Buddhism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Buddhism

Inläggav Smisk » 10 nov 2016 11:08

De fyra ädla sanningarna inom buddhismen:

1. Allt är lidande.

2. Lidandet uppkommer ur begäret.

3. Lidandet upphör när begäret utplånas.

4. Begäret utplånas om man följer den heliga åttafaldiga vägen.

Mina frågor: Är allt lidande? Går det på något sätt att leva utan lidande? Hur gör man för att minska lidandet?


1. Allt är lidande.


Här känner jag att lite klarhet kan behövas? :)

Vi får byta ut begreppet lidande mot begreppet Dukkha och undersök vad som menas med detta.

Dukkha är tillsammans med Anatta och Anicca en av de tre egenskaperna hos existensen, three marks of being eller three marks of existence. De betyder kort:

Dukkha = Otillfredställelse/lidande
Anatta = Självlöshet, utan separat själv/existens.
Anicca = Förgänglighet, föränderlighet, inget är permanent , livet är tillfälligt.

Som andliga aspiranter är dessa viktiga då vi tenderar att tänka och känna det motsatta, nämligen att vi bör sträva efter lycka/njutande, stärka våran identitet/bli något, och att leva för evigt/så länge vi kan. Blir vi inte medvetna om denna tendens inom oss och andra förblir vi omedvetna om livets andliga natur (Dharma) och därför mediterar man och reflekterar över dessa för att öppna sitt sinne för denna Dharma som då är ett med universums universella natur.

2. Lidandet uppkommer ur begäret.


Byt ut detta mot att motsatsen till ett liv i harmoni, ett med djup mening och i samklang med "universums natur" är ett som lever genom att tillfredställa motsattserna till dessa tre. Ett som bara på ren rutin .. maler på.. och snurrar i den loop ett medvetande som lever i denna "myt" att livet och världen fungerar som motsatsen till dem. Det är inte begär som är problemet, det är fasthållandet (clinging) som är roten till ett sådant liv och Dukkha är då (i kontexten lidande) det viktigaste begreppet att vara uppmärksam på, därav förenklingen "livet är lidande".

3. Lidandet upphör när begäret utplånas.


Det stämmer mer att säga att när klängandet, fasthållandet, ägandet och kravställandet hanteras upphör Dukkha att vara livet för oss.

4. Begäret utplånas om man följer den heliga åttafaldiga vägen.


Delvis korrekt :) Begären att fasthålla sig vid det som tidigare verkade vara livet kan utplånas genom den åttafaldiga vägen.

Begär efter insikt, klarhet, kärleksfullhet, perspektiv, visdom etc är förutsättningar för Dharma. Det är inte ett problem att vi har begär inom Buddhism.

En renare version av de fyra sanningarna:

1: Lidande existerar.
2: Lidandet får näring av fasthållandet vid begär.
2: Lidandet upphör när fasthållandet vid begär upphör.
4: Frihet från lidandet är möjlig genom utövandet av den åtta faldiga vägen.

Det är viktigt att inse att om vi söker en vis väg (som Buddhismens visdomstradition) så behöver vi inse att vi kommer att ta oss an genom den lins vi har. Den "Buddhism" vi matas med är gjord för att tillfredställa den väg vi har NU, den är "köpt" av den näring som ges av vår nuvarande "väg". Den är tillrättalagd, vinklad och gjord för att "bli mer, uppnå mer, finna lycka och insikt". Dessa är ju alla vägen vi redan är på? :) Den är ytterst ytlig och bara.. maler på... som ett brus utan kontakt med något djupare alls.

Näringen vi behöver ge oss är av en annan typ än den och det fina är att vi får den genom att reflektera över den näring vi ger vår nuvarande väg så följer resten naturligt :)

/Smisk

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Buddhism

Inläggav klorofyll » 11 nov 2016 16:48

Fantastiskt bra skrivet! Jag hängde med i varje liten ordböjning, tror jag.

Ibland tänker jag att det inte bara är en slump vilka man hamnar i samma klass med, eller vad man råkar läsa på ett forum, jag tror att man stöter på varandra för att man har något gemensamt...

Om någon exempelvis är lite otrevlig så tänker jag att man inte ännu känner varandra så bra, men ju mer man umgås desto mer överväger pendeln till ens fördel. :D


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster