Hur kan man utvärdera olika religioner/livsåskådningar?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Hur kan man utvärdera olika religioner/livsåskådningar?

Inläggav Kristofer » 08 mar 2014 15:41

Tjena, jag tycker att det vore kul om vi tillsammans kunde komma överens om ngr olika punkter som känns centrala för att man ska kunna utvärdera sanningshalten i olika religioner samt närliggande livsåskådningar och förklaringar. Ett av de största problemen när man ska diskutera religion, tycker jag, är att man har så olika utgångspunkter. Kan man enas kring åtminstone ngr områden som känns viktiga borde det åtminstone underlätta diskussionen. Jag inleder med att slänga ur mig lite olika frågeställningar av mer eller mindre generell karaktär...

Är det teoretiskt möjligt att det existerar en högre makt?

Kan människan vara universums högsta makt?

Hur har religionen/livsåskådningen uppstått?

Finns guden/religionen till för människorna eller tvärtom?

Har religionens/livsåskådningens förespråkare fått personliga/värdsliga fördelar?

Finns det en praktisk användbarhet i de religiösa föreskrifterna?

Är religionen/livsåskådningen till hjälp för de flesta människor eller endast ett fåtal?

Vilka absoluta sanningar presenterar religionen/livsåskådningen?

Som sagt, fyll gärna på eller gör om dom jag redan skrivit...så kanske vi senare kan sammanfatta dessa i ngr olika kategorier och applicera dom på, säg kristendomem, islam, judendom, hinduism, buddhism, asatro, martinus, ateism...kanske överambitiöst men vi får se ;)

Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster