Blotta ovetskapen om kristendomen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 14 jan 2014 20:20

Anders Hesselbom skrev:Än idag förhåller sig Svenska Kyrkan till arvssynden. Inte lika uttalat.


Jag har fått intrycket att flertalet jag träffat inom Svenska kyrkan (jobbar själv där) inte direkt verkar sympatisera,hålla med om eller vilja skylta med arvssynden. Ja, de verkar inte tro på den till fullo helt enkelt.


Anders Hesselbom skrev: Man tror inte längre att synden drogs på människan av Adam och Eva, eftersom man erkänner att det är en myt och att evolutionsteori ger bättre förklaring till arternas uppkomst. Men man anser t.ex. fortfarande att Gud gjorde något hedervärt som offrade sin son för dessa synder.


Precis. Ja, tron på sonoffret verkar ännu hålla/vara vid liv i Svenska kyrkan.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 14 jan 2014 20:27

Pilatus skrev:Oskyldig som ett barn? Det hjälpte inte särskilt då inställningen var att vi alla är födda i synd. Kyrkan accepterade inte att odöpta barn lades i vigd jord.

"Barn som dog innan de blev döpta fick inte heller begravas på kyrkogården, då man trodde att de odöpta inte kom in i himmelriket. Dopet var därför mycket viktigt i det medeltida samhället, inte bara för barnets själ, utan också för barnets möjligheter att få arv. Vid utgrävningarna av Helgeandsholmens kyrkogård i Stockholm hittade man två spädbarnsskelett i själva kyrkogårdsmuren, samt ett strax utanför. Dessa kroppar skulle kunna vara odöpta barn som man velat begrava så nära kyrkogården som möjligt, så att de kanske ändå skulle kunna få ta del av himmelrikets salighet." http://www.historiska.se/historia/medeltiden


En ganska mörk världsbild...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Pilatus » 14 jan 2014 20:45

Cosmic philosopher skrev:
Pilatus skrev:Oskyldig som ett barn? Det hjälpte inte särskilt då inställningen var att vi alla är födda i synd. Kyrkan accepterade inte att odöpta barn lades i vigd jord. ...

En ganska mörk världsbild...

Jo, så kan det tyckas. Kanske har jag alltför lätt att föreställa mig hur bedrövade föräldrarna var inför beskedet att förlusten av barnet inte gavs någon tröst av kyrkans folk. Tvärtom blev de informerade om att barnet skulle bli djävulens rov. Säkert var de bekanta med kyrkans målning av helvetet.

Bild
från Hakarps kyrka
Moderator

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 14 jan 2014 23:42

Plattfot skrev:
Anders Hesselbom skrev:Ett exempel på något som skulle få mig att ändra uppfattning är nya rön som friar hjärnan från att vara organet som ansvarar för vårt medvetande, eftersom det ökar chansen att medvetandet klarar sig utan en fungerande hjärna.


Kommer du ihåg det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article552088.ab? Artikeln fanns på annat håll också och söker du på nätet hittar du mer, om än mer eller mindre pålitligt. Här hänvisas dock till en artikel i känd vetenskaplig tidskrift.

Det är lätt att vara säker på sin sak, när motståndet ser ut så här.

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Plattfot » 15 jan 2014 16:18

Anders Hesselbom skrev:Det är lätt att vara säker på sin sak, när motståndet ser ut så här.

Så här eller så där. Förutom den artikel i The Lancet, som AB hänvisade till, finns det en massa dravel blandat med mer sådant, som åtminstone ser lite mer seriöst ut. Vad är det du är säker på? Exakt vilka av alla inlägg man kan hitta om man googlar i ämnet, är det du beskriver som lätt motstånd?

En annan vinkel. Om hjärnan är en biologisk dator, måste den följa naturlagarna och logiken. Hur kan den då göra värderingar? Var finns logiken i påståenden som "Detta är vackert!" eller "Detta är rätt (moraliskt)!" Att det finns väldigt mycket religiös dumhet, vidskepelse och haltande spekulationer gör inte de svåra frågorna lätta.

Spekulera förresten, det är ju roligt. Man måste ju få tillåta sig något, för att inte ha tråkigt. Bildligt talat ett glas vin då och då. Det är inte alkoholism.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 15 jan 2014 16:31

Jag filosoferar gärna över ett glas vin eller två. Anser du att det behövs en komponent till för att vi ska kunna uppskatta saker, och ha subjektiva åsikter om t.ex. skönhet? Vad skulle det vara för komponent, och varför skulle evolutionen leda till att en biologisk maskin nödvändigtvis är en slav under primitiv logik?

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Plattfot » 16 jan 2014 13:53

På andra trådar har jag varit inne och nämnt skillnaden mellan Kaos och Kosmos. Kaos var ursprungligen ett urtillstånd av det icke beräkningsbara. Det finns lite att läsa på Wikipedia. Kaos var ursprunget, i myterna ett mellanting mellan Gud och ett odefinierbart fysiskt urtillstånd. Ur kaos skapades Kosmos, med innebörd (en logiskt) ordnad värld. För att hantera Kosmos behöver vi logiken, vilken vi har i den grubblande själen.

Kaos finns dock kvar, jämför begreppen Ying och Yang, som avbildas i den Sydkoreanska flaggan. Var hittar du logiken i kärleken? Den filosofi som kallas värdenihilism förnekar varje uns av logik i värderingar. Vackert/fult och rätt/fel är sådant som inte kan hanteras med logiken. Därför skapades begreppet ande. Själen och anden avbildas som två ormar i forntida mytologi. Seraf betyder lysande orm. Två serafer antas stå vid Herrens tron. Se på min avatar, bildstenen från Smiss Gård i Närs socken på Gotland.

Googla på ormgudinnan från Knossos! Ormkraften Kundalini i indisk mytologi. Bibeln har det slingriga intellektet i Kunskapens Träd, som även blev en vandringsstav i Moses hand. Om du läser Andra Mosebok, får du reda på, att sådana ormar slåss med varandra, när vi slänger våra stavar på marken. Mose hade även en annan orm, som hette Nehushtan. Googla på namnet!

Att forntidens folk var överens om att dela upp vårt medvetande i två komponenter är helt klart. Av den filosofiska idén blev det sedan en mängd olika religiösa soppor. De kan ibland beskrivas som giftblandningar, men vi kan ju försöka analysera innehållet, och diskutera det vi hittar. Att sentida teologer förkastar allt som beskrivs med ormen som liknelse behöver vi inte bry oss om.

Jag har försökt skapa en blogg om det här. Du kan ju gå in och läsa lite http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav holoteist » 16 jan 2014 15:22

Plattfot skrev:På andra trådar har jag varit inne och nämnt skillnaden mellan Kaos och Kosmos. Kaos var ursprungligen ett urtillstånd av det icke beräkningsbara. Det finns lite att läsa på Wikipedia. Kaos var ursprunget, i myterna ett mellanting mellan Gud och ett odefinierbart fysiskt urtillstånd. Ur kaos skapades Kosmos, med innebörd (en logiskt) ordnad värld. För att hantera Kosmos behöver vi logiken, vilken vi har i den grubblande själen.

Kaos finns dock kvar, jämför begreppen Ying och Yang, som avbildas i den Sydkoreanska flaggan. Var hittar du logiken i kärleken? Den filosofi som kallas värdenihilism förnekar varje uns av logik i värderingar. Vackert/fult och rätt/fel är sådant som inte kan hanteras med logiken. Därför skapades begreppet ande. Själen och anden avbildas som två ormar i forntida mytologi. Seraf betyder lysande orm. Två serafer antas stå vid Herrens tron. Se på min avatar, bildstenen från Smiss Gård i Närs socken på Gotland.

Googla på ormgudinnan från Knossos! Ormkraften Kundalini i indisk mytologi. Bibeln har det slingriga intellektet i Kunskapens Träd, som även blev en vandringsstav i Moses hand. Om du läser Andra Mosebok, får du reda på, att sådana ormar slåss med varandra, när vi slänger våra stavar på marken. Mose hade även en annan orm, som hette Nehushtan. Googla på namnet!

Att forntidens folk var överens om att dela upp vårt medvetande i två komponenter är helt klart. Av den filosofiska idén blev det sedan en mängd olika religiösa soppor. De kan ibland beskrivas som giftblandningar, men vi kan ju försöka analysera innehållet, och diskutera det vi hittar. Att sentida teologer förkastar allt som beskrivs med ormen som liknelse behöver vi inte bry oss om.

Jag har försökt skapa en blogg om det här. Du kan ju gå in och läsa lite http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

Du verkar tycka det finns någon slags visdom att hämta från just ormar? Ormkraft?

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Plattfot » 17 jan 2014 12:37

holoteist skrev:
Plattfot skrev:På andra trådar har jag varit inne och nämnt skillnaden mellan Kaos och Kosmos. Kaos var ursprungligen ett urtillstånd av det icke beräkningsbara. Det finns lite att läsa på Wikipedia. Kaos var ursprunget, i myterna ett mellanting mellan Gud och ett odefinierbart fysiskt urtillstånd. Ur kaos skapades Kosmos, med innebörd (en logiskt) ordnad värld. För att hantera Kosmos behöver vi logiken, vilken vi har i den grubblande själen.

Kaos finns dock kvar, jämför begreppen Ying och Yang, som avbildas i den Sydkoreanska flaggan. Var hittar du logiken i kärleken? Den filosofi som kallas värdenihilism förnekar varje uns av logik i värderingar. Vackert/fult och rätt/fel är sådant som inte kan hanteras med logiken. Därför skapades begreppet ande. Själen och anden avbildas som två ormar i forntida mytologi. Seraf betyder lysande orm. Två serafer antas stå vid Herrens tron. Se på min avatar, bildstenen från Smiss Gård i Närs socken på Gotland.

Googla på ormgudinnan från Knossos! Ormkraften Kundalini i indisk mytologi. Bibeln har det slingriga intellektet i Kunskapens Träd, som även blev en vandringsstav i Moses hand. Om du läser Andra Mosebok, får du reda på, att sådana ormar slåss med varandra, när vi slänger våra stavar på marken. Mose hade även en annan orm, som hette Nehushtan. Googla på namnet!

Att forntidens folk var överens om att dela upp vårt medvetande i två komponenter är helt klart. Av den filosofiska idén blev det sedan en mängd olika religiösa soppor. De kan ibland beskrivas som giftblandningar, men vi kan ju försöka analysera innehållet, och diskutera det vi hittar. Att sentida teologer förkastar allt som beskrivs med ormen som liknelse behöver vi inte bry oss om.

Jag har försökt skapa en blogg om det här. Du kan ju gå in och läsa lite http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

Du verkar tycka det finns någon slags visdom att hämta från just ormar? Ormkraft?

Jag? Jag har som jag skrev förvånats över ormens förekomst i gamla myter och ideologier. Den har använts i deras allegorier. Det väckte mitt kulturhistoriska intresse. Jag försöker räkna ut hur människor tänkte och resonerade för länge sedan. Om det skall räknas som visdom eller bara vanlig kunskap har jag inte reflekterat över.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav förstår mig själv » 18 jan 2014 02:58

Cosmic philosopher skrev:
förstår mig själv skrev:Har man inga "mål", tex " bevisa att man är odödlig, eller något annat man "vill". Ja då kommer "ondskan/det sjuka" i hjärnan/tankarna försvinna och goda tankar uppstår som leder till en oändligt större förståelse av naturen.


Så om man lämnar all strävan för att försöka bevisa en icke-naturalism så kommer allting bli bra och det onda upphöra i människorna? Eller?

Undrar och hälsar Cosmic philosopher

När man inte har något mål kan olika "bevis" uppstå.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anne » 18 jan 2014 21:28

Plattfot skrev:
holoteist skrev:
Plattfot skrev:På andra trådar har jag varit inne och nämnt skillnaden mellan Kaos och Kosmos. Kaos var ursprungligen ett urtillstånd av det icke beräkningsbara. Det finns lite att läsa på Wikipedia. Kaos var ursprunget, i myterna ett mellanting mellan Gud och ett odefinierbart fysiskt urtillstånd. Ur kaos skapades Kosmos, med innebörd (en logiskt) ordnad värld. För att hantera Kosmos behöver vi logiken, vilken vi har i den grubblande själen.

Kaos finns dock kvar, jämför begreppen Ying och Yang, som avbildas i den Sydkoreanska flaggan. Var hittar du logiken i kärleken? Den filosofi som kallas värdenihilism förnekar varje uns av logik i värderingar. Vackert/fult och rätt/fel är sådant som inte kan hanteras med logiken. Därför skapades begreppet ande. Själen och anden avbildas som två ormar i forntida mytologi. Seraf betyder lysande orm. Två serafer antas stå vid Herrens tron. Se på min avatar, bildstenen från Smiss Gård i Närs socken på Gotland.

Googla på ormgudinnan från Knossos! Ormkraften Kundalini i indisk mytologi. Bibeln har det slingriga intellektet i Kunskapens Träd, som även blev en vandringsstav i Moses hand. Om du läser Andra Mosebok, får du reda på, att sådana ormar slåss med varandra, när vi slänger våra stavar på marken. Mose hade även en annan orm, som hette Nehushtan. Googla på namnet!

Att forntidens folk var överens om att dela upp vårt medvetande i två komponenter är helt klart. Av den filosofiska idén blev det sedan en mängd olika religiösa soppor. De kan ibland beskrivas som giftblandningar, men vi kan ju försöka analysera innehållet, och diskutera det vi hittar. Att sentida teologer förkastar allt som beskrivs med ormen som liknelse behöver vi inte bry oss om.

Jag har försökt skapa en blogg om det här. Du kan ju gå in och läsa lite http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

Du verkar tycka det finns någon slags visdom att hämta från just ormar? Ormkraft?

Jag? Jag har som jag skrev förvånats över ormens förekomst i gamla myter och ideologier. Den har använts i deras allegorier. Det väckte mitt kulturhistoriska intresse. Jag försöker räkna ut hur människor tänkte och resonerade för länge sedan. Om det skall räknas som visdom eller bara vanlig kunskap har jag inte reflekterat över.


Men du som har intresserat dig för det närmare och bredare då - varför tror du att Bibeln varnar för ormen?

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Plattfot » 14 maj 2014 21:55

lynx skrev:Men du som har intresserat dig för det närmare och bredare då - varför tror du att Bibeln varnar för ormen?

Bibeln är mycket motsägelsefull när det gäller ormen. Mose får sin stav av Gud. Den förvandlas till en orm, då han kastar den på marken. När han tar den i sin hand förvandlas den till en stödjande stav. Moses låter tillverka en orm av koppar, som får kraft att bota http://no.wikipedia.org/wiki/Kobberslangen. Ordet för de högsta änglarna, seraf, betyder lysande orm. Det kan du hitta på Wikipedia, om du söker.

Ormen i kunskapens träd verkar vara en symbol för intellektet. Utan kontroll av kärlek och samvete, kan den slingra iväg till vilka läror som helst. Alla exegeter brukar påpeka att ormen i Moseböckerna inte är Djävulen. Den idén är yngre. Ormen där verkar mer vara en bild för vår grubblande själ, som gärna gör uppror mot Gud, och då blir vi lika Djävulen själv. Så det finns anledning att varna för den.

I https://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/ redogör jag för en annan bild, silversnöret, som kan brista enligt Predikaren. Själen som en lysande orm kan vi se pannan på bilder av Farao. När förbindelsen brister och själen flyger iväg, dör vi.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Zokrates » 14 maj 2014 22:34

Ormar ömsar skinn, klart det ger upphov till diverse myter som rör allt från reinkarnation, läkning och varför inte,
nya idéer.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster