogen.

Och även om jag gjorde det så äger systemet och bestämmer allt, inklusive numret man tvingade på mig den dag jag föddes. Ett system som tvingar oss att förstöra hela planeten vi bor på. Ett system där orättvisor är lika mycket helt normalt som den vansinniga logik som systemet upprättat.

Och så länge de av oss som inte nått till punkten ren misär sitter där nöjda i sitt illusoriska luftslott kan ingenting ändras till det bättre.

Och där är styrkan med hela systemet. Tala till folks absolut sämsta sidor, tala till egoism, lättja, frosseri, girighet och du kommer att bestå till den dag då ingenting annat finns kvar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vet ni några bibelord?

Inläggav Pilatus » 23 jan 2016 14:12

Antic skrev:Tala till folks absolut sämsta sidor, tala till egoism, lättja, frosseri, girighet och du kommer att bestå till den dag då ingenting annat finns kvar.

Om man verkligen ser de moderna demokratiska samhällen mänskligheten byggt upp, så förstår man att det du talar om inte kan stämma.

Skulle Guds avbilder vara lika sin skapare, med en så slapp personlighet som den du beskriver mänskligheten med, så skulle han inte fått särskilt mycket gjort. Frågan är om han skulle gjort någonting alls, om din tes var riktig i något väsentligt avseende.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 23 jan 2016 16:29

Antic skrev:Och där är styrkan med hela systemet. Tala till folks absolut sämsta sidor, tala till egoism, lättja, frosseri, girighet och du kommer att bestå till den dag då ingenting annat finns kvar.

Varför tror du det? Min instinkt säger att du kanske har rätt i någon mening, jag menar information om stora händelser har en tendens att spridas, men jag undrar om det verkligen ligger till på det viset med just ondska? Finns det inte lika stor möjlighet att något gott består?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vet ni några bibelord?

Inläggav Antic » 24 jan 2016 10:50

Pilatus/Klorofyll

Se på anta spelare i Sverige, folk som vill ha något för inget. Lyckan ligger i en lott eller kupong. Se reklamen, bli rik, tänk bara på dig själv, köp allt du vill ha och strunta i att hjälpa någon annan.

Hela konsumtionssamhället går ut på precis samma sak, köp och bli lycklig, köp mer och bli ännu lyckligare. Hela världen är bara en enda jakt på mer vinst där allt mäts i pengar. Vi gör allt för vinst, vi förstör vad som helst, bara vi får mera vinst.

Med avbilder menas att vi har Guds egenskaper och den fira viljan att själva få bestämma. Vi kan faktiskt välja att göra gott, hjälpa andra, behandla andra lika bra som oss själva, osv. Det är vi själva som bestämmer och det är ingen som tvingar oss att bli varken egoister, giriga eller onda. Vi väljer själva.

Öppna en rörelse som talar till folks allra sämsta sidor, girighet, egoism, lättja osv, och det kommer att gå hur bra som helst för dig.

Öppna en rörelse där du ber folk hjälpa andra och du kommer inte ha 1% av framgången.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Vet ni några bibelord?

Inläggav klorofyll » 24 jan 2016 14:02

Antic skrev:Öppna en rörelse där du ber folk hjälpa andra och du kommer inte ha 1% av framgången.

Jag köper det inte.

Jag har en teori om det: Den som vill förstöra vill förstöra allt, det som vill gott vill hjälpa varje enskild. Förstår du min liknelse?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster